Re: R-net binnenkort uit de startblokken
Geplaatst: vr 18 nov 2011, 18:44
De rode Zaanse Amba's en Citea's zijn inmiddels voorzien van R-Net opschriften.
Ben een leek op het gebied, maar wat zijn eigenlijk DRU-boeren?robert55 schreef:........................De vervoerders worden nog meer DRU-boeren en de bestuurders [de politieke, niet die op de wagen] worden nog minder aanspreekbaar voor kiezers/gebruikers, maar kunnen lekker in een kantoortje in Woerden of zo [ergens waar je goed met de auto kan komen] hun spelletjes spelen.
Langs de hele route van tram 2 (toch een van de drukste en belangrijkste lijnen) zijn er welgeteld vier haltes met informatiezuilen: Centraal Station, Dam, Koningsplein en Leidseplein. Daarbuiten kan je het schudden. Vanuit dat oogpunt is jouw standaard wat betreft het woord "meestal" wel heel erg laag... Daarnaast is er geen één informatiezuil in Amsterdam die reizigers informeert wanneer er ongeplande omleidingen en/of inkortingen zijn met schatte tijden. Je mag in zo'n geval als reiziger zijnde gewoon zelf je neus in de lucht steken en ruiken dat er wat aan de hand is.Bee schreef:Een bord met actuele vertrektijden is leuk, voor de rest vind ik de haltes al goed voorzien. Meestal zijn er wel twee abri's met bankje of leunbalk en correcte informatie aanwezig, vaak nog aangevuld door een prullenbak. Sommige haltes zouden wellicht wat breder mogen, maar er valt volgens mij niet zo veel te klagen over de haltes in Amsterdam eerlijk gezegd.
Dat is echt de grootste onzin ooit, denk aan Museumplein, Van Baerlestraat, Hobbemastraat, Mercatorplein, Roeloef Hartplein etc. Daarnaast als je kijkt in steden zoals Utrecht en Rotterdam zijn grote hoeveelheden haltes, zelfs de rustige, uitgerust met digitale zuilen. Helemaal in Utrecht halen de reizigers aantallen op een buslijn het natuurlijk zelfden bij die van een Amsterdamse tramlijn.Bee schreef:het aantal tramhaltes die vaak gebruikt worden maar geen abri hebben is erg beperkt.
Je vindt dit verdacht veel lijken op een Amsterdamse zuil? Oké...Daniel schreef:Abri's in Utrecht moderner? Vind ze toch verdacht veel lijken op de Amsterdamse daar
Trouwens, die informatieborden in Utrecht blinken uit in on-actualiteit... of tenminste, hoe vaak ik al niet naast zo'n ding heb gestaan met een bus terwijl erop wordt aangegeven dat die bus pas over X minuten komt...Daarnaast vind het hele design van die knullige tram- en bushokjes ronduit ouderwets. Dan zien ze er in Rotterdam en Utrecht toch een stuk moderner en ruimer uit.
Geen idee wat een ABRI is, dacht dat je zo'n zuil bedoelde... In Utrecht en Rotterdam heb je tegenwoordig van die modern gestylde hokjes (die we in Amsterdam alleen hebben op de Rembrandtplein) i.p.v. die ouderwetse donkerblauwe krengen. Zelfde geldt trouwens ook voor de informatie borden die in de hokjes hangen. Het is Rotterdam en Utrecht gewoon allemaal net iets mooier en netter.Daniel schreef:Eeh, je hebt het over bushokjes. Dat ding op je foto is geen bushokje
Trouwens, die informatieborden in Utrecht blinken uit in on-actualiteit... of tenminste, hoe vaak ik al niet naast zo'n ding heb gestaan met een bus terwijl erop wordt aangegeven dat die bus pas over X minuten komt...
Je hoeft mij echt niet uit te leggen wat het verschil is hoor... Zoals ik al zei kom ik regelmatig in Utrecht, woon ik in Amsterdam en steek ik ook nog eens regelmatig het Rembrandtplein over. Het design van de nieuwe standaard vind ik een stuk mooier dan die rechthoekige blokken die we in de rest van Amsterdam hebben, snap er vrij weinig van waarom die keer op keer bijbesteld worden i.p.v. uit de running genomen worden.Bee schreef:De abri's in Amsterdam en Utrecht zijn voornamelijk dezelfde hoor. En die vind je ook nog in andere plaatsen zoals Gouda of Breda, soms in dezelfde kleur, soms in andere, want in Breda zijn ze groen! In het buitenland vind je ze ook regelmatig, het is namelijk al vrij lange tijd het standaardmodel van JCDecaux. Ze functioneren uitstekend want ze voldoen aan alle voorwaarden: Je blijft er droog onder, je kan er zitten of leunen, ze zijn voorzien van verlichting en de meeste ook van reisinformatie. Goede abri's vervangen is zeker in deze tijden echte geldverspilling, zet ze liever neer bij haltes waar de halte uit niet meer dan een haltepaal bestaat.
Abri = BushokjeR-Flow schreef:Geen idee wat een ABRI is
Utrecht heeft die modernere hokjes ook alleen langs de HOV-banen hoor, rest (en da's toch wel het overgrote deel) is zoals Bee al schreef precies hetzelfde als in Amsterdam.In Utrecht en Rotterdam heb je tegenwoordig van die modern gestylde hokjes (die we in Amsterdam alleen hebben op de Rembrandtplein) i.p.v. die ouderwetse donkerblauwe krengen.
In Amsterdam hebben we ze niet eens aan de HOV banen...Daniel schreef:Utrecht heeft die modernere hokjes ook alleen langs de HOV-banen hoor, rest (en da's toch wel het overgrote deel) is zoals Bee al schreef precies hetzelfde als in Amsterdam.
Tja, das niet handig inderdaad. Maar goed in de Amsterdamse hokjes blijf ik met grote regelmaat ook niet helemaal droog dus wat dat betreft... Daarnaast zeg ik ook niet dat het per se die hokjes moeten zijn, die voor R-net zijn ontworpen vind ik persoonlijk nog mooier.Daniel schreef:De hokjes in Rotterdam waar je het over hebt ken ik zelf nog wel uit Dordrecht (staan dezelfde in 'n ander kleurtje) hebben als groot nadeel t.o.v. de ouderwetse exemplaren dat je als de wind verkeerd staat er alsnog in staat weg te waaien danwel natregent door een te grote opening tussen dak en zijkant.
Waarom ze niet meteen kiezen voor een nieuw type?R-Flow schreef:Je hoeft mij echt niet uit te leggen wat het verschil is hoor... Zoals ik al zei kom ik regelmatig in Utrecht, woon ik in Amsterdam en steek ik ook nog eens regelmatig het Rembrandtplein over. Het design van de nieuwe standaard vind ik een stuk mooier dan die rechthoekige blokken die we in de rest van Amsterdam hebben, snap er vrij weinig van waarom die keer op keer bijbesteld worden i.p.v. uit de running genomen worden.Bee schreef:De abri's in Amsterdam en Utrecht zijn voornamelijk dezelfde hoor. En die vind je ook nog in andere plaatsen zoals Gouda of Breda, soms in dezelfde kleur, soms in andere, want in Breda zijn ze groen! In het buitenland vind je ze ook regelmatig, het is namelijk al vrij lange tijd het standaardmodel van JCDecaux. Ze functioneren uitstekend want ze voldoen aan alle voorwaarden: Je blijft er droog onder, je kan er zitten of leunen, ze zijn voorzien van verlichting en de meeste ook van reisinformatie. Goede abri's vervangen is zeker in deze tijden echte geldverspilling, zet ze liever neer bij haltes waar de halte uit niet meer dan een haltepaal bestaat.
Waarom mensen keer op keer komen met het argument "X vervangen door Y in deze tijden is geldverspilling" weet ik niet. Als een hokje op locatie A gesloopt wordt of aan vervanging toe is kan je 'm toch gelijk vervangen door een moderner model? Op termijn faseer je het oude design er zo gewoon uit i.p.v. het in stand te houden....
Het oog heeft ook wat, maar als reizigers prioriteiten moeten stellen kiest men eerder voor meer en goedkoper ov...Pure functionaliteit heb ik geen boodschap aan, het oog wil ook wat. Helemaal op high-profile locaties. De tramhaltes op het Centraal Station kunnen echt niet wat mij betreft: Amper verhoogd, veelte weinig ruimte, minimale aan informatiezuilen en nog lelijk geplaatst ook, te weinig hokjes etc. Ronduit armoedig. In Amsterdam gaat het veelal om het totaalplaatje
Niet of nauwelijks verhoogde haltes hebben niets met de Abri's te maken.. 020 loopt daar aardig mee achter, mar dat doet Rotterdam ook! Alleen Utrecht en Den Haag hebben dat echt goed voor elkaar! En ik heb op een x aantal plekken gezien dat zodra men de hele straat off laan opnieuw inricht er verhoogde haltes aangelegt worden zodat men in 1 keer alles kan aanpakken en de straat 1 keer opgebroken hoeft te worden... Veelte weinig ruimte? Ja dat klopt nog al vaak, dat vind je in 010 020 035 en in 070.... Maar dat heeft vaak ook te maken met de hoeveeelheid vrije ruimte die er is.. Men wil een straat vaak niet voor auto's afsluiten waardoor er brede haltes voor de trams+ bussen kunnen komen..haltes Amper verhoogd, veelte weinig ruimte, minimale aan informatiezuilen en nog lelijk geplaatst ook, te weinig hokjes etc. Ronduit armoedig. In Amsterdam gaat het veelal om het totaalplaatje??
Daar zit je goed mis, ik dacht dat 020 wel over HOV lijnen + banen beschikt, namelijk de al bestaande R-net lijnen dan wel eerder indienst onder een andere naam?R-Flow schreef:In Amsterdam hebben we ze niet eens aan de HOV banen...Daniel schreef:Utrecht heeft die modernere hokjes ook alleen langs de HOV-banen hoor, rest (en da's toch wel het overgrote deel) is zoals Bee al schreef precies hetzelfde als in Amsterdam.
Laten wou niet doen alsof we geen betere tijden gekend hebben... Aan haltes is in Amsterdam nooit veel aandacht besteed. Oók niet vóór de bezuinigingen.Lange_Dre schreef:En geld dat is er in deze tijd niet veel..
Van goedkoper OV is recentelijk nooit sprake geweest: Ieder jaar worden er weer hogere prijzen doorheen gejaagd. Meer OV mondjesmaat.Lange_Dre schreef:Het oog heeft ook wat, maar als reizigers prioriteiten moeten stellen kiest men eerder voor meer en goedkoper ov...
Vind dat je nogal vreemde conclusies trekt... Als je nou gewoon effe goed m'n verhaal leest zie je dat het over het totaalplaatje van de haltes heb in Amsterdam. Nergens leg ik de link tussen het design van de hokjes en of de haltes verhoogd zijn ja/nee.Lange_Dre schreef:Niet of nauwelijks verhoogde haltes hebben niets met de Abri's te maken.. 020 loopt daar aardig mee achter, mar dat doet Rotterdam ook!
Of een tram wel/niet op tijd rijdt heeft niks met de haltevoorzieningen te maken. De hoeveelheid zitplaatsen die een Amsterdamse Combino biedt weer wel, want die zijn expres korter gemaakt i.v.m. haltes in de Leidsestraat. Aangezien er nog wel eens wat wil gebeuren in een stad als Amsterdam zou het relaxed zijn als er een keertje een zuiltje in de buurt staat die aangeeft dat lijn X via Y wordt omgeleid en dus niet de desbetreffende halte aandoet. Iets wat je in Rotterdam dus wel hebt.Lange_Dre schreef:En dan het totaal plaatje, het totaal plaatje houd niet op bij een abri, digitaal infozuil, verhoogde halte, Maar het gaat veder en wat volgd vinden de meeste mensen belangrijker: Een tram of bus die optijd komt, die voldoende zitplaats bied, vaak rijd, niet duur is...
Goede halte voorzieningen maakt om te beginnen al deel uit van goed OV. Er zijn genoeg landen in de wereld waar je niet hoeft te kiezen en je beiden hebt. Het OV is in Nederland al tijden aan de dure kant, dan mag je er best wat voor terugkrijgen.Lange_Dre schreef:Wat zou jij kiezen als je een reiziger was? Een moderne abri moderne Halte? of Goed en veel en goedkoper OV?
Ik zeg dat we zelfs aan HOV-banen niet/amper van die mooie tram/bushokjes hebben, sowieso niet als er een GVB-voertuig voor stopt. En voordat je reageert: Schiphol ≠ Amsterdam. Wederom kwestie van beter lezen.Lange_Dre schreef:Daar zit je goed mis, ik dacht dat 020 wel over HOV lijnen + banen beschikt, namelijk de al bestaande R-net lijnen dan wel eerder indienst onder een andere naam?
Amsterdam bestaat uit meer dan de Grachtengordel alleen hoor... Om de hele stad op één hoop gooien vind ik nogal kort door de bocht.Vinny schreef:In Amsterdam ontbreekt gewoon de ruimte voor een grote abri:
En ook die haltes liggen er nogal triest bij. En tja ik blijf het gewoon kansloos vinden dat een tramlijn zoals de 2, die zover uit het centrum rijdt, maar 4 haltes heeft met informatiezuilen en NUL met aanvullende informatie. Dat slaat gewoon helemaal nergens op. Ik kan de keren inmiddels niet meer tellen dat de 2 om welke reden dan ook ingekort is tot het Haarlemmermeestation of Hoofddorpplein en dan mag je het gewoon uitzoeken als reiziger zijnde. Geen hond die vanaf M50 op de Heemstestraat wil overstappen weet dat er wat aan de hand is. Paar weken terug in Rotterdam kwam er gewoon netjes voorbij scrollen dat T23 niet langs mijn halte kwam i.v.m. omstandigheden en omreed via X & Y. Net zo irritant natuurlijk maar je weet tenminste waar je aan toe bent en kan je stappen ondernemen. Dat is tenminste een stuk beter dan 30 minuten voor Jan met de korte achternaam op de Heemstestraat staan wachten op een tram die de rest van de dag daar niet meer zal rijden.Vinny schreef:Als de ruimte in Amsterdam wel aanwezig is dan staat er gewoon een normale abri hoor, los van de locatie (grachtengordel, of Nieuw-West) :Y
Dat heeft nul te maken met mooier gestylde haltes inclusief informatiezuilen en van afstand herkenbare halteborden (ala Utrecht). Daarnaast zijn er tal van locaties in het centrum waar meer dan genoeg ruimte is, zelfde geldt voor de aangrenzende stadsdelen. Het is in Amsterdam echt niet overal zo krap als jij nu doet voorkomen. ;)Vinny schreef:Het is natuurlijk wel zo dat ruimte in nieuwbouwwijken wel veel meer aanwezig is. De oude binnenstad (en de enorme 19e eeuwse gordel eromheen) is niet gebouwd voor het verkeer dat het wegennet heden ten dage moet verwerken. Bovendien heeft men in Amsterdam wel een principiele keuze gemaakt voor een scheiding van verkeersstromen, dus je zult vaak merken dat haltehavens of brede abri's hebben plaats gemaakt voor vrijliggende fietspaden. Dat is in de Van Hallstraat gebeurd. Kortom, dat heeft echt helemaal niets te maken met de abri-leverancier, maar puur met het feit om een andere beleidskeuze te maken bij de inrichting (herprofilering) van de weg. Dan moet je het voormalige stadsdeel Westerpark er van langs geven :)