Dienstregeling GVB 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Prutsers daar in Zwitserland. In Duitsland is een systeem met twee TV-schermen in opkomst, waarbij op het ene scherm algemene reisinformatie wordt vertoond en op de ander reisinformatie (volgende haltes, overstappen bij de volgende haltes). Ook worden daar op sommige plekken overstappen met lijnnummers en bestemmingen omgeroepen, speciale attracties EN bij de belangrijkste haltes ook nog in het Engels en Frans erachteraan. Beat that! :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:Uitgelegd door wie? Bovendien: reizigers kun je toch ook over de bestemming in de trein zelf informeren middels displays aan boord? Doen ze in 'iedere' andere wereldstad ook...
Jouw argumentatie volgende hoef je in dat geval ook niet de haltes af te roepen, staat immers ook in de displays. Blijkbaar ook nog nooit van blinden en slechtzienden gehoord.
Alargule schreef:En trouwens, Amsterdam is geen wereldstad. Daarom kan het hier niet.
Amsterdam is een wereldstad van de categorie "Alpha". Gedeeld met het door jouw genoemde Toronto maar ook bijvoorbeeld Los Angeles, en zelfs een classificatie hoger dan New Delhi.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Prutsers daar in Zwitserland. In Duitsland is een systeem met twee TV-schermen in opkomst, waarbij op het ene scherm algemene reisinformatie wordt vertoond en op de ander reisinformatie (volgende haltes, overstappen bij de volgende haltes). Ook worden daar op sommige plekken overstappen met lijnnummers en bestemmingen omgeroepen, speciale attracties EN bij de belangrijkste haltes ook nog in het Engels en Frans erachteraan. Beat that! :wink:
Dat is perfect natuurlijk. Minus het Frans. :P
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door FLJ »

Een GVB-insider geeft op een ander forum aan dat de beeldschermen in de Combino's per 1 januari uit zullen worden gezet door het beëindigen van het contract waarna ze verwijderd zullen worden.

Onbegrijpelijk, ze zouden zoveel andere dingen met de beeldschermen kunnen doen dan de reclame die er nu op wordt getoond.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

FLJ schreef:Een GVB-insider geeft op een ander forum aan dat de beeldschermen in de Combino's per 1 januari uit zullen worden gezet door het beëindigen van het contract waarna ze verwijderd zullen worden.

Onbegrijpelijk, ze zouden zoveel andere dingen met de beeldschermen kunnen doen dan de reclame die er nu op wordt getoond.
Wat de fok is dat nou weer joh?? :? Overal duidelijk zichtbare en ook nog eens dubbelzijdige schermen waar je prachtig reisinformatie op kan vertonen net zoals in de nieuwe metro's, halen ze die dingen weg. :neg:
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door fred1954 »

R-Flow schreef:
Amsterdam is een wereldstad van de categorie "Alpha". Gedeeld met het door jouw genoemde Toronto maar ook bijvoorbeeld Los Angeles, en zelfs een classificatie hoger dan New Delhi.
Bij mijn weten zit Amsterdam in de categorie "Gamma"......
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

fred1954 schreef:Bij mijn weten zit Amsterdam in de categorie "Gamma"......
Dat was de categorisering van 1999. Anno 2010 zit Amsterdam in de categorie "Alpha".

http://en.wikipedia.org/wiki/Global_city

Bovenstaand genoeg bevestiging dat Amsterdam toch echt als redelijk vooraanstaande wereldstad gezien wordt dus weer een discussie minder. Terug on topic dan maar? :wink:
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door fred1954 »

R-Flow schreef:
fred1954 schreef:Bij mijn weten zit Amsterdam in de categorie "Gamma"......
Dat was de categorisering van 1999. Anno 2010 zit Amsterdam in de categorie "Alpha".

http://en.wikipedia.org/wiki/Global_city

Bovenstaand genoeg bevestiging dat Amsterdam toch echt als redelijk vooraanstaande wereldstad gezien wordt dus weer een discussie minder. Terug on topic dan maar? :wink:
Je hebt gelijk over de categorie "Alpha", laten we over die rangschikking maar niet gaan discussiëren hier, is inderdaad off topic.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Ik ben naar de nieuwe dienstregeling van de tram aan het kijken en het wordt er niet beter op!
Als ik alleen naar de Lekstraatlijnen kijk, zie ik dat de meeste 1 of 2 minuten verliezen op hun rijtijd. Geen enkele lijn wordt verruimd.

Het slechtste wordt lijn 12 die het met 1 tram minder gaat doen. Dat komt door 2 minuten minder rijtijd, 1 minuut ipv 3 minuten op Sloterdijk en 6 minuten ipv 12 minuten op Amstel.. Zal me niet verbazen als deze lijn minder op tijd gaat rijden...

In de Havenstraat blijft alles nagenoeg gelijk behalve lijn 16 die 1 minuut bij krijgt en lijn 24 die 1 minuut moet inleveren. Qua aantal wagens heb ik niet gekeken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

Het slechtste wordt lijn 12 die het met 1 tram minder gaat doen. Dat komt door 2 minuten minder rijtijd, 1 minuut ipv 3 minuten op Sloterdijk en 6 minuten ipv 12 minuten op Amstel.. Zal me niet verbazen als deze lijn minder op tijd gaat rijden...
Zo dat was volgens mij ook hard nodig ook. Meestal kan het trampersoneel wel twee potjes patience spelen in de tussentijd op station Amstel. Ook bij Sloterdijk is de omloop wat sneller geworden, ik zie dus eigenlijk niet echt een probleem.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Dat valt best mee. Vooral omdat de rijtijd niet al te ruim is...
Vooral in de spits haal ik de rijtijd daar amper (of ik moet als een gek rijden en mensen die aan komen rennen negeren).
En al helemaal met een ouwe bak...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Klaasje »

Vroegâh stonden bij het Amstel wel vaak meerdere trams. Tegenwoordig zie ik er zelden meer dan één. Het is dus al stukken efficiënter dan eerst.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Ach ja, de tijd zal het leren wat voor effect ze hiermee gaan krijgen:
of veel trams zullen te laat zijn/vertrekken
of mensen gaan juist racen met die trams (buiten de spits) om nog een beetje buffertijd over te houden. Gevolg, tram komt te vroeg aan en sta je daar met je goed gedrag op de volgende te wachten...
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

R-Flow schreef:Jouw argumentatie volgende hoef je in dat geval ook niet de haltes af te roepen, staat immers ook in de displays. Blijkbaar ook nog nooit van blinden en slechtzienden gehoord.
Volgens mij volg je mijn argumentatie dan toch in de verkeerde richting. Het omroepen van haltenamen heeft namelijk zeker meerwaarde. Ik kan me de tijd dat we het zonder deden eigenlijk al niet meer voorstellen - dat constante getuur uit het raam van tram of bus naar het piepkleine schrift dat de haltenaam aangaf...als je geluk had en het stond erop.
R-Flow schreef:Amsterdam is een wereldstad van de categorie "Alpha". Gedeeld met het door jouw genoemde Toronto maar ook bijvoorbeeld Los Angeles, en zelfs een classificatie hoger dan New Delhi.
:lol: Heerlijk, dat je classificaties nodig hebt om te onderbouwen dat Amsterdam een wereldstad is... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

Het omroepen van haltenamen heeft namelijk zeker meerwaarde. Ik kan me de tijd dat we het zonder deden eigenlijk al niet meer voorstellen -
"Beste bestuurder. Kunt u mij waarschuwen als we bij halte xyz zijn aangekomen?" :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

"sorry mevrouw, u moest eigenlijk 3 haltes geleden al uitstappen maar was het vergeten. het beste kunt u nu teruglopen want anders staat u toch een kwartier te wachten."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

Dat doen ze bij het GVB ja. Bij normale vervoersbedrijven heb je meer kans klantvriendelijk personeel tegen te komen :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Een chauffeur kan niet vergeten dat iemand ergens eruit moest? :|
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Klaasje »

Vaak genoeg meegemaakt dat de chauffeur het was vergeten of dat het na een personeelswissel fout ging. (En dat was bij de groene vervoerder.) Uiteindelijk kan je je als reiziger beter uitleveren aan een medereiziger dan aan het rijdend personeel dat op meer zaken moet letten denk ik.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

En daarom gebruik ik ook altijd (voor zover ik ze heb dan) lijnfolders. De halte onderstrepen waar ze heen moeten en laat ze zelf opletten. Alleen had ik laatst geen lijnfolders op de wagen. Dus er waren een paar toeristen die naar Leidseplein moeten. Dus ik zeg duidelijk articulerend dat ze bij Frederiksplein eruit moeten en geef mezelf een mental note dat ik hun erop zal attenderen als we daar zijn. Vervolgens vervolg ik mijn rit en tussen Stadhouderskade en Frederiksplein is het opletten (op de wissellamp die niet van ver zichtbaar is, of de halte Frederiksplein niet al vol is, of er geen auto's op de rijbaan naast me staan (die kunnen gaan keren) enz). Ik dacht er pas weer aan toen ik van halte Weteringcircuit ben vertrokken. :|

Dus misschien moet jij (Vinny) beter nadenken over wat jij zegt, ipv meteen onterechte kritiek te leveren! :evil:
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

...of misschien moet jij niet meteen als de gebeten hond reageren. Dat zegt ook wel wat over de houding van het rijdend personeel in het algemeen. Klaarblijkelijk voelen jullie je (door 'de reiziger' of door je eigen management) een beetje in het hoekje gedrukt, waardoor openstaan voor kritiek (ook al is die zo ongenuanceerd als die van Vinny) al minder vanzelfsprekend is. Dan maar in de verdediging.

Dat we allemaal wel eens wat vergeten is maar heel menselijk. Lullig voor die reizigers, maar er zal geen bloed uitvloeien. Maar je bent als personeel van GVB (en elk ander vervoersbedrijf wat dat betreft) wel het uithangbordje van je organisatie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

Ja, ik vind passagiers op de hoogte houden van waar ze zijn een kerntaak van het openbaar vervoer personeel. Overigens had ik ook niet voor niets een evil-smiley achter mijn bericht geplaatst...

Overigens heb ik er in Nederland niet zoveel last van hoor. De paar keren dat ik naar Heeg, boerderij 204 moet zijn op de vingers van één hand te tellen en ik heb dan nog wel genoeg oplettend vermogen om af te leiden waar ik er uit moet. In het buitenland is het een ander verhaal. Ik ben in 2000 in Israël geweest, en daar kon ik de haltebordjes niet eens lezen. Ik heb wel altijd mijn bestemming (hoewel soms met de nodige kunst - en vliegwerk) kunnen bereiken, door behulpzaam buspersoneel. Het kan dus wel :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Alargule schreef:...of misschien moet jij niet meteen als de gebeten hond reageren. Dat zegt ook wel wat over de houding van het rijdend personeel in het algemeen. Klaarblijkelijk voelen jullie je (door 'de reiziger' of door je eigen management) een beetje in het hoekje gedrukt, waardoor openstaan voor kritiek (ook al is die zo ongenuanceerd als die van Vinny) al minder vanzelfsprekend is. Dan maar in de verdediging.

Dat we allemaal wel eens wat vergeten is maar heel menselijk. Lullig voor die reizigers, maar er zal geen bloed uitvloeien. Maar je bent als personeel van GVB (en elk ander vervoersbedrijf wat dat betreft) wel het uithangbordje van je organisatie.
In een hoekje gedrukt? Nee hoor. Alleen ik irriteer me aan de houding van veel mensen (en dat is niet alleen hier op het forum) dat zij de beste stuurlui zijn. Ik sta zeker weten open voor kritiek maar het moet gegrond zijn. Niet dat we niet klantvriendelijk zijn als we vergeten om mensen te waarschuwen als ze ergens zijn aangekomen. (en natuurlijk heb je uitzonderingen tussen, maar dat heb je ook bij RET, HTM, CXX, EBS enz...). Zelfde geldt voor wat ik over lijn 12 een paar posts hierboven heb geschreven. Dan komt meteen dat het beter is etc. Maar ik had van de week op diezelfde lijn 12 2 ritten achter elkaar moeten doen (zonder van mijn plek af te gaan op SLD en AMS) en daarna nog binnenlopen simpelweg omdat op dat moment maar 3 minuten buffertijd was op AMS en ik op SLD maar 2 minuten had. Gevolg, barstende koppijn (wat ook kwam door de regen wat de zicht belemmerd maar wel proberen om de tram door de drukke straten van Amsterdam te persen, zonder iemand aan te rijden of iets dergelijks).

Men wilt wel dat het OV zo vaak mogelijk rijdt en altijd op tijd, maar men vindt het ook prima als de weinige speling wat er overblijft... De omgekeerde wereld :wink:

En daarom reageer ik zo... snappie? :D
Overigens had ik ook niet voor niets een evil-smiley achter mijn bericht geplaatst...
Als je nou de Twisted-evil-smiley had gezet, was het anders overgekomen. :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Geert »

Klaasje schreef:Vaak genoeg meegemaakt dat de chauffeur het was vergeten of dat het na een personeelswissel fout ging. (En dat was bij de groene vervoerder.) Uiteindelijk kan je je als reiziger beter uitleveren aan een medereiziger dan aan het rijdend personeel dat op meer zaken moet letten denk ik.
Heel herkenbaar. En ook wel begrijpelijk (zie het voorbeeld van Hauptbahnhof), wat dat betreft is het een goede ontwikkeling dat min of meer elke bus en tram in Nederland tegenwoordig automatische halteafroepen heeft. :)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door find_your_spot »

Als mensen vragen of ik ze wil vertellen waar ze moeten uitstappen zeg ik altijd: ""De haltes worden automatisch omgeroepen en in het display kunt u de halte zien""
Waarna ik met mijn beste articulatie de halteafroep na probeer te doen.

Helaas blijf je een volk hebben wat niet leest en niet luistert. Overigens bereken ik dagjes mensen uit Overijssel, Limburg en Groningen ook onder toeristen.
For Your Railroad Adventures
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten