Pagina 5 van 21

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 09:43
door Meltrain
Wubbo schreef:Ben ik de enige die die nieuwe metro spuuglelijk vindt? Alsof iemand een model van Lego heeft gebouwd en dat gewoon heeft vergroot, zonder het dan een beetje af te werken.
Echt mooi vind ik hem ook niet, maar ik moet wel zeggen dat hij in werkelijkheid mooier is dan op de tekeningen. Daarop was het pas echt erg.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 09:59
door Suus
Ik vind het jammer dat er zo'n ontzettende hang naar nostalgie is verwerkt in dat voertuig, vooral omdat het oorspronkelijke voertuig ook al niet moeders mooiste was. Vooral de asymetrische vormgeving, de rare koplampen en lelijke afwerking van de deurposten zijn afknappers.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 11:35
door Alargule
Ik ben er ook niet van gecharmeerd. Vooral de rare 'dakgoot' aan de zijkanten van de trein vind ik ontsierend werken. De binnenkant van de trein kwam op mij erg kil over bij mijn bezoek aan de mock-up vorig jaar.

Functioneel lijkt deze trein mij echter een hele vooruitgang. Het hele ontwerp is gericht op meer vervoerscapaciteit en een snellere doorstroming van de reizigers. Dat het dan niet altijd mooi hoeft te zijn, neem ik op de koop toe. De Amsterdamse metro heeft sowieso een voorkeur voor functioneel boven uitstraling.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 12:25
door hauptbahnhof
Ik vind hem van buiten ook lelijk, vooral de zijkant met die deuren. Maar binnen vind ik hem geweldig. Oogt zeer modern en toch vooral functioneel. En dat is toch het belangrijkste.

Niet om lullig te doen ofzo, maar vergelijk hem met de nieuwe metro's van rotterdam. Die zijn mooi en ogen heel luxe maar dat was m ook. Weinig sta-plekken, 1 deur in de middenbak en een redelijke ouderwetse systeem van de visuele halteaanduiding (lampjes voor volgende halte/eindbestemming).

Wat heb je dan liever?

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 12:30
door Suus
De Rotterdamse. Mooi design, comfortabel interieur met zachte stoelen en een functioneel informatiesyteem, net zoals de nieuwe Amsterdamse metro's een lichtkrant. Misschien dat een deur extra handig is. Ook is het goedkoper qua inzet, aangezien je in de avonduren minder materiaal kan inzetten (minder stroomkosten en betere sociale veiligheid)

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 12:37
door hauptbahnhof
Ieder zn ding. Ik ga voor een metro waar ik makkelijk in pas in de spits. Het heet niet voor niks metro ipv lightrail. De vaste lengte is juist handig. Kan er ook geen te korte metro rijden.

Enige wat idd minder is, zijn de harde stoelen maar ja, dat hebben "wij" zelf verpest.

Zal de M5 in theorie meer stroom verbruiken dan 2x SG3?

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 13:16
door Ruben
Die stoelen vallen voor een metro best mee, je zit er maar even op en ze zijn groot zat. Inderdaad is gewoon alles aan deze metro functioneel. De voorkant vind ik nu niet eens meer zo lelijk, al ben ik voorstander van goede designs zoals de meeste metropolissen in de wereld wel hebben. Die deuren vind ik een echte misser, dikke onzin dat een verzonken deur tegenwoordig nog zoveel kapot zou gaan.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 14:26
door hauptbahnhof
Ik vind eerlijk gezegd geen enkele Metropolis een mooie voorkant geeft. Overigens de enige Alstom-metro die ik mooi vind is die MF2000 van Parijs.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 14:32
door Mojito
Ik vind de M5, hoe vaker ik de foto's bekijk, eigenlijk steeds mooier worden. Maar ik ben ook niet objectief ;). De Zilvermeeuw is immers jarenlang mijn synoniem, mijn definitie voor 'metro' geweest (waarbij ik als klein kleutertje de kwalificatie 'metro' in eerste instantie alleen op het treinstel plakte in plaats van op het gehele vervoerssysteem). Het is een voertuig dat, hoewel verwant aan Hamburgs metromaterieel uit dezelfde tijd, onmiskenbaar een eigen smoel heeft. Dit ontwerp is daar een waardige nazaat van.

Het functionalisme spreekt me ook aan. Ja, deuren die verzonken zijn in de rijtuigwand vind ik ook mooier, maar als dit type deuren minder storinggevoelig is vind ik deze keuze prima te rechtvaardigen. Ik ken geen enkel metrobedrijf in de wereld waar er zoveel metro's met defecte deuren rondrijden als dat van Amsterdam. Om je kapot te schamen.

En wat het interieur betreft... Veel grijstinten en zwarte banken. Prima, de zaken die echt op moeten vallen (de rode deuren met 'feestverlichting', de gele grijpstangen en de gele lichtkrant) vallen zo ook op. Plus het feit dat zo'n interieur een stuk tijdlozer is. Het beukenhoutmotiefje in de Rotterdam 5300-en, het beige met oorspronkelijk bruin in de LHB's of het feloranje in de CAF's is erg trendgevoelig. Wat comfortwensen betreft ben ik waarschijnlijk een gemiddelde metroreiziger. Ik zit (sta) dagelijks per woon-werkrit nog geen kwartier in de 50 en iets meer dan 20 minuten in de 51, waarbij ik bijna altijd halverwege een zitplaats kan bemachtigen. De garantie dat ik met de eerste metro die voor komt rijden mee kan (is op lijn 50 niet altijd het geval) en dat ik in die metro minimaal een behoorlijke staanplaats heb (is zowel op 50 als 51 niet altijd het geval) vind ik vele malen belangrijker dan de kans op een zitplaats en het zitcomfort daarvan.

Dan de materialisatie. De blauwe stoffen bankjes met GVB-logo motief die we in het CAF- en BN materieel en in de Combino's zien zijn mij een gruwel. Smerig, versleten, vlekkerig, bah! Dan vind ik harde kunststof banken zoals de M5 die nu krijgt een stuk hygiƫnischer. Maar dat hoeft niet te betekenen dat ze ook echt schoner zijn, het is misschien ook meer een gevoelskwestie.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 14:56
door R-Flow
Vinny schreef:Ik snap echt het probleem niet. Er staat een nummer, een leuk lijnnummerlogo'tje en de bestemmingen worden aangegeven. De belangrijkste afwijkende bestemmingen (zoals Spaklerweg en station Zuid-WTC) zijn in een gele lijnfilm. Prima te lezen, mocht er nog een andere afwijking zijn dan kun je het beste op de lijnfilm: "Gewijzigde Dienst" tonen. Digitalisering (zoals bij de trams) is volkomen zinloos gegeven het feit dat de metro's nog maximaal 5 jaar dienst doen op het netwerk.., en eigenlijk zouden de nieuwe metro's al eerder komen, maar dat is vanwege onzekerheid over aanbesteden, bezuinigingen bij de stadsregio en uitstel van de opening van de Noord Zuidlijn steeds op de lange baan geschoven. Je kunt het GVB veel verwijten, maar dat niet.
Ik snap jouw aversie niet tegen het doorvoeren van een consistente huisstijl. Als je met nieuwe lijnkleuren gaat werken op kaarten en borden zorg er dan gewoon voor dat dit wordt toegepast op al het materieel en niet maar de helft. En wat heeft digitaliseren ermee te maken? Wat ik zeg is dat wanneer er een filmrolletje van een CAF knapt je deze gewoon direct moet vervangen door een rol met nieuwe standaard (correcte achtergrondkleur met daarop M + nummer) i.p.v. de oude (nummer + tramsymbool) te handhaven. Wijzigingen binnen de metro worden telkens maar half uitgevoerd waardoor het een zooitje is. Het oogt alles behalve professioneel en geeft het net een rommelige indruk.


Om ook maar eens wat positief over de metro te zeggen: Ik vind het Centraal Station prachtig geworden. De nieuwe ingangen zien er erg strak uit en die nieuwe palen met "M" naast de ingang ogen ook eindelijk eens een keer grootstedelijk. Wat ik leuk vind is dat je nu vanuit de metro zo door kan kijken richting de Dam. Is toch een mooie manier om de stad binnen te komen.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 15:19
door R-Flow
Mojito schreef:Het functionalisme spreekt me ook aan. Ja, deuren die verzonken zijn in de rijtuigwand vind ik ook mooier, maar als dit type deuren minder storinggevoelig is vind ik deze keuze prima te rechtvaardigen. Ik ken geen enkel metrobedrijf in de wereld waar er zoveel metro's met defecte deuren rondrijden als dat van Amsterdam. Om je kapot te schamen.
In Rotterdam heb ik wat dat betreft ook vaak genoeg stickers met "defect" op de deuren langs zien komen.

Weet je wat pas erg is? De nieuwe deuren die in de sneltrams zitten! Hoe is het mogelijk dat GVB ooit voor die variant gekozen heeft?? Voorzover de sneltrams er niet al als draken uitzagen is nu ook de hele zijkant verpest door de zwarte rouwranden om de deuren heen. Daarnaast kan je rustig de ochtendkrant uitlezen terwijl zo'n deur opent.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 15:36
door Geert
hauptbahnhof schreef:en een redelijke ouderwetse systeem van de visuele halteaanduiding (lampjes voor volgende halte/eindbestemming).
Inmiddels zijn veel metro's al voorzien van een tft-scherm met een plattegrond van de metro, volgende stations en nieuws/reclame voor de RET.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 16:53
door Joshua
Ze zijn echt prachtig

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 17:12
door Ardan
Geert schreef:
hauptbahnhof schreef:en een redelijke ouderwetse systeem van de visuele halteaanduiding (lampjes voor volgende halte/eindbestemming).
Inmiddels zijn veel metro's al voorzien van een tft-scherm met een plattegrond van de metro, volgende stations en nieuws/reclame voor de RET.
Ja, waarom er telkens een kaart voorbijkomt snap ik ook niet, bij bijna alle schermen hangt er een gewone kaart naast :') Dan zie ik liever het stripje van de komende stations wat vaker in beeld.

Overigens zijn de Duitse forumcollega's helemaal in de war door de stroomafnemer, ze denken dat-ie ook op de 51 gaat rijden :')

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 19:25
door Vinny
Ik snap jouw aversie niet tegen het doorvoeren van een consistente huisstijl
Ik heb helemaal geen aversie tegen een huisstijl die al dan niet consistent is, maar binnen het GVB metronetwerk heeft het een hoge mate van "veranderen om het veranderen". Waarom zou je wit op blauwe borden die nog prima leesbaar zijn moeten vervangen door blauw op witte borden met een rood geblokt randje? Dat is toch nergens goed voor? Bovendien zijn er nu ontwikkelingen m.b.t. R-net waardoor een aantal (zoniet alle) metrolijnen toch van een nieuwe huisstijl worden voorzien.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 23:53
door les7
Ardan schreef:Ja, waarom er telkens een kaart voorbijkomt snap ik ook niet, bij bijna alle schermen hangt er een gewone kaart naast :') Dan zie ik liever het stripje van de komende stations wat vaker in beeld.
Dit is maar tijdelijk. Op de beeldschermen worden binnenkort filmpjes vertoond van City Media Rotterdam. CMR zorgt al voor de filmpjes op Beurs. De 5634 rijdt hier al mee rond. Bij de stationsaankondiging komt de routestrip nog gewoon in beeld, en bij het halteren de videobeelden.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: za 03 dec 2011, 13:30
door R-Flow
Vinny schreef:Ik heb helemaal geen aversie tegen een huisstijl die al dan niet consistent is, maar binnen het GVB metronetwerk heeft het een hoge mate van "veranderen om het veranderen". Waarom zou je wit op blauwe borden die nog prima leesbaar zijn moeten vervangen door blauw op witte borden met een rood geblokt randje? Dat is toch nergens goed voor? Bovendien zijn er nu ontwikkelingen m.b.t. R-net waardoor een aantal (zoniet alle) metrolijnen toch van een nieuwe huisstijl worden voorzien.
En daarom zeg ik ook laat OF alles gewoon zoals het was OF pas alles aan. Doe niet alles halfbakken zoals nu telkens het geval is waardoor je een onduidelijke zooi krijgt van lijnkleuren, huisstijl etc. Er zijn in recente jaren genoeg nieuwe onderdelen in de oude stijl neergezet terwijl je het ook gewoon direct in de nieuwe stijl had kunnen doen. Bij de CAFs knappen regelmatig lijnrollen die telkens weer in de oude tramstijl vervangen worden i.p.v. metrokleuren. WAAROM?! Puur leesbaarheid is niet het enige punt; er is ook nog zoiets als duidelijkheid, consistentie en nette vormgeving. Op Blijmer ArenA hangen zelfs borden met compleet verkeerde metrokleuren. Amateurisme ten top.
R-net vind ik geen argument. Dat er veranderingen op dat vlak aan zitten te komen moet al tijden bij de regio en alle betrokkenen bekend zijn. Nogmaals, had dan lekker alles in de oude vormgeving gelaten i.p.v. weer een nieuwe te ontwikkelen en half toe te passen.

Mijn punt: Dat er na bijna 40 jaar een keer een moderne nieuwe huisstijl komt snap ik en is ook wenselijk t.o.v. die jaren '70 troep. Maar denk er dan gewoon eens rustig over na wat je wilt met oog op de nabije toekomst, stem dit met alle partijen af, werk het plan goed uit, pas het binnen een half jaar over het hele net toe en laat het de komende tijd met rust. Dit doen ze simpelweg niet.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 01:01
door Vinny
Aangezien er simpelweg geen huisstijl is hoeven ze die ook niet toe te passen. Scheelt weer een hoop grafisch designwerk, en kan men gewoon toepassen wat men goed dunkt. Het heeft ook wel wat hoor. De Oostlijnen hebben een duidelijk andere "smoel" dan de Amstelveenlijn en de Ringlijn. De Noord-Zuidlijn zal er dus ook weer totaal anders uitzien.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 12:41
door Geert
Vinny schreef:Aangezien er simpelweg geen huisstijl is hoeven ze die ook niet toe te passen. Scheelt weer een hoop grafisch designwerk, en kan men gewoon toepassen wat men goed dunkt.
Juist niet toch :') Als je al een huisstijl hebt liggen kun je gewoon die gebruiken, teksten vervangen door de juiste benamingen/opschriften etc. en bestellen maar. Lijkt me voordeliger dan een nieuwe grafische huisstijl ontwikkelen.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 12:46
door Suus
Nee joh, gewoon Word openen, papierformaat wat groter zetten, met Wordart de naam van het metrostation ontwerpen en printen maar. Beetje ducktape, klaar :mrgreen:

(Er is een verhuisbedrijf in Alphen dat hun logo met WordArt heeft gemaakt)

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 13:07
door Vinny
Gewoon als lettertype nemen wat ProRail voor de stationsnaambordjes ook gebruikt. Witte letters op een blauwe achtergrond toepassen, wat in de rest van de wereld ook toegepast wordt omdat dit de best leesbare borden oplevert. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 21:28
door hauptbahnhof
Zijn die pantografen trouwens niet tijdelijk?

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 09:54
door Ruben
Die blijven ze toch wel nodig hebben in de werkplaats/wasstraat?

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 09:58
door webguy
Is het niet 10x goedkoper om gewoon een locje/robot te gebruiken in de werkplaats om ze te rangeren? Een pantograaf is een onderdeel dat nogal slijt en duur is in onderhoud.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 10:02
door FLJ
Ja maar als een pantograaf alleen in de werkplaats wordt gebruikt dan zal de slijtage wel meevallen. Maar een locje klinkt mij ook logischer in de oren.