Pagina 1 van 1
Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: za 15 okt 2011, 21:27
door Busfoto.nl
Er is een zogenaamde Stedenbaan-monitor uitgegeven, met daarin op pagina 46 een overzicht van het aantal instappers van de verschillende station langs Hillegom - Dordrecht Zuid en Gouda Goverwelle - Den Haag/Rotterdam tussen 2005 en 2011. Aangezien deze informatie al enkele jaren niet meer was vrijgegeven is het interessant om te lezen!
http://www.stedenbaanplus.nl/sites/www. ... 11_web.pdf
In- en uitstappers per station
Regio Holland-Rijnland
Code: Selecteer alles
2005 2006 2007 2008 2009 2010 Index 05-10
1.515 1.419 1.343 1.423 1.493 1.482 98% Hillegom
2.583 2.662 2.734 2.841 2.802 2.838 110% Voorhout
57.318 59.710 61.383 60.962 60.782 58.529 102% Leiden
2.085 2.132 2.153 2.251 2.312 2.162 104% De Vink
2.423 2.496 2.609 2.782 2.846 2.628 108% Voorschoten
65.924 68.419 70.222 70.259 70.235 67.639 103% Totaal
In- en uitstappers per station
Stadsgewest Den Haag
Code: Selecteer alles
2005 2006 2007 2008 2009 2010 Index 05-10
81.607 76.286 80.362 78.883 75.983 74.957 92% Den Haag Centraal
33.429 36.456 36.624 36.029 43.840 44.880 134% Den Haag HS
6.135 6.617 6.230 6.784 12.739 12.587 205% Den Haag Laan van Noi
3.273 3.572 3.783 3.547 3.405 3.071 94% Den Haag Mariahoeve
1.305 1.317 1.367 1.468 1.387 1.335 102% Den Haag Moerwijk
0 231 908 1.251 1.373 1.379 - Den Haag Ypenburg
7.039 7.427 7.752 7.621 7.399 6.699 95% Rijswijk
24.775 25.908 27.408 27.667 26.091 24.302 98% Delft
2.439 2.641 2.778 2.728 2.888 2.477 102% Delft Zuid
5.541 4.359 4.191 4.303 4.104 4.173 75% Voorburg
7.758 7.969 8.030 7.037 6.795 6.859 88% Zoetermeer
1.761 2.166 3.441 3.601 3.398 3.400 193% Zoetermeer Oost
175.062 174.949 182.874 180.919 189.402 186.119 106% Totaal
In- en uitstappers per station
Midden-Holland
Code: Selecteer alles
2005 2006 2007 2008 2009 2010 Index 05-10
2.953 3.096 2.935 3.098 3.051 2.914 99% Nieuwerkerk aan de Ijssel
18.485 18.834 19.322 20.457 20.362 20.357 110% Gouda
1.881 1.906 2.381 2.504 2.584 2.549 136% Gouda Goverwelle
23.319 23.836 24.638 26.059 25.997 25.820 111% Totaal
In- en uitstappers per station
Stadsregio Rotterdam
Code: Selecteer alles
2005 2006 2007 2008 2009 2010 Index 05-10
12.612 12.465 13.161 13.742 13.970 13.622 108% Schiedam Centrum
13.032 13.544 14.648 15.020 16.116 16.122 124% Rotterdam Alexander
13.067 12.574 13.017 13.587 14.662 14.509 111% Rotterdam Blaak
91.531 93.168 93.052 90.964 89.935 89.562 98% Rotterdam Centaal
6.412 6.075 6.242 6.530 6.595 6.736 105% Rotterdam Lombardijen
1.568 1.661 2.010 1.995 2.215 2.147 137% Rotterdam Noord
1.693 1.724 1.775 1.917 1.993 2.162 128% Rotterdam Zuid
2.782 2.868 3.183 3.354 2.742 2.842 102% Capelle Schollevaar
3.631 3.854 3.915 4.278 4.250 4.244 117% Barendrecht
146.328 147.933 151.003 151.387 152.478 151.946 104% Totaal
In- en uitstappers per station
Drechtsteden
Code: Selecteer alles
2005 2006 2007 2008 2009 2010 Index 05-10
4.668 5.444 5.362 5.456 5.439 5.506 118% Zwijndrecht
20.338 21.273 20.730 20.579 20.449 19.905 98% Dordrecht
1.057 1.074 1.109 1.184 1.016 1.095 104% Dordrecht Zuid
26.063 27.791 27.201 27.219 26.904 26.506 102% Totaal
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Geplaatst: za 15 okt 2011, 21:46
door Fles
Het is de Number Bomber
Een linkje is wel genoeg beste vriend ;)
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Geplaatst: za 15 okt 2011, 21:49
door Busfoto.nl
Het treinentopic op Fok met dit bericht is over een week toch nauwelijks meer terug te vinden. Overigens jouw vader heeft ook op twee fora een auto voor z'n trein gehad. Vriend
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Geplaatst: za 15 okt 2011, 21:56
door Fles
Even voor de duidelijkheid: Het is natuurlijk helemaal prima om zowel op Fok als hier iets te posten :Y Maar op fok doe je die enorme cijferbrij er ook niet bij *O* Dat is gewoon niet erg zinvol, zeker omdat de hele tabel layout verloren gaat hier. Dan wordt het dus eigenlijk een ongeregelde brei cijfers. Vandaar dat ik zei Number Bomber ;)
Verder ben ik natuurlijk niet in de buurt van een positie om voor iemand anders te bepalen wat hij waar wel en waar niet mag posten :N Snap je?
Ik wist ook niet dat jij jij was trouwens, maar nu wel dus :)
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Geplaatst: za 15 okt 2011, 22:28
door Suus
Misschien even afsplitsen, lijkt mij wel een eigen topicje waard
Ik verbaas mij over de daling die veel stations in het laatste jaar laten zien, de crisis speelt ook bij het treinvervoer parten?
Verder een enorme verschuiving van Den Haag Centraal naar HS naast eigenwinst op HS. 11.000 reizigers erbij in 6 jaar is knap :Y
Zoetermeer is duidelijk gedaald na de opening van RandstadRail, Zoetermeer oost is juist geëxplodeerd in aantallen
Ik neem aan dat de tweede Gouda Gouda Goverwelle is.
Verder doet Dordrecht het jaar na jaar relatief slecht, na 2006 al een constante daling terwijl die bij veel andere stations pas veel later heeft ingezet. Overigens is 19900 reizigers voor zo'n grote plaats als Dordrecht sowieso al erg slecht :N
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: za 15 okt 2011, 22:36
door Wubbo
Onderwerp even afgesplitst. Met de tag
Code: Selecteer alles
is de lay-out wel te verbeteren, ik zal straks kijken of ik een wat leesbaarder tabelletje kan maken.
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Geplaatst: za 15 okt 2011, 22:46
door Chauf21
Interessante cijfers :)
Bee schreef:Verder een enorme verschuiving van Den Haag Centraal naar HS naast eigenwinst op HS. 11.000 reizigers erbij in 6 jaar is knap :Y
Wat dacht je van Laan van NOI? Dat is verdubbeld naar 12.000 reizigers. Den Haag Centraal lijkt minder belangrijk te worden. De verschuiving naar voorstadsstations/stations aan de rand van de stad zie je overigens ook bij Rotterdam terugkomen.
Bee schreef:Zoetermeer is duidelijk gedaald na de opening van RandstadRail, Zoetermeer oost is juist geëxplodeerd in aantallen
Zoetermeer Oost verbaasde mij ook een beetje, maar zal dat effect van het niet meer stoppen van de sneltrein hier ook debet aan zijn? Het maakt nu niet meer uit of je naar Zoetermeer of Zoetermeer Oost gaat; je stapt in dezelfde trein en het voordeel van een snelle(re) overstapvrije verbinding is er niet meer.
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: za 15 okt 2011, 22:55
door Suus
Bij Laan van NOI merk je duidelijk het effect van RandstadRail vermoed ik. "Vroeger" stapte men daar over, nu gaat men officieel het station uit. Ja, dat merk je in de aantallen dan.
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: za 15 okt 2011, 23:50
door Geert
Maar RandstadRail rijdt al langer dan 2009, want pas vanaf dat jaar is op Laan van NOI ineens een verdubbeling van reizigers te constateren en RSR is al in 2006 losgeweekt van het NS-netwerk. Lijkt me dus sterk dat alleen RandstadRail daarop invloed heeft gehad.
Overigens plaatsen dit soort cijfers de omklap van de oude lijn wel in een nieuw perspectief, met 12.000 reizigers is een IC-stop op de Laan beter te verantwoorden dan met 6000 reizigers denk ik. Schiedam en Rotterdam Blaak hebben vergelijkbare aantallen, terwijl Lombardijen maar de helft van het aantal reizigers heeft. Delft is ook een belangrijk station, 4000 reizigers meer dan Dordrecht, om maar wat te noemen.
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: zo 16 okt 2011, 00:11
door JWM
Dordrecht heeft een overstapfunctie :X
Re: Statistieken: méér dan cijfertjes.
Geplaatst: zo 16 okt 2011, 00:59
door Daniel
Bee schreef:Verder doet Dordrecht het jaar na jaar relatief slecht, na 2006 al een constante daling terwijl die bij veel andere stations pas veel later heeft ingezet. Overigens is 19900 reizigers voor zo'n grote plaats als Dordrecht sowieso al erg slecht :N
Rotterdam Centraal laat trouwens ook eenzelfde opvallende daling in de reizigersaantallen vanaf 2006 zien (ook een index van 98%)... speelt de overstapfunctie daar ook niet mee (verschuiving naar de stations aan de rand van de stad/steden in nabije omgeving waardoor de verdeling tussen uitstappers en overstappers veranderd?)
Het relatief lage aantal reizigers verbaasd me wel ja als je het bijvoorbeeld vergelijkt met het nagenoeg even grote Leiden. Al heb je daar natuurlijk veel relatief grotere plaatsen in de omgeving die veel aanvoer naar Leiden hebben, terwijl de grotere plaatsen in de omgeving van Dordrecht rechtstreekse bussen naar de werkgebieden in Rotterdam hebben. Dat zal ongetwijfeld aanzienlijk schelen, velen zullen liever een rechtstreekse snelbus pakken i.p.v. over te stappen op de trein in Dordrecht.
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: zo 16 okt 2011, 01:07
door Ruben
Groot verschil met Leiden lijkt me daarnaast de aanwezigheid van de universiteit aldaar te zijn.
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: zo 16 okt 2011, 01:33
door Suus
Rotterdam Centraal is ernstig in verbouwing. Veel mensen vinden dat afschuwelijk dus gaan proberen het station te vermijden, en gelijk hebben ze denk ik.
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: zo 16 okt 2011, 09:55
door robert55
Voor de drie Haagse stations: op p18 van het rapport staat dat er twijfels waren over met name de verdeling van in/uitstappers. Dat kan je namelijk op basis van NS kaartverkoop niet goed zien. Op een Amsterdamse kaartautomaat is Den Haag C de default optie, maar je mag ook naar HS.
Er is daarom uitgebreider geteld, wat tot een correctie ten gunste van HS heeft geleid.
In totaal is er groei voor deze drie.
Ik ben niet dol op extra stops, maar je kan zien dat de overstap op de Laan goed gebruikt wordt. Dat is ook logisch want als je van uit de richtingen Asd en rtd naar Zoetermeer wilt scheelt het behoorlijk in tijd [en geld]
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: zo 16 okt 2011, 10:37
door Daniel
Wat betreft de krimp in Dordrecht: naast het al genoemde effect van het busnetwerk in de regio (per 2007 zijn diverse flinke verbeteringen op de relaties tussen de omliggende steden en dorpen ri. Rotterdam doorgevoerd, dat zal dus ten koste van de aanvoer voor de trein gaan) blijkt er nog wat meer aan de hand te zijn. Het inwonertal van Dordrecht is namelijk aan het afnemen en daarnaast verschuift de verdeling over de verschillende leeftijdsgroepen: daling in aantal jongeren (dus ook steeds minder studenten met SOV, dat tikt blijkbaar aan) en het aantal ouderen neemt toe.
En ik denk dat het effect van de slechte start van Arriva op het OV-gebruik ook niet onderschat moet worden als je ziet hoe abrubt redelijke groei in daling is omgeslagen. Aan de treindienst zal het niet liggen: dienstregeling 2007 bracht voor Dordrecht nou niet echt schokkende veranderingen.
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: zo 16 okt 2011, 20:13
door Ruben
robert55 schreef: Op een Amsterdamse kaartautomaat is Den Haag C de default optie, maar je mag ook naar HS.
Niet heel vreemd dat zo'n regel bestaat, maar ik betwijfel of de gemiddelde reiziger weet dat je naar een ander station mag dan eigenlijk op je kaartje staat. Geldt zo'n regel voor meer steden? Ik ging er vanuit dat dit altijd afhankelijk is van het humeur van een HC (wat natuurlijk vooral beïnvloed wordt door de toon waarop het gevraagd wordt).
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: zo 16 okt 2011, 20:18
door Busfoto.nl
Mooi dat het even netjes is opgemaakt, ik wist niet dat dat kon (of volgens mij heb ik niet naar de opties gekeken op t forum).
Opvallend trouwens dat Voorburg niet enorm gedaald is toenhet zijn Intercitystatus verloor in 2007.
Ik heb met een kleine steekproef gezien dat de data uit dezelfde bron is als die van Treinreiziger.nl, die echter alleen getallen heeft van tot 2006.
LINK
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: zo 16 okt 2011, 20:46
door Reiziger Delft
testtest schreef:Opvallend trouwens dat Voorburg niet enorm gedaald is toenhet zijn Intercitystatus verloor in 2007.
Toen er nog intercity's stopten reed er ook 2x/uur een stoptrein naar Gouda, die daar echter niet aansloot op de sneltrein. Er was dus 2x/uur ook een verbinding met Utrecht en verder. Nu is er 4x/uur een verbinding met Utrecht, wel met overstap in Gouda. Voor de reizigers die echt rechtstreeks naar Utrecht willen is er echter nog altijd de directe sprinter.
Kortom, Voorburg is er netto niet echt op achteruit gegaan.
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: zo 16 okt 2011, 20:46
door Daniel
Ruben schreef:Geldt zo'n regel voor meer steden?
Is al een ervaring van geruime tijd geleden, maar met een kaartje naar Dordrecht mocht je ook door naar Dordrecht Stadspolders (net als in Den Haag een gemeenschappelijk tariefpunt). Destijds was het wel zo dat je er even een stempel + aantekening voor op je kaartje moest halen bij het loket.
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: zo 16 okt 2011, 22:43
door Vinny
Ruben schreef:robert55 schreef: Op een Amsterdamse kaartautomaat is Den Haag C de default optie, maar je mag ook naar HS.
Niet heel vreemd dat zo'n regel bestaat, maar ik betwijfel of de gemiddelde reiziger weet dat je naar een ander station mag dan eigenlijk op je kaartje staat. Geldt zo'n regel voor meer steden? Ik ging er vanuit dat dit altijd afhankelijk is van het humeur van een HC (wat natuurlijk vooral beïnvloed wordt door de toon waarop het gevraagd wordt).
Tja, ik weet ooit nog dat ik de trein gemist had naar Centraal en toen maar naar HS ging (en daar heb ik dan weer overgestapt op een trein naar Centraal, niet wetende dat je ook goed die afstand kan lopen). De conducteur vond het kaartje iig prima :) (maar dan spreek ik wel over het stenen tijdperk)
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: ma 17 okt 2011, 00:25
door hidihi
Ik moet zeggen dat ik na 2007 de kwaliteit van de dienstregelingen in DAV streek ook wel achteruit vindt hollen.
Bijvoorbeeld als we in het dal uur rijden lijn 88 en 92 naar Dordrecht vanaf Ambacht praktisch achter elkaar. Hoe kun je dan überhaupt een goede aansluiting op zoveel mogelijk treinen aanbieden als je bussen achter elkaar laat rijden. Ik weet het is maar een klein detail en waarschijnlijk ook maar een klein detail op de cijfers maar reizen met de trein is wel veel aantrekkelijker als je korte overstaptijden op je trein hebt.
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: ma 17 okt 2011, 22:33
door Thom91
Ruben schreef:robert55 schreef: Op een Amsterdamse kaartautomaat is Den Haag C de default optie, maar je mag ook naar HS.
Niet heel vreemd dat zo'n regel bestaat, maar ik betwijfel of de gemiddelde reiziger weet dat je naar een ander station mag dan eigenlijk op je kaartje staat. Geldt zo'n regel voor meer steden? Ik ging er vanuit dat dit altijd afhankelijk is van het humeur van een HC (wat natuurlijk vooral beïnvloed wordt door de toon waarop het gevraagd wordt).
Is hier meer info over? Vindt het een interessante kwestie!
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: ma 17 okt 2011, 23:01
door RoelZ1
http://www.ns.nl/binaries/content/asset ... c-2010.pdf
Alle punten waar meerdere stationsnamen bijstaan zijn 1 tariefpunt. Op de kaart zijn de teksten van de gemeenschappelijke tariefpunten rood.
Voorbeelden:
Delft of Delft Zuid,
Rotterdam Centraal of Blaak,
Leiden Centraal of Lammenschans,
Zoetermeer of - Oost,
Rotterdam Alexander of Capelle Schollevaar,
.....
Re: Stedenbaan-monitor 2011
Geplaatst: ma 17 okt 2011, 23:10
door Suus
Toch denk ik dat je problemen krijgt als je naar Rotterdam Alexander reist vanaf Gouda met een kaartje naar Capelle Schollevaar.