Pagina 8 van 21

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: zo 15 apr 2012, 21:36
door willy84
Het wordt tijd dat we de burocraten in Brussel eens aanpakken! We moeten onze eigen wetten kunnen bepalen. Het is een schande dat de straf verlaagd wordt vanwege Brussel.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 16 apr 2012, 17:32
door Stéphane
R-Flow schreef:Dat zou betekenen dat Amsterdam een uniforme huisstijl krijgt óók binnen de metro. Art. 287 lid 5 Wet Openbaar Vervoer Regio Amsterdam bepaalt:
Met gevangenisstraf van ten hoogste twintig jaren of geldboeten van de vijfde categorie wordt gestraft: Toepassen van een uniforme dan wel consistente huisstijl binnen metronetwerk Regio Amsterdam.
Dusss...
Ik mag hopen dat dit een grapje is?

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 16 apr 2012, 18:52
door R-Flow
Over dit soort zaken maken we in Amsterdam geen grapjes… De metro zo inconsistent mogelijk houden is serious business. Zowel de stadsregio als GVB hebben hele afdelingen die zich daarmee bezig houden en het resultaat mag er wezen. Vorig jaar oktober zijn er nog drie gemeenteraadsleden veroordeeld tot twintig jaar celstraf omdat ze een voorstel hadden ingediend om het hele netwerk één consistente huisstijl te geven. En volkomen terecht.

:')

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 16 apr 2012, 21:42
door Ruben
En nu weer over naar de nieuwe metro graag

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: di 22 mei 2012, 22:57
door Jurre
Momenteel passen er in de metrotunnel tussen Centraal en Amstel max. 2 stellen langs het perron. De werkzaamheden aan de perrons is al klaar voor het testbedrijf of pas voor de indienststelling?

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: di 22 mei 2012, 23:59
door R-Flow
Voor testbedrijf heb je geen lange perrons nodig lijkt mij, er stappen immers toch geen passagiers in/uit.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: do 30 aug 2012, 12:45
door FLJ
Vandaag rijdt stel 109/110 proefritten, zojuist reed hij over de Gaasperplaslijn in de richting van CS waarbij hij zelfs lijn 53 met bestemming toonde!

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: do 30 aug 2012, 15:49
door hauptbahnhof
Het gaat dus in ieder geval goed, want nu rijdt ie ook over sporen die normaal in dienst zijn. :pos: :pos: :pos:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: do 30 aug 2012, 15:54
door FLJ
Jep! Hauptbahnhof heb jij als GVB insider ook enig idee wanneer de wagens in dienst moeten komen? Is de planning nog steeds einde van dit jaar?

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: do 30 aug 2012, 16:02
door hauptbahnhof
Geen idee. Ze zouden een half jaar mee proefrijden en zoals ik het begrijp gaat het voorspoedig. Dus denk het wel. Als ik iets meer weet, dan zal ik het vermelden.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: za 01 sep 2012, 19:26
door R-Flow
FLJ schreef:Vandaag rijdt stel 109/110 proefritten, zojuist reed hij over de Gaasperplaslijn in de richting van CS waarbij hij zelfs lijn 53 met bestemming toonde!
Mooi ding hoor zo in actie!


PS Ze weten ook echt niet wat ze willen hè? Eerst die M-perfix doorvoeren op alle nieuwe borden en ook te zien op de nieuwe metro. Nu weer weg. Wat is er toch in hemelsnaam aan de hand dat ze niet gewoon een beslissing kunnen nemen en daarbij blijven?? Dat gezeik met verschillende stijlen begint nu wel hele extreme vormen aan te nemen.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: za 01 sep 2012, 19:42
door Vinny
Rustig nou maar hoor ;) Er is echt niemand die er wakker van ligt of er nou wel of geen M voor een metrolijn staat, behalve een paar verstokte metrofanaten. Zullen we eerst maar eens de basis in orde maken? Dus de stations afmaken die worden opgeknapt, zorgen dat het materieel eens schoon, netjes en heel is (en blijft), en dat de reizigersinformatie op orde is. Daarna wordt het wellicht tijd om eens te kijken naar een eenduidig lettertype voor stationsnaambordjes en overige futiliteiten.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: za 01 sep 2012, 20:08
door Suus
Zelfs metronetten waar alles wel tip-top geregeld is bedienen zich van drie verschillende huisstijlen, soms door elkaar heen. Zolang de informatie klopt en functioneert is het geen probleem.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: za 01 sep 2012, 20:40
door R-Flow
Vinny schreef:Rustig nou maar hoor ;) Er is echt niemand die er wakker van ligt of er nou wel of geen M voor een metrolijn staat, behalve een paar verstokte metrofanaten. Zullen we eerst maar eens de basis in orde maken? Dus de stations afmaken die worden opgeknapt, zorgen dat het materieel eens schoon, netjes en heel is (en blijft), en dat de reizigersinformatie op orde is. Daarna wordt het wellicht tijd om eens te kijken naar een eenduidig lettertype voor stationsnaambordjes en overige futiliteiten.
Als die kleine en relatief zeer makkelijke zaken al niet goed uitgevoerd worden kan je de grote werkzaamheden ook wel vergeten. De onmacht om wat moois van het Amsterdamse metronet te maken zie je op elk niveau terug: van lijnkleuren die niet volledig doorgevoerd worden tot en met de halfbakken renovatie van de stations.

Het gaat mij er om dat keer op keer van alles verzonnen wordt maar halverwege de uitvoering ervan men zich telkens weer bedenkt. Kap daar gewoon eens mee, het lijkt wel een chronisch complex.
Bee schreef:Zelfs metronetten waar alles wel tip-top geregeld is bedienen zich van drie verschillende huisstijlen, soms door elkaar heen. Zolang de informatie klopt en functioneert is het geen probleem.
Er is dan ook een verschil tussen een net zoals in Parijs en die vier lijntjes die we hier hebben… :P

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: za 01 sep 2012, 20:57
door Suus
Stockholm heeft ook drie huisstijlen die door elkaar gebruikt worden. De originele uit de jaren 50, o.a. met bordjes die in de vorm van pijlen gezaagd zijn, een nieuwe stijl van de SL uit de jaren 80 en een door Veolia ontworpen huisstijl die door de huidige exploitant MTR is overgenomen. En het kan best voorkomen dat een deel van de borden al in Veolia-huisstijl is terwijl de stationsborden nog in de SL-stijl zijn. Is het belangrijk? Nee, zolang de informatie maar klopt :Y

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: za 01 sep 2012, 20:59
door R-Flow
Stockholm heeft sowieso al een metronet dat twee keer zo groot is als hier en voorzover ik kan herinneren ook stukken netter en schoner. Zoals ik al zei gaat het veel verder dan alleen die bordjes; er is constant op zo'n beetje elk vlak gezeik bij de metro in Amsterdam. Bus, tram, veren, we hebben overal een stijgende lijn gezien. Alleen die metro blijft maar doorkwakkelen. Ambitie ontbreekt.

Ik hoop van harte dat de instroom van nieuwe metro's de start is van een nieuwe positieve impuls die men ook daadwerkelijk vasthoudt. :)

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: za 01 sep 2012, 22:12
door Vinny
Het ene heeft weinig tot niets te maken met het andere. Er zijn totaal verschillende actoren voor verantwoordelijk. Dat de metro in Amsterdam een ondergeschoven kindje is: dat ben ik met je eens, maar dat ligt denk ik ook aan het feit dat de politieke lijn jarenlang metrofoob is geweest.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: za 01 sep 2012, 23:23
door R-Flow
Natuurlijk wel. Het heeft alles te maken met het feit dat er geen eenduidige visie en amper overzicht/toezicht is.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 10:00
door hauptbahnhof
Maar ja, moeten we niet beter gaan praten over die koekblik versie 2.0? I.p.v. over de verpauperde stations waar ie moet stoppen? :roll:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 10:03
door hauptbahnhof
Als ik nu naar het resultaat kijk, vind ik de Amsterdamse toch wel een stuk mooier, vergeleken met de Hamburgse koekblik versie 3:
Afbeelding

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 10:48
door robert55
Wat bij de aanleg van metro's altijd onderschat wordt is dat je niet alleen de investering moet doen, maar dat je ook permanent veel geld moet uitgeven aan onderhoud en vervanging. Dat zie je bij de Oostlijn: daar moet nu na ruim 30 jaar gebruik heel veel vernieuwd worden. Eigenlijk hoor je dat permanent te doen, Ik denk dat Amsterdam wat veel naar achteren heeft geschoven. Het zijn namelijk geen uitgaven waarmee je als ambtenaar of politicus kan scoren en je kan een tijd lang veel problemen verbloemen. Dit is geen typisch Amsterdamse probleem, kijk ook maar naar Londen..
Wat wel typisch Amsterdam is, is dat het metrobedrijfje binnen het gvb zo lang z'n eigen gang heeft kunnen gaan

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 12:02
door R-Flow
Daar heb je zeker gelijk in. De Oostlijn is ooit een keer aangelegd, er is ooit een keer materieel voor gekocht en vervolgens had men blijkbaar de hoop dat dat alles tot het einde der tijden mee zou gaan. Je ziet in mindere mate hetzelfde gebeuren met de Amstelveen- en Ringlijn.
hauptbahnhof schreef:Als ik nu naar het resultaat kijk, vind ik de Amsterdamse toch wel een stuk mooier, vergeleken met de Hamburgse koekblik versie 3:
Wat een lomp ding. Lijkt wel Amerikaans. :? M5 heeft een erg strak design wat mij betreft: retro en toch modern.

PS
Zo moet de M5/M6 onder R-net er uit komen te zien:
http://ov-bureaurandstad.nl/files/HFD%2 ... el%203.pdf

Ik weet het niet hoor…

Overigens is men bij R-net er van overtuigd dat de huidige levering al in de R-net huisstijl is uitgevoerd. Erg grappig als je bedenkt dat er enkel "GVB" op de zijkant staat en de kleuren uit jaren '70 komen. (Laatste alinea)
http://www.ov-bureaurandstad.nl/files/E ... 0R-net.pdf

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 13:41
door Suus
Eh nee, die Hamburgse versie is duidelijk ontworpen met een heldere visie.

Door het gebruik van roestvrij staal is eventuele bekladding schoon te maken zonder dat de laklaag van het voertuig beschadigd raakt en het zorgt dat de metro lichter van gewicht is.
Door het gebruik van opdeelbare eenheden kan er op stroom bespaard worden in de daluren.
Zes deuren op veertig meter treinlengte is precies goed, je hoeft nooit meer dan 4 meter te lopen voor een deur.
De reizigers wilden liever geen langsbanken, dus zijn er alleen in het midden van de bak vierzitters en bij de bakovergangen langsbanken, waardoor bovendien voldoende ruimte ontstond voor rolstoelen en kinderwagens.
Er is veel aandacht geschonken aan de draaistellen zodat ze zo stil mogelijk zijn, de geluidsproductie mag niet boven de 77 decibel uitkomen.

Absoluut geen miskoop gedaan daar in Hamburg :Y

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 14:46
door R-Flow
Heeft verder weinig met het ontwerp van de kop en uitstraling te maken, maar goed.

Die discussie over de hoeveelheid deuren hebben we al gehad en wat mij betreft ga je daar gewoon volledig de mist in. De nieuwe Rotterdamse metro's hebben zeven deuren per zijde over een lengte van ±40 meter. Wat zie je in de parktijk? Eilandvorming bij de deuren, mensen die zitten of in het gangpad staan komen amper de metro uit. Door die dwarsbanken zie je zowel bij de nieuwe Hamburgse als Rotterdamse metro's dat het gangpad vrij smal is. Ronduit waardeloos tijdens de spits. Dat opsplitsen van metro's in de daluren doet de RET trouwens ook. Zie je 's zondags van die enkele shuttle treintjes voorbij komen van 42 meter waar men met de neuzen tegen de deuren gedrukt staat. Helemaal top! Zo'n enkele driedelige trein is eigenlijk vaak nét te kort. Dan kan je beter 2x 31 meter hebben.

Ze hebben hier in Amsterdam EINDELIJK een keer goed gekeken naar wat er nodig is in de stad, wat er bij de huidige metrotreinstellen fout gaat en daarop de M5 aangepast qua inrichting.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: zo 02 sep 2012, 19:58
door Ardan
Om nog hééél even terug te komen op de prefix-M: Ik vind dat hokje voor het lijnnummer zo pietepeuterig klein dat ze dat denk ik expres hebben weggelaten om grotere cijfers te kunnen gebruiken.