Dienstregeling GVB 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door fogeltje »

find_your_spot schreef:Als mensen vragen of ik ze wil vertellen waar ze moeten uitstappen zeg ik altijd: ""De haltes worden automatisch omgeroepen en in het display kunt u de halte zien""
Hah, datzelfde heb ik mensen ook ooit vertelt. En uiteraard stond de halteafroep of veel te zacht of stonden uit en vielen de schermen onderweg door een omleiding uit en gingen niet meer aan toen we weer op de route reden. Vervolgens keken die mensen me smerig aan toen ik wakker werd (was inmiddels in slaap gevallen). Bleek inmiddels dat hun halte al voorbij was geweest. Niet even aan een andere reiziger vragen als je ziet dat de schermen uitvallen (genoeg volk in de bus) of naar voren lopen.

Chauffeurs die ik meemaak zijn meestal wel klantvriendelijk namelijk. Ik ben op de stadsdienst Eindhoven ook wel eens naar voren gelopen toen de schermen het niet deden en de omroepstem niet te verstaan was (en ik natuurlijk ook mijn busboekje MET haltelijst niet bij had). En ik werd vervolgens netjes door de chauffeur geattendeerd dat mijn halte weldra bereikt ging worden (even achterwege gelaten dat het uiteindelijk de verkeerde halte was en ik dat pas doorhad toen de bus alweer weg was :') ).
"Een touringcar is geen bus"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Fles »

Alargule schreef: :lol: Heerlijk, dat je classificaties nodig hebt om te onderbouwen dat Amsterdam een wereldstad is... :mrgreen:
En dan met wikipedia als bron komen :') :D
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door fred1954 »

Ik weet niet of ie al gepost is, maar op de GVB-site staan nu officieel de wijzigingen voor 2012

http://www.gvb.nl/reizigers/actueleinfo ... g2012.aspx
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

Ben benieuwd naar die 'compleet nieuwe' plattegronden! :Y
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Vergoedingsregeling! :pos:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door JWM »

De wagenverkoop gaat trouwens ook iets omhoog. Een 1-uurskaart kost straks 2,70 (nu 2,60).
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door find_your_spot »

Ook de 24, 48, 72, 96, 120, 144 en 168 uurskaarten moeten eraan geloven.
For Your Railroad Adventures
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door midnet »

JWM schreef:De wagenverkoop gaat trouwens ook iets omhoog. Een 1-uurskaart kost straks 2,70 (nu 2,60).
Maar vergelijk/reken: als die KMprijs zoveel omhoogschiet, wordt het dan toch bij een kortere reisafstand voordeliger om een kaartje los te kopen? Iemand die cijfers bij de hand?
(in deze grote tropiese stad waar ik nu ben is het-behalve dat het frisjes en kil is, nog steeds gratis bussen en is de ritprijs voor de regeringsbus omlaag gegaan-met resp. 1 en 2 Eurcent vor normaal/AirCon)
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Mojito »

Ik heb vandaag een GVB krantje uit de 51 getrokken (met een tie-wrapje aan een stang bevestigd) en daar staat inderdaad een nieuwe lijnenkaart in, gemaakt door Carto Studio. Het lijkt er echter op dat zij de FIS kaart als het ware in hun eigen stijl hebben overgetrokken, want er is veel, heel veel nagenoeg hetzelfde. Al vind ik het totaalplaatje net iets mooier, iets verzorgder, iets gedetailleerder (landschappelijke ondergrond), iets gelikter (mooier lettertype).

Toch jammer dat men niet dezelfde stijl heeft gehanteerd als bij zo'n beetje alle andere lijnenkaarten die ze bij Carto Studio maken.
Laatst gewijzigd door Mojito op di 13 dec 2011, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
足元にご注意下さい
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Klaasje »

De klant zou zomaar koning kunnen wezen..
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Geert »

De klant is koning, en het personeel is keizer toch? :D
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

Goed, de nieuwe 'tramkaart' kennen we allemaal al, Mojito heeft de nieuwe lijnennetkaart ook al kunnen bewonderen...waar ik nog wel benieuwd naar ben, is de nieuwe metroplattegrond - als ze die tenminste gaan vernieuwen. De inpassing van de Utrechtboog vind ik in de huidige versie storend (de spoorlijn gaat over de metrolijnen heen; bij alle andere kruisingen van spoor en metro gaat de spoorlijn onder de metrolijnen door); de Hemboog staat er nog niet eens op. De stations Diemen en Science Park liggen mijns inziens wel wat dicht op elkaar.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Klaasje »

Geert schreef:De klant is koning, en het personeel is keizer toch? :D
Ik doelde meer op het GVB als klant en carto studio als "personeel".
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Mojito »

Ik bedenk me ineens dat er aan het begin van deze thread een linkje naar een uitsnede van een nieuwe kaart te vinden was. En inderdaad, voor wat je op die uitsnede ziet is de nieuwe Carto Studio GVB kaart als onderlegger gebruikt.

Nog niet zoals ik hem zelf het liefst zou zien maar goed, met het feit dat we nu verlost lijken te zijn van FIS (behalve dan voor de niet eens zo slechte Tramkaart) ben ik als Carto Studio-fan zeer tevreden! :)
足元にご注意下さい
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door JWM »

Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

Het lukt me niet om dit pdfje te openen... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Justin »

Het is ook een vrij omvangrijk bestand...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

JWM schreef:Klik (PDF!!!)
Tsja.

Het is zeker een ontwerp dat qua vormgeving weer wat frisser oogt. Maar om nou te zeggen: wát een vooruitgang!...? Die twee tinten groen zijn moeilijk uit elkaar te houden; de onderliggende plattegrond is veel te gedetailleerd - zeker op plekken waar dat helemaal geen zin heeft, zoals in het Amsterdamse Bos - waardoor er meer informatie tegelijkertijd op je afkomt en het dus ook meer moeite kost om de hoofd- en bijzaken uit elkaar te houden.

Ik zou het mooi vinden - volgens mij werd het hier al eens eerder gesuggereerd - als GVB nou eens met een integrale lijnenplattegrond zou komen die schematisch van opzet is, en waarbij er meer met kleuren wordt gewerkt om afzonderlijke hoofdroutes van tram, bus en metro van elkaar te onderscheiden. Denk aan de frequentnetplattegrond van de RET. Op haltes zou je dan gebiedsplattegronden kunnen ophangen, die inzoomen op het gebied waarin de halte zich bevindt, vergelijkbaar met de plattegronden die sinds enkele jaren in de metro hangen.
Bovendien, met de opkomst van apps op smartphones waarmee je snel je OV-reis vanaf je huidige positie kunt berekenen, is zo'n gedetailleerde plattegrond als deze eigenlijk al een beetje overbodig.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door paolie »

Het weglaten van al die spitslijnen zou de kaart al een stuk overzichtelijker maken. Maak daar maar een apart kaartje van, net zoals bij de nachtbussen. Zonenummers en -grenzen zijn eigenlijk ook niet echt nuttig meer en kun je ook gewoon weglaten.
Ook erg slordig dat er een fout in de legenda staat (tram/busroute in tunnel).

Grootste gebrek aan deze kaart vind ik nog altijd het ontbreken van de haltenamen.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Klaasje »

Ik vindt het heel vervelend dat lijnen die soms totaal wat verschillends doen geen of nauwelijks afwijkende kleuren hebben. Zo zie je eigenlijk niets behalve dat er een tram bus of metro langskomt. Dat zie je ook wel als je uit het raam kijkt. :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Wat een fantastische kaart. Zoveel detail en toch een frisse vormgeving.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:Volgens mij volg je mijn argumentatie dan toch in de verkeerde richting. Het omroepen van haltenamen heeft namelijk zeker meerwaarde. Ik kan me de tijd dat we het zonder deden eigenlijk al niet meer voorstellen - dat constante getuur uit het raam van tram of bus naar het piepkleine schrift dat de haltenaam aangaf...als je geluk had en het stond erop.
Eerder kom je zelf met het argument aan dat het afroepen van de lijn+rijrichting geen meerwaarde heeft omdat het in de displays binnen in de trams te lezen is. Als we die logica van jou doortrekken hoef je ook niet de haltes af te roepen want die worden op diezelfde displays weergegeven. Zie niet in hoe ik jouw argumentatie dan in de verkeerde richting volg wanneer ik deze conclusie trek.
Alargule schreef: :lol: Heerlijk, dat je classificaties nodig hebt om te onderbouwen dat Amsterdam een wereldstad is... :mrgreen:
Ik verwijs je door naar een internationaal vooraanstaand bureau dat er uitgebreid onderzoek naar doet. Achter die classificaties zitten onderbouwingen die daar gewoon te lezen zijn. Redelijk zinloos om hier alles te gaan herhalen wat daar te lezen valt.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Wat een fantastische kaart. Zoveel detail en toch een frisse vormgeving.
Hij is inderdaad erg netjes. Nu alleen nog effe mooie metrokaarten e.d. op de stations ala RET.
Remco 12345
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:23

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Remco 12345 »

ben nog steeds niet te spreken over het afschaffen van bus 42 , maar hoorde wel dat ze geleed gaan rijden met bus 48. volgens de eerdere plannen was het dat ze bus 42 gingen doortrekken naar sloterdijk en bus 48 afschaffen maar ze hebben het nu dus omgedraaid.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door JWM »

De routewijziging van bus 63 staat niet in de GVB krant en ook niet bij de wijzigingen op de website...

Discussie gaat verder in Dienstregeling GVB 2012 #2.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten