Bussenbouwer renoveert trams Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Bussenbouwer renoveert trams Utrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 07 Okt 2011, 19:49

Bussenbouwer renoveert trams
Geplaatst op: vrijdag 7 oktober 2011 19:48
Laatst bijgewerkt: vrijdag 7 oktober 2011 19:49


HEERENVEEN - Bij VDL Bus Heerenveen is donderdagmiddag de eerste van 26 Utrechtse sneltrams per dieplader gearriveerd om te worden gemoderniseerd.
Opdrachtgever Bestuur Regio Utrecht wil met deze operatie de levensduur van de uit de jaren tachtig stammende trams met tien jaar verlengen.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Bussenbouwer renoveert trams

Berichtdoor 010jongen » Vr 07 Okt 2011, 21:57

Ben benieuwd hoe het van binnen er allemaal uit gaat zien. zou mooi zijn als er wat aan die smalle gangpaden wordt gedaan. Misschien dat er ook displays in de trams komen net zoals bij de bussen?

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Bussenbouwer renoveert trams

Berichtdoor Dexter » Za 08 Okt 2011, 01:52

Waren deze sneltrams niet al een keer gerenoveerd en zijn ze nu eigenlijk niet gewoon op?
Vallend blad maakt rails glad.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Bussenbouwer renoveert trams

Berichtdoor robert55 » Za 08 Okt 2011, 11:08

Ze zijn van 1980/81, in 2000/2001 ingrijpend gerenoveerd.
Normaal wordt een tram in 30 jaar afgeschreven, maar dat wil niet zeggen dat je er niet wat langer mee kan doen. De gedateerde electronica is vaak het grootste probleem. In Duitsland worden overigens wel Stadtbahn-B wagens [toch goed vergelijkbaar] uit de jaren 70 gerenoveerd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Bussenbouwer renoveert trams

Berichtdoor Suus » Za 08 Okt 2011, 11:47

Ja, dat is de stunt van de eeuw, wat die Duitsers in Keulen en Bonn doen: 30 jaar oude trams voor bijna 2 miljoen euro per stuk renoveren zodat ze nog 30 jaar kunnen rijden _O-
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Bussenbouwer renoveert trams

Berichtdoor visgraat » Za 08 Okt 2011, 12:08

Die Weense trams zijn toch nog ouder?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Bussenbouwer renoveert trams

Berichtdoor Suus » Za 08 Okt 2011, 12:55

Die zijn gebouwd tussen 1979 en 1990. Sommige zijn dus inderdaad ouder, andere zijn jonger.

Bijvoorbeeld motorwagen 4947 komt uit 1990. Die rijdt in Utrecht en is dus daarmee een van de nieuwste stellen in Utrecht.
Rame à l'approche

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Bussenbouwer renoveert trams

Berichtdoor VIRM » Za 08 Okt 2011, 14:16

Dexter schreef:Waren deze sneltrams niet al een keer gerenoveerd en zijn ze nu eigenlijk niet gewoon op?

Kom op Dexter, niks kan op tegen de Amsterdamse Zilvermeeuw! :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Bussenbouwer renoveert trams

Berichtdoor Dexter » Za 08 Okt 2011, 14:35

Zijn die eigenlijk ooit weleens gerenoveerd of zijn die alleen gereviseerd?
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Bussenbouwer renoveert trams

Berichtdoor Ardan » Za 08 Okt 2011, 15:04

Enige wat bij de Zilvermeeuwen is gebeurd is:
- doorkijkraampje in de jaren 1980 ingebouwd
- nieuw verfje en binnenbestickering in 2007-2009
en dat was het eigenlijk wel. De oudste zijn nu ook alweer 34 jaar, de oudste onderdelen (de originele stellen 1-4 zijn na het testbedrijf opnieuw opgebouwd) alweer 38 jaar en allang nergens meer voor vervanging te krijgen.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Bussenbouwer renoveert trams

Berichtdoor Suus » Za 08 Okt 2011, 15:22

De Zilvermeeuwen hebben nog familie in Hamburg in de vorm van de DT2 en DT3, maar ook die gaan binnenkort het veld ruimen.

De aankoop van de sneltrams in Utrecht was nogal een verrassing toendertijd, de eisen die aan het materieel gesteld waren waren bijna volledig toegespitst op Stadtbahn-B, en iedereen hoopte er ook op dat het dat materieel zou worden. Echter deed het verder onbekende bedrijf SIG een bod dat aan alle voorwaarden voldeed maar goedkoper was. Tja, toen was er geen ontkomen meer aan. Op zich is het geen slechte keuze geweest, materiaal dat het zonder grote problemen 30 jaar gewoon doet is tegenwoordig steeds vaker een unicum. Ik verwacht het iig niet bij de Combino of de Citadis :?
Rame à l'approche

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Bussenbouwer renoveert trams

Berichtdoor 010jongen » Za 08 Okt 2011, 16:31

het is zeker geen miskoop geweest. vind het toch nog steeds de beste tram van nederland. rijcomfort en zitcomfort zijn toppie!. helaas hebben de trams de laatste paar jaren wel veelvoudig last van storingen en mankementen. aan de andere kant vind ik het wel jammer dat ze nu weer een jaar of 10 meegaan had liever wat nieuws gezien in utrecht. weet iemand toevallig of er volgend jaar bij de grote vervanging van infra ook die afschuwelijke bovenleidingsportalen worden vervangen?

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Bussenbouwer renoveert trams

Berichtdoor STF » Za 08 Okt 2011, 22:04

Ardan schreef:Enige wat bij de Zilvermeeuwen is gebeurd is:
- doorkijkraampje in de jaren 1980 ingebouwd
- nieuw verfje en binnenbestickering in 2007-2009
en dat was het eigenlijk wel. De oudste zijn nu ook alweer 34 jaar, de oudste onderdelen (de originele stellen 1-4 zijn na het testbedrijf opnieuw opgebouwd) alweer 38 jaar en allang nergens meer voor vervanging te krijgen.


Je vergeet het meeste moderne onderdeel aan de LHB te vermelden dat er in het jaar 2000 op gemonteerd is: rode LED verlichting!

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Bussenbouwer renoveert trams

Berichtdoor Michael 1988 » Za 08 Okt 2011, 22:30

Ik wist niet dat deze trams uit de jaren '80 komen. Ik dacht dat ze veel jonger waren. Maar wel leuk om te horen dat VDL deze trams gaat renoveren. Misschien is het handig voor VDL om zich meer uit te breiden en ook op de trammarkt te gaan richten. Net zoals wat Solaris bijvoorbeeld afgelopen eeuw heeft gedaan. :wink:
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Bussenbouwer renoveert trams

Berichtdoor Suus » Za 08 Okt 2011, 22:58

Het front van de trams heeft een facelift gehad in de jaren 2000-2001, als je de foto's van daarvoor bekijkt is het toch wel heel erg jaren 80.

De instap van Solaris in de trammarkt is ook pas erg recent, wel redelijk succesvol nu er al twee steden zijn waar hun Tramino (what's in a name...) gaat rijden: Poznan en Jena. In eigen land hebben ze ook concurrentie van PESA maar ze hebben het voordeel dat hun thuismarkt groter is, altijd een groot voordeel bij tramfabrikanten, in Nederland is de afzetmarkt voor trams de komende jaren erg beperkt, uit Rotterdam en Amsterdam hoef je sowieso niets te verwachten.
010jongen schreef:het is zeker geen miskoop geweest. vind het toch nog steeds de beste tram van nederland. rijcomfort en zitcomfort zijn toppie!. helaas hebben de trams de laatste paar jaren wel veelvoudig last van storingen en mankementen. aan de andere kant vind ik het wel jammer dat ze nu weer een jaar of 10 meegaan had liever wat nieuws gezien in utrecht. weet iemand toevallig of er volgend jaar bij de grote vervanging van infra ook die afschuwelijke bovenleidingsportalen worden vervangen?

Door het materieel op te knappen in plaats van te vervangen blijft de mogelijkheid om in de toekomst lagevloersmaterieel in te zetten nog open :)

Ze hadden inderdaad ook nieuw materieel kunnen bestellen, maar dan kan je de omschakeling naar lagevloersmaterieel de komende 30 jaar ook wel vergeten, evenals een koppeling aan de tram richting de Uithof. En dan nog, de keuze in sneltrammaterieel is niet groot meer tegenwoordig. Er zijn maar een klein aantal catalogusmodellen beschikbaar, zo uit mijn hoofd ken ik iig de Stadler Tango (model Bochum), de Bombardier Flexity Swift (Keulen: K5000, K5200; Rotterdam: RSG/SG-3; Manchester: M5000) of de Vossloh Kiepe/Heiterblick Vamos HF. Van andere merken weet ik niet zo snel een hogevloersmodel in hun catalogus, of het moet een aangepast metrovoertuig zijn.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: Ma 24 Mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Stephan » Vr 09 Dec 2011, 22:34

Op RTV Utrecht een korte reportage over de renovatie die de sneltrams ondergaan in Heerenveen. Nog voor de jaarwisseling moet de eerste geroneerde tram al rondrijden.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/411023/ ... knapt.html
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 09 Dec 2011, 22:38

Staat ze goed zeg, die gele BRU-kleurstelling!
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Bussenbouwer renoveert trams Utrecht

Berichtdoor R-Flow » Za 10 Dec 2011, 14:40

Kunnen ze zo weer 30 jaar mee! LOL...

Maar goed, het is in ieder geval geen Utrechtse "Zilvermeeuw" en die trams zien er zo in nieuwe kleurstelling nog steeds erg modern uit.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Bussenbouwer renoveert trams

Berichtdoor fred1954 » Za 10 Dec 2011, 14:52

Bee schreef:Ja, dat is de stunt van de eeuw, wat die Duitsers in Keulen en Bonn doen: 30 jaar oude trams voor bijna 2 miljoen euro per stuk renoveren zodat ze nog 30 jaar kunnen rijden _O-


Nieuwe trams aankopen kost 3,2 miljoen euro per stuk, de renovatie kost 1,7 miljoen per tram. Moet in 2016 zijn afgerond en dan kan die serie weer 30 jaar mee, hopen ze. Het gaat hier wel om een complete renovatie, dus geen revisie. Er schijnen met dat type Düwags weinig problemen te zijn en er is relatief weinig slijtage.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Bussenbouwer renoveert trams Utrecht

Berichtdoor JeffreyMeijer » Za 10 Dec 2011, 15:01

Goed voor de Nederlandse Economie. Wat nou crises gewoon werkgelegenheid creëren.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Bussenbouwer renoveert trams

Berichtdoor R-Flow » Za 10 Dec 2011, 17:44

fred1954 schreef:Nieuwe trams aankopen kost 3,2 miljoen euro per stuk, de renovatie kost 1,7 miljoen per tram. Moet in 2016 zijn afgerond en dan kan die serie weer 30 jaar mee, hopen ze. Het gaat hier wel om een complete renovatie, dus geen revisie. Er schijnen met dat type Düwags weinig problemen te zijn en er is relatief weinig slijtage.

Daarom, en de rest van de tramambities van Utrecht komen binnen aanzienlijke tijd toch niet van de grond. In 2041 die sneltrams gewoon een tweede renovatie geven zodat ze nog eens 30 jaar mee kunnen. Misschien dat dáárna Utrecht rijp is voor een uitbreiding naar De Uithof inclusief lagevloertrams op het hele "net". _O-

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Bussenbouwer renoveert trams Utrecht

Berichtdoor Suus » Za 10 Dec 2011, 18:36

Dat berichtje gaat over de trams van Keulen en Bonn, niet over Utrecht, daar liggen de kosten lager en de levenstermijn ook.
Rame à l'approche

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Bussenbouwer renoveert trams Utrecht

Berichtdoor 010jongen » Zo 11 Dec 2011, 15:07

denk dat een deze dagen de eerste tram weer terug komt. ben benieuwd wat er aan het intirieur is veranderd. er moesten nieuwe stoelen... heb zo een vaag vermoede dat het busstoeltjes zijn

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Bussenbouwer renoveert trams Utrecht

Berichtdoor 010jongen » Ma 12 Dec 2011, 16:17

http://www.regioutrecht.nl/nieuws/eerst ... op-de-baan

foto's van de verbouwde tram
van buiten zien er ze zeer mooi uit
maar het interieur -_- busstoeltjes net als bij de amba's... heel zonde

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Bussenbouwer renoveert trams Utrecht

Berichtdoor Daniel » Ma 12 Dec 2011, 20:22

Hoezo zonde? Die stoelen in de BRU-Amba's zitten uitstekend. Wees blij dat ze er niet de stoeltjes uit de Citaro G's in gezet hebben :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten