Dienstregeling GVB 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

Het styleringsprincipe dat de kaartenmaker bij deze plattegrond heeft gebruikt, heeft nou juist helemaal niets van doen met de structuur van Amsterdam. Het is zuiver gericht op het CS als middelpunt, wat netwerktechnisch wel klopt, omdat de meeste tramlijnen hun begin/eindpunt bij dit station hebben, en de overige tramlijnen er als tangentiële lijnen omheen lopen. Hooguit de structuur van de Grachtengordel is er goed op te mappen - de rest van de stad buiten de Singelgracht volgt vaak al heel andere patronen.
In het oosten en zuiden van de stad werkt deze plattegrond nog wel, maar zeker in het westen is de verstoring ten opzichte van de werkelijke verhoudingen zo significant dat de vertaalslag van een stadsplattegrond naar deze plattegrond lastig wordt.

Het strikt volgen van de ringstructuur brengt de kaartenmaker bovendien op bepaalde stukken ook in de problemen. Kijk maar eens naar de plekken waar haltes op elkaar gepropt zijn (bijvoorbeeld op lijn 24 op de Stadionweg), of de nogal uitgerekte route van lijn 7 in het westen.
Het verloop van de Ringmetro is weliswaar eenvoudig te volgen, maar de stations zonder overstapmogelijkheid op de tram zijn moeilijk te vinden. Bovendien is de afstand tussen de stations op deze plattegrond zwaar verstoord. Kijk maar eens naar het tracé Heemstedestraat - Zuid. Het foutje bij Duivendrecht is vast wel te verhelpen.

Ik vind het concept zeker mooi, maar ik denk dat het te restrictief is voor een flexibel ontwerp, en te verstoord ten opzichte van de werkelijke verhoudingen om ook praktisch te zijn.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door paolie »

Er zitten uiteraard nog wat grafische en geografische foutjes in. Maar juist het loslaten van een geografische ondergrond, in combinatie met het samenvoegen van het tram- en metronet tot een samenhangend railnetwerk, vind ik de grote meerwaarde van deze kaart. Dat daarbij de afstanden niet altijd overeenkomen met de werkelijkheid, en ook de locatie soms wat afwijkt, is inherent aan het type kaart. Je ziet hetzelfde verschijnsel bij wereldberoemde metroplattegronden als die van Londen of Parijs. En juist doordat deze kaarten zo stilistisch zijn, zijn ze zo'n succes geworden.
Wanneer deze kaart grafisch iets beter wordt uitgewerkt, kan het een van de meest herkenbare, mooiste en praktische ov-plattegronden ter wereld worden denk ik.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

We raken wat off topic, maar het is een interessante discussie.

Inderdaad is afwijking tov de werkelijke geografie inherent aan geschematiseerde kaarten. Maar dat alleen betekent natuurlijk nog niet dat iedere geschematiseerde weergave dus ook meteen goed werkt.
Als je wilt weten waarom de Londense plattegrond zo goed werkt, zul je ook eerst moeten kijken naar de Londense situatie zelf. Daar zie je dat het metronetwerk zeer uitgestrekt is, waarbij alle lijnen in een relatief klein gebied in het centrum samenkomen met korte stationsafstanden. Buiten het centrum van Londen zijn de afstanden tussen de stations al veel groter. Een plattegrond die trouw de geografie zou volgen, zou óf veel te groot worden, óf inboeten op leesbaarheid in het centrale deel van de plattegrond. Hier is schematisering dus een middel om een ander doel te bereiken, nl. betere leesbaarheid van de plattegrond. Daarnaast bestaat er tussen het Londense metronetwerk en het erbovenliggende stratenpatroon nauwelijks een relatie. Hier verstoort de mind map van bovengronds Londen de mind map van de metro dus veel minder.
In een stad als New York, waar al een veel sterkere relatie tussen metro en stratenpatroon bestaat, werkt een schematische weergave in Londense stijl al veel minder. Zie de ondergang van de Vignelli-plattegrond in de jaren '70, en de vervanging ervan door de huidige plattegrond die veel meer overeenkomt met de werkelijke verhoudingen.

Bij de 'cirkelplattegrond' van het Amsterdamse tramnetwerk is schematisering ook een beetje een doel op zich geworden: alle lijnen worden gedwongen zich te conformeren aan het strikte patroon van concentrische cirkels die het CS als middelpunt hebben. Dus krijg je soms die rare verstoringen, die je er alleen met de grootste moeite en compromissen aan het concentrische ontwerp uit zult weten te krijgen.
Het verlies in oriëntatie agv botsende mind maps van Amsterdam en deze plattegrond zit hem niet zozeer in het niet exact weergeven van het achterliggende stratenpatroon, maar vooral in de onderlinge verhoudingen tussen tramlijnen zoals die zijn weergegeven. Lijnen 1 en 2 lopen veel te veel in zuidelijke richting op deze plattegrond. Iedereen die regelmatig met de Ringlijn tussen Heemstedestraat en Amstelveenseweg rijdt, weet dat de metro daar een abrupte verandering in oriëntatie van noord/zuid naar oost/west maakt. Die wordt op deze plattegrond niet weergegeven - de hele Ringlijn wordt als een echte halve cirkel getoond.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Alsjeblieft niet. Je hebt ook zoiets als 'te gestileerd', en in die categorie valt deze plattegrond zeker. Moeilijk te vertalen naar de 'mind map' die reizigers van Amsterdam in hun hoofd zullen hebben zitten, zeker voor wat betreft de lijnen in westelijke richting.
Het is een bijna ideale manier om te laten zien hoe eenvoudig het OV netwerk van Amsterdam is opgebouwd, met een spinnenwebstructuur. Je kunt ook zien wat de missende schakels zijn bijv.; verder komt de grachtengordelcirkel terug in de vormgeving. Helaas is het niet echt toepasbaar voor meer wereldsteden, want Amsterdam is vrijwel de enige stad die gebouwd is volgens deze structuur..., en het OV netwerk sluit daar nogal op aan (met cirkellijnen als de 3, 10 en 50 en radialen als de 1, 2, 5 etc.)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Volgens de stadsregio moeten ze het in Nieuw Sloten maar effe drie weken zonder busvervoer, op de 63 na, doen. LOL! Waarom de 95 niet gewoon effe kon blijven rijden is geen antwoord op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

paolie schreef:En dan hebben we natuurlijk ook nog de mooie tram/metrokaart van Hammink Design. Misschien dat die ooit ingevoerd gaat worden?

http://img853.imageshack.us/f/metrokaartdetail.png
Afschuwelijke kaart. Ik gruwel trouwens van kaarten waar alleen het tramnet opstaat en de bussen volledig genegeerd worden.

Vorig jaar september deelde de HvA aan nieuwe studenten tassen uit met daarop de kaart van het tramnet van Amsterdam die op Wikipedia staat. Opzich is het best een mooie kaart, maar het geeft geen goed beeld van het OV in de stad, net zoals de tramnetkaart in de Combino's dat ook niet doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door willy84 »

46: Wordt Amstelstation - Bijlmer ArenA, via Diemen en Duivendrecht en komt dus niet meer in Noord en bij het AMC. Gaat 2x per uur rijden, Ook 's avonds en op zondag.
werd deze lijn niet door de Stadsregio extra ingekocht? Hoe gaat dat dan nu verder?
240: Gaat niet meer via de Kruislaan zoals 40 naar het Sciencepark maar via de Hugo de Vrieslaan - Archimedesweg ter ondersteuning van 65
Leuk maar rijden daar, zeker in de spits (als de 240 dus rijdt) niet al genoeg streekbussen ter versterking?
25: Rijdt niet meer tussen CS en de PTA, reizigers kunnen met tram 26 mee
Hadden ze dat niet eerder kunnen bedenken? Jarenlang rijdt de 25 en daarvoor de 16 nagenoeg leeg tussen CS en PTA. Desnoods alleen deze lijn laten rijden indien er een groot schip ligt. Hoeveel miljoen is er wel niet verspild door het aanleggen en daarna verplaatsen van deze PTA lus die nu feitelijk (behoudens omleiding 26) in onbruik raakt???? :X
immer kwaliteits posts
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

Bee schreef:Vorig jaar september deelde de HvA aan nieuwe studenten tassen uit met daarop de kaart van het tramnet van Amsterdam die op Wikipedia staat. Opzich is het best een mooie kaart, maar het geeft geen goed beeld van het OV in de stad, net zoals de tramnetkaart in de Combino's dat ook niet doen.
Klopt; ik heb 'm dan ook ontworpen als een tramkaart...;)

Maar in zekere zin is het onderscheid tussen tram en bus natuurlijk kunstmatig. Wat dat betreft is de FIS-kaart die op alle haltes hangt dan misschien niet de mooiste, maar wel de meest complete.

Wel grappig overigens om te horen dat de HvA mijn plattegrond op tassen heeft gezet :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

willy84 schreef:
46: Wordt Amstelstation - Bijlmer ArenA, via Diemen en Duivendrecht en komt dus niet meer in Noord en bij het AMC. Gaat 2x per uur rijden, Ook 's avonds en op zondag.
werd deze lijn niet door de Stadsregio extra ingekocht? Hoe gaat dat dan nu verder?
De stadsregio heeft dat logischerwijs afgekocht natuurlijk. Lijn 66 wordt ook onderdeel van het vaste net, die werd ook ingekocht en is een onverwacht succes geworden.
240: Gaat niet meer via de Kruislaan zoals 40 naar het Sciencepark maar via de Hugo de Vrieslaan - Archimedesweg ter ondersteuning van 65
Leuk maar rijden daar, zeker in de spits (als de 240 dus rijdt) niet al genoeg streekbussen ter versterking?
De 240 vervoert nu mensen in de ochtend naar het Science Park en 's middags van het Science Park. De andere kant op zijn de bussen zo goed als leeg, maar de bussen van lijn 65 op de Archimedesweg richting Amstelstation zijn juist erg druk. Door lijn 240 via de Archimedesweg te laten rijden kan die alvast de reizigers naar het Amstelstation meenemen zodat lijn 65 op het laatste stukje tot het Amstelstation iets minder druk wordt. In de avondspits is het natuurlijk andersom, maar dat snap je zelf ook wel. Overigens slaan de streekbussen bijna alle haltes over op de Hugo de Vrieslaan :)
25: Rijdt niet meer tussen CS en de PTA, reizigers kunnen met tram 26 mee
Hadden ze dat niet eerder kunnen bedenken? Jarenlang rijdt de 25 en daarvoor de 16 nagenoeg leeg tussen CS en PTA. Desnoods alleen deze lijn laten rijden indien er een groot schip ligt. Hoeveel miljoen is er wel niet verspild door het aanleggen en daarna verplaatsen van deze PTA lus die nu feitelijk (behoudens omleiding 26) in onbruik raakt???? :X
Men had wellicht meer van het PTA en de andere gebouwen daar verwacht, maar toen hij er eenmaal lag moest de keerlus wel bediend worden om de subsidie niet terug te betalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

Ik heb het idee dat wanneer de tram naar de bibliotheek zou lopen het best nog wel wat reizigers zou trekken. Ik vind het toch wel eindje lopen vanaf het station... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

Maar in zekere zin is het onderscheid tussen tram en bus natuurlijk kunstmatig. Wat dat betreft is de FIS-kaart die op alle haltes hangt dan misschien niet de mooiste, maar wel de meest complete.
Wat dat betreft is het R-net voor Amsterdam misschien niet eens zo verkeerd, de belangrijkste buslijnen komen dan wel op de kaart en de minder belangrijke tramlijnen niet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Ik heb het idee dat wanneer de tram naar de bibliotheek zou lopen het best nog wel wat reizigers zou trekken. Ik vind het toch wel eindje lopen vanaf het station... :wink:
Die gedachte heb ik ook al meerdere keren gehad. Het is echt best wel een pokke eind lopen vanaf het Centraal. Nét iets te ver zeg maar...
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door paolie »

@ Alargule: Nu snap ik je kritiek wat meer. Je hebt zelf ook een kaart gemaakt. Ook een mooie kaart, maar eerlijk gezegd vind ik die van jou een stuk minder overzichtelijk. Bij een eerste oogopslag herken ik daar niet het Amsterdamse tramnet in, en in die van Hammink wel. Maar goed, dat is persoonlijk.

@ Bee: Het weglaten van het busnet is misschien wat kunstmatig, maar gevoelsmatig is het dat naar mijn mening niet. Voor mijn gevoel staat een tram toch een tree hoger in hiërarchie dan een bus. Daarnaast sluit het aan bij vrijwel alle OV-plattegronden van grote steden ter wereld: wel het railnetwerk weergeven, maar niet de buslijnen.

@ Vinny: Het is absoluut een misverstand dat R-netlijnen belangrijker zijn dan niet-R-netlijnen. Dat zie je al aan het feit dat tram 1 wel R-net zou worden en tram 17 niet.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

paolie schreef:@ Alargule: Nu snap ik je kritiek wat meer. Je hebt zelf ook een kaart gemaakt.
Ik weet niet of je dat ermee bedoelt, maar laat ik één mogelijk misverstand voor zijn: mijn eigen kaart is niet de reden voor de kritiek op de kaart van Hammink. Wel heb ik in mijn plattegrond ontwerpprincipes toegepast die mijns inziens een geheel opleveren dat beter overeenkomt met de mind map van Amsterdam.

Maar inderdaad, het is uiteindelijk allemaal persoonlijk ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

paolie schreef:@ Bee: Het weglaten van het busnet is misschien wat kunstmatig, maar gevoelsmatig is het dat naar mijn mening niet. Voor mijn gevoel staat een tram toch een tree hoger in hiërarchie dan een bus. Daarnaast sluit het aan bij vrijwel alle OV-plattegronden van grote steden ter wereld: wel het railnetwerk weergeven, maar niet de buslijnen.
De metro weergeven op een aparte kaart is gebruikelijk, het weergeven van een tramnet op een aparte kaart al minder en zeker in Amsterdam waar de integratie tussen bus en tram behoorlijk hoog is (en de bus op sommige plekken in de stad onvermijdelijk is) is het vreemd om alleen het tramnet te laten zien. Je hangt toch ook geen kaarten op met alleen het busnet?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

Klopt. Maar dat is misschien ook wel meer omdat het busnetwerk een meer ondersteunende rol vervult, terwijl je het tramnet prima als een netwerk op zich kunt beschouwen. Je kunt er vanuit het centrum in ieder geval de meeste delen van de stad mee bereiken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Meltrain »

Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

De Frequentnetkaart van de RET is inderdaad een goed concept. Ik vind de layout alleen een beetje rommelig.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door STF »

Ben ik dan de enige die de huidige lijnnetkaart van GVB prima vind? :?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:De metro weergeven op een aparte kaart is gebruikelijk, het weergeven van een tramnet op een aparte kaart al minder en zeker in Amsterdam waar de integratie tussen bus en tram behoorlijk hoog is (en de bus op sommige plekken in de stad onvermijdelijk is) is het vreemd om alleen het tramnet te laten zien. Je hangt toch ook geen kaarten op met alleen het busnet?
Omdat het busnet een nogal ondergeschoven rol heeft binnen Amsterdam. Het tramnet speelt de hoofdrol en daarna de metro. Ik vraag me af in hoeverre reizigers nou met grote mate de overstap maken van bus > tram of tram > bus. Het is eerder gewoon de tram nemen met een eventuele overstap op metro en andersom. Met uitzondering van Amsterdam-Noord.

Volgens mij is het ook redelijk ondoenbaar om in de tram kaarten op te hangen waar ook nog eens 30 stadsbuslijnen staan zonder het een onoverzichtelijk zooitje te maken. Ik vind het wel goed eigenlijk: In de metro's een metrokaart, in de tram een tramkaart.
STF schreef:Ben ik dan de enige die de huidige lijnnetkaart van GVB prima vind? :?
Nee vind 'm ook prima. :pos:

Vind alleen het nieuwe lettertype dat het GVB gebruikt net Comic Sans en nogal onprofessioneel ogen. Zelfde geld voor "tramkaart". Beetje basisschoolniveau en niet echt toerist vriendelijk. Zet er gewoon "Tram Amsterdam" of "Tramnet Amsterdam" boven en klaar.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door find_your_spot »

R-Flow schreef: Vind alleen het nieuwe lettertype dat het GVB gebruikt net Comic Sans en nogal onprofessioneel ogen.
Mag jij je typografische kennis eens bijschaven.

Arial Rounded MT Bold maakt nog geen Comic Sans MS.
For Your Railroad Adventures
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

Hij zegt alleen maar dat hij het 'net' Comic Sans 'vindt'. Inderdaad is het een wat speels lettertype door de dikke letters en afgeronde hoeken. Maar ik vind het ook wel bij GVB passen - het geeft de reisinformatie een wat speelser en toegankelijker karakter. En het valt zeker op.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

find_your_spot schreef:Mag jij je typografische kennis eens bijschaven.

Arial Rounded MT Bold maakt nog geen Comic Sans MS.
Lees eerst nou maar eens een keertje nauwkeurig wat ik heb geschreven voordat je een bijdehante opmerking tikt en direct op de "bevestig"-knop ramt...

Ik zeg dat ík het lettertype net op Comic Sans vind lijken en onprofessioneel (lees: kinderlijk) overkomt. Nergens staat dat ik daadwerkelijk denk dat het Comic Sans is.
Alargule schreef:Hij zegt alleen maar dat hij het 'net' Comic Sans 'vindt'. Inderdaad is het een wat speels lettertype door de dikke letters en afgeronde hoeken. Maar ik vind het ook wel bij GVB passen - het geeft de reisinformatie een wat speelser en toegankelijker karakter. En het valt zeker op.
Dank u! :) Denk dat het vooral de tekst "Tramkaart" is die het geheel beetje kinderachtig doet ogen.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 23 nov 2011, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Mojito »

"Tramkaart"... zo noemde mijn moeder (net voor de oorlog geboren in Nederlands-Indië, sinds 1955 in Nederland en sinds '58 in Amsterdam) tot voor kort de Strippenkaart. :)
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

De letters van Arial Rounded zijn echter wel echte schriftletters. De letters van Comic Sans staan schots en scheef en hebben soms weer overbodige haken en soms ontbreken haken, het lettertype is niet constant in vormgeving terwijl Arial Rounded dat toch wel is. De verschillen zijn toch wel heel erg groot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten