Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door midnet »

Parool van gister, za 22/10, over een boek ''Op de tram'' van iemand die 2 jaar als conducteur./rice bij het GVB als AllRound (=geen vaste lijn) werkte. Het was een journaliste met studie politicologie, genaamd Jorie Horsthuis. Artikel/interview van 2 blz met weinig schokkends nieuws. Opmerkelijk vond ik dat ze meldde dat bij het verplicht chippen medio 2010 ook het personeel zelf er eigenlijk geen voorlichting over kreeg. Verder natuurlijk die (gaap) onvermijdelijke Amsterdamse tram-humor, die vooral bestaat uit anderen afzeiken. (tja-na ruim 30 jaar zijdelings bij diezelfde gemeente heb je daar de buik he-le-maal vol van). Wodt gepreenteerd of wordt uitgegeven door de EMA=museumtram. Om de 3-4 jaar komen er wel van dezelfde soort boekjes uit, die amper qua inhoud van elkaar verschillen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door deadlock »

Link?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Vinny »

Het staat ook niet op de website volgens mij. Ik heb het artikel overigens ook gelezen in het Parool. Leuk maar niet verrassend ofzo.
. Verder natuurlijk die (gaap) onvermijdelijke Amsterdamse tram-humor, die vooral bestaat uit anderen afzeiken
Ach, toenou. Dat is de sjarme van het Amsjedamsje ov :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Suus »

Het is leuk zolang je er zelf het slachtoffer niet van bent, leedvermaak enzo.

Overigens ontstijgt de humor ook nog regelmatig dat niveau hoor :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Suus »

Vallende passagiers, agressieve chauffeurs
Koffers rollen, tassen vallen, passagiers vliegen alle kanten op. De Amsterdamse trambestuurder Tom werkt zijn laatste rit op lijn 9 als een bezetene af. Vlak voorbij de Munt zit een Spaanse passagier opeens in het gangpad. Van zijn stoel gedonderd. Verdwaasd kijkt hij om zich heen. 'Dan moeten ze zich maar beter vasthouden', vindt Tom.

De nood moet hoog zijn, wil je in Amsterdam de tram nemen. Die gedachte bekruipt je bij het lezen van Op de tram, waarin Jorie Horsthuis haar ervaringen als conducteur beschrijft.

Natuurlijk zijn ze lang niet allemaal zo ook daarvan getuigt Op de tram maar sommige Amsterdamse trambestuurders zijn zo klantonvriendelijk en soms ronduit agressief, dat ze op staande voet ontslagen zouden moeten worden. Het witge-kafte boek, dat vanaf zaterdag in de boekhandel ligt, leest zo nu en dan als een zwartboek.

Even later raast Tom over de Middenweg naar Diemen. 'Die laatste rit is van ons. Geen genade, voor niemand. Geen mensen die rennen, geen mensen die op onze deur kloppen als die al gesloten is. Alleen mensen die netjes op de halte staan te wachten, laten we er nog in, en dan direct de deur weer dicht. Een tram wacht niet op mensen. Mensen wachten op de tram.'

De journaliste Jorie Horsthuis (Hengelo, 1981) liet zich omscholen en werkte een jaar als conducteur bij het GVB. Het Amsterdamse vervoerbedrijf is met 800 duizend reizigers per dag de grootste vervoerder van Nederland. Daarvan neemt de tram bijna de helft voor zijn rekening. Horsthuis vulde gaten op alle lijnen en zwierf door de hele stad.

Jos van lijn 7 is niet het type dat met zich laat sollen. 'Ik heb weleens iemand flink voor zijn kanis geramd. Die bleef me maar uitdagen, en op een gegeven moment zat hij aan me. Kijk, dat moet je dus niet doen. Ik heb een paar tanden uit z'n bek geslagen. Z'n hele kaak lag in tweeën.'

Paul van lijn 5 heeft zijn buik vol van passagiers die vragen hebben over de op handen zijnde invoering van de ov-chipknip. 'Laat je niet gek maken door die graftakken. Je moet ze gewoon uitschelden.'

Ook Remko van lijn 9 is van de ongeduldige soort. Op het Centraal Station staat een groep bejaarden. Ze komen uit Limburg, willen naar de Hermitage en kopen allemaal apart een kaartje. 'Hadden ze geen bus kunnen huren?'

De drukke lijn 9, met het Waterlooplein, de Hortus Botanicus, Artis, het Verzetsmuseum en het Tropeninstituut, is na de opening van de Hermitage nog drukker geworden. 'Ik word echt gek van al die mensen. Hermitage, Hermitage, Hermitage. Oprotten.'
Bron: Volkskrant (inloggen verplicht)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Vinny »

Ik constateer dat er nog wel wat voorbeelden zijn van types die eigenlijk het liefst rondjes Randsdorp of lijn 49 in de tegenspitsrichting rijden... (en het liefst natuurlijk met 28 minuten betaalde keertijd zodat je wel vier kopjes koffie koud kan laten worden in het pittoreske restaurant vlak bij het eindpunt :|

Kom op zeg, je werkt in een wereldstad. Dan heb je dus ook veel toeristen, mensen en bejaarden in je tram. Als je daar niet tegen kan, dan moet je maar chauffeur van de SRV wagen in Juinen aan Zee gaan worden of zo... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Stefan »

Inderdaad.. Als je niet met mensen om kunt gaan, waarom kies je dan zo'n job? Het leven kan soms zó simpel zijn....
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door VIRM »

Ach, je had 1 of 2 jaar geleden ook het boekje 'Achter Klapdeuren' van een Utrechtse buschauffeur, waarvan stukjes op 9292 werden gezet. Leuk om te lezen, maar om het te kopen...?

Misschien heb ik mazzel, maar ik ben nog maar slechts één keertje door een GVB-tramchauffeur afgesnauwd. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Suus »

Vinny schreef:(en het liefst natuurlijk met 28 minuten betaalde keertijd zodat je wel vier kopjes koffie koud kan laten worden in het pittoreske restaurant vlak bij het eindpunt :|
Ah, de avonddienst op de 136. Ja, die is geniaal. Die chauffeur rijdt vier keer de 136 's avonds en heeft tussen elke rit bijna 40 minuten pauze. En aan het eind van de dienst moet hij nog even bus zijn bus wegbrengen naar garage zuid, vijf minuutjes rijden vanaf het eindpunt en dan is hij klaar :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Klaasje »

Tjah, dan wissel je toch met de 40 of 37..? Als ik de personeelsplanning mocht maken wist ik het wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Suus »

Met de 37 gaat niet, die rijdt vanuit Noord/Molenwijk :wink:

Zuid/Amstelstation rijdt de 40, 65 en 136, blijkbaar komt dit het beste uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Vinny »

Die 136 is een verhaal apart. Die is via een speciale constructie de concessie Amsterdam ingefietst omdat streek-Gooi voortaan via de A 1 mag/moet rijden. Volgens mij betaalt de gemeente Diemen mee aan de buslijn, anders was deze al opgeheven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Met de 37 gaat niet, die rijdt vanuit Noord/Molenwijk :wink:

Zuid/Amstelstation rijdt de 40, 65 en 136, blijkbaar komt dit het beste uit.
Waarom moet alles persé vanaf een vestiging gereden worden? Bij Connexxion kan een lijn toch ook gewoon vanaf meerdere stallingen gereden worden? Wat een onzin. Als het uitkomt om het zo te plannen moet je dat gewoon doen, en als het uitkomt dat je dat beter niet kan doen doe je het niet. Zoiets ga je toch niet van de stalling laten afhangen. Wat een geldverspillingsconstructie :neg:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Die 136 is een verhaal apart. Die is via een speciale constructie de concessie Amsterdam ingefietst omdat streek-Gooi voortaan via de A 1 mag/moet rijden. Volgens mij betaalt de gemeente Diemen mee aan de buslijn, anders was deze al opgeheven.
Die lijn is extra ingekocht door de Stadsregio. Net zoals de lijnen 46, 60 en 66.
Klaasje schreef: Waarom moet alles persé vanaf een vestiging gereden worden? Bij Connexxion kan een lijn toch ook gewoon vanaf meerdere stallingen gereden worden? Wat een onzin. Als het uitkomt om het zo te plannen moet je dat gewoon doen, en als het uitkomt dat je dat beter niet kan doen doe je het niet. Zoiets ga je toch niet van de stalling laten afhangen. Wat een geldverspillingsconstructie :neg:
Een bestuurder begint en eindigt de dienst bij dezelfde stalling, rijdt gedurende de gehele dienst met (verschillende) bussen uit die stalling, daar is toch niets vreemds aan? Het is bij de lijnen die bij het Amstelstation komen niet zo dat ze de hele dienst dezelfde lijn hebben, alleen lijn 136 heeft 's avonds een eigen bestuurder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door WSM »

Hier is maar één conclusie mogelijk: snel aanbesteden die hap!
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Een bestuurder begint en eindigt de dienst bij dezelfde stalling, rijdt gedurende de gehele dienst met (verschillende) bussen uit die stalling, daar is toch niets vreemds aan?
Da's wel degelijk vreemd. Of eigenlijk vooral potentieel inefficiënt. Je kunt je personeel veelal efficiënter inzetten door het gewoon over diverse lijnen te laten rouleren onafhankelijk uit welke stalling de bus komt. De chauffeur komt dan uiteindelijk toch wel weer op z'n eigen stalling terecht bij einde dienst. Dat werkt bij zo'n beetje alle vervoerders zo, dus waarom zou het bij het GVB niet werken?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Ardan »

Misschien heeft het ook te maken met wegbekendheid? Hoeft de chauffeur alleen maar de route van de stallingslijnen te kennen, in plaats van de hele stad? Dat is namelijk wel flink veel..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Daniel »

Mocht dat een heel groot probleem opleveren dan kan je altijd nog pijltjes ophangen... En dan zit je nog altijd binnen het woongebied van de chauffeur. Om 'n voorbeeldje te noemen: bij Arriva rijden ze vanuit Alblasserdam ook ritten tussen Leerdam en Utrecht, dat ligt toch ook een aardig eindje uit elkaar.

Daarnaast zal je ook als je stallingen mixt de chauffeurs niet alle lijnen in het GVB-vervoersgebied hoeven te leren. Willen ze aan het einde van hun dienst niet totaal ergens anders uitkomen dan zullen ze immers toch niet op elke lijn komen. Het enige dat verschilt is dat het gebied waar de chauffeur komt niet persé overeenkomt met het gebied waarin de bussen van een bepaalde stalling komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door find_your_spot »

WSM schreef:Hier is maar één conclusie mogelijk: snel aanbesteden die hap!
Wat een belachelijke uitspraak.

De 136 is een lijn met een dienstregeling die nergens in andere lijnen kon worden geïntegreerd. Als chauffeur is het ook wel is fijn om wat meer pauze te hebben dan je hele dienst continu van A naar B te moeten scheuren in de vertraging.
For Your Railroad Adventures
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door hauptbahnhof »

FYs, dat je hier nog op reageert. Het zijn altijd van die domme mensen die bij het geringste alles aanbesteed willen zien of enorm beginnen te klagen, terwijl ze geen kaas hebben gegeten van wat het werk zelf inhoudt, laat staan wat aanbesteden inhoudt en wat de gevolgen ervan zijn.

Als het aan die mensen ligt, dan zit een trambestuurder/buschauffeur/metrobestuurder constant op de wagen, zonder buffertijd. Laat diegene maar rondjes draaien zonder pauze tussendoor.
En dan aanbesteden.... Alsof er dan heel veel gaat veranderen: personeel en materieel blijft hetzelfde... Wellicht zelfs minder...

Maar daar denken ze niet aan... :N :N :N
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door STF »

Er bestaan ook diensten waarbij je als chauffeur niet uitsluitend de 136 hoeft te rijden.

Werkdagen:
6x 240
pauze
2x 136
pauze
5x 65

5x 65
pauze
8x 136

Zaterdag:
7x 136
pauze
6x 40

Zondag:
4x136
pauze
6x65

4x40
3x136

4x136
pauze
8x65
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door find_your_spot »

hauptbahnhof schreef:FYs, dat je hier nog op reageert.
Je hebt gelijk. Met dat soort idioten valt geen discussie te voeren.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Suus »

STF schreef:5x 65
pauze
8x 136
Wat een afschuwelijke dienst lijkt mij dat :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Vinny »

Het zijn wel heel erge rondjes rond de kerk, maar goed dat is ook wel een beetje de opzet van de GVB werkwijze natuurlijk. Personeel op de tram wordt bijv. ook erg lijngebonden ingezet. Zelf zou ik dat dus ook niet zo leuk vinden. Bij Arriva hebben ze meer afwisseling...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Op de tram moeten ze er zelf maar wat van maken

Bericht door Suus »

Op lijn 65 rijden is niet zo vervelend denk ik, er zit veel afwisseling in die lijn, maar lijn 136 is natuurlijk niet echt een spectaculaire lijn, ik kan mij voorstellen dat je daar tureluurs van wordt.

De diensten zijn wel lekker eenvoudig te plannen bij het GVB op deze manier, personeel blijft in de buurt, je weet waar het die dag hoort te zijn en het is bekend met het reilen en zijlen op hun routes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 139 gasten