Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Vinny »

God wat erg zeg:
Uitwisselingsprojecten zijn al heel lang in de mode:
http://maps.google.nl/maps?q=Ajaxstraat ... d&t=h&z=15

Je kunt ook van alles een probleem maken :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:God wat erg zeg:
Uitwisselingsprojecten zijn al heel lang in de mode:
http://maps.google.nl/maps?q=Ajaxstraat ... d&t=h&z=15

Je kunt ook van alles een probleem maken :')
Wat heeft dat ermee te maken? -o-
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Vinny »

Eerder in de draad werd de draak gestoken met Feyenoordhaltes in Amsterdam enzo. Nou lekker boeiend. Ik toon aan dat er een Ajaxstraat in Rotterdam is, en desnoods komt er een bushalte "Ajax". Ik lig er niet wakker van, en het lijkt me al helemaal geen doorslaggevende argumentatie om tegen "Ramses Shaffy" metrostation te zijn :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Ardan »

De namen van de stations in Zuidoost zijn stuk voor stuk historisch te verklaren. Bijlmer natuurlijk omdat het gebied voor het werd bebouwd de Bijlmermeerpolder heette. Bullewijk en Gein zijn vernoemd naar wateren in de buurt (of beter gezegd, de wijken waar ze in liggen zijn naar die wateren vernoemd en het metrostation kreeg dezelfde naam. Gaasperplas is wel vernoemd naar het meer daar, die weer vernoemd is naar het riviertje de Gaasp dat er vlak bij stroomt). Strandvliet, Reigersbos, Ganzenhoef en Kraaiennest zijn vernoemd naar boerderijen die daar in de buurt hebben gestaan toen het nog de Bijlmermeerpolder was. En metrostation Verrijn Stuartweg heeft niet direct wat te maken met de gelijknamige straat, maar wel met het bedrijventerrein dat weer naar die straat is vernoemd (Verrijn Stuart).

Ik vind niet dat het station Vijzelgracht zomaar rücksichtlos 'Ramses Shaffy' moet gaan heten. Het station ligt onder de Vijzelgracht. Weteringcircuit had ik ook beter gevonden, aangezien die naam iets bekender is in de omgeving. Het zijn namen die veel mensen kennen. De link met Ramses Shaffy is niet snel gelegd, want wie weet er nou dat de goede man daar een tijdje gewoond heeft? Alleen zijn aanhangers. Bij station Weteringcircuit of Vijzelgracht weet ik op een kale metrokaart al een beetje waar het zal moeten liggen.
Áls je het station naar hem vernoemt, doe het dan ook goed. Noem het Weteringcircuit 'Ramses Shaffyplein', en het metrostation ook. Dus mét 'plein'. Dan is het op een metrokaart in ieder geval nog wel duidelijk dat het om een geografisch iets gaat, en niet om een random naam van een random dooie BN'er.
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door STF »

Ik heb drie jaar lang, vijf dagen per week in en uitgestapt op halte Elandsgracht, wanneer dopen we die halte om tot STF? Anders is het niet eerlijk hoor... :shock:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Ardan »

Jij bent nog niet dood :6
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door STF »

Oja, even niet aan gedacht... :lol:
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door paolie »

Ik wil geen Ramses Shaffy-station. Die man verdient een hele Ramses Shaffy-lijn! Met de volgende stations:
- Station Zing
- Station Vecht
- Station Huil
- Station Bid
- Station Lach
- Station Werk
- Station Bewonder
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Eerder in de draad werd de draak gestoken met Feyenoordhaltes in Amsterdam enzo. Nou lekker boeiend. Ik toon aan dat er een Ajaxstraat in Rotterdam is, en desnoods komt er een bushalte "Ajax". Ik lig er niet wakker van, en het lijkt me al helemaal geen doorslaggevende argumentatie om tegen "Ramses Shaffy" metrostation te zijn :wink:
Ik zal het effe uitleggen want je slaat de plank lichtelijk mis: De grap is dat we lekker alle stations van bijv. M50 te Amsterdam de namen geven van bijv. metro D in Rotterdam terwijl de straatnamen niet veranderen: Dus het station boven de Heemstedestraat gewoon willekeurig "Leuvehaven" labelen terwijl de Heemstestraat gewoon "Heemstestraat" blijft heten. Dat is immers net zo logisch het station onder de Vijzelgracht "Ramses Shaffy" noemen.

De grap was dus niet dat je in Amsterdam een straat met bijbehorende halte/station krijgt die een typisch Rotterdamse naam draagt of vice versa. Daarnaast heeft Ajax natuurlijk iets meer betekenissen dan de Amsterdamse voetbalclub alleen... :')
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 08 nov 2011, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Ik vind niet dat het station Vijzelgracht zomaar rücksichtlos 'Ramses Shaffy' moet gaan heten. Het station ligt onder de Vijzelgracht. Weteringcircuit had ik ook beter gevonden, aangezien die naam iets bekender is in de omgeving. Het zijn namen die veel mensen kennen. De link met Ramses Shaffy is niet snel gelegd, want wie weet er nou dat de goede man daar een tijdje gewoond heeft? Alleen zijn aanhangers. Bij station Weteringcircuit of Vijzelgracht weet ik op een kale metrokaart al een beetje waar het zal moeten liggen.
Áls je het station naar hem vernoemt, doe het dan ook goed. Noem het Weteringcircuit 'Ramses Shaffyplein', en het metrostation ook. Dus mét 'plein'. Dan is het op een metrokaart in ieder geval nog wel duidelijk dat het om een geografisch iets gaat, en niet om een random naam van een random dooie BN'er.
Hallelujah, praise the lord! Eindelijk iemand die het snapt... *O* *bus* *O*

PS Hoe ik het heb begrepen zijn de huidige N/Z-lijn stationsnamen puur werknamen, het kan dus zijn dat het uiteindelijke station gewoon Weteringscircuit gaat heten. ...Of "Ramses Shaffy". -o-
Alargule

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Alargule »

paolie schreef:Ik wil geen Ramses Shaffy-station. Die man verdient een hele Ramses Shaffy-lijn! Met de volgende stations:
- Station Zing
- Station Vecht
- Station Huil
- Station Bid
- Station Lach
- Station Werk
- Station Bewonder
+1! Lijkt wel een beetje op de Antwerpse stijl van benamingen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door find_your_spot »

Begrijpen jullie nog niet dat het alleen maar om het ego van Liesbeth List draait.

Ramses was een bescheiden man en zou zich omdraaien in z'n graf als hij zou zien dat Liesbeth zich staat te verlagen als een klein kind.

Laat de doden toch eens met rust.
For Your Railroad Adventures
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door robert55 »

Atatürk [bus 35, in Noord dus, maar toch]
R-Flow schreef: Noem één halte in Amsterdam die niet naar naar de bijbehorende straat of belangrijke locatie is genoemd. Je argument snijdt totaal geen hout: Doorgaans weet je (of zoek je op) wat de desbetreffende hoofdstraat in de buurt is wanneer je in een zijstraat moet zijn zonder OV. Zo simpel is het nou eenmaal. Als we jouw logica doortrekken kan je net zo goed iedere halte een willekeurig nummer of woord als naam geven want dat is net zo duidelijk?
Bij kruisende lijnen hebben meestal de haltes verschillende namen, nl van de straat waar de lijn niet rijdt.

Voor mij hoeft er geen metro station shaffy te heten, maar dit argument is kul
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door R-Flow »

robert55 schreef:
R-Flow schreef: Noem één halte in Amsterdam die niet naar naar de bijbehorende straat of belangrijke locatie is genoemd. Je argument snijdt totaal geen hout: Doorgaans weet je (of zoek je op) wat de desbetreffende hoofdstraat in de buurt is wanneer je in een zijstraat moet zijn zonder OV. Zo simpel is het nou eenmaal. Als we jouw logica doortrekken kan je net zo goed iedere halte een willekeurig nummer of woord als naam geven want dat is net zo duidelijk?
Bij kruisende lijnen hebben meestal de haltes verschillende namen, nl van de straat waar de lijn niet rijdt.

Voor mij hoeft er geen metro station shaffy te heten, maar dit argument is kul
Ik zie de samenhang tussen jouw reactie en de mijne niet. Naar welk argument refereer je?

Ook in de situatie die jij schetst dragen beide haltes namen die een logische link hebben met de omgeving toch, en geen compleet nietszeggende naam die "Ramses Shaffy" zou zijn? Dat het twee verschillende namen zijn is vrij logisch afhankelijk van de situatie. Zie bijvoorbeeld kruising Ceintuurbaan-Van Wou.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Amsterdam betoont eer aan Ramses Shaffy

Bericht door Ruben »

Amsterdam betoont eer aan Ramses Shaffy
Geplaatst op: maandag 5 maart 2012 18:56
Laatst bijgewerkt: maandag 5 maart 2012 18:57

Het college van B&W wil het initiatief van twee jonge betrokken Amsterdammers om een groot man als Ramses Shaffy te eren graag ondersteunen. Hierbij denken beide partijen aan mogelijkheden om het station Vijzelgracht kunstzinnig in te richten rond Ramses Shaffy, bijvoorbeeld door gebruik van teksten, beeld en geluid.

Lees verder | Dossier Noord-Zuidlijn | Meer nieuws in dossier Noord-Zuidlijn
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Stéphane »

Je kan ook gewoon bij de huidige namen een ondertitel toevoegen die verwijst naar een toeristische bezienswaardigheid in de buurt. Als het huis van Ramses Shaffy onder de categorie toeristische bezienswaardigheid valt is dit een mooie oplossing. Het is dan een win-win situatie.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Jef400 »

Bedankt voor jullie punten heren.

Voor de rest is mijn enige post hierover dat ik gewoon vindt dat er op de muren van deze heer wel iets bijzonders over hem geschreven mag worden. Maar er zijn nog meer mensen die zo iets verdienen. Zeker in de stad ( Amsterdam ).

( de Stad ) is dialect
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door hauptbahnhof »

Goed nieuws:

Stations Noord/Zuidlijn hebben een naam

De namen van de metrostations van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam zijn officieel bekend.

Het stadsbestuur heeft ze vastgesteld. Dat maakte een woordvoerder woensdag bekend.

Echt verrassend zijn de namen niet, want ze zijn veelal afgeleid van de straat of wijk waar de stations liggen. In totaal zijn het er acht: Noord, Noorderpark, Centraal Station, Rokin, Vijzelgracht (met Shaffy-kunstwerk), De Pijp, Europaplein en Zuid.

De Noord/Zuidlijn is een nieuwe metroverbinding die Noord gaat verbinden met de Zuidas. Het megaproject kampte in het verleden met forse tegenslagen: de kosten pakten hoger uit en de bouw duurde langer dan gepland. De afgelopen tijd verloopt de aanleg echter relatief goed.

AT5
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Meltrain »

Dat station ' Ceintuurbaan' nu ineens ' De Pijp' gaat heten kan ik nog een beetje begrijpen, maar dat 'Buikslotermeerplein' nu 'Noord' wordt, vind ik een veel te vage aanduiding van de locatie en van het Noorderpark weet ik ook niet waar dat ligt. :?
Ach ja, de Noord-Zuid Lijn is dan wel letterlijk een lijn van 'Noord' naar 'Zuid'. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door hauptbahnhof »

Ik sluit me bij jou aan, Meltrain. Maar ik heb zo iets van: beter dit dan dat afgrijselijke idee om namen van bekende Amsterdammers te gebruiken :|
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door JWM »

Noord en Noorderpark :roll: Wat was er mis met Johan van Hasseltweg en Buikslotermeerplein?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door tsov »

Nouja, Noorderpark vind ik nog tot daar aan toe, maar Noord is wel heel maf ja.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Vinny »

Men is er kennelijk achter gekomen dat het nieuwe metrostation te ver van het Buikslotermeerplein ligt om die haltenaam over te nemen. Maar goed, als ik het lijstje namen zo beijk dan snap ik de weerzin tegen Ramses Shaffystation eerlijk gezegd niet zo. Is dat nou zo veel minder duidelijk dan station "De Pijp" of station "Noord"?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Jef400 »

De namen zijn niet heel gelukkig qua naam. Buiten het feit dat het metrostation Noord ( Buikslotermeerplein ) niet bepaald in het centrum van Noord ligt. Noorderpark heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord. Maar ik kom zelf ook vrij weinig in Noord dus dat kan wel kloppen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Bericht door Mojito »

Noorderpark is de nieuwe naam van het park dat is ontstaan door het Florapark (ten westen van het Noordhollandsch Kanaal) en het Volewijkspark (ten oosten van het kanaal) samen te voegen. Het Volewijkspark zelf bestond ook uit twee delen, doormidden gesneden door de Nieuwe Leeuwarderweg. Die barrière heeft men geprobeerd te slechten door de verbindingen tussen die twee te verbeteren, o.a. met twee nieuwe voetgangersbruggen. Het gehele park heeft een flinke renovatie gehad en het schijnt er best okee uit te zien.

Met de argumenten tegen 'Noord' i.p.v. Buikslotermeerplein ben ik het eens. Bij 'Noord' denk ik aan de vooroorlogse wijken direct achter de pont. De wijken waar, hoe ironisch, station Noorderpark middenin ligt. In die buurten staat 'Noord' ook op de straatnaambordjes.

Bij Europaplein had ik wel een toevoeging 'RAI' verwacht. Juist omdat dit station recht voor de hoofdingang ligt. Dat had volgens mij echt wel gekund naast het NS/metrostation RAI verderop. En verder... 'De Pijp' vind ik ook wel logisch, ook al ligt een aanzienlijk deel van de buurt niet in de directe invloedssfeer van het station.

En Centraal Station had men, analoog aan Rotterdam en Den Haag, ook kunnen hernoemen in 'Amsterdam Centraal'. Al zal de Amsterdamse metro in de nabije en verdere toekomst nog steeds maar één 'Centraal Station' aandoen.
足元にご注意下さい
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten