Pagina 11 van 11

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 15:14
door fogeltje
find_your_spot schreef:Als mensen vragen of ik ze wil vertellen waar ze moeten uitstappen zeg ik altijd: ""De haltes worden automatisch omgeroepen en in het display kunt u de halte zien""
Hah, datzelfde heb ik mensen ook ooit vertelt. En uiteraard stond de halteafroep of veel te zacht of stonden uit en vielen de schermen onderweg door een omleiding uit en gingen niet meer aan toen we weer op de route reden. Vervolgens keken die mensen me smerig aan toen ik wakker werd (was inmiddels in slaap gevallen). Bleek inmiddels dat hun halte al voorbij was geweest. Niet even aan een andere reiziger vragen als je ziet dat de schermen uitvallen (genoeg volk in de bus) of naar voren lopen.

Chauffeurs die ik meemaak zijn meestal wel klantvriendelijk namelijk. Ik ben op de stadsdienst Eindhoven ook wel eens naar voren gelopen toen de schermen het niet deden en de omroepstem niet te verstaan was (en ik natuurlijk ook mijn busboekje MET haltelijst niet bij had). En ik werd vervolgens netjes door de chauffeur geattendeerd dat mijn halte weldra bereikt ging worden (even achterwege gelaten dat het uiteindelijk de verkeerde halte was en ik dat pas doorhad toen de bus alweer weg was :') ).

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 15:57
door Fles
Alargule schreef: :lol: Heerlijk, dat je classificaties nodig hebt om te onderbouwen dat Amsterdam een wereldstad is... :mrgreen:
En dan met wikipedia als bron komen :') :D

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 17:08
door fred1954
Ik weet niet of ie al gepost is, maar op de GVB-site staan nu officieel de wijzigingen voor 2012

http://www.gvb.nl/reizigers/actueleinfo ... g2012.aspx

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 18:49
door Alargule
Ben benieuwd naar die 'compleet nieuwe' plattegronden! :Y

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 23:24
door hauptbahnhof
Vergoedingsregeling! :pos:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 23:51
door JWM
De wagenverkoop gaat trouwens ook iets omhoog. Een 1-uurskaart kost straks 2,70 (nu 2,60).

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 23:54
door find_your_spot
Ook de 24, 48, 72, 96, 120, 144 en 168 uurskaarten moeten eraan geloven.

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 03:05
door midnet
JWM schreef:De wagenverkoop gaat trouwens ook iets omhoog. Een 1-uurskaart kost straks 2,70 (nu 2,60).
Maar vergelijk/reken: als die KMprijs zoveel omhoogschiet, wordt het dan toch bij een kortere reisafstand voordeliger om een kaartje los te kopen? Iemand die cijfers bij de hand?
(in deze grote tropiese stad waar ik nu ben is het-behalve dat het frisjes en kil is, nog steeds gratis bussen en is de ritprijs voor de regeringsbus omlaag gegaan-met resp. 1 en 2 Eurcent vor normaal/AirCon)

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 09:26
door Mojito
Ik heb vandaag een GVB krantje uit de 51 getrokken (met een tie-wrapje aan een stang bevestigd) en daar staat inderdaad een nieuwe lijnenkaart in, gemaakt door Carto Studio. Het lijkt er echter op dat zij de FIS kaart als het ware in hun eigen stijl hebben overgetrokken, want er is veel, heel veel nagenoeg hetzelfde. Al vind ik het totaalplaatje net iets mooier, iets verzorgder, iets gedetailleerder (landschappelijke ondergrond), iets gelikter (mooier lettertype).

Toch jammer dat men niet dezelfde stijl heeft gehanteerd als bij zo'n beetje alle andere lijnenkaarten die ze bij Carto Studio maken.

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 09:30
door Klaasje
De klant zou zomaar koning kunnen wezen..

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 10:09
door Geert
De klant is koning, en het personeel is keizer toch? :D

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 10:10
door Alargule
Goed, de nieuwe 'tramkaart' kennen we allemaal al, Mojito heeft de nieuwe lijnennetkaart ook al kunnen bewonderen...waar ik nog wel benieuwd naar ben, is de nieuwe metroplattegrond - als ze die tenminste gaan vernieuwen. De inpassing van de Utrechtboog vind ik in de huidige versie storend (de spoorlijn gaat over de metrolijnen heen; bij alle andere kruisingen van spoor en metro gaat de spoorlijn onder de metrolijnen door); de Hemboog staat er nog niet eens op. De stations Diemen en Science Park liggen mijns inziens wel wat dicht op elkaar.

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 10:15
door Klaasje
Geert schreef:De klant is koning, en het personeel is keizer toch? :D
Ik doelde meer op het GVB als klant en carto studio als "personeel".

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 10:53
door Mojito
Ik bedenk me ineens dat er aan het begin van deze thread een linkje naar een uitsnede van een nieuwe kaart te vinden was. En inderdaad, voor wat je op die uitsnede ziet is de nieuwe Carto Studio GVB kaart als onderlegger gebruikt.

Nog niet zoals ik hem zelf het liefst zou zien maar goed, met het feit dat we nu verlost lijken te zijn van FIS (behalve dan voor de niet eens zo slechte Tramkaart) ben ik als Carto Studio-fan zeer tevreden! :)

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 12:04
door JWM

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 12:21
door Vinny
Het lukt me niet om dit pdfje te openen... :|

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 12:28
door Justin
Het is ook een vrij omvangrijk bestand...

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 12:53
door Alargule
JWM schreef:Klik (PDF!!!)
Tsja.

Het is zeker een ontwerp dat qua vormgeving weer wat frisser oogt. Maar om nou te zeggen: wát een vooruitgang!...? Die twee tinten groen zijn moeilijk uit elkaar te houden; de onderliggende plattegrond is veel te gedetailleerd - zeker op plekken waar dat helemaal geen zin heeft, zoals in het Amsterdamse Bos - waardoor er meer informatie tegelijkertijd op je afkomt en het dus ook meer moeite kost om de hoofd- en bijzaken uit elkaar te houden.

Ik zou het mooi vinden - volgens mij werd het hier al eens eerder gesuggereerd - als GVB nou eens met een integrale lijnenplattegrond zou komen die schematisch van opzet is, en waarbij er meer met kleuren wordt gewerkt om afzonderlijke hoofdroutes van tram, bus en metro van elkaar te onderscheiden. Denk aan de frequentnetplattegrond van de RET. Op haltes zou je dan gebiedsplattegronden kunnen ophangen, die inzoomen op het gebied waarin de halte zich bevindt, vergelijkbaar met de plattegronden die sinds enkele jaren in de metro hangen.
Bovendien, met de opkomst van apps op smartphones waarmee je snel je OV-reis vanaf je huidige positie kunt berekenen, is zo'n gedetailleerde plattegrond als deze eigenlijk al een beetje overbodig.

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 13:29
door paolie
Het weglaten van al die spitslijnen zou de kaart al een stuk overzichtelijker maken. Maak daar maar een apart kaartje van, net zoals bij de nachtbussen. Zonenummers en -grenzen zijn eigenlijk ook niet echt nuttig meer en kun je ook gewoon weglaten.
Ook erg slordig dat er een fout in de legenda staat (tram/busroute in tunnel).

Grootste gebrek aan deze kaart vind ik nog altijd het ontbreken van de haltenamen.

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 13:41
door Klaasje
Ik vindt het heel vervelend dat lijnen die soms totaal wat verschillends doen geen of nauwelijks afwijkende kleuren hebben. Zo zie je eigenlijk niets behalve dat er een tram bus of metro langskomt. Dat zie je ook wel als je uit het raam kijkt. :N

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 15:49
door Suus
Wat een fantastische kaart. Zoveel detail en toch een frisse vormgeving.

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 18:40
door R-Flow
Alargule schreef:Volgens mij volg je mijn argumentatie dan toch in de verkeerde richting. Het omroepen van haltenamen heeft namelijk zeker meerwaarde. Ik kan me de tijd dat we het zonder deden eigenlijk al niet meer voorstellen - dat constante getuur uit het raam van tram of bus naar het piepkleine schrift dat de haltenaam aangaf...als je geluk had en het stond erop.
Eerder kom je zelf met het argument aan dat het afroepen van de lijn+rijrichting geen meerwaarde heeft omdat het in de displays binnen in de trams te lezen is. Als we die logica van jou doortrekken hoef je ook niet de haltes af te roepen want die worden op diezelfde displays weergegeven. Zie niet in hoe ik jouw argumentatie dan in de verkeerde richting volg wanneer ik deze conclusie trek.
Alargule schreef: :lol: Heerlijk, dat je classificaties nodig hebt om te onderbouwen dat Amsterdam een wereldstad is... :mrgreen:
Ik verwijs je door naar een internationaal vooraanstaand bureau dat er uitgebreid onderzoek naar doet. Achter die classificaties zitten onderbouwingen die daar gewoon te lezen zijn. Redelijk zinloos om hier alles te gaan herhalen wat daar te lezen valt.

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 18:55
door R-Flow
Bee schreef:Wat een fantastische kaart. Zoveel detail en toch een frisse vormgeving.
Hij is inderdaad erg netjes. Nu alleen nog effe mooie metrokaarten e.d. op de stations ala RET.

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 20:08
door Remco 12345
ben nog steeds niet te spreken over het afschaffen van bus 42 , maar hoorde wel dat ze geleed gaan rijden met bus 48. volgens de eerdere plannen was het dat ze bus 42 gingen doortrekken naar sloterdijk en bus 48 afschaffen maar ze hebben het nu dus omgedraaid.

Re: Dienstregeling GVB 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 20:21
door JWM
De routewijziging van bus 63 staat niet in de GVB krant en ook niet bij de wijzigingen op de website...

Discussie gaat verder in Dienstregeling GVB 2012 #2.