Klaasje schreef:R-Flow schreef:Klaasje schreef:Waarom zou je eigenlijk met zulke grote metro's willen rijden als je ook frequent kan rijden heb ik mij een tijd lang afgevraagd.
Minder metro's = minder kosten.
Daar staat het volgende tegenover:
Grote metro's = meer kosten dan korte, slechtere spreiding over de treinlengtes en netto een minder efficiënte benutting van het materieel terwijl het in de perceptie van de reiziger vaker overvol zal zijn.
Ik denk niet dat dat klopt:
[*]Als we het al over aanschafkosten hebben, dan zal een grote metro al goedkoper uitvallen. Bij 6 bakken heb je nu maar 2 cabines. Ga je 2-wagenstellen vormen of 3 wagenstellen, Komt er al 4 resp. 2 cabines bij. Onderhoud en dergelijke zal verder min of meer gelijk zijn lijkt me.
[*]Slechtere spreiding over treinlengte: geldt ook niet voor dit materieel. Zoiets zie je bijvoorbeeld wel met de huidige metro's. Als ik op Strandvliet instap, helemaal in de spits of op zaterdag/zondagmiddag, dan weet ik dat ik naar achteren moet lopen omdat iedereen natuurlijk op BMR vooraan op het perron komt en ook de meeste daar instapt. Alleen van doorlopen is er geen mogelijkheid. Dat gaat dus met de nieuwe metro's veranderen. Kom vaak in bijvoorbeeld Berlijn en in de H (6 bakken, helemaal door te lopen) en de Hk-serie (4 bakken, helemaal door te lopen; meestal 2 metro's gekoppeld tot 8 bakken) merk je dat de spreiding juist gelijkmatig is over de hele trein omdat men toch graag wilt zitten bijvoorbeeld, vergeleken met de oudere types.
Bee schreef:Het opheffen van lijn 53 kent alleen maar slachtoffers, ik hoop dat ze nog eens kritisch nadenken en lijn 54 zullen slachtofferen.
Vandaag trouwens de 109 zien rijden bij Venserpolder-Diemen Zuid.
Ik weet het eigenlijk niet. Lijn 54 is beduidend drukker dan lijn 53 tussen MDW en GN/GPP. De vraag is alleen hoe ze de overstap op MDW gaan regelen, aangezien de frequentie van 50/54 niet gelijk gaat zijn (in de spits) denk ik. Denk dat ze wel moeten gaan kijken bij lagere frequenties om het wel in stand te houden.
Overigens, een overstap is niet erg. Bij andere metronetwerken heb je zelden meerdere lijnen over 1 spoor en is overstappen dus altijd wel nodig.