Re: Nieuwe metro Amsterdam
Geplaatst: zo 02 sep 2012, 20:41
Om even op de Hamburgse DT5 verder te gaan, die is een "doorontwikkeling" van de C20 van Stockholm. Alleen ziet die C20 toch een stuk moderner en frisser uit.
Zou kunnen ja, al denk ik dat het zo op de foto kleiner uitvalt dan in het eggie. Het geeft GVB óók weer een reden om de rollen op het BN en CAF-materieel niet aan te hoeven passen. Gewoon lekker laks vast blijven houden aan die misplaatste tramsymbolen daarzo! Hoezee!Ardan schreef:Om nog hééél even terug te komen op de prefix-M: Ik vind dat hokje voor het lijnnummer zo pietepeuterig klein dat ze dat denk ik expres hebben weggelaten om grotere cijfers te kunnen gebruiken.
Lijkt mij toch niet. De C20 is volledig ontwikkeld door Adtranz (nu Bombardier) terwijl in Hamburg de huisleverancier LHB (nu Alstom) de grootste hand in het voertuig heeft. Bombardier is alleen verantwoordelijk voor de elektronische delen. Het toont wel veel overeenkomsten in de uiterlijke kenmerken, zoals driedelige treinen met zes deuren en roestvrijstalen wagenkasten, dat ben ik met je eens, al is de deurpositionering in Stockholm toch iets anders.hauptbahnhof schreef:Om even op de Hamburgse DT5 verder te gaan, die is een "doorontwikkeling" van de C20 van Stockholm. Alleen ziet die C20 toch een stuk moderner en frisser uit.
In ieder geval mooi dat ze toen wel het inzicht hadden om een netwerk aan te leggen geschikt voor drie meter brede metro's. Beetje jammer alleen dat ze dat inzicht dertig jaar later onder de tafel hebben geveegd bij de aanleg van de Ringlijn en van die sneltrams aangeschaft hebben. Dat verzin je toch niet… _O-Bee schreef:Ja. Ook niet geheel toevallig, want de adviseur bij de aanleg van de eerste metrolijn in Amsterdam was het metrobedrijf van Hamburg.
Bij de aanleg van de Ringlijn is toch gewoon rekening gehouden met brede metro's, waardoor een kleine aanpassing (randjes van de perrons afzagen) genoeg was om die alsnog op die lijn in te kunnen zetten? Dus zo kortzichtig was men toen uiteindelijk ook weer niet.R-Flow schreef:Beetje jammer alleen dat ze dat inzicht dertig jaar later onder de tafel hebben geveegd bij de aanleg van de Ringlijn
Wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is: is er voor de NZL nu al definitief gekozen voor 3m breed materieel? Of bestaat daar nog een kans dat er materieel met een smallere breedte op gaat rijden? Kan me nl ook nog een discussie van een paar jaar geleden hierover herinneren - plus de vraag of de NZL met bovenleiding of met derde rail uitgerust moest gaan worden.R-Flow schreef:Je moet een zin niet gedeeltelijk citeren, uit z'n context halen en vervolgens andere woorden in de mond leggen. Er stond duidelijk achter dat ik het over het materieel had en niet over het feit dat er een deel van de perrons afgezaagd kon worden. Dat laatste was bekend bij me.
Het getuigt van zulke ongelofelijke domheid en kortzichtigheid. Je helpt met zo'n houding het hele metronetwerk om zeep hierzo. Inderdaad mooi dat tenminste één persoon wel de visie en ballen had om de Ringlijn in ieder geval aanpasbaar te maken voor breder materiaal. Iets dat al vrij snel van pas moest komen. Maar goed we zaten (en zitten nog steeds) met veelte klein en weinig materieel.Mojito schreef:De persoon of personen die ondanks de weerzin en tegenstand van bovenaf er voor gezorgd hebben dat de Ringlijn alsnog vrij eenvoudig voor 3,00 meter breed materieel geschikt kon worden gemaakt verdienen alsnog een onderscheiding. Dat dit überhaupt mogelijk was verbaasde mij toen wel, want in het heersende klimaat ten tijde van de besluitvorming en aanleg van Amstelveen- en Ringlijn had ik wel verwacht dat de politiek geëist had dat zoiets ad infinitum fysiek onmogelijk had moeten zijn.
Ik moest vooral lachen dat de marketingafdeling van R-net claimt dat de M5 al in R-net kleurenschema wordt afgeleverd.Mojito schreef:Voor zover ik weet wordt de M6 identiek aan de M5 en is het alleen een administratief verschil. Al ben ik benieuwd of die 12 treinstellen net als de M5 in het “Zilvermeeuw 2.0” kleurenschema of direct in het R-Net kleurenschema zullen worden afgeleverd.
"Indien mogelijk" klinkt wel weer heel erg twijfelachtig. Ik meen ook ooit een keer gelezen te hebben dat zelfs de deuren niet R-net rood zijn maar afwijken. Blijf ook de tweedeling raar vinden die je straks krijgt: R-net tramlijnen en niet-R-net tramlijnen. R-net haltes, niet-R-net haltes.De nieuwe metrostellen voor de Amsterdamse metro waren al in bestelling in een afwijkende kleurstelling met zilver, zwart en R-net Rood. Daarom is hiervoor een afwijkende uitvoering van de bestickering ontwikkeld. Deze wijkt alleen in kleur af van de hiervoor beschreven versie. De maatvoering en positionering van de bestickering is gelijk aan de hiervoor beschreven versie. Indien mogelijk wordt bij groot onderhoud de beoogde R-net kleurstelling alsnog aangebracht.
Berlijn vind ik persoonlijk het beste OV hebben van Europa. Verschillende concepten die goed op elkaar aansluiten. Naar elke straathoek rijdt wel een middel van OV :)Ardan schreef:Zoiets heb je in bijvoorbeeld Berlijn ook, met een apart MetroTram en MetroBus-net. Hoewel daar het enige verschil ten opzichte van de gewone tram- en buslijnen is dat het er allemaal iets gelikter uitziet, de kleurstellingen zijn niet wezenlijk anders.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om "stadsspoor" aan te leggen in Nederland op basis van het treinomgrenzingsprofiel van het sprintermaterieel dat jarenlang op de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn heeft gereden. Dit was in ieder geval de bedoeling van de Oostlijn in Amsterdam en de spoorlijn naar Nieuwegein /IJsselstein. Volgens mij hebben deze voorsteden ook gewoon op de koersrol van SGM-II en III gestaan. Of dit ook voor de Rotterdamse metro (bijv. naar Spijkenisse) de bedoeling is geweest durf ik niet te zeggen maar ik zou bijna zeggen van wel. Persoonlijk vind ik het erg spijtig dat deze stap nooit gezet is en dat de NS haar "metrosysteem" veel erger heeft verwaarloosd..., ik vind de opvolging in de vorm van Randstadrail namelijk geen echte vooruitgang. Het gebrek aan integratie is zo mogelijk nog groter, en bovendien zijn de afstanden die worden afgelegd meer voor regionale treinen geschikt dan voor sneltrams.Over die standaardisatie heb ik wel eens iets gehoord ja . In het boek “Veertig jaar metro in Rotterdam 1968-2008” van Jan van Huijksloot staat een interessante tabel met de profielen van de NS sprinter en van de metro’s van Rotterdam (type M) en Amsterdam (een tekeningetje volgens de specificaties waarmee men toen bezig was dat alleen niet echt op de Zilvermeeuw leek) die gemaakt is door een of andere werkgroep die integratie tussen NS en de beide metronetwerken onderzocht. Zilvermeeuwen op NS-spoor, Sprinters in de Oostlijnbuis, alles is volgens mij wel onderzocht. Uiteindelijk is daar niets van terecht gekomen. Misschien maar goed ook.
Hoe kom je daarbij? In steden als Londen en New York leggen metro's veel grotere afstanden af. Dan moet Rotterdam - Den Haag of Amsterdam - Almere ook weinig problemen opleveren.Vinny schreef:Het gebrek aan integratie is zo mogelijk nog groter, en bovendien zijn de afstanden die worden afgelegd meer voor regionale treinen geschikt dan voor sneltrams.