Pagina 3 van 3

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 20:43
door Daniel
Kom je, zonder al te veel te hoeven veranderen, niet al een heel eind als je simpelweg de eerstvolgende stations vast op de TBP vermeldt en alleen alles wat daarna komt nog laat scrollen?

Het irritante van richtingen (nu al in reisadviezen, volgens jouw idee dan ook op de perrons) is immers dat die richting vaak niet overeenkomt met wat er op het bestemmingsdisplay van de trein staat. En dat is toch iets wat juist vaak gebruikt wordt om te kijken of de trein die binnenkomt ook werkelijk de goede is.
Vooralsnog komt alleen het koersdisplay van SGMm enigzins in de buurt van die richtingen, maar ook daarbij is men niet consequent: bij een reisadvies met de s5800 vanaf Amersfoort staat er "richting Hilversum" maar op de treinstellen zelf staat te Amersfoort juist "Baarn - Amsterdam Centraal" :wink:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 20:51
door Vinny
Maar dat probleem had je al bij lange sprinterseries. Dan staat er bijvoorbeeld in Utrecht een plan V naar "Dordrecht". Uh ja... :')

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 20:54
door willy84
Volgens mij moeten die borden ook door iemand die het Nederlands niet machtig is of iemand met een IQ van 70 te begrijpen zijn. Het moet dus vooral simpel en duidelijk zijn. Daarbij komt dat veel reizigers, zeker de incidentele, nog even bevestiging willen voordat ze een trein instappen en dus hun bestemming willen lezen.

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 22:29
door Geert
Wat Daniel voorstelt roep ik ook al langer. Zeker als je daarbij bedenkt dat veel reizigers weer uitstappen in de eerste stations. Je zou dan iets krijgen als:
12.34 Intercity
Maastricht
via: Zaandam, Amsterdam C., Utrecht C.
stopt te: Heiloo, Castricum, Zaandam...
waarbij de onderste regel dus scrollt/alterneert. En de grootste groepen reizigers zijn zo wel goed geïnformeerd :)

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 22:33
door Daniel
Niet helemaal, ik bedoel iets als...
12.34 Intercity
Maastricht
via: Heiloo, Castricum, Zaandam,
Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam C., Utrecht C.

stopt verder in: 's-Hertogenbosch, Eindhoven, Weert, Roermond en Sittard

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 22:36
door visgraat
Dat is wel heel veel informatie op een bord.

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 22:37
door Vinny
Ik denk dat het zoiets moet worden:
06.26 Intercity NS
Alkmaar
via Eindhoven, Utrecht, Amsterdam
Stopt te: Sittard, Roermond ...
Mededeling: Deze trein stopt vandaag ook te Beek-Esloo.
06.56 Intercity Alkmaar

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 22:40
door Geert
visgraat schreef:Dat is wel heel veel informatie op een bord.
Het is maar één regel extra waarvan de extra regel niet scrollt (en je dus meer tijd hebt om te lezen). En de oude CTA's, daar stond pas veel op!

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 23:00
door visgraat
Ok, ik zie wel twee keer Zaandam, klopt dat?

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 23:30
door Geert
Ja, dat klopt. Het idee is dat de onderste regel alle stops laat zien op volgorde, dat moet ook wel als je wilt weten wanneer Zaandam aangedaan wordt.

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: do 06 okt 2011, 21:26
door Ennes
Klaasje schreef:De grap is dan ook juist dat in 2013 de inbouw van OBIS af is, en al het sprintermaterieel nu al voorzien is van reisinformatiesystemen. Daarnaast worden de stations omgeroepen. Als een reiziger eenmaal in een trein zit, is het duidelijk op welke stations een trein gaat stoppen, en als het eenmaal zover is dat de reiziger uit moet stappen wordt die er nog op geattendeerd door die omroep. Vandaag is het nog niet helemaal af, maar over niet al te lange tijd kunnen we dat gewoon als basis van het reisinformatiesysteem van de nabije toekomst zien.

Als we toch dat reisinformatiesysteem van de nabije toekomst gaan bedenken, kunnen we best kritisch naar de inhoud van TBP's kijken, en een lijnnummering invoeren en communiceren. Het mooie van een lijnnummering is, dat je, zoals je zelf ook al aangeeft, een soort metrostrip voor de betreffende lijn kunt ophangen. Als we dat doen kunnen de TBP's gebruikt worden voor de dichtstbijzijnde stations én alle stations die belangrijk zijn voor een overstap. Dat zorgt voor een overzichtelijke lay-out op de TBP's en op deze manier kan je de grootste groep reizigers bedienen. In het geval van de s800 waar Caspar het over had, is voor reizigers op station Alkmaar een station als Weert maar zeer zelden interessant, terwijl een minder druk station als Heiloo behoorlijk relevant kan zijn. 90% van de doelgroep krijgt dan dus informatie die interessant is op een duidelijke manier te zien terwijl de overige 10% op een eenvoudige wijze elders aan de informatie kan komen. Daarnaast wordt bij reisadviezen altijd een reisrichting aangegeven. Als je deze reisadviezen zou combineren met een nieuwe lijnnummeraanpak is er volgens mij helemaal niets aan de hand.

Als ik nog even in ga op het 7-minuten argument, dan wil ik als eerste kwijt dat een gemiddelde zonder dat duidelijk is wat de spreiding is, niets zegt. Daarvoor heb ik een voorbeeld:
Stel, we bekijken zes reizigers. Twee reizigers reizen samen willen op tijd zijn en ze zijn dus 20 minuten van te voren door een ruime busaansluiting. vier komen de laatste 30 seconden nog het perron op lopen. Dan zorgen die 2 vroege reizigers voor een gemiddelde van 8,2 minuten terwijl die andere vier erg laat kwamen. Nou stel ik het wat sterker dan het is, maar het geeft aan dat je het gemiddelde niet zomaar kunt gebruiken. Met alleen een gemiddelde kun je mijn "Schubbekutteveens" argument dus niet ontkrachten. Misschien komt 60% van de reizigers wel in de laatste twee minuten het perron op lopen. Het lijkt me handig als die meteen weten welke richting de trein op gaat.
Erg leuk dat het in de trein ook zichtbaar is, en vooral ook erg handig! maar die onbekende reiziger zal toch niet in die trein stappen als hij zijn/haar bestemming nergens zal zien.
En wat betreft die 7 minuten, die mensen die op het laatste moment aankomen dat zijn in verreweg de meeste gevallen ook de reizigers die weten hoe en wat. De onzekere reiziger zal toch echt in de meeste gevallen eerder op het station zijn.
(en nu weet ik dat je vast weer aankomt met die reizigers die erg laat zijn door voor of natransport enz.)

maar ik denk dat ik na jaren op de trein toch wel enigszins het doen en laten en de behoefte van reizigers kan inschatten.

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: do 06 okt 2011, 21:42
door Klaasje
Weetje, je kan eigenlijk helemaal niets over dat plan op basis van bestaande ervaring zeggen. Juist omdat het anders in elkaar zit. Toch werkt het in het stads- en streekvervoer al jaren goed. Waarom zou de treinreiziger daar niet aan kunnen wennen?

Verder ben ik het behoorlijk gewend dat gemiddeld ov-personeel niet verder kijkt dan hoe het bij het eigen bedrijf werkt, daardoor krijg je van die tegengestelde wensen en eisen bij verschillende bedrijven terwijl de eigen oplossing altijd de beste is. Bijzonder hè?

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: do 06 okt 2011, 22:13
door Geert
Ennes schreef:Erg leuk dat het in de trein ook zichtbaar is, en vooral ook erg handig! maar die onbekende reiziger zal toch niet in die trein stappen als hij zijn/haar bestemming nergens zal zien.
Alsof nu altijd de bestemming van de trein zichtbaar is aan de buitenkant. Heel veel kleinere stations hebben niet eens CTA's en daar reizen ook onbekende reizigers met de trein. Moeten echt alle bestemmingen van de s4000 op het display in Rotterdam Noord staan? Voor die 2 reizigers per dag die van Rotterdam Noord naar Wormerveer reizen en bevestigd willen zien dat hun trein daar stopt? :roll:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: do 06 okt 2011, 22:58
door Ennes
Geert schreef:
Ennes schreef:Erg leuk dat het in de trein ook zichtbaar is, en vooral ook erg handig! maar die onbekende reiziger zal toch niet in die trein stappen als hij zijn/haar bestemming nergens zal zien.
Alsof nu altijd de bestemming van de trein zichtbaar is aan de buitenkant. Heel veel kleinere stations hebben niet eens CTA's en daar reizen ook onbekende reizigers met de trein. Moeten echt alle bestemmingen van de s4000 op het display in Rotterdam Noord staan? Voor die 2 reizigers per dag die van Rotterdam Noord naar Wormerveer reizen en bevestigd willen zien dat hun trein daar stopt? :roll:
Het voordeel van die kleine stations zonder CTA is dat er in de meeste gevallen ook maar 1 treinserie stopt (goed op Rtn in de spits ook nog de 9700) maar daar is de reizigersstroom toch wel ff anders als op een Asd met veel toeristen bijvoorbeeld.

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: do 06 okt 2011, 23:21
door Geert
Natuurlijk komen er minder reizigers op kleinere stations, maar bij elkaar is het nog wel een forse groep reizigers en die weten blijkbaar nog wel hun weg te vinden zonder op een CTA te kijken of hun stopstation er bij staat, dat is het punt dat ik wilde maken.

Op de oude CTA's zag je in zulke gevallen nog wel eens 'verder stoptrein'. Dat zou ook best op de TBP gezet kunnen worden...

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: do 06 okt 2011, 23:32
door Vinny
maar die onbekende reiziger zal toch niet in die trein stappen als hij zijn/haar bestemming nergens zal zien.
Een onbekende reiziger is echt meer geholpen met belangrijke stations als Amsterdam Centraal, Schiphol en niet zozeer met Wormerveer of Hoofddorp. 8-)

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: do 06 okt 2011, 23:37
door Ennes
Vinny schreef:
maar die onbekende reiziger zal toch niet in die trein stappen als hij zijn/haar bestemming nergens zal zien.
Een onbekende reiziger is echt meer geholpen met belangrijke stations als Amsterdam Centraal, Schiphol en niet zozeer met Wormerveer of Hoofddorp. 8-)
En daarom is het dus belangrijk dat voor "die reizigers" die (meestal)vanaf een groot station reizen, alle bestemmingen zichtbaar zijn ;)

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: vr 07 okt 2011, 12:24
door Klaasje
Vinny zegt eigenlijk gewoon, dat niet alle stations erop hoeven te staan, maar dat de belangrijkste er wel op moeten staan. Dat punt heb ik ook al een paar keer proberen te maken. :idea:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: ma 31 okt 2011, 18:49
door Ennes
Ik kan niet echt zeggen dat ik het (nieuwe) witte bord nou echt erg duidelijk vind! Maar het zal misschien ook wel gewoon wennen zijn.

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: ma 31 okt 2011, 18:59
door Jef400
Bee schreef:Ik vermoed zoiets, maar dan in een andere uitvoering:
Afbeelding
Dan zou je dat ding in München HBF is moeten zien. Heerlijk
Gewoon 5 bij 5 meter bord. ( En zonder randen! )

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: ma 31 okt 2011, 19:01
door Daniel
@Ennes: Vond het nieuwe bord in ieder geval best goed leesbaar in het voorbijlopen. Al heb ik wel het idee dat de vele TB21s in de hal toch wel een heel groot deel van de functie van het bord overnemen: zelf kijk ik bijvoorbeeld eigenlijk altijd op de TB21 als ik de hal in kom.
Al heeft dat ook wel de logische reden dat mijn trein bij een wijziging eerder van een lager dan een hoger spoor zou vertrekken en ik daar al voorbij gelopen zou zijn als ik eerst naar het grote bord zou gaan kijken :P

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: ma 31 okt 2011, 19:31
door Ennes
1 voordeel is de blauwe balk met de vertraging, zie je veel blauwe balken, dan weet je al van grote afstand dat het mis is :lol:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: ma 31 okt 2011, 19:37
door Thom91
Kwam deze tegen op Fok!
http://spoornieuws.nl/vertrektijdenbord/?station=ut
werkt zelfs mobiel! ;)

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Geplaatst: ma 31 okt 2011, 21:33
door Ardan
Vet! :D
En als je in de adresbalk in plaats van 'ut' (achteraan) een andere stationsafko intikt krijg je die te zien :D