Kijk dat bedoel ik dus...Mojito schreef:"Tramkaart"... zo noemde mijn moeder (net voor de oorlog geboren in Nederlands-Indië, sinds 1955 in Nederland en sinds '58 in Amsterdam) tot voor kort de Strippenkaart. :)
Dienstregeling GVB 2012
Re: Dienstregeling GVB 2012
Re: Dienstregeling GVB 2012
Ik denk dat je om te beginnen vooral niet alles zo verschrikkelijk letterlijk moet nemen en het handig is dat je beetje tussen de regeltjes door leest.Bee schreef:De letters van Arial Rounded zijn echter wel echte schriftletters. De letters van Comic Sans staan schots en scheef en hebben soms weer overbodige haken en soms ontbreken haken, het lettertype is niet constant in vormgeving terwijl Arial Rounded dat toch wel is. De verschillen zijn toch wel heel erg groot.
Re: Dienstregeling GVB 2012
Ik denk dat je niet zo moet zeuren om kleine dingetjes, dan lok je dat uit
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling GVB 2012
Zeg, gaan we hier nou lopen kissebissen over een lettertype? Stelletje viswijven...;)
Re: Dienstregeling GVB 2012
Ja was ook helemaal niet de bedoeling om hier nou een hele discussie over te voeren hoor. :D Het viel me laatst alleen effe op toen ik de tram in stapte dat er heel groot in ronde letters "Tramkaart" stond. Vond de oude kaart strakker.Alargule schreef:Zeg, gaan we hier nou lopen kissebissen over een lettertype? Stelletje viswijven...;)
Maar ben wel van mening dat je die tramkaart niet moet gaan vervuilen met tientallen buslijnen. De kracht van de huidige kaart is dat je, net als de metro, juist duidelijk en snel een overzicht hebt van de tramlijnen in het grootstedelijk gebied die in principe het leeuwendeel van de stad dekken en vooral door mensen van buiten het meest gebruikt zullen worden. En laten we eerlijk zijn, die tramkaart hangt er natuurlijk niet voor mensen die bekend zijn in Amsterdam (voor Bee zeg ik speciaal: uitzonderingen daargelaten). Toeristen of dagjespubliek zal niet snel in een Amsterdamse stadsbus zitten, op de Schiphol Sternet-lijnen na (wederom uitzonderingen daargelaten). De overzichtelijkheid verdwijnt als je ook alle buslijnen erin moet verwerken.
Om straks alleen nog maar selectief tram/buslijnen op z'n kaart weer te geven - bijvoorbeeld alleen R-net tram-/buslijnen - lijkt me niet wenselijk. Je geeft dan immers de indruk aan buitenstaanders dat er niet meer lijnen zijn.
Re: Dienstregeling GVB 2012
Nee. Dat is een misverstand. Wanneer een lijn tot het R-net behoort is het per definitie een lijn met een hogere status en dus belangrijker. Dat sommige (voor studenten en toeristen overigens grotendeels totaal irrelevante) bestemmingen ook/handiger bereikbaar zijn met tram 17 is leuk voor die reizigers, maar die weten de weg naar die tram heus zelf ook wel te vinden. Verder vind ik de huidige algemene lijnnet van GVB ook prima, alleen het grote nadeel is juist de hoge mate van detail zodat je enorme kaarten nodig hebt om alle informatie goed weer te geven. Eventjes een foldertje met het OV net lukt niet met zo'n lijnkaart. Je moet dan gaan uitdunnen.@ Vinny: Het is absoluut een misverstand dat R-netlijnen belangrijker zijn dan niet-R-netlijnen. Dat zie je al aan het feit dat tram 1 wel R-net zou worden en tram 17 niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling GVB 2012
Nou jongens bus 95 blijft tot 1 januari 2012 door Nieuw Sloten rijden om het vertrek van bus 195 nog enigszins te compenseren en wordt niet al per 11 december opgeheven.
*bus* *bus* *bus*
*bus* *bus* *bus*
Re: Dienstregeling GVB 2012
Maar rijdt hij dan ook 's avonds en in het weekend? Nu doet hij dat toch niet?
(En waar heb je deze info overigens vandaan?)
(En waar heb je deze info overigens vandaan?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling GVB 2012
Was het maar zo, maar het is in de praktijk gewoon absoluut niet het geval dat R-net lijnen per definitie belangrijker zijn. Er wordt bijvoorbeeld straks een lijn R-net genoemd in de haarlemmermeer die met een frequentie van 2 maal per uur gaan rijden, zonder vrije infrastructuur. Dat is absoluut veel laagwaardiger dan heel wat bus-en tramlijnen die géén R-net worden.Vinny schreef:Nee. Dat is een misverstand. Wanneer een lijn tot het R-net behoort is het per definitie een lijn met een hogere status en dus belangrijker. Dat sommige (voor studenten en toeristen overigens grotendeels totaal irrelevante) bestemmingen ook/handiger bereikbaar zijn met tram 17 is leuk voor die reizigers, maar die weten de weg naar die tram heus zelf ook wel te vinden.@ Vinny: Het is absoluut een misverstand dat R-netlijnen belangrijker zijn dan niet-R-netlijnen. Dat zie je al aan het feit dat tram 1 wel R-net zou worden en tram 17 niet.
Wat tram 1 en 17 betreft. Je snapt mijn punt denk ik niet helemaal. Beide lijnen rijden namelijk grotendeels dezelfde route en hebben dezelfde frequentie. De 17 is daarbij iets minder vertragingsgevoelig (en scoort dus beter op het criterium stiptheid) en doet het Osdorpplein aan (regiofunctie). Meerwaarde van de 1 is dat deze naar het Leidseplein rijdt. Maar dat doet R-net lijn 2 ook al.
Ik was overigens gisteren bij de officiële kick-off van R-net. Daarbij was ook de Stadsregio Rotterdam aanwezig, en die waren vol onbegrip over het feit dat Amsterdam maar liefs 31buslijnen R-net noemt, terwijl eigenlijk alleen de Zuidtangent aan de gestelde criteria voldoet.
Re: Dienstregeling GVB 2012
Vergeet R-net lijn 5 niet! :Dpaolie schreef:Meerwaarde van de 1 is dat deze naar het Leidseplein rijdt. Maar dat doet R-net lijn 2 ook al.
Re: Dienstregeling GVB 2012
Dat weet ik even niet. We hebben contact opgenomen met de stadsregio met de vraag waarom half Nieuw Sloten straks drie weken zonder busverbinding komt te zitten voor een leuk radio-item daarover. Een dag later werden we opgebeld met prompt het verhaal dat diezelfde dag in gesprekken was besloten de 95 toch 3-weken langer door te laten rijden.Meltrain schreef:Maar rijdt hij dan ook 's avonds en in het weekend? Nu doet hij dat toch niet?
(En waar heb je deze info overigens vandaan?)
Re: Dienstregeling GVB 2012
Leuk nieuws, terwijl de 95 juist niet in de spits rijdt :neg:R-Flow schreef:Dat weet ik even niet. We hebben contact opgenomen met de stadsregio met de vraag waarom half Nieuw Sloten straks drie weken zonder busverbinding komt te zitten voor een leuk radio-item daarover. Een dag later werden we opgebeld met prompt het verhaal dat diezelfde dag in gesprekken was besloten de 95 toch 3-weken langer door te laten rijden.Meltrain schreef:Maar rijdt hij dan ook 's avonds en in het weekend? Nu doet hij dat toch niet?
(En waar heb je deze info overigens vandaan?)
Re: Dienstregeling GVB 2012
Ik neem aan dat R net verbindingen aan een aantal minimale critieria moet voldoen. Sommige wegen zijn autosnelweg terwijl er bijna geen kip over heen rijdt en sommige andere hoofdwegen zijn het niet, terwijl er juist wel enorm veel auto´s overheen rijden. Dit is vergelijkbaar, maak je als kaartenmaker dus een kaart met alleen snelwegen dan kun je niet zeggen, ja maar de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad is ook belangrijk, laat ik hem er ook maar op zetten. Dat geldt ook voor het R net.Was het maar zo, maar het is in de praktijk gewoon absoluut niet het geval dat R-net lijnen per definitie belangrijker zijn. Er wordt bijvoorbeeld straks een lijn R-net genoemd in de haarlemmermeer die met een frequentie van 2 maal per uur gaan rijden, zonder vrije infrastructuur. Dat is absoluut veel laagwaardiger dan heel wat bus-en tramlijnen die géén R-net worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling GVB 2012
Kijk, en hier gaat het nou mis. Er worden nu al lijnen aangewezen, die NIET aan de R-net criteria voldoen (1.altijd stipt 2. altijd digitale reisinformatie 3. nooit lang wachten). Een lijn die maar 2 keer per uur rijdt, voldoet daar gewoon niet aan. Oftewel, vergelijkbaar met RWS die de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad toch maar een snelwegstatus zou geven, alleen omdat het een belangrijke schakel is.
Re: Dienstregeling GVB 2012
Volgens mij wordt er in de dienstregeling van 2012 nog helemaal geen R net klassificatie gegeven aan welke tramlijn dan ook in Amsterdam, dus ik vind dit een te voorbarige conclusie. Die digitale schermen komen (hopelijk) heus wel. Nooit lang wachten (een hoge frequentie) zal ook wel worden doorgevoerd, en punt 1. is in Amsterdam sowieso discutabel voor elke OV verbinding op maaiveld...,
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Dienstregeling GVB 2012
Op de GVB site staat nu inderdaad vermeld dat lijn 95 blijft rijden tot januari.
Re: Dienstregeling GVB 2012
In www.stadsregioamsterdam.nl was het anders:Remco 12345 schreef:Nachtnet:
Bijna alle lijnen gaan in de nacht van donderdag op vrijdag terug van 2x/u naar 1x/u, behalve de beide Bijlmerlijnen en de lijn naar Amstelveen (354, 355 en 357)
360: Opgeheven.
369: Nieuwe nachtlijn via dezelfde route als de 69 overdag.
392: Opgeheven, Badhoevedorp verliest de (rechtstreekse) nachtverbinding met Schiphol.
http://linietrasy.w.interia.pl/schematy ... chtnet.pdf
De nacht lijnen: N1-N9. Dat was beter (3xx moet worden R-net-lijnen!).
-
- Berichten: 3932
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Dienstregeling GVB 2012
Het is al eerder vermeld hier dat N-nummers voorlopig niet voor gaan komen ivm de filmkasten/boordcomputer van de oudere bussen.
Re: Dienstregeling GVB 2012
De plannen voor een ander nachtnet zijn volgens mij al een paar jaar geleden verlaten, waarom zou je anders eerst de lijnvoering naar bijvoorbeeld Noord of de Bijlmer goedkoper maken door er een lijn weg te halen om die vervolgens kort erna weer te introduceren
Overigens is het op sommige punten ook een volstrekt waardeloos plan met onnavolgbare routes.
Overigens is het op sommige punten ook een volstrekt waardeloos plan met onnavolgbare routes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling GVB 2012
Ja, neemt je mij niet kwalijk.hauptbahnhof schreef:Het is al eerder vermeld hier dat N-nummers voorlopig niet voor gaan komen ivm de filmkasten/boordcomputer van de oudere bussen.
Maar het zal een rommel worden:
301-329 R-NET (Waterland+Almere/'t Gooi)
351-369 GVB-nachtlijnen (maar N01-N99 EBS- en Connexxion-nachtlijnen)
370 Connexxion-Interliner
371-379 R-NET Bizzliner
380-383 Connexxion-Interliner
391-398 R-NET (Zaanstreek)
Laatst gewijzigd door Mijn bus op zo 27 nov 2011, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Dienstregeling GVB 2012
Ik zie het probleem niet zo; nachtbussen rijden alleen als gewone bussen niet rijden, dus is er ook geen verwarring mogelijk.
Re: Dienstregeling GVB 2012
Het enige 'probleem' in mijn ogen is dat de Connexxionlijnen 152, 157 en 158 nu in 322, 327 en 328 vernummerd moeten worden, terwijl 352, 357 resp. 358 veel logischer was...
Als de nachtlijnen van het GVB andere nummers zouden hebben (8xx bijvoorbeeld) zou bovenstaande wel kunnen.
Als de nachtlijnen van het GVB andere nummers zouden hebben (8xx bijvoorbeeld) zou bovenstaande wel kunnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Dienstregeling GVB 2012
Het systeem loopt maar tot 400 dus een 800 serie kan je vergeten.Meltrain schreef: Als de nachtlijnen van het GVB andere nummers zouden hebben (8xx bijvoorbeeld) zou bovenstaande wel kunnen.
For Your Railroad Adventures
Re: Dienstregeling GVB 2012
SRA heeft een Nxx systeem uitgevoerd. Dus het moet gelijkmatig zijn. Of was het een vergissing?
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:23
Re: Dienstregeling GVB 2012
bij bus 48 word per 1-01-2012 met geleden bussen gereden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 152 gasten