Stedenbaan-monitor 2011

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor Busfoto.nl » Za 15 Okt 2011, 21:27

Er is een zogenaamde Stedenbaan-monitor uitgegeven, met daarin op pagina 46 een overzicht van het aantal instappers van de verschillende station langs Hillegom - Dordrecht Zuid en Gouda Goverwelle - Den Haag/Rotterdam tussen 2005 en 2011. Aangezien deze informatie al enkele jaren niet meer was vrijgegeven is het interessant om te lezen!

http://www.stedenbaanplus.nl/sites/www.stedenbaanplus.nl/files/page/downloads/3051_monitor_stedenbaanplus_2011_web.pdf

In- en uitstappers per station
Regio Holland-Rijnland

Code: Selecteer alles

2005      2006    2007    2008    2009    2010   Index 05-10   
 1.515    1.419   1.343   1.423   1.493   1.482    98%   Hillegom
 2.583    2.662   2.734   2.841   2.802   2.838   110%   Voorhout
57.318  59.710  61.383  60.962  60.782  58.529   102%   Leiden
 2.085    2.132   2.153   2.251   2.312   2.162   104%   De Vink
 2.423    2.496   2.609   2.782   2.846   2.628   108%   Voorschoten
65.924  68.419  70.222  70.259  70.235  67.639   103%   Totaal


In- en uitstappers per station
Stadsgewest Den Haag

Code: Selecteer alles

2005       2006     2007     2008     2009     2010   Index 05-10
81.607   76.286   80.362   78.883   75.983   74.957    92%   Den Haag Centraal
33.429   36.456   36.624   36.029   43.840   44.880   134%   Den Haag HS
6.135     6.617    6.230    6.784   12.739   12.587   205%   Den Haag Laan van Noi
3.273     3.572    3.783    3.547    3.405    3.071    94%   Den Haag Mariahoeve
1.305     1.317    1.367    1.468    1.387    1.335   102%   Den Haag Moerwijk
0           231      908    1.251    1.373    1.379     -    Den Haag Ypenburg
7.039     7.427    7.752    7.621    7.399    6.699    95%   Rijswijk
24.775   25.908   27.408   27.667   26.091   24.302    98%   Delft
2.439     2.641    2.778    2.728    2.888    2.477   102%   Delft Zuid
5.541     4.359    4.191    4.303    4.104    4.173    75%   Voorburg
7.758     7.969    8.030    7.037    6.795    6.859    88%   Zoetermeer
1.761     2.166    3.441    3.601    3.398    3.400   193%   Zoetermeer Oost
175.062 174.949  182.874  180.919  189.402  186.119   106%   Totaal


In- en uitstappers per station
Midden-Holland

Code: Selecteer alles

2005      2006     2007     2008     2009     2010   Index 05-10
2.953    3.096    2.935    3.098    3.051    2.914    99%   Nieuwerkerk aan de Ijssel
18.485  18.834   19.322   20.457   20.362   20.357   110%   Gouda
1.881    1.906    2.381    2.504    2.584    2.549   136%   Gouda Goverwelle
23.319  23.836   24.638   26.059   25.997   25.820   111%   Totaal


In- en uitstappers per station
Stadsregio Rotterdam

Code: Selecteer alles

2005       2006     2007     2008     2009     2010   Index 05-10
12.612   12.465   13.161   13.742   13.970   13.622   108%   Schiedam Centrum
13.032   13.544   14.648   15.020   16.116   16.122   124%   Rotterdam Alexander
13.067   12.574   13.017   13.587   14.662   14.509   111%   Rotterdam Blaak
91.531   93.168   93.052   90.964   89.935   89.562    98%   Rotterdam Centaal
6.412     6.075    6.242    6.530    6.595    6.736   105%   Rotterdam Lombardijen
1.568     1.661    2.010    1.995    2.215    2.147   137%   Rotterdam Noord
1.693     1.724    1.775    1.917    1.993    2.162   128%   Rotterdam Zuid
2.782     2.868    3.183    3.354    2.742    2.842   102%   Capelle Schollevaar
3.631     3.854    3.915    4.278    4.250    4.244   117%   Barendrecht
146.328 147.933  151.003  151.387  152.478  151.946   104%   Totaal


In- en uitstappers per station
Drechtsteden

Code: Selecteer alles

2005      2006     2007     2008     2009     2010   Index 05-10
4.668    5.444    5.362    5.456    5.439    5.506   118%   Zwijndrecht
20.338  21.273   20.730   20.579   20.449   19.905    98%   Dordrecht
1.057    1.074    1.109    1.184    1.016    1.095   104%   Dordrecht Zuid
26.063  27.791   27.201   27.219   26.904   26.506   102%   Totaal
Laatst gewijzigd door Chauf21 op Za 15 Okt 2011, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Opmaak in tabelvorm

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Fles » Za 15 Okt 2011, 21:46

Het is de Number Bomber :shock:

Een linkje is wel genoeg beste vriend ;)

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Busfoto.nl » Za 15 Okt 2011, 21:49

Het treinentopic op Fok met dit bericht is over een week toch nauwelijks meer terug te vinden. Overigens jouw vader heeft ook op twee fora een auto voor z'n trein gehad. Vriend :P

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Fles » Za 15 Okt 2011, 21:56

Even voor de duidelijkheid: Het is natuurlijk helemaal prima om zowel op Fok als hier iets te posten :Y Maar op fok doe je die enorme cijferbrij er ook niet bij *O* Dat is gewoon niet erg zinvol, zeker omdat de hele tabel layout verloren gaat hier. Dan wordt het dus eigenlijk een ongeregelde brei cijfers. Vandaar dat ik zei Number Bomber ;)

Verder ben ik natuurlijk niet in de buurt van een positie om voor iemand anders te bepalen wat hij waar wel en waar niet mag posten :N Snap je?

Ik wist ook niet dat jij jij was trouwens, maar nu wel dus :)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Suus » Za 15 Okt 2011, 22:28

Misschien even afsplitsen, lijkt mij wel een eigen topicje waard :wink:

Ik verbaas mij over de daling die veel stations in het laatste jaar laten zien, de crisis speelt ook bij het treinvervoer parten?

Verder een enorme verschuiving van Den Haag Centraal naar HS naast eigenwinst op HS. 11.000 reizigers erbij in 6 jaar is knap :Y

Zoetermeer is duidelijk gedaald na de opening van RandstadRail, Zoetermeer oost is juist geëxplodeerd in aantallen :shock:

Ik neem aan dat de tweede Gouda Gouda Goverwelle is.

Verder doet Dordrecht het jaar na jaar relatief slecht, na 2006 al een constante daling terwijl die bij veel andere stations pas veel later heeft ingezet. Overigens is 19900 reizigers voor zo'n grote plaats als Dordrecht sowieso al erg slecht :N
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9549
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor Wubbo » Za 15 Okt 2011, 22:36

Onderwerp even afgesplitst. Met de tag [code] is de lay-out wel te verbeteren, ik zal straks kijken of ik een wat leesbaarder tabelletje kan maken.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Chauf21 » Za 15 Okt 2011, 22:46

Interessante cijfers :)

Bee schreef:Verder een enorme verschuiving van Den Haag Centraal naar HS naast eigenwinst op HS. 11.000 reizigers erbij in 6 jaar is knap :Y

Wat dacht je van Laan van NOI? Dat is verdubbeld naar 12.000 reizigers. Den Haag Centraal lijkt minder belangrijk te worden. De verschuiving naar voorstadsstations/stations aan de rand van de stad zie je overigens ook bij Rotterdam terugkomen.

Bee schreef:Zoetermeer is duidelijk gedaald na de opening van RandstadRail, Zoetermeer oost is juist geëxplodeerd in aantallen :shock:

Zoetermeer Oost verbaasde mij ook een beetje, maar zal dat effect van het niet meer stoppen van de sneltrein hier ook debet aan zijn? Het maakt nu niet meer uit of je naar Zoetermeer of Zoetermeer Oost gaat; je stapt in dezelfde trein en het voordeel van een snelle(re) overstapvrije verbinding is er niet meer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor Suus » Za 15 Okt 2011, 22:55

Bij Laan van NOI merk je duidelijk het effect van RandstadRail vermoed ik. "Vroeger" stapte men daar over, nu gaat men officieel het station uit. Ja, dat merk je in de aantallen dan.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11930
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor Geert » Za 15 Okt 2011, 23:50

Maar RandstadRail rijdt al langer dan 2009, want pas vanaf dat jaar is op Laan van NOI ineens een verdubbeling van reizigers te constateren en RSR is al in 2006 losgeweekt van het NS-netwerk. Lijkt me dus sterk dat alleen RandstadRail daarop invloed heeft gehad.

Overigens plaatsen dit soort cijfers de omklap van de oude lijn wel in een nieuw perspectief, met 12.000 reizigers is een IC-stop op de Laan beter te verantwoorden dan met 6000 reizigers denk ik. Schiedam en Rotterdam Blaak hebben vergelijkbare aantallen, terwijl Lombardijen maar de helft van het aantal reizigers heeft. Delft is ook een belangrijk station, 4000 reizigers meer dan Dordrecht, om maar wat te noemen.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4443
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor JWM » Zo 16 Okt 2011, 00:11

Dordrecht heeft een overstapfunctie :X

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25103
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.

Berichtdoor Daniel » Zo 16 Okt 2011, 00:59

Bee schreef:Verder doet Dordrecht het jaar na jaar relatief slecht, na 2006 al een constante daling terwijl die bij veel andere stations pas veel later heeft ingezet. Overigens is 19900 reizigers voor zo'n grote plaats als Dordrecht sowieso al erg slecht :N

Rotterdam Centraal laat trouwens ook eenzelfde opvallende daling in de reizigersaantallen vanaf 2006 zien (ook een index van 98%)... speelt de overstapfunctie daar ook niet mee (verschuiving naar de stations aan de rand van de stad/steden in nabije omgeving waardoor de verdeling tussen uitstappers en overstappers veranderd?)

Het relatief lage aantal reizigers verbaasd me wel ja als je het bijvoorbeeld vergelijkt met het nagenoeg even grote Leiden. Al heb je daar natuurlijk veel relatief grotere plaatsen in de omgeving die veel aanvoer naar Leiden hebben, terwijl de grotere plaatsen in de omgeving van Dordrecht rechtstreekse bussen naar de werkgebieden in Rotterdam hebben. Dat zal ongetwijfeld aanzienlijk schelen, velen zullen liever een rechtstreekse snelbus pakken i.p.v. over te stappen op de trein in Dordrecht.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor Ruben » Zo 16 Okt 2011, 01:07

Groot verschil met Leiden lijkt me daarnaast de aanwezigheid van de universiteit aldaar te zijn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor Suus » Zo 16 Okt 2011, 01:33

Rotterdam Centraal is ernstig in verbouwing. Veel mensen vinden dat afschuwelijk dus gaan proberen het station te vermijden, en gelijk hebben ze denk ik.
Rame à l'approche

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor robert55 » Zo 16 Okt 2011, 09:55

Voor de drie Haagse stations: op p18 van het rapport staat dat er twijfels waren over met name de verdeling van in/uitstappers. Dat kan je namelijk op basis van NS kaartverkoop niet goed zien. Op een Amsterdamse kaartautomaat is Den Haag C de default optie, maar je mag ook naar HS.
Er is daarom uitgebreider geteld, wat tot een correctie ten gunste van HS heeft geleid.
In totaal is er groei voor deze drie.

Ik ben niet dol op extra stops, maar je kan zien dat de overstap op de Laan goed gebruikt wordt. Dat is ook logisch want als je van uit de richtingen Asd en rtd naar Zoetermeer wilt scheelt het behoorlijk in tijd [en geld]

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25103
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor Daniel » Zo 16 Okt 2011, 10:37

Wat betreft de krimp in Dordrecht: naast het al genoemde effect van het busnetwerk in de regio (per 2007 zijn diverse flinke verbeteringen op de relaties tussen de omliggende steden en dorpen ri. Rotterdam doorgevoerd, dat zal dus ten koste van de aanvoer voor de trein gaan) blijkt er nog wat meer aan de hand te zijn. Het inwonertal van Dordrecht is namelijk aan het afnemen en daarnaast verschuift de verdeling over de verschillende leeftijdsgroepen: daling in aantal jongeren (dus ook steeds minder studenten met SOV, dat tikt blijkbaar aan) en het aantal ouderen neemt toe.

En ik denk dat het effect van de slechte start van Arriva op het OV-gebruik ook niet onderschat moet worden als je ziet hoe abrubt redelijke groei in daling is omgeslagen. Aan de treindienst zal het niet liggen: dienstregeling 2007 bracht voor Dordrecht nou niet echt schokkende veranderingen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor Ruben » Zo 16 Okt 2011, 20:13

robert55 schreef: Op een Amsterdamse kaartautomaat is Den Haag C de default optie, maar je mag ook naar HS.

Niet heel vreemd dat zo'n regel bestaat, maar ik betwijfel of de gemiddelde reiziger weet dat je naar een ander station mag dan eigenlijk op je kaartje staat. Geldt zo'n regel voor meer steden? Ik ging er vanuit dat dit altijd afhankelijk is van het humeur van een HC (wat natuurlijk vooral beïnvloed wordt door de toon waarop het gevraagd wordt).
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor Busfoto.nl » Zo 16 Okt 2011, 20:18

Mooi dat het even netjes is opgemaakt, ik wist niet dat dat kon (of volgens mij heb ik niet naar de opties gekeken op t forum).

Opvallend trouwens dat Voorburg niet enorm gedaald is toenhet zijn Intercitystatus verloor in 2007.

Ik heb met een kleine steekproef gezien dat de data uit dezelfde bron is als die van Treinreiziger.nl, die echter alleen getallen heeft van tot 2006. LINK

Reiziger Delft
Berichten: 1013
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor Reiziger Delft » Zo 16 Okt 2011, 20:46

testtest schreef:Opvallend trouwens dat Voorburg niet enorm gedaald is toenhet zijn Intercitystatus verloor in 2007.

Toen er nog intercity's stopten reed er ook 2x/uur een stoptrein naar Gouda, die daar echter niet aansloot op de sneltrein. Er was dus 2x/uur ook een verbinding met Utrecht en verder. Nu is er 4x/uur een verbinding met Utrecht, wel met overstap in Gouda. Voor de reizigers die echt rechtstreeks naar Utrecht willen is er echter nog altijd de directe sprinter.

Kortom, Voorburg is er netto niet echt op achteruit gegaan.
Laatst gewijzigd door Reiziger Delft op Zo 16 Okt 2011, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25103
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor Daniel » Zo 16 Okt 2011, 20:46

Ruben schreef:Geldt zo'n regel voor meer steden?

Is al een ervaring van geruime tijd geleden, maar met een kaartje naar Dordrecht mocht je ook door naar Dordrecht Stadspolders (net als in Den Haag een gemeenschappelijk tariefpunt). Destijds was het wel zo dat je er even een stempel + aantekening voor op je kaartje moest halen bij het loket.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor Vinny » Zo 16 Okt 2011, 22:43

Ruben schreef:
robert55 schreef: Op een Amsterdamse kaartautomaat is Den Haag C de default optie, maar je mag ook naar HS.

Niet heel vreemd dat zo'n regel bestaat, maar ik betwijfel of de gemiddelde reiziger weet dat je naar een ander station mag dan eigenlijk op je kaartje staat. Geldt zo'n regel voor meer steden? Ik ging er vanuit dat dit altijd afhankelijk is van het humeur van een HC (wat natuurlijk vooral beïnvloed wordt door de toon waarop het gevraagd wordt).

Tja, ik weet ooit nog dat ik de trein gemist had naar Centraal en toen maar naar HS ging (en daar heb ik dan weer overgestapt op een trein naar Centraal, niet wetende dat je ook goed die afstand kan lopen). De conducteur vond het kaartje iig prima :) (maar dan spreek ik wel over het stenen tijdperk)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

hidihi
Berichten: 317
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor hidihi » Ma 17 Okt 2011, 00:25

Ik moet zeggen dat ik na 2007 de kwaliteit van de dienstregelingen in DAV streek ook wel achteruit vindt hollen.
Bijvoorbeeld als we in het dal uur rijden lijn 88 en 92 naar Dordrecht vanaf Ambacht praktisch achter elkaar. Hoe kun je dan überhaupt een goede aansluiting op zoveel mogelijk treinen aanbieden als je bussen achter elkaar laat rijden. Ik weet het is maar een klein detail en waarschijnlijk ook maar een klein detail op de cijfers maar reizen met de trein is wel veel aantrekkelijker als je korte overstaptijden op je trein hebt.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor Thom91 » Ma 17 Okt 2011, 22:33

Ruben schreef:
robert55 schreef: Op een Amsterdamse kaartautomaat is Den Haag C de default optie, maar je mag ook naar HS.

Niet heel vreemd dat zo'n regel bestaat, maar ik betwijfel of de gemiddelde reiziger weet dat je naar een ander station mag dan eigenlijk op je kaartje staat. Geldt zo'n regel voor meer steden? Ik ging er vanuit dat dit altijd afhankelijk is van het humeur van een HC (wat natuurlijk vooral beïnvloed wordt door de toon waarop het gevraagd wordt).


Is hier meer info over? Vindt het een interessante kwestie!
Komt wel goed schatje.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor RoelZ1 » Ma 17 Okt 2011, 23:01

http://www.ns.nl/binaries/content/asset ... c-2010.pdf

Alle punten waar meerdere stationsnamen bijstaan zijn 1 tariefpunt. Op de kaart zijn de teksten van de gemeenschappelijke tariefpunten rood.

Voorbeelden:
Delft of Delft Zuid,
Rotterdam Centraal of Blaak,
Leiden Centraal of Lammenschans,
Zoetermeer of - Oost,
Rotterdam Alexander of Capelle Schollevaar,
.....

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Stedenbaan-monitor 2011

Berichtdoor Suus » Ma 17 Okt 2011, 23:10

Toch denk ik dat je problemen krijgt als je naar Rotterdam Alexander reist vanaf Gouda met een kaartje naar Capelle Schollevaar.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten