Gepubliceerd op 26 mei 2008, 12:19
Laatst bijgewerkt op 26 mei 2008, 13:06
Haarlem ontbreekt in het 'Rondje Randstad', de hoofdinfrastructuur oor de NS in 2020. De dikke lijnen stellen de HSL en intercity's voor die zes keer per uur over het spoor zullen rijden. Op de dunne lijnen is de frequentie vier keer. Helemaal 'vergeten' wordt Haarlem niet: al dit jaar gaan er in de ochtendspits acht treinen per uur richting Amsterdam rijden.
Ravoo, sinds vorig jaar directeur voor Noord-Holland, Flevoland en het Gooi, is geen typische exponent van het 'voormalig staatsbedrijf'. Hij is jong - 36 jaar - en heeft een achtergrond in communicatie. Hij lijkt liever te praten over doelgroepen en 'hearts and minds'van reizigers, dan de techniek achter het nieuwe spoorboekje of het aantal paardenkrachten van nieuwe diesellocomotieven.
De NS, zegt hij, zijn lang een bedrijf geweest dat zich afsloot voor de buitenwereld. ,,Een wereld buiten de NS leek niet te bestaan.'' Maar nu de Randstad is getroffen door een aanhoudend mobiliteitsinfarct en de prijzen voor olie blijven stijgen, moet het bedrijf wel actief nadenken over de toekomst. Ravoo: ,,De NS trekken bewust een grote broek aan. We willen een voortrekkersrol spelen in de discussie rond de bereikbaarheid.''
Het spoorwegbedrijf heeft een visie voor 2020 klaarliggen, waarin de spoorinfrastructuur de 'ruggengraat vormt van bewegend Nederland'. Haarlemmers valt direct een ding op: hun stad ontbreekt in de toekomst. Terwijl provinciale steden als Alkmaar en Arnhem wél worden genoemd. Het plaatje voedt het al langer levende gevoel dat Haarlem er maar een beetje bij hangt; een gevoel dat alleen maar sterker werd toen in 2005 de intercity Haarlem-Maastricht werd geschrapt. Gevolg: mopperende reizigers die moeten overstappen. En overvolle coupés in de ochtendspits richting Amsterdam door te weinig treinstellen.
U reist zelf ook dagelijks met de trein tussen Haarlem en Amsterdam? Wat ziet U?
,,Wat ik 's ochtends zie, vind ik niet leuk. In zekere zin hebben we het probleem zelf gecreëerd. Per uur rijden nu zes treinen, volgend jaar worden dat er in de spits acht per uur. Dat is dus nu al een soort metroachtige verbinding die veel extra klanten trekt. Positief is dat de dienstregeling werkt. Maar ik geef toe: wat betreft comfort is het niet goed.''
Waarom duurt het tot 2009 voordat de NS extra treinen inzetten?
,,We kunnen niet 'zomaar even' treinen of wagons elders weghalen en op het traject tussen Haarlem en Amsterdam inzetten. Dan creëer je op andere plekken een probleem. Overal is het vrij druk geworden, het knijpt op meer plekken. Maar we zien wel de urgentie, vandaar dat we dit najaar al extra treinen willen laten rijden naar Amsterdam. In 2009 wordt de dienstregeling in de spits met twee treinen per uur uitgebreid. Dan is het probleem structureel opgelost.''
Haarlem zit niet in het toekomstige hoofdnet (zie afbeelding), maar vormt wel een belangrijke zijtak. Gaan jullie je hard maken om het spoor tussen Haarlem en Amsterdam te verdubbelen?
,,Nee, dat staat voorlopig niet op onze prioriteitenlijst. Met extra materieel en een hogere frequentie denken we dat we de groei tussen Haarlem en Amsterdam aankunnen.''
Alkmaar heeft nu vier intercity's per uur, Haarlem nul. Dat is toch scheef?,,
Ik kan me de emotie bij veel Haarlemmers voorstellen. Maar als je rekent met grote groepen reizigers, zijn we in onze keuze bevestigd. Tussen Alkmaar, Zaanstad en Amsterdam is de groei nóg groter dan tussen Haarlem en Amsterdam. En bovendien reizen meer mensen door naar Utrecht. De groep die vanuit Haarlem doorreist naar Utrecht is relatief klein. Het gaat om het grootste nut voor de grootste groep.''
Haarlem moet zich neerleggen bij een bijrol voor wat betreft infrastructuur in de Randstad?,,
Onze aandacht richt zich op een rechtstreekse verbinding tussen de grote steden. Haarlem hoort daar niet bij. Hoe groter de gemeente, hoe vaker de bediening, zo simpel is het. Maar het traject Haarlem-Amsterdam is een heel belangrijke zijtak. Als de HSL functioneert, verwachten we dat we meer intercity's over Haarlem laten rijden richting Leiden en verder. Haarlem hoeft niet bang te zijn dat we de stad vergeten.''
Bekijk hier de grotere versie van de kaart. Hierop valt te zien dat Haarlem ontbreekt in het Rondje randstad, het hoofdlijnen netwerk van de NS in 2020. Andere provinciale steden als Alkmaar en Arnhem zitten er wel bij.
Bron: Haarlems Dagblad