Amsterdam: Opstapper terug als privaat bedrijf

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Amsterdam: Opstapper terug als privaat bedrijf

Bericht door midnet »

Merkwaardig genoeg moest ik dit bericht van NB een buitenlandse toeristen-info site vernemen: de opstapper, dat langsheen de grachten kleine busje in Amsterdam, dat per 1/1/11 werd opgeheven, is op VR 14/10 teruggekeerd in private vorm, vrijwel dezelfde route (OBA=Bibliotheek, waar ik nu zit)-CS-langs de Prinsengracht tot Waterlooplein.
Het is partikulier, dus GEEn chipkaart/dagkaart van GVB geldig, enkel is 2 euries en dagkaart 6-met gewoon geld bij de sjofeur te koop. Het leek me toen ik het hier vanmorgen zag hetzelfde busje als destijds van GVB (2e versie-de grotere), en ze zijn vooral duidelijk in het engels op toeristen beplakt met HOp on HOP off etc. Wat het bedrijf is en hoe het georganiseerd is, weet ik nog niet, nader bericht wanneer meer bekend.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Amsterdam: Opstapper terug als privaat bedrijf

Bericht door Chauf21 »

De Opstapper is terug onder de naam Amsterdam City Center Line. Dit is de website: http://www.css-pts.nl/.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Amsterdam: Opstapper terug als privaat bedrijf

Bericht door Ronald »

Is dit niet in strijd met de concessieregels?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Amsterdam: Opstapper terug als privaat bedrijf

Bericht door webguy »

Als het niet openbaar vervoer is toch niet? Tussen Groningen en Duitsland rijden ook bussen, ook geen openbaar vervoer...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Amsterdam: Opstapper terug als privaat bedrijf

Bericht door Chauf21 »

Het valt wel onder openbaar vervoer (omdat het vervoer in principe open staat voor iedereen), maar het valt onder de categorie aanvullend openbaar vervoer, naar ik begreep.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Amsterdam: Opstapper terug als privaat bedrijf

Bericht door Klaasje »

Volgens de WP2000 valt onder de definitie van ov "dat het rijdt volgens een vooraf gepubliceerde dienstregeling". Ik kan me zo voorstellen dat dit niet het geval is bij de opstapper.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Opstapper terug als privaat bedrijf

Bericht door Suus »

Ronald schreef:Is dit niet in strijd met de concessieregels?
Dit is vergelijkbaar met een Hop-on-Hop-off tour operator uit Diemen die volgens een vaste dienstregeling in Amsterdam reed. Die is toen op het matje geroepen bij het GVB en mag sindsdien zijn diensten uitvoeren maar moet een "In samenwerking met het GVB" sticker voeren.

In dit geval is er goed overleg geweest met het GVB, want de busjes die er rijden zijn eigendom van het GVB en in ieder geval voor de komende twee jaar geleasd door het bedrijf. Ook is er een eenmalige startsubsidie gegeven door Stadsdeel Centrum. Ga er dus maar van uit dat alles in orde is :)

Bedrijf is opgericht door een ondernemer na een goed gesprek met die vrouw van Red Amsterdam! (een politieke partij in Amsterdam voor de buitenstaanders). Er is ook een kortingstarief voor 65+'ers die in Stadsdeel Centrum wonen: 12 ritten voor 10 euro, op vertoon van een rekening of bankafschrift waar je postcode op vermeld staat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Amsterdam: Opstapper terug als privaat bedrijf

Bericht door Busfoto.nl »

Die vrouw van Red Amsterdam is overigens Ma Flodder in Flodder, maar dat maakt verder niet uit.

Ik vraag me af of we hier nog lang iets van horen. Een halfuursdienst in een stad met zulke tarieven is wat hoog om op te wachten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Opstapper terug als privaat bedrijf

Bericht door Suus »

Het is goedkoper dan een kaartje in de tram :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Amsterdam: Opstapper terug als privaat bedrijf

Bericht door midnet »

ja klopt allemaal-wat vreemde naam voor een wervende website. Op de busjes staat gewoon GVB-Tours etc. Het is een lus in 1 ri. geworden, tegen klok, vanaf Stopera direkt via Nieuwmarkt naar OBA, elke 30 min. van 9.00-13.00 en 14.00-18.00, zelfde systeem als voorheen: geen haltes, stopt op verzoek. Was vorige week weg en zag dus pas later in de SPITS van vr 14/10 over de opening-met de chauffeurs (1 dame-die me alles vertelde toen ik uit de OBA kwam) met de hiervoor actievoerende Nellie Frijda-inderdaad ooit als mw. Flodder acteerde. Er is een folder, die vooral in het engels is-zelfde inhoud als www.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 153 gasten