Pagina 1 van 1

SP: 'Schrap toeslag voor Fyra'

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 15:58
door Geert
SP: 'Schrap toeslag voor Fyra'
Geplaatst op: maandag 21 november 2011 15:56
Laatst bijgewerkt: maandag 21 november 2011 15:58


Schrap de toeslag voor de Fyra, de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en België. Dat voorstel doet SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir dinsdag aan minister Melanie Schultz van Haegen bij de bespreking van de begroting Infrastructuur en Milieu.

Een toeslagkaartje voor Fyra mag in de toekomst maximaal 30 procent van het normale tarief zijn; dat was hooguit 65 procent.

"Als we toch leren van gemaakte fouten, schrap dan de toeslag. De lijn wordt dan rendabel, omdat veel meer mensen er gebruik van gaan maken," aldus Bashir.
Lees verder

Re: SP: 'Schrap toeslag voor Fyra'

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 16:08
door VIRM
En waarom ook niet? Vol tarief is een enkeltje 10,70. Gooi daar 30% bovenop en dan heb je 13,91.

Maar als je toeslagvrij wilt rijden, dan moet je natuurlijk ook voldoende materieel hebben. En als de geruchten over de V250 kloppen, dan is er bij grote toeloop bij invoering van de nieuwe dienstregeling niet genoeg materieel. :mrgreen:

Re: SP: 'Schrap toeslag voor Fyra'

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 19:13
door robert55
en waar komt het geld dan vandaan?

Re: SP: 'Schrap toeslag voor Fyra'

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 21:17
door Vinny
De SP he. Die zal het geld wel willen halen door de toch al torenhoge belastingen in Nederland nog verder te willen verhogen voor hardwerkend Nederland :')

Re: SP: 'Schrap toeslag voor Fyra'

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 21:37
door AppleMoose
Nee. In plaats daarvan laten we lege treinen over een peperduur prestigeproject. ALS er een reiziger er gebruik van maakt, dan zullen we hem financieel uitzuigen ook :')

Ik ben niet zo fan van die Bashir, maar dit plan heeft wel kans van slagen.
Als je op deze manier de treinen vol kunt krijgen, verdien je uiteindelijk meer, dan een trein met 2 reizigers die toeslag betalen.

Maarja, dat zien die kortzichtige liberalen niet. :')

Re: SP: 'Schrap toeslag voor Fyra'

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 21:41
door Ennes
Je ziet nu b.v. als de Fyra toeslagvrij is ook op het (deeltraject waar geen werkzaamheden zijn) een aanzienlijk aantal meer reizigers er gebruik van maken. Dus ik denk zeker dat dit kans van slagen zou kunnen hebben.

Re: SP: 'Schrap toeslag voor Fyra'

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 21:48
door Wubbo
Farshad Bashir schreef:"Als we toch leren van gemaakte fouten, schrap dan de toeslag. De lijn wordt dan rendabel, omdat veel meer mensen er gebruik van gaan maken," aldus Bashir.
Dan kunnen we het beter maar gelijk gratis maken. Dan gaan er immers nog meer mensen gebruik van maken :!:
Ennes schreef:Je ziet nu b.v. als de Fyra toeslagvrij is ook op het (deeltraject waar geen werkzaamheden zijn) een aanzienlijk aantal meer reizigers er gebruik van maken. Dus ik denk zeker dat dit kans van slagen zou kunnen hebben.
En dat zijn geen omreizende mensen? Die reizen vaak een wat langer traject dan alleen het werkzaamhedentraject.

Voor een snellere (comfortabeler) verbinding mag je best wat meer geld vragen volgens mij. Dan doel ik dus niet op Amsterdam - Schiphol, maar wel op Schiphol - Rotterdam bijvoorbeeld.

Re: SP: 'Schrap toeslag voor Fyra'

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 22:23
door Meltrain
Wubbo schreef:
Farshad Bashir schreef:"Als we toch leren van gemaakte fouten, schrap dan de toeslag. De lijn wordt dan rendabel, omdat veel meer mensen er gebruik van gaan maken," aldus Bashir.
Dan kunnen we het beter maar gelijk gratis maken. Dan gaan er immers nog meer mensen gebruik van maken :!:
:roll:
Ik denk dat hij meer bedoelt dat een hoop mensen tussen Rotterdam, Schiphol en Amsterdam dan hun heilige koe zullen verruilen voor de trein, als hij minder duur is. Zo maakt NS HiSpeed meer omzet dan nu het geval is.
(En ja, vanaf 2015 wordt de HSL vermoedelijk toch al toeslag-vrij, dus waarom niet al per 2013?)

Re: SP: 'Schrap toeslag voor Fyra'

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 22:36
door Geert
Ronaldussen schreef:Ik ben niet zo fan van die Bashir, maar dit plan heeft wel kans van slagen.
Als je op deze manier de treinen vol kunt krijgen, verdien je uiteindelijk meer, dan een trein met 2 reizigers die toeslag betalen.
Dat is nog maar de vraag. Rijtuigen zijn niet gratis en als er in de spits nog veel meer reizigers bij komen moet NS Hispeed meer materieel inzetten. Dat is niet gratis, de inkomsten van de extra reizigers moeten de kosten van het extra materieel dekken als je meer wilt verdienen en dat lukt niet als je de toeslag gratis maakt.

Eind vorig jaar heeft NS Hispeed ook de prijs van de toeslag verlaagd. Het aantal reizigers nam wel flink toe, maar de totale inkomsten voor NS waren minder, gebaseerd op de reizigersaantallen die NS gaf. In die situatie heeft NS zeker niet meer verdiend aan meer reizigers.

Re: SP: 'Schrap toeslag voor Fyra'

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 22:43
door AppleMoose
Dat had/heeft ook te maken met de hoge gebruiksvergoeding die betaald moe(s)t worden voor de HSL.
Deze gaat omlaag, dus de kosten ook.
En een toeslagverlaging, heeft niet hetzelfde effect als de afschaffing daarvan.
Als je hiermee ook je treinen buiten de spits voller kunt krijgen, nemen de inkomsten zeker wel toe.

Re: SP: 'Schrap toeslag voor Fyra'

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 23:04
door RoelZ1
Alleen neemt het dan vooral toe door reizigers die nu van de reguliere IC's gebruik maken. Als je 100 reizigers over de oude lijn hebt en 2 reizigers over de HSL die alletwee 5 euro toeslag betalen verdien je 10 euro meer dan wanneer je een 51-51 verdeling hebt zonder toeslag. De enige 'winst' die je in het tweede geval kan rekenen is de inzet van minder of kortere treinen op de oude lijn en eventuele nieuwe treinreizigers. Die nieuwe reizigers komen pas op langere termijn.

Re: SP: 'Schrap toeslag voor Fyra'

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 23:07
door Wubbo
De concessievergoeding wordt grofweg 2/3e van wat het was (100 miljoen ipv 150 miljoen). De maximale toeslag wordt gehalveerd (van 65% naar 30%), de ritprijs dus grofweg 4/5e. De toeslag naar 0 zou betekenen een ritprijs van 3/5e van het huidige maximum, daarmee daalt de ritprijs harder dan de concessievergoeding! Vraag me af of dat uit kan. Alle andere lasten heb ik dan namelijk niet meegerekend, en die blijven gelijk (grofweg).

Re: SP: 'Schrap toeslag voor Fyra'

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 23:27
door Klaasje
Als de dienst wat frequenter, sneller en betrouwbaarder wordt denk ik dat die de toeslag wel waard wordt. Die toeslag is natuurlijk zijn geld niet waard als je sneller bent met een trage trein wanneer je net op het verkeerde moment het station inloopt.

Verder betaald de reiziger eigenlijk al een beetje toeslag als die geen toeslag betaald. De route Schiphol-Rotterdam is over de HSL korter dan via Den Haag.

Re: SP: 'Schrap toeslag voor Fyra'

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 23:42
door Geert
Ronaldussen schreef:En een toeslagverlaging, heeft niet hetzelfde effect als de afschaffing daarvan.
Als je hiermee ook je treinen buiten de spits voller kunt krijgen, nemen de inkomsten zeker wel toe.
Zijn dat vollere treinen omdat reizigers de Oude Lijn niet meer gebruiken (dus per saldo geen reizigerstoename voor NS) of zijn dat reizigers die überhaupt niet per trein reisden? Met name in het eerste geval kost het afschaffen van de toeslag alleen maar veel geld voor NS; er wordt immers niet meer extra verdiend op de HSL terwijl die in exploitatie redelijk prijzig is.

Re: SP: 'Schrap toeslag voor Fyra'

Geplaatst: di 22 nov 2011, 10:06
door R-Flow
"Fyra, de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en België"
Ohw? Nou weinig van gemerkt hoor vorige week...