R-net binnenkort uit de startblokken

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Vinny » Vr 07 Okt 2011, 08:43

Allemaal gebouwd in de jaren '90, toen Amsterdam prutsers in dienst had, die de hele omgeving van het museumplein verkeerskundig en estethisch naar de mallemoeren hebben geholpen :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor tsov » Vr 07 Okt 2011, 10:24

Maar wat heeft dit met R-Net te maken? Die 370 rijdt al een jaartje nog maar tot Schiphol...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Vinny » Vr 07 Okt 2011, 17:39

Dat het de bedoeling is om de R-net bussen door te laten rijden naar Amsterdam Marinxstraat-Busstation... (A)

Maar dan moet het natuurlijk wel allemaal wat hoogwaardiger... :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Edwin » Za 15 Okt 2011, 11:53

Milco1995 schreef:
Klaasje schreef:322 Almere stad - Amsterdam Amstel
327 .... enz.

Hoe bedoel je dit? Almere heeft toch al 152, 157 en 158? Of worden ze (misschien) vernummerd naar een 3xx-lijnnummer?

152 wordt 322
157 wordt 327
158 wordt 328
N57 wordt N27
Per 11-12-2011.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor willy84 » Di 18 Okt 2011, 22:19

Wat is in vredesnaam de logica van die nummering? Nu loop ik in Hilversum naar de halte en zie ik allemaal eerst lagere lijnnummers die veel minder vaak of op bepaalde dagen/uren helemaal niet rijden. Voor de meest rijdende buslijn moet ik aan de achterkant van het bord kijken. Is dat handig? Waarom de belangrijkste lijnen niet een laag nr geven?
immer kwaliteits posts

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Klaasje » Wo 19 Okt 2011, 13:11

Waarom zetten ze de 3xx nummer niet bovenaan? :wink:

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Vinny » Wo 19 Okt 2011, 13:52

willy84 schreef:Wat is in vredesnaam de logica van die nummering? Nu loop ik in Hilversum naar de halte en zie ik allemaal eerst lagere lijnnummers die veel minder vaak of op bepaalde dagen/uren helemaal niet rijden. Voor de meest rijdende buslijn moet ik aan de achterkant van het bord kijken. Is dat handig? Waarom de belangrijkste lijnen niet een laag nr geven?

Het idee achter deze nummering is dat je in één oogopslag kunt zien wat voor soort openbaar vervoer er bij hoort. Lage nummers zijn nou eenmaal gereserveerd voor stadsvervoer, en komen dan dus ook niet in aanmerking voor HOV. In principe mogen buslijnnummers niet overlappen met ander ovlijnnummering in het gebied waar de buslijn doorheen loopt (soms concessieoverschrijdend dus). Een HOV met lijnnummer "1" zou in Amsterdam verwarring kunnen opleveren met tramlijn "1". Daarom hebben metro's in Amsterdam bijv. een 5x nummer. Dat overlapt niet met een buslijn.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Suus » Wo 19 Okt 2011, 14:10

Connexxion hanteert ongeveer deze indeling
1-199: Stads- en streeklijnen. In de meeste concessiegebieden is er maar een plaats die de lijnen 1 tot 9 krijgt, andere plaatsen moeten achteraan aanschuiven
200-299: Spitslijnen/Snellijnen
300-399: Premiumlijnen, als in snellijnen, HOV-lijnen etc
400-599: Buurtbussen
600-699: Schoolbussen en soms dagspecifieke lijntaxi's
700-799: Opstappers, dorp-busverbindende lijntjes in Noord-Holland en Friesland
800-899: Toeristenlijnen, zomerbussen

Dit komt ook terug bij andere vervoersbedrijven, zeker in Noord- en Zuid-Holland niet verbazingwekkend omdat in elk concessiegebied daar ooit Connexxion heeft gereden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Daniel » Wo 19 Okt 2011, 16:30

Nou is alleen in Zuid-Holland-Zuid zo'n beetje alles wel omgenummerd. Arriva hanteerd daar juist weer het volgende...
1 - 20 Stadslijnen + stadsregionale lijnen Drechtsteden
70 - 79 Ontsluitende lijnen Alblasserwaard/Vijfheerenlanden
80 - 89 West: lijnen naar Rotterdam Kralingse Zoom, Oost: lijnen naar Utrecht
90 - 99 Lijnen naar Rotterdam Zuidplein
100 - 199 Sneldienstvarianten (bovenstaand lijnnummer + 100)
300 - 399 Qliners
600 - 699 Schoolbussen
700 - 799 Buurtbussen
800 - 899 Toeristen- en nachtbussen

Zo makkelijk herkenbaar blijft de boel dus ook weer niet na de overgang naar een nieuwe vervoerder. En waar de oude Connexxion-nummering gehandhaafd is gebleven wordt die niet altijd consequent voortgezet (zo kent HWGO een spitssneldienst met het lijnnummer 168, die is gewoon in een gaatje tussen de overige lijnen in dat gebied genummerd)

Al zit zover ik weet het HOV zo'n beetje in heel het land wel in de 3xx-reeks.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Meltrain » Wo 19 Okt 2011, 21:25

Ik heb gehoord dat verschillende bussen in de Zaanstreek per nieuwe drgl ook andere lijnnummers krijgen. Zou me niks verbazen als dan bij 85, 91, 92 en 94 simpelweg een 3 voor het lijnnummer wordt gezet.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Milco
Berichten: 3548
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Milco » Wo 19 Okt 2011, 22:40

Als je op www.connexxion.nl "322" intypt, wordt je doorverwezen naar lijn 152 (Almere - Amsterdam, vanaf dec. lijn 322).
Dus ik ben eens wat 3xx-nummertjes in gaan vullen.
391 = 91
392 = 92
394 = 94
395 = 85
398 = 284 (spitsbus)
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Meltrain » Ma 24 Okt 2011, 23:04

Edwin schreef:
152 wordt 322
157 wordt 327
158 wordt 328
N57 wordt N27
Per 11-12-2011.

Wat is trouwens überhaupt de logica van die nummering? :?
Dat er een 3xx nummering komt, oke, maar wat is er mis met 352, 357 en 358? :roll:

De vernummering (van de 85 en 284) in de Zaanstreek kan ik nog wel enigszins begrijpen, omdat er dan een redelijk mooie rij ontstaat (al had ik de 284 liever omgenummerd in 396 i.p.v. 398).
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Klaasje » Ma 24 Okt 2011, 23:12

Ik denk dat ze de Muidense hoek bij elkaar willen stoppen. Echt duidelijker wordt het er niet op nee, ze hadden de 320 dan ook beter het nummer 350 kunnen geven denk ik.

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3285
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Stefan » Di 25 Okt 2011, 08:25

Meltrain schreef:Wat is trouwens überhaupt de logica van die nummering? :?
Dat er een 3xx nummering komt, oke, maar wat is er mis met 352, 357 en 358? :roll:

Dit zal ongetwijfeld met de GVB nachtbussen te maken hebben. ;)

Daniel schreef:Zo makkelijk herkenbaar blijft de boel dus ook weer niet na de overgang naar een nieuwe vervoerder. En waar de oude Connexxion-nummering gehandhaafd is gebleven wordt die niet altijd consequent voortgezet (zo kent HWGO een spitssneldienst met het lijnnummer 168, die is gewoon in een gaatje tussen de overige lijnen in dat gebied genummerd)

Het lijkt misschien een buitenbeentje, maar 't past gewoon nog in het rijtje. ;) Want alle bussen met een 7 in het midden van het lijnnummer stoppen niet op Heinenoord busstation. Goed, dat het wél een sneldienst is, is een ander verhaal. :P

Echter.. Vanuit HWGO gezien is de 180 wél een buitenbeentje, vanaf Barendrecht gezien weer een stuk minder.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Edwin » Wo 02 Nov 2011, 08:40

Vandaag worden er in ieder geval in Diemen de R-net bushokjes geplaatst. Mijn bus haalde in ieder geval voor het eerst een bushokje in, ook een unicum ;)
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor R-Flow » Do 03 Nov 2011, 13:34

Is het definitief dat ook alle trams en metro's van het GVB worden overgespoten in deze nieuwe huisstijl? Of krijg je straks een splitsing in het lijnennet waar enkel de "R-net" tramlijnen (1,2,5,9,10,12,13,26 zo uit m'n hoofd) rood-grijze trams krijgen en de rest in blauw-wit kleurstelling blijft rijden?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Suus » Do 03 Nov 2011, 18:07

De metro wordt weer rood geloof ik. Terwijl tot twee jaar geleden er nog rode metro's waren die nu allemaal geschilderd/gestickerd zijn naar GVB-blauw/wit.

Bij de tram is een scheiding in het wagenpark bijna onmogelijk, met als simpele feit dat het logistiek bijna onmogelijk is om die wagens uit elkaar te houden in de remises en omdat trams bij voorkeur regelmatig andere routes moeten rijden om een evenredige slijtage van de wielen aan beide zijdes aan de tram te krijgen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor R-Flow » Do 03 Nov 2011, 18:59

Vanaf 2012 is het de bedoeling dat het Amsterdamse tramnet een R-net uitstraling krijgt. Althans, de bovengenoemde lijnen.

Afbeelding

Aangezien in het R-net document duidelijk wordt aangegeven dat alleen T1,2,5,9,10,12,13 en 26 als "R-net lijnen" bestempeld worden vraag ik me toch af of je straks een tweedeling krijgt. Want die nieuwe Citea bussen van het GVB zijn ook nog gewoon blauw-wit en er staat geen één Amsterdamse stadsbuslijn aangeduid als "R-net"-zijnde. Oók niet echt intelligent als je straks alles rood-grijs wilt hebben... Je ziet die tweedeling trouwens nu ook al terug bij de Sternet-bussen vs standaard GVB stadsbussen.

Als je echt omhoog zit qua materieel kan je echt wel een keer een een blauw-witte tram van lijn 4 op de 2 inzetten natuurlijk, maar goed mooi is anders.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Suus » Do 03 Nov 2011, 19:22

Het schilderen van trams is het probleem niet, het probleem zit hem in de logistiek in de remises.

Met trams is het schuiven in een remise een stuk lastiger dan een bus verplaatsen in een garage/stalling omdat de tram gebonden is aan rails. Zodra 's avonds de trams binnenlopen betekend dat niet dat alles trams binnen worden gezet, het licht uitgaat en de volgende ochtend het ligt weer aangaat en de trams weer naar buiten gaan. Trams moeten gecontroleerd worden, zand moet worden aangevuld, gewassen worden, in de juiste volgorde gezet worden, trams die gerepareerd moeten worden moeten eruit gehaald worden voor de werkplaats. De ruimte voor deze manoeuvres is beperkt omdat de remises bijna tot op de laatste meter gevuld zijn.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor R-Flow » Do 03 Nov 2011, 19:30

Begrijp me niet verkeerd hoor, uiteraard wil ik gewoon één look voor alles op rails in de stad. Was gewoon vrij verbaasd te lezen dat ze het tramnet opknippen in twee delen: R-net en niet-R-net. Iets wat ik totaal niet begrijp. In welk opzicht is tram 2 bijvoorbeeld superieur aan tram 17? Na halte Westlandgracht heb je het grotendeels gezien met de vrije banen op de 2 en gaat de snelheid drastisch omlaag. Tijdens de Spits het Hoofddorpplein langs, de Zijlstraat in is een groot drama. Ik zie geen plannen om R-net tramlijnen te versnellen m.u.v. tram 9. In Rotterdam heb je tenminste een logisch verschil met tramplus-lijnen.

Ben overigens oprecht benieuwd of ze daadwerkelijk die trams gaan overspuiten en we in Amsterdam ook eindelijk een keertje mogen genieten van mooiere bus/tramhokjes en digitale voorzieningen. Ik erger me wat dat betreft helemaal verrot als ik uit Rotterdam, Den Haag of Utrecht terugkom en weer op een Amsterdamse tramhalte sta te wachten... :?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Vinny » Do 03 Nov 2011, 19:38

Het interesseert mij geen ene biet of een tram nou rood, geel of blauw is, als dat kreng maar een beetje op tijd rijdt. Ik vind de overstickering in de huisstijl van R-net dan ook de grootste verspilling in het OV die er bestaat. :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor R-Flow » Do 03 Nov 2011, 19:41

Vinny schreef:Het interesseert mij geen ene biet of een tram nou rood, geel of blauw is, als dat kreng maar een beetje op tijd rijdt. Ik vind de overstickering in de huisstijl van R-net dan ook de grootste verspilling in het OV die er bestaat. :Y

Of ze bij de volgende grote onderhoudsbeurt de trams nou rood-grijs spuiten i.p.v. weer blauw-wit maakt qua geld natuurlijk vrij weinig uit... Die Combino's gaan in 2012 inmiddels ook alweer 10 jaar mee, dus beetje revisie mag best toch?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Suus » Do 03 Nov 2011, 19:52

De Combino's hebben al een eerste revisie gehad tussen 2005 en 2008, op kosten van Siemens :wink:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor STF » Do 03 Nov 2011, 20:10

Dat was alleen maar fabrieksfouten herstellen, ze zijn sinds dit najaar juist begonnen met elke Combino een kleine revisiebeurt te geven bij Siemens in Duitsland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Berichtdoor Suus » Do 03 Nov 2011, 20:21

Alweer naar Duitsland. Die trams willen wel erg graag terug naar hun fabrikant in Krefeld he :lol:
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast