Nieuwe metro Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Thom91 » Do 20 Jun 2013, 23:43

Overigens vervoert een M5 minder reizigers dan 3x Caf. Als ik de specs van de fabrikanten mag geloven.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor reisthijs » Vr 21 Jun 2013, 14:54

Thom91 schreef:Overigens vervoert een M5 minder reizigers dan 3x Caf. Als ik de specs van de fabrikanten mag geloven.
Als ik de specs van GVB mag geloven klopt daar niets van.
Een M5 kan 960 reizigers vervoeren, in 3x Caf is ruimte voor 750.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Thom91 » Vr 21 Jun 2013, 15:14

reisthijs schreef:
Thom91 schreef:Overigens vervoert een M5 minder reizigers dan 3x Caf. Als ik de specs van de fabrikanten mag geloven.
Als ik de specs van GVB mag geloven klopt daar niets van.
Een M5 kan 960 reizigers vervoeren, in 3x Caf is ruimte voor 750.

Hmm, er is iets mis gegaan met mijn eerder calculatie.
Ik had eerder berekend dat een CAF 8,7 reiziger per m1 kan vervoeren en een M5 8,2 reiziger per m1.
Nu kom ik bij een CAF alweer op 8,1 in het voordeel van de M5. Foutje van mijn kant dus. :@

Overigens een geinig foutje op die website, getuige de hoeveelheid staanplaatsen in een BN ;)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Busfoto.nl » Ma 24 Jun 2013, 11:21

Volgens een bericht op gespot.at5.nl én drie onafhankelijke twitteraars/reizigers heeft de M5 vanmorgen al met passagiers gereden op lijn 50.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor FLJ » Ma 24 Jun 2013, 11:59

Blijkbaar is de inzet gestart. Blijft alleen nog de vraag staan of dit de officiele eerste rit was waarbij men vanaf woensdag pas echt gaat rijden, of dat vanaf nu het stel in de spits ingezet gaat worden.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 24 Jun 2013, 13:37

Mooi. Ik zag ze namelijk ook al met passagiers rijden vanochtend. Rond negenen vertrok het stel met geen dienst erop van de Isolatorweg.
Leven, en laten leven.

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor VIRM » Ma 24 Jun 2013, 18:39

Hoera! Hopelijk is het einde van het tijdperk van de te krappe CAF'jes eindelijk in zicht! *O*
Beul van de blindegeleidelijn

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor FLJ » Ma 24 Jun 2013, 18:42

Sowieso zal de inzetbaarheid van de CAFjes (als het goed is) de komende tijd verbeteren. De hoge defectenstand wordt voornamelijk veroorzaakt door een constructiefout (dit staat tenminste in het GVB jaarverslag) en tot begin 2014 zullen er door CAF onderdelen geleverd worden die dit probleem moeten oplossen. Laten we hopen dat het daarna echt afgelopen is met de te korte wagens.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor FLJ » Di 25 Jun 2013, 11:16

Vanochtend reed M5 109/110 wederom een spitsrit op lijn 50. Een aantal foto's zal ik straks plaatsen.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor FLJ » Di 25 Jun 2013, 13:21

Voor de geïnteresseerden: op Flickr heb ik een aantal foto's geplaatst.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor webguy » Di 25 Jun 2013, 13:34

De voorkant ie eigenlijk best lelijk - ziet er een beetje uit als een opgepoetst Chinees autotje
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31523
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Suus » Di 25 Jun 2013, 14:38

Van buiten is het een monsterlijk lelijk apparaat.
Rame à l'approche

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor fred1954 » Di 25 Jun 2013, 15:15

Morgen maar eens gaan posten op Station Zuid om een ritje mee te gaan. Hoop dat ie dan niet alleen in de spits rijdt.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor FLJ » Di 25 Jun 2013, 15:39

In het begin zal hij bij mijn weten enkel in de spits rijden.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor fred1954 » Di 25 Jun 2013, 16:53

FLJ schreef:In het begin zal hij bij mijn weten enkel in de spits rijden.

Goed dat ik het weet, hoef ik niet voor Jan met de korte achternaam op Station Zuid te gaan zitten wachten rond het middaguur. Wacht ik wel toch ie hele diensten gaat draaien.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Vinny » Di 25 Jun 2013, 20:50

Bee schreef:Van buiten is het een monsterlijk lelijk apparaat.

Echte metro's zijn lelijk. Onder de grond zie je ze toch niet :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Ardan » Di 25 Jun 2013, 21:17

Ik vind ze best mooi :D Al had ik liever het GVB-huisstijl-kleurenschema gehad, maar dit is ook prima. Een herinnering aan de Zilvermeeuw die toch hét icoon van de Amsterdamse metro is. En tot deze beauty kwam ook de enige échte metro naar mijn mening was.

FLJ: Prachtige platen weer, had ook niet anders verwacht. Vind je het erg dat ik op een Duits forum er naar heb gelinkt?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor FLJ » Di 25 Jun 2013, 22:09

Dank voor het compliment Ardan! Uiteraard geen probleem ;-) vind het metrotype ook erg stijlvol, alhoewel ik er wel even aan heb moeten wennen

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11160
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Meltrain » Di 25 Jun 2013, 22:30

Ik vind ze aardig, maar ik vind de Rotterdamse metro's toch mooier. :P
Het vreemdste vind ik dat die deuren aan de buitenkant zitten, waardoor de metro ter plekke van de deuren breder is. :? Waarom is niet gewoon voor zwenk-zwaaideuren gekozen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Alargule » Di 25 Jun 2013, 22:50

Grappig hoe iedereen hier over de deuren valt (figuurlijk dan), terwijl ik dat nu juist het mooiste element aan die hele trein vind :lol: Het is ten eerste natuurlijk een verwijzing naar de deuren van de Zilvermeeuwen; daarnaast geeft het de treinstellen ook een eigen karakter. Het afwisselende patroon van wagenbak-deur-wagenbak-deur-etc vind ik eigenwijzer ogen dan de gladde afwerking van geïntegreerde deuren die je bij de meeste treinen ziet.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Geert » Di 25 Jun 2013, 23:08

Het ziet er uit alsof iemand op het einde van het project nog even de deuren op heeft geplakt. "Oh ja, laten we de deuren niet vergeten..." De binnenkant ziet er best ok uit, maar ik vind de kop niet erg mooi. Door de buffers doet het vaag ook denken aan de Protos-treinen van Connexxion

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1387
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor BrengMe » Wo 26 Jun 2013, 08:48

Ik vind die metro's wel mooi. Veel beter dan die oude koekblikken.
---

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor VIRM » Wo 26 Jun 2013, 09:32

@Geert: de kop van de metro ziet er gewoon uit alsof een Zilvermeeuw wat groeihormonen heeft gehad. :mrgreen:

@Ardan: de huidige GVB huisstijl is ook wat mooier dan het fantasieloze rood/grijs van R-Net; bovendien vind ik bij de blauw/witkleurstelling de deuren ook veel beter zichtbaar. ;) Ik ben benieuwd of het GVB de CAF'jes nog een lik verf gaat geven.

@FLJ: ziet er best okay uit van de binnenkant. :) Wat ik mij wel afvraag: nu je alleen dwarsbanken hebt en veel minder zitplaatsen, is er wel geneog 'houvast' voor de mensen die staan? Het aantal palen waar je je aan vast kunt houden lijkt mij enigszins beperkt.
Beul van de blindegeleidelijn

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Berichtdoor Edwin » Wo 26 Jun 2013, 10:59

En hij rijdt:
Afbeelding
Via @GVB_klanten
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1387
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor BrengMe » Wo 26 Jun 2013, 11:16

@VIRM Hoe erg vind jij het dan dat er weinig palen staan om je aan vast te houden. Ik heb 's winters regelmatig moeten staan als ik met de trein naar school ging. Er was toen helemaal niks om je aan vast te houden.

PS: is het niet handiger om deze discussie voort te zetten in het topic van de nieuwe metro?
---


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten