Pagina 7 van 8

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: do 15 dec 2011, 12:54
door Vinny
Ik maak het mezelf niet moeilijk, ik citeer gewoon 9292ov.nl. Ik neem die route inderdaad persoonlijk nooit. Ik ga of op de fiets naar station Sloterdijk, of op de fiets helemaal naar mijn ouders. Alleen s avonds laat of in het weekend neem ik de 172 en anders gewoon de auto. Nog comfortabeler en nog sneller :)

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: do 15 dec 2011, 13:02
door find_your_spot
Vinny schreef:en anders gewoon de auto. Nog comfortabeler en nog sneller :)
En dan zeker je rechtse hobby van 130 km/u uitvoeren.

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: do 15 dec 2011, 13:07
door fred1954
@Vinny

R-Flow heeft hier echt gelijk. Ik kan het weten, want ik heb 10 jaar in Kudel gewoond. Als ik ergens in de stad was, probeerde ik zo snel mogelijk met het GVB naar een halte te komen van de 172. Hetzij Marnxistraat, Leidseplein, Museumplein, noem maar op. En vandaar kon ik in één keer door naar Kudel. Misschien ben je wat langer onderweg, maar je hoeft in principe maar 1 x over te stappen.

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: do 15 dec 2011, 17:13
door Vinny
Door de week is er geen doorkomen aan met deze slak op wielen ;) Kudel heeft nu trouwens een eigen sneldienst, de 272. Dat moet je aanspreken :P
Los daarvan, elk jaar is de optimale reisroute weer een beetje anders, maar de 172 blijft traag met zijn zinloze lusjes Westwijk, Bloemenveiling en Hortensiaplein, het feit dat deze bus niet (zoals naar Uithoorn) een sneldienst is in Amstelveen. Uit de documentatie van de stadsregio blijkt ook dat de gemiddelde snelheid 12 km/h is, en daarom is het ook geen wonder dat Aalsmeer het laagste percentage openbaar vervoergebruikers van de hele stadsregio Amsterdam heeft. Kortom, je kunt mijn gezeur afdoen als gezeik. Dat mag. Maar ik ben echt niet de enige die na afloop van de studie zijn OV studentenkaart ritueel verbrandt, en met een rijbewijs en auto 88 km/h rijdt op de ring West :twisted:

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: do 15 dec 2011, 19:01
door fred1954
Vinny schreef:Door de week is er geen doorkomen aan met deze slak op wielen ;) Kudel heeft nu trouwens een eigen sneldienst, de 272. Dat moet je aanspreken :P
Los daarvan, elk jaar is de optimale reisroute weer een beetje anders, maar de 172 blijft traag met zijn zinloze lusjes Westwijk, Bloemenveiling en Hortensiaplein, het feit dat deze bus niet (zoals naar Uithoorn) een sneldienst is in Amstelveen. Uit de documentatie van de stadsregio blijkt ook dat de gemiddelde snelheid 12 km/h is, en daarom is het ook geen wonder dat Aalsmeer het laagste percentage openbaar vervoergebruikers van de hele stadsregio Amsterdam heeft. Kortom, je kunt mijn gezeur afdoen als gezeik. Dat mag. Maar ik ben echt niet de enige die na afloop van de studie zijn OV studentenkaart ritueel verbrandt, en met een rijbewijs en auto 88 km/h rijdt op de ring West :twisted:
Ik woon inmiddels niet meer in Kudel. Die 272 is een doekje voor het bloeden, want er rijden alleen in de ochtendspits een paar ritten en dan heb je het wel gehad. Dat de 172 traag is, is mij heel erg bekend helaas. 10 jaar lang regelmatig met de 172 gegaan. Inmiddels is de 172 uitgegroeid tot een lijn met maar liefst 55+ haltes. Bijna niet meer te doen. DAT ben ik met je eens. Het probleem is, dat CXX bijvoorbeeld contractueel verplicht is, de veiling aan te doen, 7 dagen per week 18 uur per dag. Ook als er geen sterveling werkt daar.

Ik was lid van het klantenpanel van CXX en ben nog wel eens op een panelbespreking geweest in UTH een paar jaar geleden.
Heb daar ook mijn ongenoegen geuit over het trage vervoer van de 172. Het enige wat men toen zei, dat was in 2008: lijn 172 heeft onze aandacht. Nou uiteindelijk heeft dat nu geresulteerd in een extra paar ritten van de 272.

Het gebeurde op het laatst dan ook regelmatig, dat ik met de auto vanaf Kudel de Legmeerdijk afreed naar de Sacharovlaan en daar de metro 51 nam. Alleen maar om die rondjes om de kerk in Aalsmeer en de Bloemenveiling te omzeilen.

Dus je hebt wel gelijk, wat betreft lijn 172, ik reageerde in mijn vorige bericht alleen op het feit dat ondanks deze boemelbus het toch eenvoudiger is om gewoon 1 x over te stappen i.p.v. 4 x, zoals jij dat aangaf.

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: do 15 dec 2011, 19:56
door Vinny
Ik heb ook de zalen van de Cxx klantenpanels platgelopen. Ik ben er kind aan huis zogezegd (Fys kent me nog van zo'n bijeenkomst). :lol:
Het probleem is, dat CXX bijvoorbeeld contractueel verplicht is, de veiling aan te doen, 7 dagen per week 18 uur per dag. Ook als er geen sterveling werkt daar.
Volgens mij zijn daar andere opties voor. Als "quick win" kun je ook de 172 en de 171 "omdraaien". In Aalsmeer rijdt dan de 172 via de Aalsmeerderweg naar Amstelveen en de 171 rijdt via Westwijk en de Bloemenveiling naar het Hortensiaplein. Dit scheelt volgens mij ook behoorlijk wat busverkeer in de Hortensialaan zelf.

Maar goed, de toekomst dus met R-net zal interessant worden. Ook de vraag of de sneltram verdwijnt, omgebouwd wordt tot metro of als regiotram verder gaat en al dan niet wordt doorgetrokken zijn nog open vragen. Ik hoop dat de stadsregio eens inziet dat hap/snap beleid niet heel veel oplevert. Wat mij betreft kan er trouwens best gewoon in het busvervoer geïnvesteerd worden: Met een paar vrije busbanen, ongelijkvloerse kruisingen en het inleggen van sneldiensten kun je het openbaar vervoer een behoorlijk pak attractiever maken, zonder dat dit veel belastinggeld kost. :Y

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: do 15 dec 2011, 21:37
door TLP
Vinny schreef:Door de week is er geen doorkomen aan met deze slak op wielen ;) Kudel heeft nu trouwens een eigen sneldienst, de 272. Dat moet je aanspreken :P
Los daarvan, elk jaar is de optimale reisroute weer een beetje anders, maar de 172 blijft traag met zijn zinloze lusjes Westwijk, Bloemenveiling en Hortensiaplein, het feit dat deze bus niet (zoals naar Uithoorn) een sneldienst is in Amstelveen. Uit de documentatie van de stadsregio blijkt ook dat de gemiddelde snelheid 12 km/h is, en daarom is het ook geen wonder dat Aalsmeer het laagste percentage openbaar vervoergebruikers van de hele stadsregio Amsterdam heeft. Kortom, je kunt mijn gezeur afdoen als gezeik. Dat mag. Maar ik ben echt niet de enige die na afloop van de studie zijn OV studentenkaart ritueel verbrandt, en met een rijbewijs en auto 88 km/h rijdt op de ring West :twisted:
Nou ja, uit ervaring blijkt meestal dat de 170 traag is i.p.v. de 172. Maar ik kan me vergissen.

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: do 15 dec 2011, 22:17
door Vinny
De 170 rijdt op zich iets sneller tussen Amstelveen en Uithoorn, omdat de Zijdelweg beter doorstroomt dan de Legmeerdijk. In Amstelveen is het lood om oud ijzer, net als in Amsterdam. Vanuit Uithoorn kon je ook de 142 nemen die als sneldienst reed, dat scheelde mij laatst 10 minuten (ik had op Amstelveen Busstation net de 172 gemist, de 142 reed 10 minuten later, en op Marnixstraat reden beide bussen achter elkaar).

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: do 15 dec 2011, 22:29
door Suus
De 142 is alleen snel als hij in Amsterdam niet achter lijn 16 komt te hangen.

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: do 15 dec 2011, 23:02
door Vinny
Dat is een kwestie van een chauffeur hebben die wel snapt hoe hij een sneldienst moet rijden (kortom, wij haalden die tram in) :twisted:

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: vr 16 dec 2011, 07:35
door fred1954
Bee schreef:De 142 is alleen snel als hij in Amsterdam niet achter lijn 16 komt te hangen.
Ik heb de 142 nog nooit achter een tram zien hangen in de Krusemanstraat/Lairessestraat. Aangezien de 142 niet hoeft te halteren vóór het Museumplein richting CS, kan de bus gewoon rechts de tram/bushalte passeren. Immers, er kunnen nooit uit- of instappers op dat stuk van de route zijn. De 170-172 en dan nu ook de 174 blijven netjes achter lijn 16 aanhobbelen, alhoewel ik het ook wel eens een keer heb meegemaakt, dat bij een lege halte één van deze lijnen ook rechts de bushalte passeerde. Wat uiteraard tegen de voorschriften is. :oops:

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: za 17 dec 2011, 10:38
door TLP
fred1954 schreef:
Bee schreef:De 142 is alleen snel als hij in Amsterdam niet achter lijn 16 komt te hangen.
Ik heb de 142 nog nooit achter een tram zien hangen in de Krusemanstraat/Lairessestraat. Aangezien de 142 niet hoeft te halteren vóór het Museumplein richting CS, kan de bus gewoon rechts de tram/bushalte passeren. Immers, er kunnen nooit uit- of instappers op dat stuk van de route zijn. De 170-172 en dan nu ook de 174 blijven netjes achter lijn 16 aanhobbelen, alhoewel ik het ook wel eens een keer heb meegemaakt, dat bij een lege halte één van deze lijnen ook rechts de bushalte passeerde. Wat uiteraard tegen de voorschriften is. :oops:
Gister had ik richting Amsterdam zo'n chauf die (VERDOMME) wél achter de tram 16 bleef rijden! En na de tram sprongen de lichten op oranje en tot overmaat van ramp ging hij OOK nog eens stoppen! (Die heeft dus GEEN idee hoe je een sneldienst moet rijden!!!)

En Vinny, je moest eens weten met dat verhaal over die 10 minuten rijtijdwinst met de 142 t.o.v. de 172 van Amstelveen naar Amsterdam. Nou, gistermiddag de andere kant op waren de rollen ongeveer OMGEDRAAID. Man, wat was dat AFSCHUWELIJK!

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: za 17 dec 2011, 11:43
door Wubbo
Rustig rustig, de wereld is nog niet vergaan hoor ;-)

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: za 17 dec 2011, 11:59
door hauptbahnhof
Was hij niet toevallig iets te vroeg?

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: za 17 dec 2011, 12:10
door Stefan
Wubbo schreef:Rustig rustig, de wereld is nog niet vergaan hoor ;-)
Als er nog zo'n dagje gaat volgen, dán wel denk ik.... :roll: :|

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: za 17 dec 2011, 17:11
door Geert
TLP schreef:En na de tram sprongen de lichten op oranje en tot overmaat van ramp ging hij OOK nog eens stoppen! (Die heeft dus GEEN idee hoe je een sneldienst moet rijden!!!)
Je bent ook verplicht om te stoppen bij oranje, tenzij je echt niet meer kunt stoppen. Volledig terecht dat hij stopte dus :')

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 03:37
door midnet
Vinny schreef:geen wonder dat Aalsmeer het laagste percentage openbaar vervoergebruikers van de hele stadsregio Amsterdam heeft
Ik vermoed dat er ook wat anders meespeelt: Aalsmeer heeft veel, veel minder forensen als Hdorp of Uithrn en is veel meer als lang bestaand kerkdorp op zichzelf aangewezen, in feite was het het centrum-pje voor plaatsen als Kudel en Rijzenhout etc, voordat Hdorp begon te ontploffen in uitbreidingdrift. IN tijden van Maarse en Kroon was het juist een van de belangrijkste bestemmingen, na Amstelveen.

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 14:42
door TLP
Wubbo schreef:Rustig rustig, de wereld is nog niet vergaan hoor

Ik weet, je hebt helemaal gelijk.
hauptbahnhof schreef:Was hij niet toevallig iets te vroeg?
Op Amstelveen Busstation vroeg het informatiesysteem zich al af waar de bus bleef. Mogelijk was hij op het Haarlemmermeerstation inderdaad iets te vroeg. Maar dan nog, het is SPITSUUR,
Geert schreef:Je bent ook verplicht om te stoppen bij oranje, tenzij je echt niet meer kunt stoppen. Volledig terecht dat hij stopte dus
Het feit dat je überhaupt al achter tram 16 blijft hangen terwijl er de ruimte is om hem te passeren! :N En we waren al zo vertraagd...

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 22:00
door Stefan
Tsja, als jij vind dat er ruimte is hoeft dat niet te betekenen dat de chauffeur er zo over denkt...

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 23:30
door R-Flow
Het lijkt me op de Amstelveenseweg inderdaad niet zo heel erg handig om te passeren met een tram voor je. :?

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 08:55
door fred1954
R-Flow schreef:Het lijkt me op de Amstelveenseweg inderdaad niet zo heel erg handig om te passeren met een tram voor je. :?
Ik denk dat het ook voornamelijk gaat om het traject Krusemanstraat/Lairessestraat. De Amstelveenseweg leent zich er niet voor omdat er, zeker richting stad, op de route van lijn 16 voornamelijk vrije bus/trambaan ligt, met een verhoging.

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 13:31
door Vinny
Ik rij nu over de Amstelveenseweg. Het kan wel, maar mag niet. Je hebt een doorgetrokken streep

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 15:24
door R-Flow
Vinny schreef:Ik rij nu over de Amstelveenseweg. Het kan wel, maar mag niet. Je hebt een doorgetrokken streep
En terecht. Moet je bedenken wat een drama er ontstaat op het moment dat een volle streekbus die lekker gas geeft frontaal tegen een tegemoetkomende 16 of 24 aan knalt.

Edit: Bedanken lol! Bedenken dus... :P

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 16:48
door TLP
R-Flow schreef:
Vinny schreef:Ik rij nu over de Amstelveenseweg. Het kan wel, maar mag niet. Je hebt een doorgetrokken streep
En terecht. Moet je bedanken wat een drama er ontstaat op het moment dat een volle streekbus die lekker gas geeft frontaal tegen een tegemoetkomende 16 of 24 aan knalt.
Ja ik weet. Maar Vinny, dan wil ik wel eens weten hoe de bus waar jij toen inzat de tram wist te passeren? Of was dat op de Lairesse? Toen had die chauf van mij inmiddels wel vrij baan vanwege die niet-meewerkende verkeerslichten. Waar hij nauwelijks gebruik van maakte met onze 7 minuten vertraging. (hij reed 40) :N

Ohja daar op die busbaan sprong eerst het buslicht op wit en toen wij eraan kwamen weer op rood zonder dat een enkele bus passeerde... :N

Re: Dienstregeling Amstelland Meerlanden 2012

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 17:06
door R-Flow
Ik had laatst dat ik vanuit tram 16 op de Lairessestraat, halte Valeriusplein wou overstappen op bus 145 die achter ons zat. Die haalde tram 16 vervolgens over de rijbaan (rechts van de tram) in om vervolgens mij en de rest van de wachtende reizigers op de halte voorbij te rijden.

Heerlijk met zo'n bus die 1x in het half uur gaat.