Nieuwe bus rijdt de fabriek uit

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Nieuwe bus rijdt de fabriek uit

Berichtdoor Daniel » Do 29 Mei 2008, 17:37

Nieuwe bus rijdt de fabriek uit
Afbeelding

Utrecht - De eerste nieuwe bus is de fabriek uitgereden. Het is de eerste van een serie van in totaal zo’n 140 nieuwe bussen die vanaf 14 december 2008 het straatbeeld in de Utrechtse stadsregio mee gaan bepalen.

Het gaat om EEV-bussen die voldoen aan de meest actuele en strenge emissienormen. Daarmee wil de stadsregio actief bijdragen aan het terugdringen van de luchtverontreiniging.

De nieuwe bussen zijn voorgeschreven in de nieuwe concessie voor het regionale bus- en tramvervoer die eind dit jaar in werking treedt. Ze komen in de plaats van de huidige Connexxion-bussen, die in de stadsregio Utrecht rijden. De GVU-bussen in het stadvervoer vallen buiten de nieuwe concessie.

De nieuwe bussen krijgen allemaal dezelfde kleurstelling, los van de huisstijl van het vervoersbedrijf. Bestuur Regio Utrecht heeft hiervoor gekozen omdat de bussen langer meegaan dan de huidige concessie van drie jaar. Bestuur Regio Utrecht wil de mogelijkheid openhouden om het stads- en streekvervoer per eind 2011 in samenhang aan te besteden, als ook de concessie van GVU voor het stadsvervoer afloopt.

Bron: Blik op nieuws
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit

Berichtdoor Dubbele P » Do 29 Mei 2008, 19:03

Volgens mij is het nog slechts een kwestie van tijd voordat je geen enkele andere bus meer in het land ziet dan die Ambassador 200... :?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit

Berichtdoor Daniel » Do 29 Mei 2008, 19:38

Tja, 'tis een beetje de opvolger aan het worden van wat de MB200 ooit was: de standaard streekbus :wink: En ook die waren er in allerlei interieur-uitvoeringen, valt nog mee dat we nu tenminste nog verschillende kleurtjes hebben.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit

Berichtdoor WSM » Do 29 Mei 2008, 19:39

Het hele land vol kerkhoven :(.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit

Berichtdoor webguy » Do 29 Mei 2008, 22:10

Ik las de topic titel 'nieuwe bus', en dacht iets spetterende te zien... En wat zie ik? Een doodnormale Amba :P
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11919
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit

Berichtdoor Geert » Do 29 Mei 2008, 22:10

Zo, wordt wel een lekker opvallende verschijning hier in de buurt. Beetje jammer alleen dat het alleen maar Amba's zijn :(

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit

Berichtdoor Karl » Do 29 Mei 2008, 23:05

Maar eh, worden die bussen geel met grijs, of is dit gewoon een foto die ergens in het archief zat?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit

Berichtdoor Daniel » Do 29 Mei 2008, 23:41

Ambassadors in deze kleurstelling heb ik nog niet eerder foto's van gezien, dus dit zal inderdaad de nieuwe BRU-kleurstelling zijn :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
trainboy2004
Berichten: 8
Lid geworden op: Do 22 Mei 2008, 20:34
Locatie: Sittard (Std)
Contact:

Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit

Berichtdoor trainboy2004 » Do 29 Mei 2008, 23:49

Dubbele P schreef:Volgens mij is het nog slechts een kwestie van tijd voordat je geen enkele andere bus meer in het land ziet dan die Ambassador 200... :?


Of Citea's voor in de steden :mrgreen:. Ik ben benieuwd wie de eerste order gaat plaatsen in NL.
Afbeelding
http://nl.wikipedia.org/wiki/Berkhof_Citea
Afbeelding

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Utrecht gaat 'vol gas' voor hybride bus

Berichtdoor Wubbo » Ma 06 Okt 2008, 22:52

Utrecht gaat 'vol gas' voor hybride bus
Datum 2-10-2008

Utrecht geeft vol gas voor de hybride bus. Vanaf december komen er daarvan 140 à 150 in stad en streek op de weg. 'Vol gas' geldt ondertussen niet al te letterlijk voor de chauffeurs. Om maximale milieuwinst te kunnen oogsten, geldt als voorwaarde dat de bestuurders een rijstijl à la 'het nieuwe rijden' hanteren.

‘Het nieuwe rijden’ vloeit voort uit een demonstratieproject eerder deze zomer op de lijnen 11 en 12 waar richting De Uithof een dubbelgelede hybride bus werd ingezet. Deze omgebouwde trolleybus van de firma Hess uit Zwitserland werd door concessiehouder Connexxion naar Nederland gehaald voor een promotietournee, te beginnen bij de Utrechtse 'dochter' Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht (GVU). De bus wordt eveneens gebruikt om chauffeurs op te leiden.

De elektriciteit van de ex-trolley komt niet van de bovenleiding, maar – zoals vaker bij hybride toepassingen – van een relatief kleine dieselmotor die op een geoptimaliseerd en redelijk constant toerental de accu voedt. Remenergie wordt aan de accu teruggevoerd. Met een aangepaste rijstijl bleek tijdens de Utrechtse proefdagen een energiebesparing van 24,3 procent haalbaar.

'De techniek voor de hybride bus is de laatste jaren mede onder invloed van de hoge energieprijzen verder verbeterd, zodanig dat we de hybride eis nu kunnen gaan stellen bij de verdere concessieverlening', vertelt Wim Edelman van het Bestuur Regio Utrecht (BRU), het orgaan dat in de stad Utrecht plus acht omliggende gemeenten verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer.

Met de opmars van de hybride bus bevindt het BRU zich binnen Nederland in de voorste gelederen. Van de totaal 350 ov-bussen in het BRU-gebied voldoen er nu 100 aan de hoge Euro-5-norm. Met de komst van de nieuwe hybrides eind dit jaar blijven er dan nog slechts 100 'oude' bussen over, die zo mogelijk in 2010 worden vervangen door bussen op minimaal Euro-5-niveau.

Eind 2011 volgt een nieuwe aanbestedingsronde voor het stads- en streekvervoer samen. De hybrides worden door BRU aan de huidige concessiehouder geleast. Dit in verband met de korte concessielooptijd en de hoge investering, die voor de hybrides nodig is. Overname van het leasecontract geldt in 2011 als voorwaarde in de volgende concessieverlening.
Met de komst van de hybrides neemt ook de geluidsbelasting af, voorspelt Wim Edelman. Dit dankzij het relatief lage en constante toerental waarmee de dieselmotoren draaien. Hij voorziet een wijde vlucht voor de hybride bus. 'Na 2006 hebben Europese fabrikanten zoveel belangstelling hiervoor getoond, dat de techniek nu commercieel toepasbaar is. Het punt is inmiddels bereikt dat de hybride bus op lifetime-basis minder kost dan de traditionele bussen', zegt hij.

Haantje
Met de hybrides onderstreept het GVU ook als Connexxion-dochter (sinds 2007) graag haantje de voorste te willen zijn. Het 103 jaar oude vervoerbedrijf introduceerde in de jaren 90 in Nederland als eerste de dubbelgelede bus en in 2002 de dubbelgelede lagevloerbus. Ook beschikt het GVU over de grootste LPG-vloot van Nederland. Een op de drie bussen rijdt namelijk op vloeibaar gas. Nieuw in het Utrechtse is overigens ook dat de toekomstige bussen 'binnen' noch 'buiten' reclame zullen voeren. Alleen wervingsuitingen voor het openbaar vervoer zijn dan nog toegestaan.

Bron: Verkeerskunde

Gaat het hier nu over Utrecht-streek of Utrecht-stad? Ik word er in dit artikel niet wijs uit.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11919
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit

Berichtdoor Geert » Ma 06 Okt 2008, 22:56

Aan de ene kant lees ik allemaal dingen die gaan over BRU-regio (geen reclameuitingen, 140 bussen, vanaf december etc.), aan de andere kant hebben ze het telkens over GVU. :? En bestaan er eigenlijk al hybride Amba's?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3245
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit

Berichtdoor Aking » Ma 06 Okt 2008, 22:56

Wat een lelijke kleurstelling :roll:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: Nieuwe bus rijdt de fabriek uit

Berichtdoor JeePee » Di 07 Okt 2008, 06:56

Dubbele P schreef:Volgens mij is het nog slechts een kwestie van tijd voordat je geen enkele andere bus meer in het land ziet dan die Ambassador 200... :?
Wees gerust. Dat gaat niet gebeuren. In zuidoost Fryslan komen 8 jaar MAN bussen te rijden. Kleurstelling van de BRU Amba is ook niet helemaal mijn smaak op het eerste gezicht. Maar misschen lijkt het in werkelijkheid wel een stuk beter.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast