R-net binnenkort uit de startblokken

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Vinny »

Allemaal gebouwd in de jaren '90, toen Amsterdam prutsers in dienst had, die de hele omgeving van het museumplein verkeerskundig en estethisch naar de mallemoeren hebben geholpen :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door tsov »

Maar wat heeft dit met R-Net te maken? Die 370 rijdt al een jaartje nog maar tot Schiphol...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Vinny »

Dat het de bedoeling is om de R-net bussen door te laten rijden naar Amsterdam Marinxstraat-Busstation... (A)

Maar dan moet het natuurlijk wel allemaal wat hoogwaardiger... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Edwin »

Milco1995 schreef:
Klaasje schreef:322 Almere stad - Amsterdam Amstel
327 .... enz.
Hoe bedoel je dit? Almere heeft toch al 152, 157 en 158? Of worden ze (misschien) vernummerd naar een 3xx-lijnnummer?
152 wordt 322
157 wordt 327
158 wordt 328
N57 wordt N27
Per 11-12-2011.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door willy84 »

Wat is in vredesnaam de logica van die nummering? Nu loop ik in Hilversum naar de halte en zie ik allemaal eerst lagere lijnnummers die veel minder vaak of op bepaalde dagen/uren helemaal niet rijden. Voor de meest rijdende buslijn moet ik aan de achterkant van het bord kijken. Is dat handig? Waarom de belangrijkste lijnen niet een laag nr geven?
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Klaasje »

Waarom zetten ze de 3xx nummer niet bovenaan? :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Vinny »

willy84 schreef:Wat is in vredesnaam de logica van die nummering? Nu loop ik in Hilversum naar de halte en zie ik allemaal eerst lagere lijnnummers die veel minder vaak of op bepaalde dagen/uren helemaal niet rijden. Voor de meest rijdende buslijn moet ik aan de achterkant van het bord kijken. Is dat handig? Waarom de belangrijkste lijnen niet een laag nr geven?
Het idee achter deze nummering is dat je in één oogopslag kunt zien wat voor soort openbaar vervoer er bij hoort. Lage nummers zijn nou eenmaal gereserveerd voor stadsvervoer, en komen dan dus ook niet in aanmerking voor HOV. In principe mogen buslijnnummers niet overlappen met ander ovlijnnummering in het gebied waar de buslijn doorheen loopt (soms concessieoverschrijdend dus). Een HOV met lijnnummer "1" zou in Amsterdam verwarring kunnen opleveren met tramlijn "1". Daarom hebben metro's in Amsterdam bijv. een 5x nummer. Dat overlapt niet met een buslijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

Connexxion hanteert ongeveer deze indeling
1-199: Stads- en streeklijnen. In de meeste concessiegebieden is er maar een plaats die de lijnen 1 tot 9 krijgt, andere plaatsen moeten achteraan aanschuiven
200-299: Spitslijnen/Snellijnen
300-399: Premiumlijnen, als in snellijnen, HOV-lijnen etc
400-599: Buurtbussen
600-699: Schoolbussen en soms dagspecifieke lijntaxi's
700-799: Opstappers, dorp-busverbindende lijntjes in Noord-Holland en Friesland
800-899: Toeristenlijnen, zomerbussen

Dit komt ook terug bij andere vervoersbedrijven, zeker in Noord- en Zuid-Holland niet verbazingwekkend omdat in elk concessiegebied daar ooit Connexxion heeft gereden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Daniel »

Nou is alleen in Zuid-Holland-Zuid zo'n beetje alles wel omgenummerd. Arriva hanteerd daar juist weer het volgende...
1 - 20 Stadslijnen + stadsregionale lijnen Drechtsteden
70 - 79 Ontsluitende lijnen Alblasserwaard/Vijfheerenlanden
80 - 89 West: lijnen naar Rotterdam Kralingse Zoom, Oost: lijnen naar Utrecht
90 - 99 Lijnen naar Rotterdam Zuidplein
100 - 199 Sneldienstvarianten (bovenstaand lijnnummer + 100)
300 - 399 Qliners
600 - 699 Schoolbussen
700 - 799 Buurtbussen
800 - 899 Toeristen- en nachtbussen

Zo makkelijk herkenbaar blijft de boel dus ook weer niet na de overgang naar een nieuwe vervoerder. En waar de oude Connexxion-nummering gehandhaafd is gebleven wordt die niet altijd consequent voortgezet (zo kent HWGO een spitssneldienst met het lijnnummer 168, die is gewoon in een gaatje tussen de overige lijnen in dat gebied genummerd)

Al zit zover ik weet het HOV zo'n beetje in heel het land wel in de 3xx-reeks.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Meltrain »

Ik heb gehoord dat verschillende bussen in de Zaanstreek per nieuwe drgl ook andere lijnnummers krijgen. Zou me niks verbazen als dan bij 85, 91, 92 en 94 simpelweg een 3 voor het lijnnummer wordt gezet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Milco »

Als je op www.connexxion.nl "322" intypt, wordt je doorverwezen naar lijn 152 (Almere - Amsterdam, vanaf dec. lijn 322).
Dus ik ben eens wat 3xx-nummertjes in gaan vullen.
391 = 91
392 = 92
394 = 94
395 = 85
398 = 284 (spitsbus)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Meltrain »

Edwin schreef:
152 wordt 322
157 wordt 327
158 wordt 328
N57 wordt N27
Per 11-12-2011.
Wat is trouwens überhaupt de logica van die nummering? :?
Dat er een 3xx nummering komt, oke, maar wat is er mis met 352, 357 en 358? :roll:

De vernummering (van de 85 en 284) in de Zaanstreek kan ik nog wel enigszins begrijpen, omdat er dan een redelijk mooie rij ontstaat (al had ik de 284 liever omgenummerd in 396 i.p.v. 398).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Klaasje »

Ik denk dat ze de Muidense hoek bij elkaar willen stoppen. Echt duidelijker wordt het er niet op nee, ze hadden de 320 dan ook beter het nummer 350 kunnen geven denk ik.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Stefan »

Meltrain schreef: Wat is trouwens überhaupt de logica van die nummering? :?
Dat er een 3xx nummering komt, oke, maar wat is er mis met 352, 357 en 358? :roll:
Dit zal ongetwijfeld met de GVB nachtbussen te maken hebben. ;)
Daniel schreef:Zo makkelijk herkenbaar blijft de boel dus ook weer niet na de overgang naar een nieuwe vervoerder. En waar de oude Connexxion-nummering gehandhaafd is gebleven wordt die niet altijd consequent voortgezet (zo kent HWGO een spitssneldienst met het lijnnummer 168, die is gewoon in een gaatje tussen de overige lijnen in dat gebied genummerd)
Het lijkt misschien een buitenbeentje, maar 't past gewoon nog in het rijtje. ;) Want alle bussen met een 7 in het midden van het lijnnummer stoppen niet op Heinenoord busstation. Goed, dat het wél een sneldienst is, is een ander verhaal. :P

Echter.. Vanuit HWGO gezien is de 180 wél een buitenbeentje, vanaf Barendrecht gezien weer een stuk minder.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Edwin »

Vandaag worden er in ieder geval in Diemen de R-net bushokjes geplaatst. Mijn bus haalde in ieder geval voor het eerst een bushokje in, ook een unicum ;)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Is het definitief dat ook alle trams en metro's van het GVB worden overgespoten in deze nieuwe huisstijl? Of krijg je straks een splitsing in het lijnennet waar enkel de "R-net" tramlijnen (1,2,5,9,10,12,13,26 zo uit m'n hoofd) rood-grijze trams krijgen en de rest in blauw-wit kleurstelling blijft rijden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

De metro wordt weer rood geloof ik. Terwijl tot twee jaar geleden er nog rode metro's waren die nu allemaal geschilderd/gestickerd zijn naar GVB-blauw/wit.

Bij de tram is een scheiding in het wagenpark bijna onmogelijk, met als simpele feit dat het logistiek bijna onmogelijk is om die wagens uit elkaar te houden in de remises en omdat trams bij voorkeur regelmatig andere routes moeten rijden om een evenredige slijtage van de wielen aan beide zijdes aan de tram te krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Vanaf 2012 is het de bedoeling dat het Amsterdamse tramnet een R-net uitstraling krijgt. Althans, de bovengenoemde lijnen.

Afbeelding

Aangezien in het R-net document duidelijk wordt aangegeven dat alleen T1,2,5,9,10,12,13 en 26 als "R-net lijnen" bestempeld worden vraag ik me toch af of je straks een tweedeling krijgt. Want die nieuwe Citea bussen van het GVB zijn ook nog gewoon blauw-wit en er staat geen één Amsterdamse stadsbuslijn aangeduid als "R-net"-zijnde. Oók niet echt intelligent als je straks alles rood-grijs wilt hebben... Je ziet die tweedeling trouwens nu ook al terug bij de Sternet-bussen vs standaard GVB stadsbussen.

Als je echt omhoog zit qua materieel kan je echt wel een keer een een blauw-witte tram van lijn 4 op de 2 inzetten natuurlijk, maar goed mooi is anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

Het schilderen van trams is het probleem niet, het probleem zit hem in de logistiek in de remises.

Met trams is het schuiven in een remise een stuk lastiger dan een bus verplaatsen in een garage/stalling omdat de tram gebonden is aan rails. Zodra 's avonds de trams binnenlopen betekend dat niet dat alles trams binnen worden gezet, het licht uitgaat en de volgende ochtend het ligt weer aangaat en de trams weer naar buiten gaan. Trams moeten gecontroleerd worden, zand moet worden aangevuld, gewassen worden, in de juiste volgorde gezet worden, trams die gerepareerd moeten worden moeten eruit gehaald worden voor de werkplaats. De ruimte voor deze manoeuvres is beperkt omdat de remises bijna tot op de laatste meter gevuld zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Begrijp me niet verkeerd hoor, uiteraard wil ik gewoon één look voor alles op rails in de stad. Was gewoon vrij verbaasd te lezen dat ze het tramnet opknippen in twee delen: R-net en niet-R-net. Iets wat ik totaal niet begrijp. In welk opzicht is tram 2 bijvoorbeeld superieur aan tram 17? Na halte Westlandgracht heb je het grotendeels gezien met de vrije banen op de 2 en gaat de snelheid drastisch omlaag. Tijdens de Spits het Hoofddorpplein langs, de Zijlstraat in is een groot drama. Ik zie geen plannen om R-net tramlijnen te versnellen m.u.v. tram 9. In Rotterdam heb je tenminste een logisch verschil met tramplus-lijnen.

Ben overigens oprecht benieuwd of ze daadwerkelijk die trams gaan overspuiten en we in Amsterdam ook eindelijk een keertje mogen genieten van mooiere bus/tramhokjes en digitale voorzieningen. Ik erger me wat dat betreft helemaal verrot als ik uit Rotterdam, Den Haag of Utrecht terugkom en weer op een Amsterdamse tramhalte sta te wachten... :?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Vinny »

Het interesseert mij geen ene biet of een tram nou rood, geel of blauw is, als dat kreng maar een beetje op tijd rijdt. Ik vind de overstickering in de huisstijl van R-net dan ook de grootste verspilling in het OV die er bestaat. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Het interesseert mij geen ene biet of een tram nou rood, geel of blauw is, als dat kreng maar een beetje op tijd rijdt. Ik vind de overstickering in de huisstijl van R-net dan ook de grootste verspilling in het OV die er bestaat. :Y
Of ze bij de volgende grote onderhoudsbeurt de trams nou rood-grijs spuiten i.p.v. weer blauw-wit maakt qua geld natuurlijk vrij weinig uit... Die Combino's gaan in 2012 inmiddels ook alweer 10 jaar mee, dus beetje revisie mag best toch?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

De Combino's hebben al een eerste revisie gehad tussen 2005 en 2008, op kosten van Siemens :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door STF »

Dat was alleen maar fabrieksfouten herstellen, ze zijn sinds dit najaar juist begonnen met elke Combino een kleine revisiebeurt te geven bij Siemens in Duitsland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

Alweer naar Duitsland. Die trams willen wel erg graag terug naar hun fabrikant in Krefeld he :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten