Pagina 1 van 1

Marktpartijen: IJmeerverbinding kan goedkoper

Geplaatst: vr 23 sep 2011, 15:12
door Klaasje
Marktpartijen: IJmeerverbinding kan goedkoper
Drie (inter)nationale consortia presenteren voorstellen waarin de aanleg van de IJmeerverbinding tussen Amsterdam en Almere veel goedkoper is dan oorspronkelijk was geraamd. Het oorspronkelijk geraamde bedrag (€ 4,5 miljard voor een brug en € 5,6 miljard voor een tunnel) wordt in de voorstellen met circa 2 miljard gereduceerd. Alle drie de consortia - Jacobs/APPM/Posad, Movares en Mott MacDonald/MNO Vervat BV - geven aan dat een metro een betere oplossing is dan een trein, die in de oorspronkelijk plannen was opgenomen. In de voorstellen zitten twee ontwerpen voor een brug en twee verschillende tunnelopties. Of de aanleg van een IJmeerverbinding in de toekomst mogelijk is, zal eind 2012 blijken als het kabinet een voorkeursbesluit neemt in de concept-Rijksstructuurvisie Amsterdam-Almere-Markermeer. Naast een IJmeerverbinding werkt het kabinet ook een alternatief via de bestaande Hollandse Brug uit.
bron: Persbericht werkmaatschappij Almere Amsterdam

Re: Marktpartijen: IJmeerverbinding kan goedkoper

Geplaatst: vr 23 sep 2011, 16:43
door Etienne
Ik vind het nog steeds een prestige-project :N

Re: Marktpartijen: IJmeerverbinding kan goedkoper

Geplaatst: vr 23 sep 2011, 17:21
door Klaasje
Een factor 5 goedkoper dan de HSL, met hogere reizigersaantallen.. Het prestigegehalte valt best mee als je de ruimtelijke ordening afstemt op het project. (Hoge dichtheden rond stations.)
Een inzending van een van de marktpartijen.

Re: Marktpartijen: IJmeerverbinding kan goedkoper

Geplaatst: vr 23 sep 2011, 20:07
door RoelZ1
De kostenbesparing bestaat uit een korting omdat ze 5 keer dezelfde brug bestellen? ;)

Overigens vind ik het zeker wel een goed project, maar alleen als er aan een paar voorwaarden wordt voldaan:
- Gewoon metro, aftakking van ringlijn. Geen onzinnige regiotram-knutsels die ik weleens voorbij heb zien komen.
- Salamitactiek in samenhang met de ruimtelijke ordening, dus:
o Eerst het deel van de lijn tot IJburg 2 bouwen als IJburg 2 wordt gebouwd
o Pas als er nog meer vraag naar woningen is en Almere Pampus wordt gebouwd kan de lijn worden doorgetrokken naar Almere.
- Een kruissingsstation met de trein bij Station Diemen zoals ook te zien is in het gepresenteerde alternatief.

Re: Marktpartijen: IJmeerverbinding kan goedkoper

Geplaatst: vr 23 sep 2011, 20:17
door Klaasje
Alles hangt natuurlijk wel af van de noodzaak van extra woningen in de noordelijke Randstad waarvan Almere de helft voor de rekening zou moeten nemen. Als dat er daadwerkelijk 120.000 voor de noordelijke Randstad blijken te zijn is zo'n lijn natuurlijk een goede basis om stadsuitbreidingen bij IJburg en Almere omheen te bouwen. De beste manier om OV aantrekkelijk te maken is immers het bouwen in hoge dichtheden rond snelle verbindingen. Dat doen ze in Japan ook. (En de huidige Flevolijn is met minder hoge dichtheden al een succesvoorbeeld.)