Bron: rijnmond.nlLansingerland eist uitleg over intercity's op HSL-traject
17 november 2011
De gemeente Lansingerland wil zo snel mogelijk tekst en uitleg van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur over het nieuws dat er ook intercity's mogen gaan rijden op het HSL-traject.
De gemeente ligt al jaren overhoop met het ministerie over de geluidsoverlast die treinen veroorzaken op de HSL-rails. Daarom vraagt de gemeente of de minister wel rekening heeft gehouden met deze klachten.
De minister wil intercity's toelaten op het supersnelle spoor om zo het exploitatietekort terug te dringen. Omdat er zo weinig mensen met de HSL rijden, dreigt het bedrijf achter de snelle treinen failliet te gaan.
De minister steekt opnieuw 300 miljoen euro in de HSL, maar de NS moet dan wel toestaan dat er ook andere treinen rijden op het stuk spoor tussen Rotterdam en Amsterdam.
Ik vind dat het een rare plan is. Al lang zijn de Fyra's niet leeg. Ze zijn zelfs te kort (tenminste in de spits). Ik reis regelmatig met de fyra tussen Rotterdam and Schiphol en het komt voor dat ik in de ochtend geen zitplaats kan vinden. Dus snap ik het verhaal over "weinig mensen" niet. Bovendien zullen de intercity's de hsl treinen straks niet in de weg gaan staan? En wordt de toeslag straks afgeschaft (nou ja dat zou natuurlijk niet slecht zijn )?