Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram
Geplaatst: ma 07 nov 2011, 22:41
Wat weinig tekst om een topic te beginnen, maar hier staan wat artist-impressions van de nieuwe trams voor HTM.
Nou ja dat is toch een extra Combino-sized bakkie erbij... Voor de 26 naar IJburg hadden ze wel 7-delige Combino's mogen aanschaffen. Ziet er ook wel stoer uit.webguy schreef:Het valt toch mee, maar 6 meter langer: Combino is 29 m lang, deze 35...
De basisvorm is hetzelfde, maar vind vooral de koplampen moderner ogen t.o.v. de Amsterdamse variant. Ziet er net wat strakker uit.webguy schreef:Het lijkt allemaal opzich wel erg veel op elkaar. DIe basis vorm voor die kop van de Combino in Bern zit ook in de trams in Keulen en ook in de GTW treinen...
Dat maakt niet uit want de lijnen aanpassen dat moest sowieso al omdat er is gekozen voor trams die een stuk breder zijn dan de GTL.R-Flow schreef:Snap de keuze sowieso niet, gezien de plaatsing van de wielen zal de neus een aardig eindje uitsteken in de bocht.
Zolang het om een beperkt aantal lijnen gaat hoeft juist niet half Den Haag op de schop! En in het centrum zijn veel trajecten toch al aangepast om er met de RegioCitadis te kunnen rijden, daar passen deze nieuwe trams dus ook. En op deze manier kan je tenminste met ruimere trams gaan rijden in plaats krampachtig vast te houden aan smalle trams om maar binnen het bestaande profiel te blijven.R-Flow schreef:Half Den Haag op de schop voordat ze een keertje nieuwe trammetjes kunnen laten rijden op een beperkt aantal lijnen.
In de huidige plannen krijg je straks een tweedeling in het lijnennet in plaats van dat de nieuwe trams overal inzetbaar zijn. Op termijn zullen natuurlijk alle lijnen een upgrade krijgen maar dat duurt nog wel effe lijkt mij.reisthijs schreef:Dat maakt niet uit want de lijnen aanpassen dat moest sowieso al omdat er is gekozen voor trams die een stuk breder zijn dan de GTL.
Nee, maar je houdt dus die bovengenoemde tweedeling. En tja ik weet eigenlijk niet in hoeverre het nou zou wenselijk is om met halve treinen door de stad te rijden... Ik vind het nogal wat die Regio Citadis op straatniveau, helemaal in gekoppeld bedrijf. Dan vindt ik de Combino en Rotterdamse Citadis toch een stuk beter in het straatprofiel passen.reisthijs schreef:Zolang het om een beperkt aantal lijnen gaat hoeft juist niet half Den Haag op de schop! En in het centrum zijn veel trajecten toch al aangepast om er met de RegioCitadis te kunnen rijden, daar passen deze nieuwe trams dus ook. En op deze manier kan je tenminste met ruimere trams gaan rijden in plaats krampachtig vast te houden aan smalle trams om maar binnen het bestaande profiel te blijven.
Lijkt me van wel, Den Haag is namelijk al erg lang van plan bredere trams aan te schaffen.webguy schreef:Hoop alleen dat ze aantal van die "op de schop" dingen al hebben gedaan. Het stuk van Binnenhof naar HS is vorig jaar (of inmiddels jaar daarvoor? tijd vliegt...) grondig herbouwd. Is dat toen al meegenomen?
Daar heeft men in Rotterdam ook voor gekozen jaren geleden, dat was niet echt een groot probleem. En de huidige trams van de HTM hebben iig niet echt capaciteitsproblemen, het zijn jarenlang de langste trams van Nederland geweest. Het zijn niet de PCC'tjes van vroeger waar men mee rijdt daar...R-Flow schreef:In de huidige plannen krijg je straks een tweedeling in het lijnennet in plaats van dat de nieuwe trams overal inzetbaar zijn. Op termijn zullen natuurlijk alle lijnen een upgrade krijgen maar dat duurt nog wel effe lijkt mij.reisthijs schreef:Dat maakt niet uit want de lijnen aanpassen dat moest sowieso al omdat er is gekozen voor trams die een stuk breder zijn dan de GTL.
In Nederland zijn we nog conservatief gebleven met de lengte van trams. Bij stadstrams zijn we nooit boven de 30 meter uitgekomen, in onze buurlanden zijn ze al voorbij de 43 meter met individuele wagens. Gekoppelde wagens mogen zelfs 75 meter zijn, in Nederland gebeurt dat niet maar hell yeah dat ze in Duitsland met gekoppelde wagens van 75 meter door de straten scheuren! Keulen, Hannover, Karlsruhe of Stuttgart presteren het.Nee, maar je houdt dus die bovengenoemde tweedeling. En tja ik weet eigenlijk niet in hoeverre het nou zou wenselijk is om met halve treinen door de stad te rijden... Ik vind het nogal wat die Regio Citadis op straatniveau, helemaal in gekoppeld bedrijf. Dan vindt ik de Combino en Rotterdamse Citadis toch een stuk beter in het straatprofiel passen.reisthijs schreef:Zolang het om een beperkt aantal lijnen gaat hoeft juist niet half Den Haag op de schop! En in het centrum zijn veel trajecten toch al aangepast om er met de RegioCitadis te kunnen rijden, daar passen deze nieuwe trams dus ook. En op deze manier kan je tenminste met ruimere trams gaan rijden in plaats krampachtig vast te houden aan smalle trams om maar binnen het bestaande profiel te blijven.
Dat is een langslepend probleem in Den Haag, een van de redenen is de combinatie GTL en RegioCitadis die eigenlijk net een ander soort rails nodig hebben waardoor de sporen erg te lijden hebben. Sommige GTL's hebben onderstellen die al meer dan 50 jaar oud zijn omdat ze hergebruikt zijn van oudere PCC's, dat kan soms voor problemen zorgen.Overigens vind ik het (zwak uitgedrukt) opvallend om te zien hoeveel ongelukken er plaatsvinden in Den Haag waarbij trams betrokken zijn. Zowat iedere week zie ik wel wat voorbij komen van een Regio Citadis die uit de bocht vliegt, een GTL die geschept wordt etc. Waar dit soort ongevallen in Amsterdam en Rotterdam uitzondering zijn, is het in Den Haag eerder de regel. Kijkend naar hoe vaak er nu al een Regio Citadis ontspoord is lijkt het net alsof die dingen totaal ongeschikt zijn voor in de stad.
Nou dus wel, want in Rotterdam hebben ze nu specifiek een hele nieuwe 2e reeks gekocht die korter is. Blijkbaar was plan A toch niet zo heel geslaagd...Bee schreef:Daar heeft men in Rotterdam ook voor gekozen jaren geleden, dat was niet echt een groot probleem.
Nou ja hiep hiep hoera. Met dat probleem blijf je zitten dus want het halve lijnennet blijft gewoon uitsluitend met GTLs rijden de komende tijd...Bee schreef:Dat is een langslepend probleem in Den Haag, een van de redenen is de combinatie GTL en RegioCitadis die eigenlijk net een ander soort rails nodig hebben waardoor de sporen erg te lijden hebben. Sommige GTL's hebben onderstellen die al meer dan 50 jaar oud zijn omdat ze hergebruikt zijn van oudere PCC's, dat kan soms voor problemen zorgen.
Het net van Keulen en Stuttgart kan je totaal niet op één lijn trekken met dat van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, je gaat daar eerder de kant op van de sneltram in Utrecht/Amstelveen. Zelfde gaat (grotendeels) op voor Karlsruhe en Hannover. Zie je het al voor je M51 bovengronds door de Leidsestraat? Of nog beter een trein van 4 aaneengekoppelde CAFs van de M50 die effe halteert op de Prinsengracht. Top idee!Bee schreef:In Nederland zijn we nog conservatief gebleven met de lengte van trams. Bij stadstrams zijn we nooit boven de 30 meter uitgekomen, in onze buurlanden zijn ze al voorbij de 43 meter met individuele wagens. Gekoppelde wagens mogen zelfs 75 meter zijn, in Nederland gebeurt dat niet maar hell yeah dat ze in Duitsland met gekoppelde wagens van 75 meter door de straten scheuren! Keulen, Hannover, Karlsruhe of Stuttgart presteren het.
Toch ligt een erg groot gedeelte van zo'n net vrij en gaat zelfs ondergronds, een situatie totaal niet te vergelijken met het Amsterdamse net. Amsterdam heeft maar één lijn die daarmee te vergelijken valt en dat is tram 26 waar ze mijns inziens wel 7-delige Combino's mogen inzetten, een dergelijke regiotram of simpelweg in gekoppeld bedrijf rijden.Bee schreef:Ik ben in al die steden geweest. Sommige van die steden doen alsof ze geen tramnet hebben maar er zijn nog zat plekken aan te wijzen waar de trams met lengtes tot 75 meter gemengd met het andere verkeer rijden, tot winkelstraten aan toe. En dan kan je zeggen dat het sneltrams zijn, maar RegioCitadissen zijn ook sneltrams en die rijden ook met lengtes van 75 meter de stad in tegenwoordig.
Toch ligt een erg groot gedeelte van zo'n net vrij en gaat zelfs ondergronds, een situatie totaal niet te vergelijken met het Amsterdamse net. Amsterdam heeft maar één lijn die daarmee te vergelijken valt en dat is tram 26 waar ze mijns inziens wel 7-delige Combino's mogen inzetten, een dergelijke regiotram of simpelweg in gekoppeld bedrijf rijden.Bee schreef:Ik ben in al die steden geweest. Sommige van die steden doen alsof ze geen tramnet hebben maar er zijn nog zat plekken aan te wijzen waar de trams met lengtes tot 75 meter gemengd met het andere verkeer rijden, tot winkelstraten aan toe. En dan kan je zeggen dat het sneltrams zijn, maar RegioCitadissen zijn ook sneltrams en die rijden ook met lengtes van 75 meter de stad in tegenwoordig.
En hoe goed verloopt dat in de stad? Volgens mij kwamen we net beide tot de conclusie dat het gewoon een compleet ongewenste situatie is. Mag hopen dat die Avenio een beter verhaal is...Bee schreef:En dan kan je zeggen dat het sneltrams zijn, maar RegioCitadissen zijn ook sneltrams en die rijden ook met lengtes van 75 meter de stad in tegenwoordig.
De voorbeelden die jij aandraagt van Duitse steden zijn veelal totaal niet in te passen in Nederland, iets wat je in Den Haag dus duidelijk ziet gebeuren. Ook op bijvoorbeeld de Amsterdamse lijn 2 vallen zulke voertuigen met geen mogelijk in te voeren, dan kan je de route dusdanig omleggen dat er van de oude niet meer te spreken valt.Bee schreef:Ik vind het geen ongewenste situatie om met extra lange trams door de stad te rijden. Of ze nu 30, 45 of 75 meter lang zijn, zolang de infrastructuur ervoor geschikt is zeg ik: karren maar! En dat is dan ook wat er in diverse steden gebeurd, door oude binnensteden en drukke winkelstraten. Ik zie echt het probleem niet.
Ik heb het nooit enkel over de lengte gehad, waarom je daarop blijft hangen weet ik niet... Een 5-delige Combino in dubbelbedrijf valt overal in te passen in Amsterdam met her en der een aangepaste halte. Er kunnen immers ook twee (of meer) losse trams achter elkaar rijden... Het gaat om het totaalplaatje wat je dus (wederom) in Den Haag ziet van te zware, te brede en wellicht te lange voertuigen.Bee schreef:In Karlsruhe rijdt men met gekoppelde trams, zowel lagevloers als hoogvloers met lengtes tot 75 meter door een drukke winkelstraat. In Dresden en Leipzig rijdt men met lagevloerstrams van 45 meter langs en door het stadscentrum. In Hannover rijden trams van 60 meter lang over het stationsplein. In Erfurt rijden combinaties van Combino + Bambino (5-delig plus 3 delige Combino) door drukke straten. In Halle an der Saale rijdt men door zeer smalle straatjes met gekoppelde lagevloerstrams met lengtes tot 45 meter. Nogmaals, 35 meter is tegenwoordig niet lang meer voor een stadstram en ik zie werkelijk het probleem niet