Nieuwe metro Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor R-Flow » Ma 05 Dec 2011, 10:32

Vinny schreef:Aangezien er simpelweg geen huisstijl is hoeven ze die ook niet toe te passen. Scheelt weer een hoop grafisch designwerk, en kan men gewoon toepassen wat men goed dunkt. Het heeft ook wel wat hoor. De Oostlijnen hebben een duidelijk andere "smoel" dan de Amstelveenlijn en de Ringlijn. De Noord-Zuidlijn zal er dus ook weer totaal anders uitzien.

Er zijn dus meerdere varianten die nu deels zijn vervangen door de nieuwste huisstijl. En de Oostlijn heeft al een tijdje geen eenduidige stijl meer. Zie stations CS, Spaklerweg, Van Der Madeweg etc. dus dat ballonnetje gaat niet langer op.

webguy schreef:Is het niet 10x goedkoper om gewoon een locje/robot te gebruiken in de werkplaats om ze te rangeren? Een pantograaf is een onderdeel dat nogal slijt en duur is in onderhoud.

Zo'n loc/robot is goedkoop wou je zeggen? :P

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 05 Dec 2011, 11:00

De panto's opdie M5 zijn nogal groot terwijl die op de huidige M-series klein zijn...

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor R-Flow » Ma 05 Dec 2011, 11:10

hauptbahnhof schreef:De panto's opdie M5 zijn nogal groot terwijl die op de huidige M-series klein zijn...

Zijn volgens mij inderdaad gewoon full-sized pantografen i.p.v. zo'n klein rangeer gevalletje.

Was het niet ooit de bedoeling dat de Noord/Zuidlijn met bovenleidingen zou gaan rijden? Althans, neem aan dat het zo'n metalen balk in de lucht had moeten worden zoals tram 26 in de Piet Heintunnel-Rietlandpark heeft. Wellicht dat men toch nog een optie wil houden op zo'n systeem in toekomstige aanvullingen op het metronet.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 05 Dec 2011, 11:15

Het is een metalen balk met de bovenleiding eronder :wink: .

Maar goed, dat is dan weer een discussie van de M6. M5 is niet bestemd om daar te rijden.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor R-Flow » Ma 05 Dec 2011, 11:18

hauptbahnhof schreef:Het is een metalen balk met de bovenleiding eronder :wink: .

Er doorheen loopt/erin ligt bedoel je. :wink:

hauptbahnhof schreef:Maar goed, dat is dan weer een discussie van de M6. M5 is niet bestemd om daar te rijden.

Check m'n laatste zin.
Laatst gewijzigd door R-Flow op Ma 05 Dec 2011, 17:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor Suus » Ma 05 Dec 2011, 11:29

Nieuw materieel moet toch proefritten rijden, wordt moeilijk zonder derde rail (die is daar niet te zien op de proefbaan), dan is de keuze voor een tijdelijke panto zo gemaakt natuurlijk.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor R-Flow » Ma 05 Dec 2011, 11:37

Bee schreef:Nieuw materieel moet toch proefritten rijden, wordt moeilijk zonder derde rail [...], dan is de keuze voor een tijdelijke panto zo gemaakt natuurlijk.

Dat zou betekenen dat Alstom nooit kan proefrijden op derde rail en je als fabrikant maar moet hopen dat alles goed gaat op het moment dat zo'n trein eindelijk een keer op z'n eindbestemming staat. Slaat natuurlijk helemaal nergens op, want je moet ieder onderdeel kunnen testen. Helemaal zoiets essentieels als de stroomafnemers en bijbehorende systemen.

Wat mij vele malen aannemelijker lijkt is dat Alstom tijdens de persvoorlichting de derde rail heeft uitgeschakeld en de metro op pantograaf liet rijden. Dit i.v.m. veiligheid van alle aanwezigen tijdens de persvoorlichting.

Bee schreef:[...] (die is daar niet te zien op de proefbaan) [...]

Nou, ik zie een derde rail toch echt erg duidelijk langs het spoor lopen hoor...

http://static1.parool.nl/static/photo/2 ... 023850.jpg
Laatst gewijzigd door R-Flow op Ma 05 Dec 2011, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor Suus » Ma 05 Dec 2011, 11:46

Op de aantakkende opstelsporen ontbreekt hij wel degelijk.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor R-Flow » Ma 05 Dec 2011, 11:47

Bee schreef:Op de aantakkende opstelsporen ontbreekt hij wel degelijk.

Daar ontbreekt ook de bovenleiding, dus wat is je punt precies?

Zoals ik al zei: wat mij vele malen aannemelijker lijkt is dat Alstom tijdens de persvoorlichting de derde rail heeft uitgeschakeld en de metro op pantograaf liet rijden. Dit i.v.m. veiligheid van alle aanwezigen tijdens de persconferentie.

Je argumentatie dat er geen derde rail beschikbaar is en er dus puur voor testdoeleinden op pantograaf gereden moet worden klopt simpelweg niet.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor Ruben » Ma 05 Dec 2011, 16:33

Uitwisselbaarheid van materieel was ook nog eens een van de vereisten van het M5 en M6 materieel. M5 moet dus ook op de NZL kunnen, misschien krijgt dat ding alsnog een bovenleiding.
Maar het is inderdaad te vroeg om op basis van deze pantograaf te oordelen dat een bovenleiding de bedoeling is.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Ma 05 Dec 2011, 16:43

Euhm, het plan om bovenleiding op lijn 52 toe te passen is toch van de baan?
Of is dat plan nu alweer van stal gehaald?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor R-Flow » Ma 05 Dec 2011, 17:13

Ruben schreef:Maar het is inderdaad te vroeg om op basis van deze pantograaf te oordelen dat een bovenleiding de bedoeling is.

Dat beweerde ik dan ook niet... Enkel dat men wellicht een optie wil houden om met pantograaf te kunnen rijden bij toekomstige aanvullingen van het metronet.

Meltrain schreef:Euhm, het plan om bovenleiding op lijn 52 toe te passen is toch van de baan?
Of is dat plan nu alweer van stal gehaald?

Voor zover ik weet krijgt M52 gewoon een derde rail.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor Mojito » Wo 11 Apr 2012, 13:17

Van http://www.amsterdam.nl:

Eerste deel nieuwe metro M5 in Amsterdam aangekomen

Afbeelding
11 april 2012 - Jacqueline Schermer

Op woensdag 11 april is het eerste deel van de nieuwe Amsterdamse metro M5 aangekomen per groot transport. De 116 meter lange metro wordt in 2 delen getransporteerd door de fabrikant Alstom. In de GVB werkplaats in Diemen wordt de M5 in elkaar gezet. Het komende half jaar wordt de M5 getest op het Amsterdamse metrospoor. In het najaar kunnen de reizigers van de eerste M5 gebruik maken. De Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer is de opdrachtgever.

Het testrijden wordt gedaan door speciaal opgeleide GVB bestuurders en kan over zo'n drie weken beginnen. Dit wordt voornamelijk 's nachts gedaan. Deze moderne metro vervangt in het najaar de eerste Zilvermeeuw. Maandelijks worden vervolgens de Zilvermeeuwen vervangen zodat medio 2014 23 nieuwe M5's rijden.

De M5 is met veel aandacht voor de reiziger ingericht: brede stoelen, meer deuren en brede gangpaden om snel in- en uit te stappen. De stoelen zijn aan de zijkant geplaatst en de metro is geheel doorloopbaar, er zijn geen tussendeuren meer. Doordat de nieuwe metro's langer zijn kunnen er op de Oostlijn zo'n 50% meer reizigers in. Het is de eerste metro ter wereld die geheel met LED-verlichting is uitgevoerd.

Bij het ontwerp is veel aandacht gegeven aan de sociale veiligheid. Zo is de gehele metro te overzien met camera's en is de inrichting transparant. Op een elektronische routekaart ziet de reiziger de overstapmogelijkheden bij elk station. De M5 is door de LED-verlichting en zijn lage gewicht milieuvriendelijk en daarnaast één van de stiltste metro's ter wereld. De stoelen zijn 20% breder dan in de tram en bus.

De belangrijkste kenmerken van de M5 zijn:

Zesdelig voertuig met een lengte van 116 meter
174 zitplaatsen
Capaciteit is 960 passagiers
Maximale snelheid is 80 km/h
De deuren zijn hoog (208 cm), en er zijn 24 deuren per zijde
Het plafond is hoog (230 cm)
Gelijkvloerse instap, de vloer sluit aan op het perron
Rolstoelvoorzieningen in 2 multifunctionele ruimten
Reizigersinformatie met informatieschermen
Camerabewaking
Voldoet aan de strengste brandveiligheidseisen
Geluidwerende maatregelen zodat de metro heel stil is
Toepassing van vandalismebestedige materialen
De metro is voorbereid op rijden zonder bestuurder
Metro's van dit type gaan naar verwachting vanaf 2017 ook rijden op de Noord/Zuidlijn.

De Stadsregio Amsterdam is de financier van de nieuwe metro, de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer/Gemeente Amsterdam de opdrachtgever. GVB gaat de metro in het najaar van 2012 in gebruik nemen.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Wo 11 Apr 2012, 13:47

Voor de geïnteresseerden: Kort filmpje van AT5:
http://www.at5.nl/artikelen/79236/video ... trostellen

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor FLJ » Wo 11 Apr 2012, 14:57

Heb zojuist een kijkje genomen bij de werkplaats en net op dat moment werd de kopbak van stel 110 afgeladen en op Amsterdamse bodem gereden. De wagen ziet er ontzettend strak en naar mijn mening stijlvol uit.

Naast de plek waar de bak werd afgeladen stonden trouwens de troosteloze resten van Zilvermeeuw stel 6 die volledig verpakt is in blauw plastic en van zijn draaistellen gelicht is. Vermoedelijk zal dit op 19 februari 2010 door een aanrijding beschadigde stel binnenkort als tweede Zilvermeeuw Amsterdam gaan verlaten om plaatst te maken voor zijn waardige opvolger, de Alstom Metropolis.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 11 Apr 2012, 15:03

Ik las het bericht in de metro tussen Van der Madeweg en Venserpolder op weg naar huis. Bij mijn uitstaphalte Verrijn Stuartweg was men bezig een middenwagen van een trailer af te laden.

Afbeelding

Vanaf de nieuwe loopbrug over het emplacement van de werkplaats kon je ook nog een van de koprijtuigen zien:
Afbeelding
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor Etienne » Wo 11 Apr 2012, 15:13

Moet nou zeggen dat ik het niet het allermooiste vind.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor R-Flow » Wo 11 Apr 2012, 15:18

Het zijn wel klassebakken volgens mij, zien er erg strak uit op de foto. Echte metrotreinstellen i.p.v. sneltrams zoals op de Ringlijn en Rotterdam. De combinatie retro + moderne look is wat mij betreft goed bedacht en uitgevoerd. :pos:

Snap alleen de ballen van die rooie deuren. Hebben ze bij GVB net de hele zooi blauw/wit-blauw gespoten en/of bestickerd om vervolgens nieuwe wagens weer in het rood te bestellen. De metro mag gewoon echt geen uniforme uitstraling hebben hè? Is volgens mij bij wet bepaald met risico op levenslang celstraf bij het overtreden ervan. :D
Laatst gewijzigd door R-Flow op Wo 11 Apr 2012, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9243
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Wo 11 Apr 2012, 15:20

Eindelijk *O* Kan niet wachten op de eerste rit *O*
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor R-Flow » Wo 11 Apr 2012, 15:21

Wanneer komen ze in dienst?

EDIT Najaar lees ik niet.
Laatst gewijzigd door R-Flow op Wo 11 Apr 2012, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 11 Apr 2012, 15:23

Ergens tussen september en december van dit jaar.
Rame à l'approche

Cygnum
Berichten: 67
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 11:33

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor Cygnum » Wo 11 Apr 2012, 20:05

R-Flow schreef:Snap alleen de ballen van die rooie deuren. Hebben ze bij GVB net de hele zooi blauw/wit-blauw gespoten en/of bestickerd om vervolgens nieuwe wagens weer in het rood te bestellen. De metro mag gewoon echt geen uniforme uitstraling hebben hè? Is volgens mij bij wet bepaald met risico op levenslang celstraf bij het overtreden ervan. :D


Het schijnt te maken te hebben met de uniformiteit van de R-net-formule en de openbare aanbestedingen. Als GVB de openbare aanbesteding verliest, hoeven de nieuwe metro's niet geheel te worden overgeschilderd; alleen de naam wijzigen is dan voldoende.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor R-Flow » Wo 11 Apr 2012, 22:17

Alleen komen de metro's er wéér anders uit te zien binnen R-net. Kijkt u maar:

http://ov-bureaurandstad.nl/files/HFD%2 ... el%203.pdf

Het is een eindeloze cyclus van dingen bedenken, half uitvoeren, werk stilleggen, weer wat nieuws verzinnen, half uitvoeren, stoppen etc. waar ze in vast zitten.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor VIRM » Wo 11 Apr 2012, 22:42

Betekent dit dat de nieuwe metrostellen zijn gaan rijden? :D
En dat het einde nu echt in zicht is voor de Zilvermeeuwen?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor R-Flow » Wo 11 Apr 2012, 22:46

VIRM schreef:Betekent dit dat de nieuwe metrostellen zijn gaan rijden? :D
En dat het einde nu echt in zicht is voor de Zilvermeeuwen?

Nee, hij moet eerst nog in elkaar gezet en getest worden. De Zilvermeeuwen zijn pas in 2014 helemaal vervangen door nieuwe metro's. :(


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 5 gasten