Dienstregeling GVB 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

Het terugleggen van de tramrails in de Ferdinand Bol lijkt me niet persé nodig. Wat ik wel toejuich is als de lijnen 25 en 4 gefuseerd worden tot één lijn, en dan het liefst rechtstreeks door de Utrechtsestraat en Van Woustraat naar de Rijnstraat. De RAI wordt bediend door metrolijn 52.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:Gelukkig is er ook positief nieuws te melden: Een anonieme maar betrouwbare bron meldt dat de omroepen in de tram en bus aangepast gaan worden en ook overstappen gaan omroepen. De aanpassingen zouden half december gemaakt gaan worden.
Dat lijkt mij stug, de afroepen zijn nog niet eens ingesproken.

Wat betreft overstap mogelijkheden kan ik dat gerucht bevestigen. Tevens zullen alle ziekenhuizen in de nieuwe afroepen worden vermeld.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Geert »

Was dat nog niet dan? Dat is toch wel redelijk gebruikelijk inmiddels?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Alleen toeristische attracties worden extra omgeroepen in bus en tram.

Ziekenhuizen staan wel op de lijnennetkaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Ruben »

find_your_spot schreef:Dat lijkt mij stug, de afroepen zijn nog niet eens ingesproken.
??
Marc Klardie heeft inmiddels al zo'n groot scala aan woorden ingesproken dat je daar toch wel wat van moet kunnen maken. :lol:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

De nieuwe afroepen komen niet al in december. Ze zijn er wel mee bezig al maar het is de bedoeling dat ze voor mei volgend jaar geupload zijn in de RIS van de trams en bussen.

Overigens worden alle afroepen opnieuw ingesproken (net als bij de metro is gedaan bij de laatste update) en het worden geen los fragment per lijnnummer maar de hele riedel als 1 fragment net zoals nu bij de metro.

Maar jah, ik hoop dat ze het slim doen wat de volgorde betreft want nu wordt vaak de aanvullende info vaak weggedrukt door het rijdend personeel. Heb je er alsnog niks aan :roll:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Ardan »

Dat je dus eerst de overstappen krijgt, dan de attracties, en dan het Engelse deel?

Overigens zijn de metro-afroepen nog steeds stukjes. Dat hoor je alleen pas als je goed oplet, want Marc heeft bijvoorbeeld de nummers twee keer ingesproken, een keer als '53' en een keer als '53,', dus met andere intonaties.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Het zijn idd nog stukjes, maar niet meer zoals vroeger dat elke lijnnummer een fragment was. Station Bijlmer ArenA is bijv:
Station Bijlmer ArenA - Overstappen op - Bus 44, 45, 46, 47, 49, 66 - Streekvervoer en trein.

En dat willen ze bij de tram (en bus) ook gaan doen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Ardan »

Hmmm, ik zal de volgende keer eens beter opletten dan.

Maar goed, ik zat dus te denken he.. er moet dus ook in het tramnet worden gesneden. Probeer ik even een nieuw net in elkaar te denken, maar dat is nog niet makkelijk. Eerst maar eens zien, wat willen we houden?
Ik zeg: Lijn 1, 9, 13 en 26 sowieso.
Rekening houdend met de vermetro-ing van de M51 én de NZ twijfel ik over de 5. Enige voordeel van deze lijn ten opzichte van de NZ en M51 is dat-ie op Binnenhof komt en het Museumplein en het Leidse aandoet. En van al dat gedoe in West kom ik ook niet uit hoe je dat het beste kunt oplossen.. Via sporenplan zie ik wel dat een flink deel van bus 15 vertramd kan worden, hetgeen ook een langetermijnwens is. Ik zit te denken om lijn 3 vanaf de Zoutkeetsgracht na de Marnixstraat via het Mercatorplein naar Zuid heen te sturen. Ook de Inidische Buurt wil ik efficiënter krijgen, geen twee lijnen op het Flevopark.
De dames en heren lijnenknutselaars hebben het niet makkelijk! :shock:

Een herstructurering van de metro is niet zo heel moeilijk daarentegen, ook rekening houdend met de Metropolis en de beoogde frequenties uit de Metronetstudie kom ik hierop uit:
Afbeelding
M1: 15 tph (elke 4 minuten) - 20 tph spits (elke 3 minuten)
M2: 8 tph (elke 7.5 minuut) - 10 tph spits (elke 6 minuten)
M3: 8 tph (elke 7.5 minuut) - 10 tph spits (elke 6 minuten)
M4: 12 tph (elke 5 minuten) - 15 tph spits (elke 4 minuten)
Tram moet dus nog worden ingetekend.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Ik denk dat je tot de opening van de Noord-Zuidlijn uitkan met 3 metrolijnen, 11 tramlijnen, 16 buslijnen en 2 spitslijnen. Schipholvervoer in de vroege ochtend is niet meegenomen en voor Buitenveldert moet een nieuwe oplossing bedacht worden gezien het opheffen van de 165 en 166, dus wellicht heb je dan 17 buslijnen nodig.

Eindpunten die bij de tram kunnen vervallen: Flevopark (-> bus 37), Zoutkeetsgracht (lopen naar Haarlemmerplein of Van Diemenstraat), VU Medisch Centrum (nieuwe Buitenveldertbus), President Kennedylaan (omleggen lijn 65), Muiderpoortstation (wordt voorbijgereden door een tram die een grote lus rijdt door de Indische Buurt). Ter compensatie van het slachtwerk stel ik wel voor om lijn 26 naar Artis te verlengen.

En je hebt her en der de hulp van streekbussen nodig, maar dat is overkomelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door paolie »

@ R-flow: je wens gaat in vervulling!Nieuwe abri's in Amsterdam! :wink: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... kjes.dhtml

@ Ardan: De huidige M51 wordt zo goed als zeker een tramlijn die door de stad naar Amstel rijdt. Tram 5 blijft waarschijnlijk in de huidige vorm bestaan.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Mojito »

Nieuwe bus- en tramhokjes! Eindelijk! De introductie van het huidige model, een donkerblauwe versie van het bushokje wat toen ook in Parijs werd toegepast, eind jaren '80 was hoognodig, want wat er tot die tijd was aan bushokjes was ronduit armoedig en smerig. Maar na zo'n 25 jaar is de stad wel aan wat nieuws toe. Vergeleken met de TramPlus abri's in Rotterdam en de Zwarts & Jansma hokjes in Den Haag steken de huidige hokjes wel schril af.

De nieuwe zijn dus 'speciaal voor Amsterdam ontworpen'. Misschien is het wel een versie van de afwijkende exemplaren die nu op het Rembrandtplein staan? Daarnaast vraag ik me af in hoeverre dit te rijmen valt met de R-Net plannen. Want als Amsterdam dat echt door wil zetten (en daar lijkt het wel op) zouden er, behalve de nieuwe JCDecaux hokjes ook R-Net hokjes moeten komen in de stad. Dat laatste is weliswaar goed voor de herkenbaarheid van R-Net maar ook een stap terug qua stadsbeeld... Ik ben nieuwsgierig wat er uit gaat komen.
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

paolie schreef:@ R-flow: je wens gaat in vervulling!Nieuwe abri's in Amsterdam! :wink: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... kjes.dhtml
Dat ik het nog mag meemaken zeg. Maar das errug mooi!
Bee schreef:Eindpunten die bij de tram kunnen vervallen: Flevopark (-> bus 37), Zoutkeetsgracht (lopen naar Haarlemmerplein of Van Diemenstraat), VU Medisch Centrum (nieuwe Buitenveldertbus), President Kennedylaan (omleggen lijn 65), Muiderpoortstation (wordt voorbijgereden door een tram die een grote lus rijdt door de Indische Buurt). Ter compensatie van het slachtwerk stel ik wel voor om lijn 26 naar Artis te verlengen.
Hoop oprecht dat jij nooit een baan van betekenis bij planning krijgt... Tram 26 naar Artis verlengen is compleet onwenselijk omdat je dan de betrouwbaarheid van de lijn aantast. Ik meen dat het plan ooit op tafel lag tram 26 tot Zuid te laten rijden maar dat idee is van tafel geveegd om de eerder genoemde reden.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door paolie »

^^ Dat zou ook wel een heel vreemde lus worden als je de 26 doortrekt naar Artis. Vanaf halte Rietlandpark ben je binnendoor lopend denk ik 2 keer zo snel bij Artis dan dat je in de tram zou blijven zitten. Zelfs een overstap op de metro op Centraal naar Waterlooplein en dan lopen zou sneller zijn. Of je laat de 26 vanaf Artis doorrijden naar de keerlus op het KNSM-eiland. Kun je op Rietlandpark overstappen van de 26 op de 26 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

De gebruikers van lijn 26 hebben met stip op 1 van hun wensenlijstje een directe tram naar het centrum, dus naar het Muntplein. Bovendien zijn in mijn plannen de lijnen 16 en 25 geschrapt, waardoor je maar drie tramlijnen op het Damrak overhoudt. Om dat aan te vullen verleng ik dan lijn 26 verder de stad in.

Dat kan ook zonder veel moeite, maar omdat er in Amsterdam bijna alleen maar eenrichtingstrams zijn moet die tram ergens keren. Dat kan niet op het Muntplein, maar dan op een plek er relatief dichtbij.

Dan zijn er twee opties: Weteringcircuit en de lus bij Artis in de Plantage. Hoewel ik de voorkeur geef aan het Weteringcircuit omdat ik maar een tram op de Vijzelstraat/Vijzelgracht zou houden, zal de kerende tram hier het overige verkeer in de weg zitten en wordt de rotonde op den duur omgebouwd tot een gewone kruising (dat zou al eind jaren 90 gebeuren maar is uitgesteld vanwege de Noord-Zuidlijn). Dus daarom dat ik de tram dan om laat bouwen tot Artis, en de door sommigen vurig gewenste lijn 29 wordt dan stiekem toch gerealiseerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:De gebruikers van lijn 26 hebben met stip op 1 van hun wensenlijstje een directe tram naar het centrum, dus naar het Muntplein. Bovendien zijn in mijn plannen de lijnen 16 en 25 geschrapt, waardoor je maar drie tramlijnen op het Damrak overhoudt. Om dat aan te vullen verleng ik dan lijn 26 verder de stad in.
En zoals ik al zei was dat ooit de bedoeling maar lever je direct in op de betrouwbaarheid van de hele lijn wat niet als wenselijk wordt geacht. En hoe dramatisch is het het nou dat je op het CS effe moet overstappen? Er staan 8 tramlijnen tot je beschikking + 3 metrolijnen. Straks krijgen we nog petities dat ze op IJburg dat iedere tramlijn daar maar moet stoppen voor een directe aansluiting met welk gebied dan ook.

Wat hoop je nou precies te bereiken met dat willekeurig schrappen van lijnen? Je schrapt lijn A maar maakt vervolgens lijn B twee keer zo lang om het verlies van A te compenseren. Dat zet in het kader van bezuinigingen natuurlijk geen zoden aan de dijk. Je tikt tramlijnen weg op eindpunten die maar opgevangen moeten worden door een bestaande buslijn. Vervolgens kan je daar weer extra bussen op zetten om de toestroom van reizigers aan te kunnen.
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 02 dec 2011, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door willy84 »

Lijn 26 doorkoppelen op een andere lijn is kansloos.
De betrouwbaarheid gaat omlaag.
[*]Je moet hem doorkoppelen aan een lijn met gelijke frequentie
[*]Je krijgt twee keer een 26 op het CS omdat er in de tegenrichting geen halte is.
[*]De trams voor de 26 zijn met een ZUB uitgerust en deze beveiliging zou je dan bij meer trams moeten inbouwen (kosten)
[*]De openlucht remise heeft onvoldoende opstelruimte om een extra lijn te herbergen (hoeveel ruimte is er nog?) en [*]daardoor moet je met gedeelde explotatie gaan werken en dat is onhandig met de planning.

Het zou pas een optie zijn als je hem doorkoppelt met een andere lijn en daarmee (hoogstens) 1 dw uitspaart. De lengte wordt echter zolang dat je de rijtijd moet verlengen om de betrouwbaarheid voldoende te houden. De 26 heeft bijna helemaal een vrije baan en kan daardoor strak gepland worden en betrouwbaar rijden. Een doorkoppeling zou dat teniet doen. Niet doen dus.
immer kwaliteits posts
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

*Een lijn met gelijke frequentje is niet perse nodig. Niet alle trams uit IJburg hoeven ook het centrum in te rijden.
Na het wegvallen van bijv lijn 16 en 25, is het een mooie aanvulling naar de Plantage Parklaan. In dat geval kan lijn 9 ook minder gaan rijden.
*De huidige halte van lijn 25 richting PTA kan gebruikt worden
*Alle Combino's met wagennummer hoger dan 2130 hebben ATB (Geen ZUB, dat is bij de Metro).
*De Tijdelijke IJtramStalling is dus tijdelijk dus er bestaat een kans dat de trams op termijn vanaf de Lekstraat worden uitgereden of wellicht een nog nieuw te bouwen stalling.

*Waar wel opgelet moet worden, zijn de fietsenrekken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

VU Medisch Centrum (nieuwe Buitenveldertbus)
Leuk dat ding wordt over twee weken geopend... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Ik schrap niet willekeurig, ik hervorm. Het is goedkoper om een lijn 8x te laten rijden dan twee lijnen samen 12x, bovendien zijn de lijnen daarop aangepast met andere routes. Ik ben nog bezig een tweede versie van een kaart te maken.

@Vinny: ik kan de 24 naar VU sturen, die keer in mijn plannen bij het Haarlemmermeerstation vanwege een comfortabele overstap op de streekbus. VU heeft wel het voordeel van de metro. 16 is gewoon exit.

Van jou hoor ik alleen maar geklaag dat er bezuinigd wordt, ik denk alvast hoe je dat zou kunnen doen.

Oja, CS krijgt maar 8 tramlijnen en 2 metrolijnen in mijn plannen: 1, 2, 4, 9, 13, 17, 24, 26 en 51 en 53. Na 2017 veranderd er dan nog weer het een en ander.

Hmm, bericht is wat chaotisch kan het alleen nu niet aanpassen.
Laatst gewijzigd door Suus op do 01 dec 2011, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door JWM »

Ik denk dat "het plan van Bee" een stuk beter te volgen is als we het totaalplaatje te zien krijgen, in plaats van wat losse flarden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

Van jou hoor ik alleen maar geklaag dat er bezuinigd wordt, ik denk alvast hoe je dat zou kunnen doen.
Je hoort mij ook niet klagen hoor. Ik plaats alleen een kritische kanttekening. Ik ben het met je eens dat het een vrij zinloze infrastructurele investering is. Aan de andere kant, er gaan weer stemmen op om een regionaal tramnetwerk te bouwen waarin de keerlus best belangrijk kan worden, dan krijg je iets als dit:
http://maps.google.nl/maps/ms?msid=2069 ... 4,0.129948

8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Ruben »

Kunnen we nou niet eens de conducteurs afschaffen door:

a. Verkooppunten OV-chipkaarten uit te breiden / te verduidelijken waar, desnoods met automaten op haltes?

Ja, conducteurs bieden meer service, maar een dergelijk systeem is niets nieuws. Zie buitenland, waar de toeristen hun kaartjes dan wel uit automaten halen, of bij de hotelbalie kopen. Dagjesmensen komen veelal op CS of een P+R aan, waar ze nog servicebalies en sowieso automaten hebben.

b. meer controleteams, en dan in burger. Zie Berlijn en andere landen. Ook al niets nieuws.

Missen we enkel nog, meer geautomatiseerde en dynamische informatie op de haltes en in de voertuigen. Laten we gelijk de lijnennetkaarten verduidelijken.

Werkgelegenheid is heel fijn, maar hiermee zijn ook een hoop kosten weg te snijden. Dynamische reisinfo stond toch al op het programma (ook al is dat nu weer uitgesteld).
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Oja, CS krijgt maar 8 tramlijnen en 2 metrolijnen in mijn plannen: 1, 2, 4, 9, 13, 17, 24, 26 en 51 en 53. Na 2017 verandert er dan nog weer het een en ander.
Kun je niet beter de 53 opheffen en de 50 naar Gaasperplas sturen? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Nee, ik hef de 54 op omdat die parallel loopt aan een spoorlijn. Daar rijdt 2 tot 4x per uur een trein naar Centraal, dan vind ik het niet eerlijk voor de oostelijke helft van Zuid-Oost dat ze hun directe verbinding met het centrum kwijtraken terwijl ze in het westen en zuiden van Zuid-Oost een dubbele verbinding naar het centrum hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 72 gasten