Nieuwe metro Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

^^ Ik maak twee maal per dag gebruik van lijn 50 (ochtend- en avondspits) en mijn ervaring is toch echt anders.
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:^^ Ik maak twee maal per dag gebruik van lijn 50 (ochtend- en avondspits) [...]
Ik ook. Als het echt druk is zit meestal de hele trein gewoon tot de nok toe vol. Het is mij werkelijk waar nog nooit overkomen dat alleen voorin mensen met hun neus tegen de de deuren staan en je achterin alle ruimte hebt. Iets wat ik in Londen bijvoorbeeld wel regelmatig zie gebeuren (sukkels :P ). Als het rustig is klopt het inderdaad dat de voorkant meestal voller zit dan de achterkant. Maar hoe drukker het is hoe beter de spreiding.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 30 nov 2011, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

^^ Dat wou ik net ook zeggen ;). Op bepaalde tijdstippen is de ene metro en eentje ervoor of eentje erna een wereld van verschil. Misschien is er dan net een trein uit Noord-Holland leeggestroomd op Sloterdijk of zo? Ik kan er de vinger niet achter leggen. Of als er net een uitvalt (wat regelmatig gebeurt) dan puilen alle drie (of soms slechts twee, wat ook regelmatig gebeurt) CAF'jes ook uit. Dan laat ik 'm graag voorbij gaan. En ik ben het met je eens, de M5 moet met zijn vele deuren juist op de 50 rijden.
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:En ik ben het met je eens, de M5 moet met zijn vele deuren juist op de 50 rijden.
Hoe ze ooit zo dom geweest kunnen zijn om sneltrams in te kopen voor de M50 zal ik nooit begrijpen. En al helemaal niet zo weinig zonder optie op extra materieel.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door FLJ »

De enige verklaring die gegeven kan worden is dat men niet had verwacht dat M50 zo'n succes zou worden. En het feit dat de CAF'jes bij bosjes uitvallen is natuurlijk ook niet erg bevorderlijk voor de dienstuitvoering.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

De ochtendspits varieert maar in de avondspits heb ik dus wel sterk het idee dat de metro's richting Sloterdijk aan de kop van de trein (= de kant van de entree van drukke stations als Bijlmer Arena en Zuid en op Sloterdijk de kortste route naar de treinen naar Noord-Holland) drukker zijn dan aan de staart.

De materieelkeuze voor de 50 (en de hele besluitvorming van de 51 in de jaren '80) is puur politiek geweest. Ik weet niet of dat hier ooit al is besproken, maar het mocht, nog steeds als gevolg van het metro-trauma uit de jaren '70, geen metro zijn (vandaar de breedte van 2,65m i.p.v. 3,00m) of heten (vandaar het gekunstelde gebruik van het woord 'sneltram'), of er ook maar een beetje op lijken. De duffe tram-uitstraling van de BN-wagens is daar ook een gevolg van. Pas bij de oplevering van de Ringlijn verscheen geruisloos en ineens het woord 'Metro' weer op de borden.

De keuze voor vier deuren per wagen in plaats van zes was, als ik me niet vergis, gemotiveerd doordat men verwachtte dat de passagiers op de 50 voornamelijk langere afstanden zouden afleggen. Dat de lijn door velen ook binnen Nieuw-West voor relatief korte ritjes zou worden gebruikt had men, nogal naief, kennelijk niet voorzien.

In eerste instantie was men overigens van plan om een derde serie BN-wagens te kopen voor lijn 50. Die hadden dan wel meer deuren gehad, maar dat was dan ook het enige voordeel geweest, want verder zijn het rampzalige voertuigen.
足元にご注意下さい
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Er schijnt wel een optie te zijn geweest op meer voertuigen maar daar hebben ze nooit gebruik van gemaakt.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:De materieelkeuze voor de 50 (en de hele besluitvorming van de 51 in de jaren '80) is puur politiek geweest. Ik weet niet of dat hier ooit al is besproken, maar het mocht, nog steeds als gevolg van het metro-trauma uit de jaren '70, geen metro zijn (vandaar de breedte van 2,65m i.p.v. 3,00m) of heten (vandaar het gekunstelde gebruik van het woord 'sneltram'), of er ook maar een beetje op lijken. De duffe tram-uitstraling van de BN-wagens is daar ook een gevolg van. Pas bij de oplevering van de Ringlijn verscheen geruisloos en ineens het woord 'Metro' weer op de borden.
Dat verhaal heb ik wel gehoord ja. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ze meer "sneltrams" hadden kunnen kopen om langere "trams" te creëren of frequenter te rijden. Daarnaast hadden de nieuwe metro's al in 2008 moeten rijden i.p.v. eind 2012, dus het bovenstaande is natuurlijk maar een halve verklaring. Dit is overigens geen commentaar op jou hoor, puur gericht naar de stadsregio.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Ze zijn totaal verrast door het succes, de lijn heeft veel meer reizigers gehaald dan de meest optimistische schatting ooit durfde te voorspellen. Ik zal kijken of ik informatie over een eventuele optie van extra materieel kan terugvinden maar volgens mij was die er niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ze zijn totaal verrast door het succes, de lijn heeft veel meer reizigers gehaald dan de meest optimistische schatting ooit durfde te voorspellen. Ik zal kijken of ik informatie over een eventuele optie van extra materieel kan terugvinden maar volgens mij was die er niet.
Die lijn rijdt sinds 1997, de regio gaat mij niet wijs maken dat er niet sneller extra materieel had kunnen komen. Moet je zien hoe veel revisies de Rotterdamse metro bijvoorbeeld al heeft gehad terwijl wij nog met die oude meuk rondrijden van tijdens de opening van de metro. :N
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door FLJ »

Ze hebben uiteraard wel onderzocht of er extra materieel kon worden aangeschaft en er is zelfs serieus overwogen om de CAF'jes van een middenbak te voorzien, maar dit is door de fabrikant afgeraden. Toch vind ik het onbegrijpelijk dat ze het nooit voor elkaar hebben gekregen om het materieelpark uit te breiden.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

Te weinig materieel is wel een GVB traditie geworden. Denk ook aan de in eerste instantie slechts dertien (!) sneltrams voor lijn 51... :N Over een extra optie voor de Ringlijn bij CAF weet ik niets. Wel heb ik ooit ergens gelezen dat men begin jaren '80 het aantal Zilvermeeuwen het liefst tot 52 wilde uitbreiden maar dat er geen geld (en/of geen politieke wil) voor was om er nog acht extra bij te kopen.

Het feit dat 44 x 2 = 88 bakken Zilvermeeuw nu vervangen zullen worden door 23 x 6 = 138 bakken M5 verbaasde me dan ook in eerste instantie. Maar ik ben er wel blij mee, natuurlijk.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

Extra materieel, ja ik herinner me (volgens mij was het op de GVB nieuwsgroep) dat men een aantal jaar geleden overwoog om oude Münchense treinstellen over te nemen, of Hamburgse stellen die uiterlijk veel van de Zilvermeeuw weg hebben (maar wel een stuk smaller zijn en dus van treeplanken moesten worden voorzien). Of de afgedankte Rotterdamse metrostellen type M. Ideaal was anders maar het had de druk op het wagenpark aardig kunnen verlichten.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Mojito schreef:Te weinig materieel is wel een GVB traditie geworden. Denk ook aan de in eerste instantie slechts dertien (!) sneltrams voor lijn 51... :N
En toen men eindelijk een tweede serie ging bestellen trok de fabrikant nog 18 maanden uit voordat er producten werden afgeleverd terwijl BN in die tijd bijzonder weinig werk om handen had en de productielijn nog niet was afgebroken. Een wagen was zelfs zo geliefd bij het personeel dat hij nadat de eennalaatste wagen was geleverd nog 6 maanden in België bleef...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Ze zijn totaal verrast door het succes, de lijn heeft veel meer reizigers gehaald dan de meest optimistische schatting ooit durfde te voorspellen. Ik zal kijken of ik informatie over een eventuele optie van extra materieel kan terugvinden maar volgens mij was die er niet.
Denk nu eens alle scholieren weg, en je hebt een zee van ruimte in de metro, ook in de ochtendspits...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door willy84 »

Denk eens alle studenten en scholieren weg en heel wat OV lijnen zijn opgeheven of in frequentie gehalveerd.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Vinny »

Precies. Je hebt de bezuinigingen ook gewoon doorgevoerd als je een minimumleeftijd van 18 jaar in het OV gaat hanteren, en de OV studentenkaart wordt afgeschaft (en studenten gewoon net als iedereen voor het OV moeten betalen)...


:twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Doen we gelijk ook een maximumleeftijd van 19 jaar. Die forenzen kunnen gewoon in de file of fietsen, en die bejaarden moeten niet zo zeuren of ze regelen maar een taxi, de meesten zijn rijk zat :twisted:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Geert »

Proefritje:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HDNGiY262F0[/youtube]
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ardan »

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Weet alleen niet of ik nog zo blij ben als ik honderden keren dat hoge geluid heb moeten aanhoren :')
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Ik zal er geen genoeg van krijgen, net als ik dat niet van bijv de CAF-wagen heb gekregen. *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik moet ook wel bekennen dat ik NIET NIET NIET NIET NIET kan wachten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

......
................
......................

Duurtlang!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ikwilmeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee



:mrgreen: :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

Ook op het Noord/Zuidlijn-flickrprofiel van de vaste N/Z-lijnfotograaf Gé Dubbelman staan foto's (16 stuks) van de onthulling van de eerste nieuwe metro in de Alstom-fabriek in Valenciennes. Hoe vaker ik naar het nieuwe treinstel kijk, hoe mooier ik hem ga vinden :).
足元にご注意下さい
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door find_your_spot »

Zou de hoerige LED verlichting bij de deurramen het overleefd hebben in dit eind model?

Overigens zie ik dat mijn favoriete stoeltje is verkozen! Dat zijn de stoelen waarin allemaal namen van metrostations in zitten verwerkt.
For Your Railroad Adventures
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Denk nu eens alle scholieren weg, en je hebt een zee van ruimte in de metro, ook in de ochtendspits...
Denk nu eens alle mensen weg en je hebt een zee van ruimte in het hele verkeersnetwerk! Oók in de ochtendspits...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten