Pagina 1 van 11

R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 16:34
door Dexter
R-net binnenkort uit de startblokken
4 oktober 2011

In december moet er een begin worden gemaakt met R-net. Het is een eerste stap op weg naar een samenhangend netwerk van ov-voorzieningen, met één gezicht.

In oktober 2010 hebben de in OV-bureau Randstad samenwerkende overheden – provincies en regio in west-Nederland – besloten één netwerk van hoogwaardig openbaar vervoer in de hele Randstad te ontwikkelen onder de naam Randstadnet / R-net. Het R-net is een hoogwaardig openbaar vervoernetwerk van bus, (snel)tram, metro en trein. De verbindingen, uitstraling en informatievoorziening worden zodanig vormgegeven dat de reiziger het gehele R-net als één netwerk ervaart. Niet al het regionale vervoer maakt deel uit van R-net. Een verbinding moet voldoen aan een aantal criteria om te behoren tot het R-net. Criteria zijn: bedieningstijden, hoge frequentie, reissnelheid, hoge betrouwbaarheid, aansluiting en overstaptijd. R-net wil een optimale bereikbaarheid garanderen van de belangrijkste werk- en woongebieden en voorzieningen. Het netwerk zal in fasen worden opgebouwd. Het uiteindelijke netwerk moet op kaart eenzelfde beeld geven als de metrokaart van Londen. Voor het merk R-net is een productformule ontwikkeld waarin niet alleen logo’s en kleuren gelijk worden geschakeld, ook wachtruimtes, DRIS-panelen en netwerkkaarten moeten één beeld uitstralen. Het resultaat is de bekijken in het handboek R-net.

Bron: http://www.verkeersnet.nl/5969/r-net-bi ... rtblokken/

Edit: Sorry! Helemaal vergeten om de bron erbij te vermelden! :@ Bij deze alsnog gedaan. :wink:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 16:43
door Oud forumgebruiker
in het kader van de bezuinigingen, lekker logisch om allemaal nieuwe borden en systemen aan te schaffen, omdat het zogenaamd een gelijk beeld moet geven...

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 21:07
door willy84
We hadden toch al de interliner? Ow nee die bestaat niet meer. Nou dan bedenken we het opnieuw!

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 21:15
door Vinny
Dit is al een vrij oud plan (van voor de bezuinigingen). Nou zit er wel wat in, om het hoogwaardig openbaar vervoer onder één merknaam te laten vallen, maar ik persoonlijk vrees een beetje voor een combinatie van oude wijn in nieuwe zakken, en een poging om het hopeloos falende HOV beleid in de stadsregio Amsterdam te verbloemen met een ander kleurtje.

In principe moet je trouwens aan zuidtangent achtige busverbindingen denken. In de regio Amsterdam heb je dus:
300: Amsterdam Bijlmer - Haarlem
310: Nieuw Vennep - Amsterdam Zuid
320: Amsterdam Amstel - Huizen - Hilversum
gepland zijn:
340: Haarlem - Uithoorn (over de oude N 201)
370: Amsterdam - Uithoorn (over een nieuwe busbaan op het oude spoortracé Amstelveen-Uithoorn)
3??: IJmuiden - Haarlem (over de oude spoorlijn IJmuiden-Santpoort).
Verder zullen een hoop buslijnen worden "opgewaardeerd". Lees: er komt een schilder die de haltes wat gaat opfrissen en daar blijft het dan bij...

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 21:20
door Klaasje
322 Almere stad - Amsterdam Amstel
327 .... enz.

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 21:24
door Ronald
lex1975 schreef:in het kader van de bezuinigingen, lekker logisch om allemaal nieuwe borden en systemen aan te schaffen, omdat het zogenaamd een gelijk beeld moet geven...
Ja, maar dat is natuurlijk een ander potje :P

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 22:20
door Suus
In eerste instantie niet, maar in de Stadsregio Amsterdam gaat men het waarschijnlijk overplaatsen naar de pot infrastructuur, zodat er mogelijk minder bezuinigd hoeft te worden bij het OV.

R-net is wel een kansloze naam trouwens. Ze hadden het "De Rode Duivel" moeten vernoemen ofzo, niet zo'n nietszeggende afkorting.

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 22:30
door Vinny
Rampstadnet :') :X

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 23:06
door visgraat
Criteria zijn: bedieningstijden, hoge frequentie, reissnelheid, hoge betrouwbaarheid, aansluiting en overstaptijd.
Klinkt als een soort elite OV...

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: wo 05 okt 2011, 23:24
door Oud forumgebruiker
de tijden die in het plan van 2010 staan, gaan in het weekend in Rotterdam mogelijk niet gehaald worden, omdat ze door de bezuinigingen in het weekend later willen gaan beginnen...

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: do 06 okt 2011, 15:21
door Milco
Vinny schreef:Dit is al een vrij oud plan (van voor de bezuinigingen). Nou zit er wel wat in, om het hoogwaardig openbaar vervoer onder één merknaam te laten vallen, maar ik persoonlijk vrees een beetje voor een combinatie van oude wijn in nieuwe zakken, en een poging om het hopeloos falende HOV beleid in de stadsregio Amsterdam te verbloemen met een ander kleurtje.

In principe moet je trouwens aan zuidtangent achtige busverbindingen denken. In de regio Amsterdam heb je dus:
300: Amsterdam Bijlmer - Haarlem
310: Nieuw Vennep - Amsterdam Zuid
320: Amsterdam Amstel - Huizen - Hilversum
gepland zijn:
340: Haarlem - Uithoorn (over de oude N 201)
370: Amsterdam - Uithoorn (over een nieuwe busbaan op het oude spoortracé Amstelveen-Uithoorn)
3??: IJmuiden - Haarlem (over de oude spoorlijn IJmuiden-Santpoort).
Verder zullen een hoop buslijnen worden "opgewaardeerd". Lees: er komt een schilder die de haltes wat gaat opfrissen en daar blijft het dan bij...
In korte termijn wordt de huidige lijn 370 een Randstadnetlijn, over de huidige route.

Klaasje schreef:322 Almere stad - Amsterdam Amstel
327 .... enz.
Hoe bedoel je dit? Almere heeft toch al 152, 157 en 158? Of worden ze (misschien) vernummerd naar een 3xx-lijnnummer?

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: do 06 okt 2011, 15:31
door Klaasje
Letterlijk zoals het er staat. Vervang 15x door 32x.

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: do 06 okt 2011, 16:15
door visgraat
Milco1995 schreef:
Vinny schreef:
310: Nieuw Vennep - Amsterdam Zuid
Waarvoor is deze verbinding hoogwaardig. Er rijdt toch een trein Nieuw Vennep - Schiphol - Amsterdam Zuid?

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: do 06 okt 2011, 16:18
door Klaasje
Kijk op de kaart naar de locatie van de woonwijken in Nieuw Vennep, het station, waar het grootste gedeelte van Hoofddorp ligt en de treindienstregeling en je snapt het.

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: do 06 okt 2011, 17:00
door Vinny
Bovendien is de 310 een hoogwaardige verbinding, een groot aantal ongelijkvloerse kruisingen, kaarsrecht in de poder, snel en frequent. Zo hoort het dus wel.

De 370 wordt dus een regelrechte aanfluiting. Want daar gebeurt niets mee, zolang ze die busbaan niet gaan bouwen en dat stellen ze nu dus af (of uit) vanwege de bezuinigingen op het Amsterdamse OV :|
(En ook de 320 is nou net iets waar je je twijfels bij kunt hebben)

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: do 06 okt 2011, 17:12
door Chauf21
Zouden de bezuinigingen tot gevolg gaan hebben dat de geplande HOV-lijnen straks suboptimaal gaan uitpakken? Hierdoor worden verbeteringen en aanpassingen op de lange baan geschoven, terwijl de Zuidtangent laat zien dat een grondige aanpak wellicht beter kan uitpakken.

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: do 06 okt 2011, 17:46
door Klaasje
Ik weet het niet. In het MIRT staat ook een vrij duister "R-net" potje. Van de omvang daarvan weet ik alleen weer niets.

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: do 06 okt 2011, 19:50
door Vinny
Chauf21 schreef:Zouden de bezuinigingen tot gevolg gaan hebben dat de geplande HOV-lijnen straks suboptimaal gaan uitpakken? Hierdoor worden verbeteringen en aanpassingen op de lange baan geschoven, terwijl de Zuidtangent laat zien dat een grondige aanpak wellicht beter kan uitpakken.
Nou de verbinding over de oude N 201 is moeilijk soberder te krijgen. Dat is gewoon het oude asfalt wat ze laten liggen :mrgreen:
Ik maak me meer zorgen over de passage van Amstelveen, en de infrastructuur in Amsterdam zelf.
http://maps.google.nl/maps?q=Museumplei ... ,0,,0,5.84
Dit zijn draken van kruisingen waar het verkeer (zeker in de spits) enorm vast staat, en er bovendien levensgevaarlijke conflicten bestaan tussen rechtsafslaande bussen en rechtdoorrijdende fietsers.
Mocht men tot het concept regiotram overgaan, dan zie ik toch het meest in een gedeeltelijke opoffering van het museumplein waardoor er wat kruisingen ongelijkvloers gemaakt kunnen worden. Dan stroomt het OV gelijk beter door.

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: do 06 okt 2011, 19:52
door Suus
Ongelijkvloers op het Museumplein. Die is gek :')

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: do 06 okt 2011, 20:52
door Vinny
Ja want wat er nu staat aan stedelijke schoonheid is natuurlijk zo waardevol dat je dat niet kan missen. Kijkt u even mee?
http://maps.google.nl/maps?q=Museumplei ... 51,,0,5.15
Blinde wand met reclameposter. Het trapgeveltje is wel aardig, maar daar staat Amsterdam vol mee.
http://maps.google.nl/maps?q=Museumplei ... 5,,0,10.59
Een of andere grijze liftkoker. Ontzettend belangrijk om in het urbane landschap behouden te blijven.
http://maps.google.nl/maps?q=Museumplei ... 7,,0,11.19
Een Albert Heijn met zeer grote stedenbouwkundig-historische waarde. Typerende jaren '90 architectuur en behorend tot de top 10 te beschermen monumenten in Nederland
:')

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: do 06 okt 2011, 21:13
door willy84
Wilde met niet ooit een spoorlijn op het museumplein laten eindigen. Ongelijkvloerse tunnels op het museumplein. Noord-Zuidlijn, crisis, anyone?

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: do 06 okt 2011, 23:25
door Vinny
Tunnel voor de Noordzuidlijn 1,46 miljard euro. Fly-over in een binnenstedelijk gebied, zo'n 30 miljoen euro (bron: http://www.architectenweb.nl/aweb/redac ... iNID=10843). Het ontwarren van een verkeersknoop: Onbetaalbaar.

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: do 06 okt 2011, 23:26
door Geert
Kun je niet die bussen omleiden in plaats van een tunnelfeestje te houden?

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: do 06 okt 2011, 23:32
door Vinny
Veel succes :')

In de jaren '30. Toen kon het nog gewoon:
http://maps.google.ch/maps?q=museumplei ... 61&start=0 :twisted:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Geplaatst: do 06 okt 2011, 23:37
door Suus
willy84 schreef:Wilde met niet ooit een spoorlijn op het museumplein laten eindigen. Ongelijkvloerse tunnels op het museumplein. Noord-Zuidlijn, crisis, anyone?
Dat wilde men onder de Boerenwetering bouwen. Daarna wilde men daaronder de Noord-Zuid-Lijn bouwen, maar de VVD-stemmers waren daar tegen, dus die loopt nu onder de F. Bolstraat...

Het 10 oktoberplein is iets anders dan het Museumplein EN onder het museumplein zitten:
1. Parkeergarage
2. Albert Heijn
3. Depot van het Rijksmuseum
Je hebt amper ruimte voor iets daar.