Passeren rood sein oorzaak treinbotsing Weesp
Weesp - Te laat remmen voor een rood sein veroorzaakte de botsing tussen twee reizigerstreinen op 16 juni 2007 in Weesp. Dat meldt de Inspectie Verkeer en Waterstaat donderdag 29 mei op basis van haar onderzoek naar dit incident.
Machinist afgeleid
De betreffende machinist gaf aan afgeleid te zijn door de stank van remblokken, waardoor hij het sein te laat zag. De twee reizigerstreinen naderden gelijktijdig een kruising, waardoor een zijdelingse botsing ontstond. De trein die door rood reed, voldeed ruimschoots aan het vereiste remvermogen.
Het rode sein was sinds 1995 al acht maal eerder ten onrechte gepasseerd. Hoewel het sein aan alle plaatsings- en waarneembaarheidseisen voldoet, onderzoeken ProRail en NS Reizigers de mogelijkheden om maatregelen te nemen.
De botsing had uitsluitend materiële schade tot gevolg.
Bron: Blik op nieuws
Het onderzoeksrapport is hier te vinden: http://www.ivw.nl/Images/Treinbotsing%2 ... 221114.pdf.
Passeren rood sein oorzaak treinbotsing Weesp
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Passeren rood sein oorzaak treinbotsing Weesp
Laatst gewijzigd door Chauf21 op do 29 mei 2008, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar het onderzoeksrapport toegevoegd.
Reden: Link naar het onderzoeksrapport toegevoegd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
- Locatie: Gn
Re: Passeren rood sein oorzaak treinbotsing Weesp
Tja, voldoen die eisen zelf wel danReiziger Ddrs schreef:Hoewel het sein aan alle plaatsings- en waarneembaarheidseisen voldoet...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 150 gasten