Dienstregeling GVB 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:"Tramkaart"... zo noemde mijn moeder (net voor de oorlog geboren in Nederlands-Indië, sinds 1955 in Nederland en sinds '58 in Amsterdam) tot voor kort de Strippenkaart. :)
Kijk dat bedoel ik dus... :P
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:De letters van Arial Rounded zijn echter wel echte schriftletters. De letters van Comic Sans staan schots en scheef en hebben soms weer overbodige haken en soms ontbreken haken, het lettertype is niet constant in vormgeving terwijl Arial Rounded dat toch wel is. De verschillen zijn toch wel heel erg groot.
Ik denk dat je om te beginnen vooral niet alles zo verschrikkelijk letterlijk moet nemen en het handig is dat je beetje tussen de regeltjes door leest.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Ik denk dat je niet zo moet zeuren om kleine dingetjes, dan lok je dat uit :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

Zeg, gaan we hier nou lopen kissebissen over een lettertype? Stelletje viswijven...;)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:Zeg, gaan we hier nou lopen kissebissen over een lettertype? Stelletje viswijven...;)
Ja was ook helemaal niet de bedoeling om hier nou een hele discussie over te voeren hoor. :D Het viel me laatst alleen effe op toen ik de tram in stapte dat er heel groot in ronde letters "Tramkaart" stond. :P Vond de oude kaart strakker.

Maar ben wel van mening dat je die tramkaart niet moet gaan vervuilen met tientallen buslijnen. De kracht van de huidige kaart is dat je, net als de metro, juist duidelijk en snel een overzicht hebt van de tramlijnen in het grootstedelijk gebied die in principe het leeuwendeel van de stad dekken en vooral door mensen van buiten het meest gebruikt zullen worden. En laten we eerlijk zijn, die tramkaart hangt er natuurlijk niet voor mensen die bekend zijn in Amsterdam (voor Bee zeg ik speciaal: uitzonderingen daargelaten). Toeristen of dagjespubliek zal niet snel in een Amsterdamse stadsbus zitten, op de Schiphol Sternet-lijnen na (wederom uitzonderingen daargelaten). De overzichtelijkheid verdwijnt als je ook alle buslijnen erin moet verwerken.

Om straks alleen nog maar selectief tram/buslijnen op z'n kaart weer te geven - bijvoorbeeld alleen R-net tram-/buslijnen - lijkt me niet wenselijk. Je geeft dan immers de indruk aan buitenstaanders dat er niet meer lijnen zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

@ Vinny: Het is absoluut een misverstand dat R-netlijnen belangrijker zijn dan niet-R-netlijnen. Dat zie je al aan het feit dat tram 1 wel R-net zou worden en tram 17 niet.
Nee. Dat is een misverstand. Wanneer een lijn tot het R-net behoort is het per definitie een lijn met een hogere status en dus belangrijker. Dat sommige (voor studenten en toeristen overigens grotendeels totaal irrelevante) bestemmingen ook/handiger bereikbaar zijn met tram 17 is leuk voor die reizigers, maar die weten de weg naar die tram heus zelf ook wel te vinden. Verder vind ik de huidige algemene lijnnet van GVB ook prima, alleen het grote nadeel is juist de hoge mate van detail zodat je enorme kaarten nodig hebt om alle informatie goed weer te geven. Eventjes een foldertje met het OV net lukt niet met zo'n lijnkaart. Je moet dan gaan uitdunnen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Nou jongens bus 95 blijft tot 1 januari 2012 door Nieuw Sloten rijden om het vertrek van bus 195 nog enigszins te compenseren en wordt niet al per 11 december opgeheven.

*bus* *bus* *bus*
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Meltrain »

Maar rijdt hij dan ook 's avonds en in het weekend? Nu doet hij dat toch niet?
(En waar heb je deze info overigens vandaan?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door paolie »

Vinny schreef:
@ Vinny: Het is absoluut een misverstand dat R-netlijnen belangrijker zijn dan niet-R-netlijnen. Dat zie je al aan het feit dat tram 1 wel R-net zou worden en tram 17 niet.
Nee. Dat is een misverstand. Wanneer een lijn tot het R-net behoort is het per definitie een lijn met een hogere status en dus belangrijker. Dat sommige (voor studenten en toeristen overigens grotendeels totaal irrelevante) bestemmingen ook/handiger bereikbaar zijn met tram 17 is leuk voor die reizigers, maar die weten de weg naar die tram heus zelf ook wel te vinden.
Was het maar zo, maar het is in de praktijk gewoon absoluut niet het geval dat R-net lijnen per definitie belangrijker zijn. Er wordt bijvoorbeeld straks een lijn R-net genoemd in de haarlemmermeer die met een frequentie van 2 maal per uur gaan rijden, zonder vrije infrastructuur. Dat is absoluut veel laagwaardiger dan heel wat bus-en tramlijnen die géén R-net worden.
Wat tram 1 en 17 betreft. Je snapt mijn punt denk ik niet helemaal. Beide lijnen rijden namelijk grotendeels dezelfde route en hebben dezelfde frequentie. De 17 is daarbij iets minder vertragingsgevoelig (en scoort dus beter op het criterium stiptheid) en doet het Osdorpplein aan (regiofunctie). Meerwaarde van de 1 is dat deze naar het Leidseplein rijdt. Maar dat doet R-net lijn 2 ook al.
Ik was overigens gisteren bij de officiële kick-off van R-net. Daarbij was ook de Stadsregio Rotterdam aanwezig, en die waren vol onbegrip over het feit dat Amsterdam maar liefs 31buslijnen R-net noemt, terwijl eigenlijk alleen de Zuidtangent aan de gestelde criteria voldoet.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

paolie schreef:Meerwaarde van de 1 is dat deze naar het Leidseplein rijdt. Maar dat doet R-net lijn 2 ook al.
Vergeet R-net lijn 5 niet! :D
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Meltrain schreef:Maar rijdt hij dan ook 's avonds en in het weekend? Nu doet hij dat toch niet?
(En waar heb je deze info overigens vandaan?)
Dat weet ik even niet. We hebben contact opgenomen met de stadsregio met de vraag waarom half Nieuw Sloten straks drie weken zonder busverbinding komt te zitten voor een leuk radio-item daarover. Een dag later werden we opgebeld met prompt het verhaal dat diezelfde dag in gesprekken was besloten de 95 toch 3-weken langer door te laten rijden.

:wink:
tgv2
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 16:21

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door tgv2 »

R-Flow schreef:
Meltrain schreef:Maar rijdt hij dan ook 's avonds en in het weekend? Nu doet hij dat toch niet?
(En waar heb je deze info overigens vandaan?)
Dat weet ik even niet. We hebben contact opgenomen met de stadsregio met de vraag waarom half Nieuw Sloten straks drie weken zonder busverbinding komt te zitten voor een leuk radio-item daarover. Een dag later werden we opgebeld met prompt het verhaal dat diezelfde dag in gesprekken was besloten de 95 toch 3-weken langer door te laten rijden.

:wink:
Leuk nieuws, terwijl de 95 juist niet in de spits rijdt :neg:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

Was het maar zo, maar het is in de praktijk gewoon absoluut niet het geval dat R-net lijnen per definitie belangrijker zijn. Er wordt bijvoorbeeld straks een lijn R-net genoemd in de haarlemmermeer die met een frequentie van 2 maal per uur gaan rijden, zonder vrije infrastructuur. Dat is absoluut veel laagwaardiger dan heel wat bus-en tramlijnen die géén R-net worden.
Ik neem aan dat R net verbindingen aan een aantal minimale critieria moet voldoen. Sommige wegen zijn autosnelweg terwijl er bijna geen kip over heen rijdt en sommige andere hoofdwegen zijn het niet, terwijl er juist wel enorm veel auto´s overheen rijden. Dit is vergelijkbaar, maak je als kaartenmaker dus een kaart met alleen snelwegen dan kun je niet zeggen, ja maar de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad is ook belangrijk, laat ik hem er ook maar op zetten. Dat geldt ook voor het R net. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door paolie »

Kijk, en hier gaat het nou mis. Er worden nu al lijnen aangewezen, die NIET aan de R-net criteria voldoen (1.altijd stipt 2. altijd digitale reisinformatie 3. nooit lang wachten). Een lijn die maar 2 keer per uur rijdt, voldoet daar gewoon niet aan. Oftewel, vergelijkbaar met RWS die de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad toch maar een snelwegstatus zou geven, alleen omdat het een belangrijke schakel is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

Volgens mij wordt er in de dienstregeling van 2012 nog helemaal geen R net klassificatie gegeven aan welke tramlijn dan ook in Amsterdam, dus ik vind dit een te voorbarige conclusie. Die digitale schermen komen (hopelijk) heus wel. Nooit lang wachten (een hoge frequentie) zal ook wel worden doorgevoerd, en punt 1. is in Amsterdam sowieso discutabel voor elke OV verbinding op maaiveld...,
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door STF »

Op de GVB site staat nu inderdaad vermeld dat lijn 95 blijft rijden tot januari.
Mijn bus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 nov 2011, 18:48

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Mijn bus »

Remco 12345 schreef:Nachtnet:
Bijna alle lijnen gaan in de nacht van donderdag op vrijdag terug van 2x/u naar 1x/u, behalve de beide Bijlmerlijnen en de lijn naar Amstelveen (354, 355 en 357)
360: Opgeheven.
369: Nieuwe nachtlijn via dezelfde route als de 69 overdag.
392: Opgeheven, Badhoevedorp verliest de (rechtstreekse) nachtverbinding met Schiphol.
In www.stadsregioamsterdam.nl was het anders:
http://linietrasy.w.interia.pl/schematy ... chtnet.pdf
De nacht lijnen: N1-N9. Dat was beter (3xx moet worden R-net-lijnen!).
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Het is al eerder vermeld hier dat N-nummers voorlopig niet voor gaan komen ivm de filmkasten/boordcomputer van de oudere bussen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

De plannen voor een ander nachtnet zijn volgens mij al een paar jaar geleden verlaten, waarom zou je anders eerst de lijnvoering naar bijvoorbeeld Noord of de Bijlmer goedkoper maken door er een lijn weg te halen om die vervolgens kort erna weer te introduceren :roll:

Overigens is het op sommige punten ook een volstrekt waardeloos plan met onnavolgbare routes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mijn bus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 nov 2011, 18:48

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Mijn bus »

hauptbahnhof schreef:Het is al eerder vermeld hier dat N-nummers voorlopig niet voor gaan komen ivm de filmkasten/boordcomputer van de oudere bussen.
Ja, neemt je mij niet kwalijk.
Maar het zal een rommel worden:
301-329 R-NET (Waterland+Almere/'t Gooi)
351-369 GVB-nachtlijnen (maar N01-N99 EBS- en Connexxion-nachtlijnen)
370 Connexxion-Interliner
371-379 R-NET Bizzliner
380-383 Connexxion-Interliner
391-398 R-NET (Zaanstreek)
Laatst gewijzigd door Mijn bus op zo 27 nov 2011, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door STF »

Ik zie het probleem niet zo; nachtbussen rijden alleen als gewone bussen niet rijden, dus is er ook geen verwarring mogelijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Meltrain »

Het enige 'probleem' in mijn ogen is dat de Connexxionlijnen 152, 157 en 158 nu in 322, 327 en 328 vernummerd moeten worden, terwijl 352, 357 resp. 358 veel logischer was...
Als de nachtlijnen van het GVB andere nummers zouden hebben (8xx bijvoorbeeld) zou bovenstaande wel kunnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door find_your_spot »

Meltrain schreef: Als de nachtlijnen van het GVB andere nummers zouden hebben (8xx bijvoorbeeld) zou bovenstaande wel kunnen.
Het systeem loopt maar tot 400 dus een 800 serie kan je vergeten.
For Your Railroad Adventures
Mijn bus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 nov 2011, 18:48

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Mijn bus »

SRA heeft een Nxx systeem uitgevoerd. Dus het moet gelijkmatig zijn. Of was het een vergissing?
Remco 12345
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:23

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Remco 12345 »

bij bus 48 word per 1-01-2012 met geleden bussen gereden.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten