Dienstregeling GVB 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Ik mag hopen dat de 61 en 69 dus dan ook al vanaf de 11e gaan rijden en dat we niet 3 weken zonder verbinding naar Schiphol zitten? Of rijdt Connexxion eerst nog de oude routes van GVB? Snap het effe niet meer hoor...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

hermanw7 schreef:Ja, dat zeg je waarschijnlijk omdat je in een gebied woont met meer trams/metro's dan bussen. Als je in de Staatsliedenbuurt woont (Haarlemmerweg-kant) en je wilt naar Schiphol reizen ben je afhankelijk van lijn 60 omdat je naar Sloterdijk moet en niet "terug" wilt reizen met lijn 21 in de verkeerde richting naar Centraal (wat duurder is en meer tijd kost). De 21 nemen naar de Vlugtlaan, 3 haltes metro en dan de trein is ook niet echt een geweldige optie qua reistijd. En dat allemaal omdat lijn 10 maar niet doorgetrokken wordt naar Sloterdijk, en metro 50 ophoudt bij Isolatorweg maar prima langs het spoor doorgetrokken had kunnen worden naar Centraal met een "Westerpark" halte. In plaats daarvan moet ie zo nodig via het NDSM terrein aansluiten op de NZL...

Besides, de lijn zit zo nu en dan best redelijk vol in de spits, en al helemaal als er iets te doen is bij het Westergasterrein (wat vrij regelmatig is). Waarom zou een lijn van 6x per uur naar 0x per uur moeten gaan als ie ook 3 a 4x per uur en 2x per uur in 't weekend / 's avonds zou kunnen gaan rijden? Of zelfs ook maar een spitslijn?
Die 60 was meer leeg dan dat ie vol zat. Dus tja logisch dat ie dan wordt opgeheven, zo simpel is het in tijden dat er gesneden moet worden. Ik ben het er overigens helemaal mee eens hoor dat de verbinding Sloterdijk - Centraal Station/Jordaan/Westerpark in één woord ruk is qua stadsvervoer. In het weekend is de trein voor mij geen optie omdat ik gewoon nooit 20E op me kaart heb staan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Ik vond lijn 60 wel heel erg ambitieus op de markt gezet, direct 6x per uur rijden is nogal wat. Andere lijnen als de 66 moesten met een halfuursdienst beginnen en werden daarna in frequentie uitgebreid, ze hadden ook met 4x per uur kunnen beginnen. Het probleem van die lijn is dat het eindpunt weliswaar een drukbevolkte wijk is, maar dat niet die hele wijk gedurende de hele dag naar Sloterdijk wil. Dan kan je wel 6x per uur een bus naar Sloterdijk laten rijden maar met een hoge frequentie alleen krijg je de bus echt niet vol.

Komt nog bij dat de voorlichting over de nieuwe lijn in het begin erg slecht was en dat veel reizigers na hun eerste poging alweer teleurgesteld afdropen door de stop van bijna 5 minuten op de Nassaukade.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door JWM »

De frequentie is alleen maar zo hoog omdat lijn 60 gezien werd als verlengstuk van lijn 10. Op papier sluiten lijn 10 en 60 dan ook altijd perfect op elkaar aan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Werd die overstap in de praktijk ook daadwerkelijk gemaakt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door JWM »

Nee :D

Het schrappen van lijn 60 bespaart overigens van ma-za overdag maarliefst vier dienstwagens.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door find_your_spot »

R-Flow schreef:Ik mag hopen dat de 61 en 69 dus dan ook al vanaf de 11e gaan rijden en dat we niet 3 weken zonder verbinding naar Schiphol zitten?
Laat je hoop maar varen. Amsterdam West zit van 11 december tot 1 januari zonder lijn 61 en 69. Die paar dagen zal er geen OV rijden.

En Nee, Connexxion gaat niet de oude routes rijden. Nieuw Sloten en de route Osodorpplein - Sloterdijk komen zonder OV te zitten.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

En er is niemand bij de Stadsregio die even ingrijpt omdat het OV 3 weken volledig wordt verpest? Toch weer typisch :roll:

Ik verheug mij op het AT5 nieuws van 12 december, of zal ik zo vriendelijk zijn en nu alvast even AT5/Het Parool mailen :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Laat ook maar, volgens AT5 is de dienstregeling al uitgelekt :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door STF »

Ja via het forum van de buren. :lol:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

find_your_spot schreef:Laat je hoop maar varen. Amsterdam West zit van 11 december tot 1 januari zonder lijn 61 en 69. Die paar dagen zal er geen OV rijden.

En Nee, Connexxion gaat niet de oude routes rijden. Nieuw Sloten en de route Osodorpplein - Sloterdijk komen zonder OV te zitten.
Wat de fok is dat nou weer joh?? Dat ga je niet menen... :S Enneh paar dagen? Drie weken bedoel je...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Werd die overstap in de praktijk ook daadwerkelijk gemaakt?
Het is een zeer onlogische overstap. Reizigers die de 10 nemen zijn niet op weg naar Sloterdijk, omdat vanaf vrijwel alle haltes die de 10 aandoet een snellere rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal bestaat. Reizigers die echt naar het Teleportgebied zelf moeten, nemen op het busstation Marnixstraat gewoon de Connexxionbus naar IJmuiden.

De belangrijkste reden dat lijn 60 gefaald heeft, is omdat er een ondoorgrondelijke eenrichtingslus wordt gereden door de staatsliedenbuurt, juist de belangrijkste potentiele leverancier van klanten. Ik nam de 60 ook alleen op de terugweg van Sloterdijk naar mijn huis. De beste manier om de 60 levensvatbaar te hebben (zonder echte overstap op 10) is om de lijn door te trekken naar Centraal Station en de 21 niet meer het lusje door de staatsliedenbuurt te laten rijden.
Alleen al het terugtrekken van lijn 25 tot CS levert volgens Hauptbahnhof al een forse besparing op: 1 dienstwagen minder en het aantal diensten loopt nog verder terug omdat er meer slagen in een dienst gemaakt kunnen worden. Overigens lijkt het mij slechts een tijdelijke fase voor lijn 25 totdat de bijl er definitief ingaat, het is al jaren de meest zwakke lijn van het net en met de Noord-Zuidlijn in het vooruitzicht lijkt hij al helemaal overbodig te worden.
Ik ben nog altijd voor een herstructurering van het tramnet in Amsterdam, waarbij nog eens goed gekeken wordt naar de huidige infrastructuur en bediening. Tram 16 over de Lairessestraat/Corn. Krusemanstraat, lijkt me niet nodig. Tram 25 kan zonder een aantal onzinlussen gereden worden. Dat soort dingen dus...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Het probleem met het Amsterdamse tramnet is dat het vooral op het centrum/CS is gericht. Dus van de buitenwijken naar CS. Ga je het herstructureren, dan zullen tramloze gedeeltes ontstaan, of de directe verbindingen gaan verloren.

Ik zat laatst te denken... Waarom is lijn 25 niet via route lijn 24 tot Roelof Hartplein en dan rechtdoor naar de F. Bolstraat omgeleid? Dat zal veel meer passagiers hebben opgeleverd. Desnoods lijn 24 over de route van lijn 25. Die zou dan ook gewoon genoeg passagiers trekken want hij rijdt tussen 2 metrostations (CS - ASW).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Als je echt wil bezuinigen zou ik lijn 16 opheffen en lijn 24 ook in de toekomst de route zoals hij nu rijdt laten rijden. De mensen in de Ferdinand Bol die nu een bouwplaats voor de deur hebben willen de tram niet meer terug, dus dan heb je zowel bezuinigd als dat deel van de stad nog fatsoenlijk bediend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Werd die overstap in de praktijk ook daadwerkelijk gemaakt?
Door mij, één keer. :D
Al faalde de overstap hopeloos, omdat ik (dankzij de niet-kloppende lijnennetkaart van het GVB) niet doorhad dat lijn 60 in één richting reed en dacht: "O, die bus pak ik wel als hij terugkomt" en daarom ook bij de verkeerde halte stond.... -o-
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Thomas »

Over lijnennetkaarten gesproken: Zou er voor de 2012-editie (eindelijk) eens een duidelijke restyling gedaan zijn en de hele kaart eruit zien als de uitsnede op deze pagina?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door find_your_spot »

Dat heet gewoon inzoomen in een PDF.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

De kaart ziet er wel degelijk anders uit hoor, vooral op details.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Mojito »

Het GVB heeft al jaren een traditie hoog te houden van een allergaartje aan kaarten. We hebben de lijnenkaart, die sinds jaren door FIS Cartografie uit Oss wordt gemaakt. We hebben de Tramkaart in de Combino's, die sinds een paar maanden eindelijk een stuk gestyleerder is dan voorheen (maar die helaas nog niet op de GVB site te vinden is). We hebben de metrokaart van Mijksenaar. En in drukwerk duiken soms ook nog kaartjes van Carto Studio op. Ik snap sowieso niet waarom men nog steeds vasthoudt aan de matige FIS kaart. Carto Studio zit in Amsterdam nota bene en voorziet zo'n beetje alle andere steden en vervoerbedrijven in Nederland van duidelijke, heldere, goed leesbare en eenvormige kaarten. Ik zit al jaren te hopen dat zij ook een keer de Amsterdamse lijnenkaart mogen maken.
足元にご注意下さい
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

Bee schreef:De kaart ziet er wel degelijk anders uit hoor, vooral op details.
Logisch, want deze uitsnede is een Carto Studio-product, en geen FIS-product. Misschien dat Mojito's hoop dan toch nog in vervulling gaat?
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door FLJ »

Waarschijnlijk wel, want op de kaart zijn ook de lijnen 61 en 69 te zien, dus de nieuwe situatie vanaf 1 januari 2012. Ziet er mooi uit, beter dan de huidige plattegrond.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door paolie »

En dan hebben we natuurlijk ook nog de mooie tram/metrokaart van Hammink Design. Misschien dat die ooit ingevoerd gaat worden?

http://img853.imageshack.us/f/metrokaartdetail.png
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Thom91 »

Das echt een mooie kaart!
Komt wel goed schatje.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

Alsjeblieft niet. Je hebt ook zoiets als 'te gestileerd', en in die categorie valt deze plattegrond zeker. Moeilijk te vertalen naar de 'mind map' die reizigers van Amsterdam in hun hoofd zullen hebben zitten, zeker voor wat betreft de lijnen in westelijke richting.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door paolie »

Dat ben ik juist niet met je eens. Door voort te borduren op de grachtengordel, binnenring, ring Oud-Zuid/West en ringspoorlijn maakt deze plattegrond "mind-mapping" juist veel gemakkelijker dan de huidige combinokaart en de lijnenkaart. Daarnaast is het ook erg handig dat de naam van de haltes wordt vermeld, in tegenstelling tot de lijnenkaart.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 27 gasten