R-net binnenkort uit de startblokken

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Jelmer »

De rode Zaanse Amba's en Citea's zijn inmiddels voorzien van R-Net opschriften.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Vinny »

R-net is gewoon de Randstedelijke invulling van een regionaal expressnet, daar waar Parijs zijn RER/metronet heeft, Londen zijn Underground en Overground, en Zürich zijn S-bahn, daar komen wij met R-net op de proppen... (en dat komt dus ook in Den Haag, Rotterdam en Utrecht). In 2025 is het helemaal uitgerold en dan ook al gelijk achterhaald... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door robert55 »

R-net is veel minder dan dat: het is niet meer dan vage marketing fluff plus een stukje extra politburocratie. Voor kwaliteitseisen aan haltes en reisinfo is beide niet nodig. De vervoerders worden nog meer DRU-boeren en de bestuurders [de politieke, niet die op de wagen] worden nog minder aanspreekbaar voor kiezers/gebruikers, maar kunnen lekker in een kantoortje in Woerden of zo [ergens waar je goed met de auto kan komen] hun spelletjes spelen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Zolang er betere tramhaltes en digitale voorzieningen komen in Amsterdam ben ik tevreden, want dat is nu echt beneden alle peil t.o.v. andere grote steden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

Een bord met actuele vertrektijden is leuk, voor de rest vind ik de haltes al goed voorzien. Meestal zijn er wel twee abri's met bankje of leunbalk en correcte informatie aanwezig, vaak nog aangevuld door een prullenbak. Sommige haltes zouden wellicht wat breder mogen, maar er valt volgens mij niet zo veel te klagen over de haltes in Amsterdam eerlijk gezegd.

Er zijn maar weinig haltes waar je echt op straat moet instappen en het aantal tramhaltes die vaak gebruikt worden maar geen abri hebben is erg beperkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door isadora »

robert55 schreef:........................De vervoerders worden nog meer DRU-boeren en de bestuurders [de politieke, niet die op de wagen] worden nog minder aanspreekbaar voor kiezers/gebruikers, maar kunnen lekker in een kantoortje in Woerden of zo [ergens waar je goed met de auto kan komen] hun spelletjes spelen.
Ben een leek op het gebied, maar wat zijn eigenlijk DRU-boeren?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Een bord met actuele vertrektijden is leuk, voor de rest vind ik de haltes al goed voorzien. Meestal zijn er wel twee abri's met bankje of leunbalk en correcte informatie aanwezig, vaak nog aangevuld door een prullenbak. Sommige haltes zouden wellicht wat breder mogen, maar er valt volgens mij niet zo veel te klagen over de haltes in Amsterdam eerlijk gezegd.
Langs de hele route van tram 2 (toch een van de drukste en belangrijkste lijnen) zijn er welgeteld vier haltes met informatiezuilen: Centraal Station, Dam, Koningsplein en Leidseplein. Daarbuiten kan je het schudden. Vanuit dat oogpunt is jouw standaard wat betreft het woord "meestal" wel heel erg laag... Daarnaast is er geen één informatiezuil in Amsterdam die reizigers informeert wanneer er ongeplande omleidingen en/of inkortingen zijn met schatte tijden. Je mag in zo'n geval als reiziger zijnde gewoon zelf je neus in de lucht steken en ruiken dat er wat aan de hand is.

Daarnaast vind het hele design van die knullige tram- en bushokjes ronduit ouderwets. Dan zien ze er in Rotterdam en Utrecht toch een stuk moderner en ruimer uit.
Bee schreef:het aantal tramhaltes die vaak gebruikt worden maar geen abri hebben is erg beperkt.
Dat is echt de grootste onzin ooit, denk aan Museumplein, Van Baerlestraat, Hobbemastraat, Mercatorplein, Roeloef Hartplein etc. Daarnaast als je kijkt in steden zoals Utrecht en Rotterdam zijn grote hoeveelheden haltes, zelfs de rustige, uitgerust met digitale zuilen. Helemaal in Utrecht halen de reizigers aantallen op een buslijn het natuurlijk zelfden bij die van een Amsterdamse tramlijn.

Wat dat betreft loopt Amsterdam echt achter en ben eigenlijk van mening dat iedere halte langs een tramlijn zuilen hoort te hebben. Rustige haltes langs buslijnen hoeft dan weer niet.

Edit: Wat gaat hier nou mis met de quotes?
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 20 nov 2011, 17:55, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quotes hersteld, bbcode stond uit
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Daniel »

Abri's in Utrecht moderner? Vind ze toch verdacht veel lijken op de Amsterdamse daar :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Daniel schreef:Abri's in Utrecht moderner? Vind ze toch verdacht veel lijken op de Amsterdamse daar :P
Je vindt dit verdacht veel lijken op een Amsterdamse zuil? Oké...

Afbeelding

Deze dingen staan in Utrecht trouwens tegenwoordig bijna overal, kan je in Amsterdam wel vergeten. Zag onlangs ook dat er overige informatie op wordt weergegeven, wederom iets dat je in Amsterdam kan vergeten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Daniel »

Eeh, je hebt het over bushokjes. Dat ding op je foto is geen bushokje :mrgreen:

Dit stuk van je bericht dus...
Daarnaast vind het hele design van die knullige tram- en bushokjes ronduit ouderwets. Dan zien ze er in Rotterdam en Utrecht toch een stuk moderner en ruimer uit.
Trouwens, die informatieborden in Utrecht blinken uit in on-actualiteit... of tenminste, hoe vaak ik al niet naast zo'n ding heb gestaan met een bus terwijl erop wordt aangegeven dat die bus pas over X minuten komt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Daniel schreef:Eeh, je hebt het over bushokjes. Dat ding op je foto is geen bushokje :mrgreen:

Trouwens, die informatieborden in Utrecht blinken uit in on-actualiteit... of tenminste, hoe vaak ik al niet naast zo'n ding heb gestaan met een bus terwijl erop wordt aangegeven dat die bus pas over X minuten komt...
Geen idee wat een ABRI is, dacht dat je zo'n zuil bedoelde... In Utrecht en Rotterdam heb je tegenwoordig van die modern gestylde hokjes (die we in Amsterdam alleen hebben op de Rembrandtplein) i.p.v. die ouderwetse donkerblauwe krengen. Zelfde geldt trouwens ook voor de informatie borden die in de hokjes hangen. Het is Rotterdam en Utrecht gewoon allemaal net iets mooier en netter.

In Rotterdam heb je dan ook nog eens van die mooie tramplus haltes in het centrum en op andere belangrijke locaties. Dan vind ik de tramhaltes op Amsterdam Centraal, Dam, Leidseplein, Museumplein etc. toch echt diep triest eruit zien. Je verwacht op zulke punten toch iets met meer klasse.

Kom regelmatig in Utrecht en het gaat meestal gegoed, en tja die kinderziektes gaan er op termijn wel uit lijkt me.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

De abri's in Amsterdam en Utrecht zijn voornamelijk dezelfde hoor. En die vind je ook nog in andere plaatsen zoals Gouda of Breda, soms in dezelfde kleur, soms in andere, want in Breda zijn ze groen! In het buitenland vind je ze ook regelmatig, het is namelijk al vrij lange tijd het standaardmodel van JCDecaux. Ze functioneren uitstekend want ze voldoen aan alle voorwaarden: Je blijft er droog onder, je kan er zitten of leunen, ze zijn voorzien van verlichting en de meeste ook van reisinformatie. Goede abri's vervangen is zeker in deze tijden echte geldverspilling, zet ze liever neer bij haltes waar de halte uit niet meer dan een haltepaal bestaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:De abri's in Amsterdam en Utrecht zijn voornamelijk dezelfde hoor. En die vind je ook nog in andere plaatsen zoals Gouda of Breda, soms in dezelfde kleur, soms in andere, want in Breda zijn ze groen! In het buitenland vind je ze ook regelmatig, het is namelijk al vrij lange tijd het standaardmodel van JCDecaux. Ze functioneren uitstekend want ze voldoen aan alle voorwaarden: Je blijft er droog onder, je kan er zitten of leunen, ze zijn voorzien van verlichting en de meeste ook van reisinformatie. Goede abri's vervangen is zeker in deze tijden echte geldverspilling, zet ze liever neer bij haltes waar de halte uit niet meer dan een haltepaal bestaat.
Je hoeft mij echt niet uit te leggen wat het verschil is hoor... Zoals ik al zei kom ik regelmatig in Utrecht, woon ik in Amsterdam en steek ik ook nog eens regelmatig het Rembrandtplein over. Het design van de nieuwe standaard vind ik een stuk mooier dan die rechthoekige blokken die we in de rest van Amsterdam hebben, snap er vrij weinig van waarom die keer op keer bijbesteld worden i.p.v. uit de running genomen worden.

Waarom mensen keer op keer komen met het argument "X vervangen door Y in deze tijden is geldverspilling" weet ik niet. Als een hokje op locatie A gesloopt wordt of aan vervanging toe is kan je 'm toch gelijk vervangen door een moderner model? Op termijn faseer je het oude design er zo gewoon uit i.p.v. het in stand te houden...

Pure functionaliteit heb ik geen boodschap aan, het oog wil ook wat. Helemaal op high-profile locaties. De tramhaltes op het Centraal Station kunnen echt niet wat mij betreft: Amper verhoogd, veelte weinig ruimte, minimale aan informatiezuilen en nog lelijk geplaatst ook, te weinig hokjes etc. Ronduit armoedig. In Amsterdam gaat het veelal om het totaalplaatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Daniel »

R-Flow schreef:Geen idee wat een ABRI is
Abri = Bushokje :wink:
In Utrecht en Rotterdam heb je tegenwoordig van die modern gestylde hokjes (die we in Amsterdam alleen hebben op de Rembrandtplein) i.p.v. die ouderwetse donkerblauwe krengen.
Utrecht heeft die modernere hokjes ook alleen langs de HOV-banen hoor, rest (en da's toch wel het overgrote deel) is zoals Bee al schreef precies hetzelfde als in Amsterdam.

De hokjes in Rotterdam waar je het over hebt ken ik zelf nog wel uit Dordrecht (staan dezelfde in 'n ander kleurtje) hebben als groot nadeel t.o.v. de ouderwetse exemplaren dat je als de wind verkeerd staat er alsnog in staat weg te waaien danwel natregent door een te grote opening tussen dak en zijkant.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Daniel schreef:Utrecht heeft die modernere hokjes ook alleen langs de HOV-banen hoor, rest (en da's toch wel het overgrote deel) is zoals Bee al schreef precies hetzelfde als in Amsterdam.
In Amsterdam hebben we ze niet eens aan de HOV banen...
Daniel schreef:De hokjes in Rotterdam waar je het over hebt ken ik zelf nog wel uit Dordrecht (staan dezelfde in 'n ander kleurtje) hebben als groot nadeel t.o.v. de ouderwetse exemplaren dat je als de wind verkeerd staat er alsnog in staat weg te waaien danwel natregent door een te grote opening tussen dak en zijkant.
Tja, das niet handig inderdaad. Maar goed in de Amsterdamse hokjes blijf ik met grote regelmaat ook niet helemaal droog dus wat dat betreft... Daarnaast zeg ik ook niet dat het per se die hokjes moeten zijn, die voor R-net zijn ontworpen vind ik persoonlijk nog mooier.

Het totaalplaatje van veel haltes in Amsterdam t.o.v. locaties in Rotterdam en Utrecht is om te janken. Weinig verhoogd, overal die lelijke blauwe blokken (veelal te weinig), geen zuilen of zuilen waarop te weinig lijnen passen (denk aan de Dam bijv.) etc. En wat ik net aangaf aan de gehele route van bijvoorbeeld tram 2 zijn VIER van de ZESENTWINTIG haltes uitgerust met informatiezuilen; CS, Dam, Koningsplein (uit me hoofd maar één kant op ook nog), Leidseplein en Heemstedestraat. Dat kan toch niet jongens op zo'n drukke lijn waar op de nodige haltes nog meerdere lijnen stoppen ook...

Wat een armoede. -o-
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Lange_Dre »

R-Flow schreef:
Bee schreef:De abri's in Amsterdam en Utrecht zijn voornamelijk dezelfde hoor. En die vind je ook nog in andere plaatsen zoals Gouda of Breda, soms in dezelfde kleur, soms in andere, want in Breda zijn ze groen! In het buitenland vind je ze ook regelmatig, het is namelijk al vrij lange tijd het standaardmodel van JCDecaux. Ze functioneren uitstekend want ze voldoen aan alle voorwaarden: Je blijft er droog onder, je kan er zitten of leunen, ze zijn voorzien van verlichting en de meeste ook van reisinformatie. Goede abri's vervangen is zeker in deze tijden echte geldverspilling, zet ze liever neer bij haltes waar de halte uit niet meer dan een haltepaal bestaat.
Je hoeft mij echt niet uit te leggen wat het verschil is hoor... Zoals ik al zei kom ik regelmatig in Utrecht, woon ik in Amsterdam en steek ik ook nog eens regelmatig het Rembrandtplein over. Het design van de nieuwe standaard vind ik een stuk mooier dan die rechthoekige blokken die we in de rest van Amsterdam hebben, snap er vrij weinig van waarom die keer op keer bijbesteld worden i.p.v. uit de running genomen worden.

Waarom mensen keer op keer komen met het argument "X vervangen door Y in deze tijden is geldverspilling" weet ik niet. Als een hokje op locatie A gesloopt wordt of aan vervanging toe is kan je 'm toch gelijk vervangen door een moderner model? Op termijn faseer je het oude design er zo gewoon uit i.p.v. het in stand te houden....
Waarom ze niet meteen kiezen voor een nieuw type?
Kunnen een aantal reden voor zijn:
A) Men heeft een contract dat nog niet is afgelopen.
B) Zodra een contract afgelopen is en me een nieuw type Abri wil kiezen kan dat niet zonder een aanbesteding en kost welicht meer geld...?

En geld dat is er in deze tijd niet veel..

De reiziger heeft over het algemeen liever een ouder type abri die aan de hoofdeisen bestaat ( kunnen zitten, leunen, droog staan en reisinfo kunnen vinden) en dan meer en goedkoper OV dan nieuwe Abri's en duurder en minder ov...
Pure functionaliteit heb ik geen boodschap aan, het oog wil ook wat. Helemaal op high-profile locaties. De tramhaltes op het Centraal Station kunnen echt niet wat mij betreft: Amper verhoogd, veelte weinig ruimte, minimale aan informatiezuilen en nog lelijk geplaatst ook, te weinig hokjes etc. Ronduit armoedig. In Amsterdam gaat het veelal om het totaalplaatje
Het oog heeft ook wat, maar als reizigers prioriteiten moeten stellen kiest men eerder voor meer en goedkoper ov...
haltes Amper verhoogd, veelte weinig ruimte, minimale aan informatiezuilen en nog lelijk geplaatst ook, te weinig hokjes etc. Ronduit armoedig. In Amsterdam gaat het veelal om het totaalplaatje??
Niet of nauwelijks verhoogde haltes hebben niets met de Abri's te maken.. 020 loopt daar aardig mee achter, mar dat doet Rotterdam ook! Alleen Utrecht en Den Haag hebben dat echt goed voor elkaar! En ik heb op een x aantal plekken gezien dat zodra men de hele straat off laan opnieuw inricht er verhoogde haltes aangelegt worden zodat men in 1 keer alles kan aanpakken en de straat 1 keer opgebroken hoeft te worden... Veelte weinig ruimte? Ja dat klopt nog al vaak, dat vind je in 010 020 035 en in 070.... Maar dat heeft vaak ook te maken met de hoeveeelheid vrije ruimte die er is.. Men wil een straat vaak niet voor auto's afsluiten waardoor er brede haltes voor de trams+ bussen kunnen komen..
Digitale Informatiezuilen, ja die zie je steeds vaker, kost wel veel geld. En op heel veel plekken geven ze je de dienstregeling aan die ook op papier in de Abri hangt ( dat is vooral in de grote steden) Of ze geven aan over hoeveel minuten ze komen en dat kan van 5 naar o minuten gaan maar daarna ook weer van 0 naar 6 bijvoorbeeld..En dat zonder dat er een tram of bus is geweest. En als reiziger heb je daar ook niets aan.
En dan het totaal plaatje, het totaal plaatje houd niet op bij een abri, digitaal infozuil, verhoogde halte, Maar het gaat veder en wat volgd vinden de meeste mensen belangrijker:

Een tram of bus die optijd komt, die voldoende zitplaats bied, vaak rijd, niet duur is...

Dan komen we toch weer op geld uit, geld dat er in deze tijd niet is, men moet keuzes maken, een moderne abri en meerdere malen een straat opbreken, of het ov vaak laten rijden?

Wat zou jij kiezen als je een reiziger was? Een moderne abri moderne Halte? of Goed en veel en goedkoper OV? :?:
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Lange_Dre »

R-Flow schreef:
Daniel schreef:Utrecht heeft die modernere hokjes ook alleen langs de HOV-banen hoor, rest (en da's toch wel het overgrote deel) is zoals Bee al schreef precies hetzelfde als in Amsterdam.
In Amsterdam hebben we ze niet eens aan de HOV banen...
Daar zit je goed mis, ik dacht dat 020 wel over HOV lijnen + banen beschikt, namelijk de al bestaande R-net lijnen dan wel eerder indienst onder een andere naam?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Lange_Dre schreef:En geld dat is er in deze tijd niet veel..
Laten wou niet doen alsof we geen betere tijden gekend hebben... Aan haltes is in Amsterdam nooit veel aandacht besteed. Oók niet vóór de bezuinigingen.
Lange_Dre schreef:Het oog heeft ook wat, maar als reizigers prioriteiten moeten stellen kiest men eerder voor meer en goedkoper ov...
Van goedkoper OV is recentelijk nooit sprake geweest: Ieder jaar worden er weer hogere prijzen doorheen gejaagd. Meer OV mondjesmaat.
Lange_Dre schreef:Niet of nauwelijks verhoogde haltes hebben niets met de Abri's te maken.. 020 loopt daar aardig mee achter, mar dat doet Rotterdam ook!
Vind dat je nogal vreemde conclusies trekt... Als je nou gewoon effe goed m'n verhaal leest zie je dat het over het totaalplaatje van de haltes heb in Amsterdam. Nergens leg ik de link tussen het design van de hokjes en of de haltes verhoogd zijn ja/nee.
Zag onlangs in Rotterdam dat ze op heel wat locaties informatiezuilen aan het plaatsen waren (Nieuwe Binnenweg bijvoorbeeld). Daarnaast heb je daar in het centrum al tijden veel betere haltevoorzieningen dan waar dan ook in Amsterdam.
Lange_Dre schreef:En dan het totaal plaatje, het totaal plaatje houd niet op bij een abri, digitaal infozuil, verhoogde halte, Maar het gaat veder en wat volgd vinden de meeste mensen belangrijker: Een tram of bus die optijd komt, die voldoende zitplaats bied, vaak rijd, niet duur is...
Of een tram wel/niet op tijd rijdt heeft niks met de haltevoorzieningen te maken. De hoeveelheid zitplaatsen die een Amsterdamse Combino biedt weer wel, want die zijn expres korter gemaakt i.v.m. haltes in de Leidsestraat. Aangezien er nog wel eens wat wil gebeuren in een stad als Amsterdam zou het relaxed zijn als er een keertje een zuiltje in de buurt staat die aangeeft dat lijn X via Y wordt omgeleid en dus niet de desbetreffende halte aandoet. Iets wat je in Rotterdam dus wel hebt.

En wederom had ik het over het totaalplaatje van de haltes dus dan houdt het wel degelijk op bij de hokjes, informatiezuilen, verhogingen en overige voorzieningen. De voertuigen die ervoor stoppen ga ik er niet bij betrekken, want die staan los van dit verhaal.
Lange_Dre schreef:Wat zou jij kiezen als je een reiziger was? Een moderne abri moderne Halte? of Goed en veel en goedkoper OV?
Goede halte voorzieningen maakt om te beginnen al deel uit van goed OV. Er zijn genoeg landen in de wereld waar je niet hoeft te kiezen en je beiden hebt. Het OV is in Nederland al tijden aan de dure kant, dan mag je er best wat voor terugkrijgen.
Lange_Dre schreef:Daar zit je goed mis, ik dacht dat 020 wel over HOV lijnen + banen beschikt, namelijk de al bestaande R-net lijnen dan wel eerder indienst onder een andere naam?
Ik zeg dat we zelfs aan HOV-banen niet/amper van die mooie tram/bushokjes hebben, sowieso niet als er een GVB-voertuig voor stopt. En voordat je reageert: Schiphol ≠ Amsterdam. Wederom kwestie van beter lezen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Vinny »

In Amsterdam ontbreekt gewoon de ruimte voor een grote abri:
http://maps.google.nl/maps?q=Marnixplei ... 89,,0,6.01

In steden als Utrecht is die ruimte er vaak wel, en dan heb je ook een abri waar je wel droog kunt wachten op de bus.

Wat ik inderdaad in Amsterdam mis, is dat de schermpjes met actuele informatie nooit echt zijn uitgerold:
http://maps.google.nl/maps?q=Leidseplei ... 35,,1,6.76

In de regio Amsterdam heb je sinds enkele jaren wel enorme totempalen gekregen:
http://maps.google.nl/maps?q=Zwarteweg, ... .72,,1,2.7

Volgens mij zou dat nu wel kunnen. Maar goed, er zijn forse bezuinigingen op het OV, dan kun je beter geen digitalisering van de reisinformatie uitrollen, maar gewoon bussen en trams laten rijden zo is de hoofdstedelijke opvatting.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:In Amsterdam ontbreekt gewoon de ruimte voor een grote abri:
Amsterdam bestaat uit meer dan de Grachtengordel alleen hoor... Om de hele stad op één hoop gooien vind ik nogal kort door de bocht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Vinny »

Als de ruimte in Amsterdam wel aanwezig is dan staat er gewoon een normale abri hoor, los van de locatie (grachtengordel, of Nieuw-West) :Y

Het is natuurlijk wel zo dat ruimte in nieuwbouwwijken wel veel meer aanwezig is. De oude binnenstad (en de enorme 19e eeuwse gordel eromheen) is niet gebouwd voor het verkeer dat het wegennet heden ten dage moet verwerken. Bovendien heeft men in Amsterdam wel een principiele keuze gemaakt voor een scheiding van verkeersstromen, dus je zult vaak merken dat haltehavens of brede abri's hebben plaats gemaakt voor vrijliggende fietspaden. Dat is in de Van Hallstraat gebeurd. Kortom, dat heeft echt helemaal niets te maken met de abri-leverancier, maar puur met het feit om een andere beleidskeuze te maken bij de inrichting (herprofilering) van de weg. Dan moet je het voormalige stadsdeel Westerpark er van langs geven :)
http://maps.google.nl/maps?q=Van+Hallst ... 27,,0,6.11
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Ardan »

Het digitaliseren van de tramschermen gebeurt maar heeeel mondjesmaat. Waterlooplein is pas geleden gedigitaliseerd. Wel jammer dat ze nog volgens het oude systeem werken en geen actuele info tonen.
Sowieso heb ik de indruk dat de stadsregio niet om Amsterdam zelf geeft, maar wel om allerlei luxedingetjes en projectjes in de plaatsen om Amsterdam heen.
Ik doe ook maar wat
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Klaasje »

Het GVB loopt op het gebied van het aanleveren van actuele reisinformatie wel jaren achter op Connexxion. Ik denk dat er meer speelt dan een "gebrek aan aandacht".
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

Dat is de wet van de remmende voorsprong. Het GVB heeft de voertuigen veel eerder voorzien van een informatiesysteem dan Connexxion. Connexxion kwam pas rond 2006-2007 op stoom met InfoXX en toen was men al veel verder dan in 2002-2003 :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Als de ruimte in Amsterdam wel aanwezig is dan staat er gewoon een normale abri hoor, los van de locatie (grachtengordel, of Nieuw-West) :Y
En ook die haltes liggen er nogal triest bij. En tja ik blijf het gewoon kansloos vinden dat een tramlijn zoals de 2, die zover uit het centrum rijdt, maar 4 haltes heeft met informatiezuilen en NUL met aanvullende informatie. Dat slaat gewoon helemaal nergens op. Ik kan de keren inmiddels niet meer tellen dat de 2 om welke reden dan ook ingekort is tot het Haarlemmermeestation of Hoofddorpplein en dan mag je het gewoon uitzoeken als reiziger zijnde. Geen hond die vanaf M50 op de Heemstestraat wil overstappen weet dat er wat aan de hand is. Paar weken terug in Rotterdam kwam er gewoon netjes voorbij scrollen dat T23 niet langs mijn halte kwam i.v.m. omstandigheden en omreed via X & Y. Net zo irritant natuurlijk maar je weet tenminste waar je aan toe bent en kan je stappen ondernemen. Dat is tenminste een stuk beter dan 30 minuten voor Jan met de korte achternaam op de Heemstestraat staan wachten op een tram die de rest van de dag daar niet meer zal rijden.

Wat betreft halte design: Als ik nou Utrecht als voorbeeld neem, mooie lange en brede hokken langs de HOV-banen en verhoogde perrons. Herkenbare gele blokken met een bus erop boven de haltezuilen (ala de metro alleen dan kleiner), strak gestyleerde halte borden, digitale informatiezuilen etc. Ga mij nou niet vertellen dat iedere tramhalte in Amsterdam (op die van T26 na) daar niet karig tegen afsteekt. Er zijn talloze locaties in Amsterdam waar dat qua ruimte prima te realiseren valt.

Dus kortom: Als lijn 2 inderdaad tot R-net lijn wordt omgedoopt, nieuwe haltes krijgt met bijbehorende hokjes en infozuilen ben ik blij met R-net...

Rood-grijze Combino's hoeven dan van mij weer niet... -o-
Vinny schreef:Het is natuurlijk wel zo dat ruimte in nieuwbouwwijken wel veel meer aanwezig is. De oude binnenstad (en de enorme 19e eeuwse gordel eromheen) is niet gebouwd voor het verkeer dat het wegennet heden ten dage moet verwerken. Bovendien heeft men in Amsterdam wel een principiele keuze gemaakt voor een scheiding van verkeersstromen, dus je zult vaak merken dat haltehavens of brede abri's hebben plaats gemaakt voor vrijliggende fietspaden. Dat is in de Van Hallstraat gebeurd. Kortom, dat heeft echt helemaal niets te maken met de abri-leverancier, maar puur met het feit om een andere beleidskeuze te maken bij de inrichting (herprofilering) van de weg. Dan moet je het voormalige stadsdeel Westerpark er van langs geven :)
Dat heeft nul te maken met mooier gestylde haltes inclusief informatiezuilen en van afstand herkenbare halteborden (ala Utrecht). Daarnaast zijn er tal van locaties in het centrum waar meer dan genoeg ruimte is, zelfde geldt voor de aangrenzende stadsdelen. Het is in Amsterdam echt niet overal zo krap als jij nu doet voorkomen. ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten