Pagina 1 van 2

NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: za 15 okt 2011, 09:53
door Daniel
NS overweegt treinstation bij Maartensdijk
Geplaatst op: zaterdag 15 oktober 2011 09:52
Laatst bijgewerkt: zaterdag 15 oktober 2011 09:53


MAARTENSDIJK - De NS onderzoekt of er een treinstation in Maartensdijk moet komen. Gemeente De Bilt ziet een extra station op het traject Utrecht-Hilversum wel zitten, maar het mag niet ten koste gaan van een ander station.
De Bilt vreest namelijk dat even verderop station Hollandsche Rading sneuvelt, wanneer de trein ook in Maartensdijk zal stoppen. De NS wil eerst weten of er genoeg passagiers gebruik maken van beide stations. Over enkele weken is het onderzoek afgerond.
Lees verder

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: za 15 okt 2011, 12:36
door Vinny
De NS wil eerst weten of er genoeg passagiers gebruik maken van beide stations. Over enkele weken is het onderzoek afgerond.
LOL. De reizgersaantallen van stations Hollandsche Rading zijn gewoon terug te vinden op internet:
Het zijn er in 2006: 889 per werkdag. Dat is dus een van de rustigste stations van de Randstad..., het dorp heeft slechts 1400 inwoners. Maartensdijk is wat groter (5280 inwoners) waardoor een station hier wat kansrijker is :)

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: za 15 okt 2011, 14:28
door huibf
Vinny schreef:
De NS wil eerst weten of er genoeg passagiers gebruik maken van beide stations. Over enkele weken is het onderzoek afgerond.
LOL. De reizgersaantallen van stations Hollandsche Rading zijn gewoon terug te vinden op internet:
Het zijn er in 2006: 889 per werkdag. Dat is dus een van de rustigste stations van de Randstad..., het dorp heeft slechts 1400 inwoners. Maartensdijk is wat groter (5280 inwoners) waardoor een station hier wat kansrijker is :)
zijn er ook nieuwere gegevens. Ik zoek al tijden naar de reizigersaantallen van Helmond en Deurne. Mijn gevoel zegt dat vooral Deurne meer reizigers heeft sinds 2008. Toen verdween namelijk de bus tussen Venray en Helmond en is het gros aangewezen op de treinoverstap in deurne wat toch enkele 100-den reizigers per dag (enkele richting) reizigers extra is.
En veel van deze reizigers moeten er in Helmond (en soms Brouwhuis) erweer uit.

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: za 15 okt 2011, 15:07
door Raymond
NS heeft ze, maar dat is bedrijfsgevoelige informatie. Zo af en toe wordt er wel gestrooid met de aantallen in persberichten en kan het opeens wel zonder problemen, maar dat is een ander verhaal.

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: do 20 okt 2011, 16:34
door Ruben
Bij het ministerie kan je ze op grond van de WOB (Wet Openbaarheid Bestuur) wel opvragen.

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: do 20 okt 2011, 17:31
door deadlock
Ruben schreef:Bij het ministerie kan je ze op grond van de WOB (Wet Openbaarheid Bestuur) wel opvragen.
Ik vrees van niet.

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: do 20 okt 2011, 20:46
door Vinny
Ik was vandaag op station Hollandsche Rading. Er waren meer mensen, om niet te zeggen dat het zelfs bijna gezellig druk was. 8-) Ze hebben ook weer wat in het stationsgebouwtje, iets met eten en drinken zo te zien in de gauwigheid...

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: do 20 okt 2011, 21:39
door Geert
deadlock schreef:
Ruben schreef:Bij het ministerie kan je ze op grond van de WOB (Wet Openbaarheid Bestuur) wel opvragen.
Ik vrees van niet.
Waarom denk je dat? De cijfers uit 2006 zijn twee jaar geleden ook met een beroep op de WOB verkregen.

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: do 20 okt 2011, 21:41
door Klaasje
De cijfers van minimaal 2008 zouden er moeten zijn. Verder zouden de reizigersaantallen van 2009 en 2010 er wel eens kunnen zijn.

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: za 22 okt 2011, 03:40
door Busfoto.nl
Dit is wat ik zo 1,2,3 in een openbare bron kon vinden; een groot deel van alle stations, allen die toegankelijk zijn of worden. De getallen staan geheel achteraan.

Link

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: za 22 okt 2011, 10:28
door RoelZ1
Mooi! Deze cijfers kende ik nog niet. Overigens wel een belangrijke kanttekening: in dit document gaat het over in- uit- en overstappers. In de cijfers uit 2006 van treinreiziger.nl gaat het alleen over de in- en uitstappers.

Overigens kun je hier wel een leuk cijfer uit halen. Station Delft is het grootste niet-knooppunt station van Nederland, op de voet gevolgd door Amsterdam Amsel.

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: za 22 okt 2011, 11:23
door Klaasje
Volgens een lijst in het document kan je niet met een lift op Almere Oostvaarders. Niets is minder waar. Zo zijn er volgens mij meer voorbeelden.

De reizigersaantallen van Muziekwijk vindt ik wel bijzonder: 7200 reizigers per dag.

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: za 22 okt 2011, 12:44
door Wubbo
RoelZ1 schreef:Overigens kun je hier wel een leuk cijfer uit halen. Station Delft is het grootste niet-knooppunt station van Nederland, op de voet gevolgd door Amsterdam Amsel.
Dat is afhankelijk van je definitie van knooppuntstation. In wezen is dat namelijk Amsterdam Centraal.

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: za 22 okt 2011, 13:47
door Vinny
Doet mij denken aan de omroep in de IC uit Utrecht. Dan worden de overstapverbindingen op Amsterdam Centraal genoemd, naar o.m. Schiphol. Dat is natuurlijk onzin, omdat uit Utrecht ook een rechtstreekse trein naar Schiphol rijdt. Er is eigenlijk maar één relevante overstap en dat is naar Haarlem (maar die kun je ook op Amsterdam Sloterdijk maken)...

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: za 22 okt 2011, 23:33
door reisthijs
Van Utrecht naar Haarlem moet je echt in Amsterdam Centraal overstappen, doordat die Intercity daar 5 minuten stilstaat komt die te laat in Sloterdijk om daar nog aansluiting te geven richting Haarlem :wink:
Dat lange stilstaan van doorgaande treinen is wel typisch iets voor een knooppuntstation.

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: di 25 okt 2011, 16:46
door visgraat
Vinny schreef:
De NS wil eerst weten of er genoeg passagiers gebruik maken van beide stations. Over enkele weken is het onderzoek afgerond.
LOL. De reizgersaantallen van stations Hollandsche Rading zijn gewoon terug te vinden op internet:
Het zijn er in 2006: 889 per werkdag. Dat is dus een van de rustigste stations van de Randstad..., het dorp heeft slechts 1400 inwoners. Maartensdijk is wat groter (5280 inwoners) waardoor een station hier wat kansrijker is :)
Hollandsche Rading heeft ook reizigers uit Loosdrecht en in het weekend trekt het station ook verscheidene wandelaars richting de Lage Vuursche. Verder is station Hollandsche Rading gewoon een leuk station aan de rand van het bos en dus zonde om te sluiten. Maartensdijk zou echt in de polder komen te liggen.

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: di 25 okt 2011, 20:10
door M57
Vinny schreef:Doet mij denken aan de omroep in de IC uit Utrecht. Dan worden de overstapverbindingen op Amsterdam Centraal genoemd, naar o.m. Schiphol. Dat is natuurlijk onzin, omdat uit Utrecht ook een rechtstreekse trein naar Schiphol rijdt. Er is eigenlijk maar één relevante overstap en dat is naar Haarlem (maar die kun je ook op Amsterdam Sloterdijk maken)...
Je vergeet dat die overstappen wel zeer relevant zijn voor de reizigers vanaf Asa.
visgraat schreef:Verder is station Hollandsche Rading gewoon een leuk station
Goede discussie weer. :pos:

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: di 25 okt 2011, 20:14
door willy84
Als het over kleding gaat is het een goed argument. Als het om een mooie omgeving gaat dus ook. :Y

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: di 25 okt 2011, 20:39
door visgraat
Het station en de omgeving is wel een visitekaartje. Ik vind het prettiger in- en uit te stappen op station Hollandsche Rading dan op Utrecht Overvecht.

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: di 25 okt 2011, 22:32
door Suus
Ja, duh, station Hulshorst was ook leuker om uit te stappen dan station Amersfoort Schothorst, toch is Amersfoort Schothorst populairder. Rara hoe zou dat nou komen :roll:

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 10:55
door Vinny
Sation Stroe FTW *O*
Je vergeet dat die overstappen wel zeer relevant zijn voor de reizigers vanaf Asa.
Nee :')
Snelste verbinding is metro 51 naar Zuid en daar een trein naar Schiphol. Veel comfortabeler ook, omdat de overstap korter is en er meer treinen rijden...

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 11:09
door Klaasje
Of de 53-50/54 en dan vanaf Dvd een trein.

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 13:30
door reisthijs
Als je een treinkaartje Asa - Shl hebt gekocht (dus niet geldig in die metro) en de sprinter naar Dvd is net geweest, hoe kom je dan het snelst in Schiphol? Juist, via Centraal dus.

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 13:47
door Klaasje
Iedereen die in de buurt woont weet dat je niet zo'n treinkaartje moet kopen maar in de metro moet stappen of naar station Zuid moet gaan. Dat is dus een drogredenering.

Re: NS overweegt treinstation bij Maartensdijk

Geplaatst: wo 26 okt 2011, 14:14
door reisthijs
Niet iedereen die daar op de trein stapt woont er in de buurt (meestal niet zelfs, een heel groot deel van de reizigers op Asa woont buiten Amsterdam). Bovendien is het met de trein voordeliger, comfortabeler (maar dat is misschien iets persoonlijks) en bijna net zo snel als met metro+trein. Dus absoluut geen vreemde reisroute als je dat via Centraal doet.