Pagina 6 van 6

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 09:30
door Suus
Ik vind juist dat 48 hier het onlogische nummer is. De 48 rijdt in Centrum en West, terwijl de lijnen 40 t/m 47 en 49 in Oost, Diemen, Duivendrecht en Zuid-Oost rijden.

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 09:58
door fred1954
Bee schreef:Ik vind juist dat 48 hier het onlogische nummer is. De 48 rijdt in Centrum en West, terwijl de lijnen 40 t/m 47 en 49 in Oost, Diemen, Duivendrecht en Zuid-Oost rijden.
Daar had ik nog niet eens naar gekeken, maar je hebt gelijk. Zelfde met de 60-serie. Is ook niet logisch. De enige serie die logisch is, is de 30-serie voor Noord. Maar als ik zo de hele nummering bekijk is men in de loop van de jaren helemaal afgestapt van de logische lijnnummering.

Wat ik overigens aan mijn vorige post nog toe wilde voegen is het idee van het toevoegen van letters aan lijnnummers voor uitzonderingen, of speciale ritten, zoals extra trams, binnenlopers, nachtlijnen, korte routes etc. Lijn 10K, lijn 25E, lijn N10, lijn 23X of 23S (x wordt vaak in het buitenland gebruikt voor express/snellijnen).

Hier in Amsterdam heeft voor de oorlog bijvoorbeeld lijn 25R gereden, vanaf het Rembrandtplein, ter ondersteuning van de gigantisch drukke lijn 25. (voor de geinteresseerden in de lijnontwikkeling van de tram in Amsterdam:)

http://www.amsterdamsetrams.nl/

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 11:25
door reisthijs
R-Flow schreef:Ken de geschiedenis inderdaad. Neemt niet weg dat in de huidige situatie A-D of M1-M4 eventueel mooier zou staan. Vind de 50-reeks vrij hoog en nietszeggend voor zulke belangrijke lijnen. Is puur een gevoelskwestie hoor, zit verder geen rationeel verhaal achter. :D
Het consequent gebruik van zo'n reeks maakt de lijnnummers wel herkenbaar. Het is makkelijk te onthouden dat een tweecijferig nummer beginnend met een 5 in de regio Amsterdam een metro is. In feite heeft die '5' dezelfde functie als bijvoorbeeld een 'M' met één cijfer erachter.

In Duitse steden zie je ook vaak dat de stadslijnen hele 'hoge' nummers hebben. Dat lijkt misschien raar maar als er in een regio maar één stad is met nummers in de 900-reeks is dat wel heel herkenbaar.

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 11:33
door fred1954
reisthijs schreef: In Duitse steden zie je ook vaak dat de stadslijnen hele 'hoge' nummers hebben. Dat lijkt misschien raar maar als er in een regio maar één stad is met nummers in de 900-reeks is dat wel heel herkenbaar.
Die herkenbaarheid heeft vaak te maken met de grootte van het vervoersgebied. Bijvoorbeeld bij de VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr) hebben alle steden, zoals Essen, Dortmund, Düsseldorf, etc allemaal andere lijnnummerseries. Bijvoorbeeld de tram in Düsseldorf heeft de 700 serie, de bussen zitten in de 800 serie. In Duisburg, ook onderdeel van het VRR, zitten trams en bussen in de 900 serie. Daar kan het dus gebeuren, dat je in tram 901 zit. Klinkt voor ons raar, maar is daar heel gewoon.

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 11:47
door Suus
De VRR is wel een van de weinige verkeersverbonden waar zeer veel grote steden in het vervoersgebied aanwezig zijn. De meeste verkeersverbonden zijn rondom een grote stad georganiseerd waarbij de stad de nummers 1-99 krijgt toegewezen en het ommeland de rest.

Een ander iets is dat ook in steden waar prefixen in het lijnnummer gebruikt worden, het nummer zelf vaak wel uniek blijft. Je zal in München en Frankfurt dus geen metrolijn U1 en een tramlijn of buslijn 1 vinden, maar beginnen de lijnnummers voor de tram pas bij 10. In Nürnberg loopt de nummering gewoon door. Zo voorkom je verwarring.

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 12:04
door fred1954
Bee schreef:De VRR is wel een van de weinige verkeersverbonden waar zeer veel grote steden in het vervoersgebied aanwezig zijn. De meeste verkeersverbonden zijn rondom een grote stad georganiseerd waarbij de stad de nummers 1-99 krijgt toegewezen en het ommeland de rest.

Een ander iets is dat ook in steden waar prefixen in het lijnnummer gebruikt worden, het nummer zelf vaak wel uniek blijft. Je zal in München en Frankfurt dus geen metrolijn U1 en een tramlijn of buslijn 1 vinden, maar beginnen de lijnnummers voor de tram pas bij 10. In Nürnberg loopt de nummering gewoon door. Zo voorkom je verwarring.
Inderdaad is de VRR, net als de VRS een groot vervoersgebied. Een mooi voorbeeld is nog het vervoersgebied Mainz/Wiesbaden. Allebei een hoofdstad van een deelstaat (Rheinland Pfalz c.q. Hessen). Ze liggen toevallig tegenover elkaar aan de Rijn. Er is afgesproken dat deze 2 middelgrote steden tot 1 vervoersgebied behoren, de VMW (Verkehrsverbund Mainz Wiesbaden). Je kunt dus met je kaartje tegen eenheidstarief in allebei de steden met het openbaar vervoer. Binnen de VMW is afgesproken dat Wiesbaden de lijnnumers 1-49 gebruikt en Mainz de nummers 50-99. Zo kan er nooit verwarring zijn.

Re: Petitie voor station Ramses Shaffy overhandigd

Geplaatst: vr 30 mar 2012, 12:54
door R-Flow
reisthijs schreef:Het is makkelijk te onthouden dat een tweecijferig nummer beginnend met een 5 in de regio Amsterdam een metro is. In feite heeft die '5' dezelfde functie als bijvoorbeeld een 'M' met één cijfer erachter.
Dat is leuk als het ook consequent wordt doorgevoerd en laat dat nou niet het geval zijn... In metropoolregio Amsterdam heb je immers dezelfde lijnnummers die meerdere malen terugkomen. Ik geloof dat op Schiphol zelfs een streekbus 61 stopt, vrij raar aangezien in Nieuw-West direct erboven óók een stadsbus 61 rijdt.

Maar goed, je lost het hele probleem natuurlijk op met de reeks A t/m Z. Vind dat eigenlijk wel een strak systeem voor binnen Nederland: gaat het om een lijnletter i.p.v. lijnnummer? Dan is het ALTIJD een metro of lightrail.

Zelfde geldt trouwens voor regio Rotterdam-Den Haag. Daar komen lijnnummers ook gewoon dubbel terug.