Verse lucht op stinkend station Rijswijk
Geplaatst: do 29 mei 2008, 17:36
Verse lucht op stinkend station Rijswijk
Door AMELINE ANSU
RIJSWIJK - Lang niet iedereen is bekend met het smerige luchtje op station Rijswijk. Maar reizigers die er dagelijks op hun trein wachten, en zelfs reizigers die alleen het ondergrondse station per trein passeren, weten het: het stinkt.
Maar iedereen opgelet: frisse lucht is op komst. De ‘rioollucht’, zoals treinreiziger Joost (24) het omschrijft, wordt veroorzaakt door grondwater dat in de tunnel blijft staan en vermengd wordt met vuil.
„Er zitten scheuren in de afdichtingskit,’’ verklaart woordvoerder Joost van Vliet van Prorail, het bedrijf dat eigenaar is van de rails. „Het spul zit tussen de gipsplaten. Dat is niet gevaarlijk, maar door de scheurtjes drupt grondwater de tunnel in. Dat wordt niet goed afgevoerd en gaat stinken.’’
Om de stank te verdrijven worden de ‘lekkende naden’ dichtgemaakt en vervolgens worden de drainagebuizen onder hoge druk doorgespoten. Deze buizen zorgen normaal voor de afvoer van het grondwater.
Daarnaast worden de rails ‘opgepoetst’. Dat houdt in dat de bruine aanslag die door slijtage van rails en treinwielen ontstaat, en ander vuil worden verwijderd.
Als alles verloopt volgens plan, beginnen de werkzaamheden halverwege augustus, vlak na de bouwvakvakantie. In maart 2009 hoopt Prorail het karwei te hebben afgerond.
Dat het zo lang duurt voordat de werkzaamheden zijn uitgevoerd, vindt Van Vliet beslist niet vreemd. „Het onderzoek neemt veel tijd in beslag. Je kunt niet zomaar op het spoor. Daarvoor zijn buitendienststellingen nodig, tijden waarop er geen treinen rijden. Soms kun je meeliften met buitendienststellingen van andere projecten. Anders moeten we ze aanvragen. Het kan maanden duren voordat we daarvoor een goedkeuring krijgen.”
Joost van Vliet zegt dat zo’n besluit niet zomaar wordt genomen, omdat het betekent dat er treinen uitvallen.
Bron: Algemeen Dagblad
Door AMELINE ANSU
RIJSWIJK - Lang niet iedereen is bekend met het smerige luchtje op station Rijswijk. Maar reizigers die er dagelijks op hun trein wachten, en zelfs reizigers die alleen het ondergrondse station per trein passeren, weten het: het stinkt.
Maar iedereen opgelet: frisse lucht is op komst. De ‘rioollucht’, zoals treinreiziger Joost (24) het omschrijft, wordt veroorzaakt door grondwater dat in de tunnel blijft staan en vermengd wordt met vuil.
„Er zitten scheuren in de afdichtingskit,’’ verklaart woordvoerder Joost van Vliet van Prorail, het bedrijf dat eigenaar is van de rails. „Het spul zit tussen de gipsplaten. Dat is niet gevaarlijk, maar door de scheurtjes drupt grondwater de tunnel in. Dat wordt niet goed afgevoerd en gaat stinken.’’
Om de stank te verdrijven worden de ‘lekkende naden’ dichtgemaakt en vervolgens worden de drainagebuizen onder hoge druk doorgespoten. Deze buizen zorgen normaal voor de afvoer van het grondwater.
Daarnaast worden de rails ‘opgepoetst’. Dat houdt in dat de bruine aanslag die door slijtage van rails en treinwielen ontstaat, en ander vuil worden verwijderd.
Als alles verloopt volgens plan, beginnen de werkzaamheden halverwege augustus, vlak na de bouwvakvakantie. In maart 2009 hoopt Prorail het karwei te hebben afgerond.
Dat het zo lang duurt voordat de werkzaamheden zijn uitgevoerd, vindt Van Vliet beslist niet vreemd. „Het onderzoek neemt veel tijd in beslag. Je kunt niet zomaar op het spoor. Daarvoor zijn buitendienststellingen nodig, tijden waarop er geen treinen rijden. Soms kun je meeliften met buitendienststellingen van andere projecten. Anders moeten we ze aanvragen. Het kan maanden duren voordat we daarvoor een goedkeuring krijgen.”
Joost van Vliet zegt dat zo’n besluit niet zomaar wordt genomen, omdat het betekent dat er treinen uitvallen.
Bron: Algemeen Dagblad