Pagina 3 van 3

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 22:13
door R-Flow
Geert schreef:Zullen we langzaamaan weer terug gaan naar de tram in Rotterdam? Er zijn nog genoeg andere GVB-topics :)
Vind het een vrij interessante discussie die ook betrekking heeft op Rotterdam. Voors en tegens van flexibele vs vaste conducteur en hoe het beter kan. :) :pos: Maar goed.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 22:15
door iljitsch
26 is natuurlijk niet bepaald een toeristenlijn dus de kaartverkoop zal meevallen. Als mensen eenmaal weten hoe zo'n chipkaart werkt (ik blijf nog steeds mensen zien die 'm voor 't schermpje heen en weer wapperen in plaats van eronder stil houden) gaat dat ook snel en als iedereen door moet lopen en de tram leeg is levert dat dus een relatief snelle instap op. Wat dat betreft zijn oudere trams niet echt gemaakt op wat veel reizigers doen: instappen en vlak bij de deur blijven hangen ook al:
  • moeten ze 18 haltes mee
  • is er een meter verderop zeeën van lege ruimte
  • willen er tientallen mensen instappen
Op zich vind ik het Rotterdamse systeem beter maar zo'n type die afgezien van z'n RET-jack er gewoon als passagier uitziet en maar wat hangt schiet natuurlijk ook niet op.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 00:12
door Suus
Het Rotterdamse systeem is veel beter, alleen al om het feit dat je niet probeert een circulatie op gang te zetten. Mensen snappen dat niet. Actieve en onverwachte controles werken trouwens nog beter als ze echt vaak gebeuren.

In de zomer in 3 dagen Stuttgart 8 keer een controleteam gezien, dan is het toch niet leuk meer om zwart te reizen. Op zich een dure grap, want ze zetten meteen 8 of 16 mensen in, maar ik heb niemand gezien die op de bon werd geslingerd. Wellicht nog effectiever dan af en toe een controlerondje of een enkel mannetje in een voertuig.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 10:41
door Vinny
Nou dat kost veel geld hoor. Dan heb je behoorlijk wat controleploegen nodig om de pakkans op een acceptabel niveau te krijgen.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 10:52
door Suus
Nu is geld in Stuttgart niet bepaald een probleem voor het vervoersbedrijf maar als je geen conducteurs hebt zijn dat soort controleploegen wel eerder te financieren.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 11:25
door iljitsch
De grap met controle is natuurlijk dat als het werkt je weinig mensen pakt omdat het percentage zwartrijders laag is. Dan lijkt het al snel een goed idee om de controles weer terug te schroeven maar dan krijg je weer meer zwartrijders en daarmee meer agressiviteit.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 11:44
door Vinny
Met 16 mensen kun je maar één van de 16 voertuigen controleren t.o.v. van in 16 voertuigen ieder één conducteur plaatsen. Kortom, je gaat van een semi-gesloten naar een semi-open instapregime, zeker in combinatie met het inchecken in het voertuig lijkt me dat een garantie op grijsrijden te geven. Ik denk dus eerlijk gezegd niet dat het zwartrijpercentage hierdoor omlaag gaat.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 11:49
door Suus
De groepen waren in Stuttgart ook groot omdat ze pas in recente jaren daar de bakovergang hebben uitgevonden, maargoed.

Als je nu in plaats van 140 conducteurs nu 50 controleurs aanstelt, die in groepjes van twee controleren. Je kan dan veel effectiever steekproefsgewijs controleren, maar dan wel op zo'n manier dat het zo vaak gebeurt dat iedereen uit angst een kaartje gaat kopen omdat de pakkans heel groot is. Dat is effectiever dan een conducteur die ergens rondhangt of nog erger in een hokje zit te zitten.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 11:51
door webguy
Die vliegende controleploegen hebben ze bij de HTM overigens best goed onder de knie. Waar het bij de NS 20 minuten duurt voor een HC om een boete uit te draaien, doet de HTM het binnen 2 minuten met een PDA + mobiele printer. Als je zulk soort (relatief dure) investeringen doet, kan het echt wel effectief zijn.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 12:14
door iljitsch
Wel jammer dat de chipkaart zo inflexibel is. Een tijd lang controleerde de HTM op de tramperrons bij in elk geval Den Haag CS en ik geloof ook HS. Dan stempelden ze ter plekke je strippenkaart als je nog op de tram stond te wachten. Lijkt me een effectievere inzet van personeel dan conducteurs of controleteams aan boord van de tram die immers ook steeds op de tram moeten wachten.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 12:36
door R-Flow
iljitsch schreef:Wel jammer dat de chipkaart zo inflexibel is. Een tijd lang controleerde de HTM op de tramperrons bij in elk geval Den Haag CS en ik geloof ook HS. Dan stempelden ze ter plekke je strippenkaart als je nog op de tram stond te wachten. Lijkt me een effectievere inzet van personeel dan conducteurs of controleteams aan boord van de tram die immers ook steeds op de tram moeten wachten.
Hielden ze ook gelijk je handje vast bij het instappen van de tram? Lol...
Bee schreef:Mensen snappen dat niet.
Ik denk dat jij niet helemaal snapt dat die conducteur op de tram meer biedt dan alleen controle van geldig vervoersbewijs. Hauptbahnhof gaf dit ook al aan.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 12:49
door Chauf21
De inzet van conducteurs wordt vaak geëvalueerd in termen van kosten en opbrengsten. Je kan redelijk nauwkeurig uitrekenen of het (vanuit financieel oogpunt) loont om een vaste conducteur of vliegende controleteams in te zetten.

Wat ik echter ook belangrijk vindt aan een conducteur, is dat hij of zij een 'menselijke maat' aan het OV geeft. Je kan even iets vragen, de conducteur kan uitleg geven, reizigers helpen etc. Dat soort dingen zijn echter moeilijk te vatten in termen van kosten en opbrengsten. Zo ook met betrekking tot sociale veiligheid. Je zou het in dienst nemen van een conducteur kunnen afzetten tegen extra/misgelopen inkomsten omdat reizigers de tram niet of wel mijden. Sterker nog, je zou zelfs kunnen redeneren dat een afname van reizigers gunstiger is voor de exploitatie omdat je minder ritten hoeft te rijden. Ik vraag me dan echter af waar je nog mee bezig bent. Gaat het hier puur om het zo efficiënt mogelijk laten rijden van trammetjes, of ben je bezig met reizigers vervoeren en een stad bereikbaar en leefbaar te houden?

Wat mij betreft hoeft een conducteur dus ook niet altijd positief uit het kosten/opbrengsten-praatje te komen. Een conducteur zorgt (/kan ook zorgen) voor een positieve ervaring en voorkomt dat het OV gaat bestaan uit een onpersoonlijk systeem waarbij je het als reiziger allemaal zelf maar mag gaan uitzoeken en oplossen.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 13:10
door R-Flow
Mee eens.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 13:22
door iljitsch
Chauf21: dat is allemaal leuk en aardig, maar zolang er nog bakken belastinggeld bij het OV moet en de primaire functie onder druk staat lijkt het me toch dat een fijn gevoel voor de klant weinig prioriteit kan hebben, conducteurs en dergelijke zullen toch echt alleen ingezet moeten worden als dit nodig is voor de veiligheid of de kosten goedgemaakt worden door opbrengsten elders.

Bovendien: waarom in de tram en niet in de metro? In de traditionele trams heeft de bestuurder nog wel enig zicht op wat er gebeurt, in tegenstelling tot bij de metro.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 13:29
door R-Flow
iljitsch schreef:Bovendien: waarom in de tram en niet in de metro? In de traditionele trams heeft de bestuurder nog wel enig zicht op wat er gebeurt, in tegenstelling tot bij de metro.
Ik kan me nog wel herinneren dat er in de tram (vooral achterin) erg veel overlast was in Amsterdam en laat het nou net zo zijn dat de trams er anno 2011 niet korter op zijn geworden. Overlast in de metro is een groot drama, helemaal mee eens en zou conducteurs daar een hemels geschenk vinden. In beide steden mogen ze wel eens een zero-tolerance beleid invoeren wat betreft vandalisme, daar wordt veel te weinig aan gedaan.

Het is inderdaad maar de vraag in hoeverre de conducteurs haalbaar blijven binnen de bezuinigingen, al kan je je afvragen of je op de lange termijn niet meer geld verliest.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 13:33
door iljitsch
Ik denk dat het rapport van de Rotterdamse rekenkamer een goed uitgangspunt is om met minder geld toch effectief conducteurs in te kunnen zetten.

Ik weet niet of dit nog steeds gebeurt, maar in Den Haag werd op in elk geval een deel van de lijnen 's avonds de achterste bak van de tram afgesloten. Dat soort dingen kan ook een bijdrage leveren.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 13:36
door R-Flow
iljitsch schreef:Ik denk dat het rapport van de Rotterdamse rekenkamer een goed uitgangspunt is om met minder geld toch effectief conducteurs in te kunnen zetten.
Weet ik niet. De Rotterdamse tram doet me wat betreft overlast erg denken aan Amsterdam in de jaren '90. Dramaverhalen zoals bij RET tram 2 kennen we hier niet, terwijl lijnen zoals tram 7,13,14,17 ook achterstandsbuurten aandoen.
iljitsch schreef:Ik weet niet of dit nog steeds gebeurt, maar in Den Haag werd op in elk geval een deel van de lijnen 's avonds de achterste bak van de tram afgesloten. Dat soort dingen kan ook een bijdrage leveren.
Kan in de Amsterdamse Combino inderdaad ook.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 14:37
door find_your_spot
Helaas heb ik van meerdere RET trambestuurders verhalen aan moeten horen dat hun conducteur in elkaar is geslagen en dat zij tijdens het rijden niks door hadden. Ook gebeurd het vaak dat hun walkie-talkie een lege accu heeft of dat een agressieve passagier deze afpakt.

Afgezien van het hoge percentage RET tram conducteurs die last krijgen van hun lichaam omdat ze dit werk staand vaak 8,5 uur per dag moeten doen.

We mogen blij zijn dat GVB wel een goede en comfortabele plek levert voor hun conducteurs waarbij schade aan het lichaam zoveel mogelijk wordt voorkomen.

Ik vind het geen gezicht hoe zo'n RET conducteur staand in de tram geld moet staan aannemen, terwijl je als een GVB conducteur een prachtige tafel hebt om je product goed te verkopen.
In de tijd dat een RET conducteur een 1 zone kaartje op z'n hand moest stempelen zag dat er vreselijk amateuristisch uit.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 14:47
door find_your_spot
iljitsch schreef:Het zou mooi zijn als we van dat in de tram kaartjes kopen af konden. Ik blijf me erover verbazen hoe populair dit is ondanks het feit dat het flink extra kost.
Flink extra kost?
Zo te horen heb je je niet echt verdiept. Even wat voorbeelden GVB 1 uurskaartje VS reizen op saldo vol tarief.

Lijn 51 Westwijk - CS
GVB 1 uur = 2,60
ROS Vol tarief = 2,79

Lijn 247 Bos en Lommerplein - Schiphol
GVB 1 uur = 2,60
ROS Vol tarief = 2,86

Lijn 50 Isolatorweg - Gein
GVB 1 uur = 2,60
ROS Vol tarief = 2,91

Lijn 192 Sloterdijk - Schiphol
GVB 1 uur = 2,60
ROS Vol tarief = 2,94

Lijn 245 Oostzanerdijk - Schiphol
GVB 1 uur = 2,60
ROS Vol tarief = 4,06

Is het 1 uurskaartje te goedkoop of is het Reizen Op Saldo te duur?

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 14:49
door R-Flow
find_your_spot schreef:Ik vind het geen gezicht hoe zo'n RET conducteur staand in de tram geld moet staan aannemen, terwijl je als een GVB conducteur een prachtige tafel hebt om je product goed te verkopen.
In de tijd dat een RET conducteur een 1 zone kaartje op z'n hand moest stempelen zag dat er vreselijk amateuristisch uit.
Erg representatief is het niet inderdaad. Zat zaterdag nog in de 4 waar zo'n conducteur er als een zoutzak bij stond half achterover geleund tegen zo'n inklap krukje.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 14:58
door find_your_spot
R-Flow schreef: Erg representatief is het niet inderdaad.
Heb zelf een keer in Rotterdam bij de Laan op Zuid in een overvolle tram een kaartje moeten kopen bij de conducteur.
Een diepe zucht volgde, waarna ik een vloek uitgesproken kreeg toen ik met 10 euro aan kwam zetten voor een dagkaart.

Door onbekende reden moest de trambestuurder een noodremming maken waarna mijn wisselgeld uit de conducteur z'n hand viel en de tram door vloog. Van de 4 euro heb ik de andere 2 euro nooit meer terug gevonden... De RET tram conducteur vond dat het mijn eigen schuld was.

Zoiets was op de anti-slip betaal tafel van GVB dus nooit gebeurd.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 15:05
door Suus
find_your_spot schreef:[hoop tariefgeneuzel]

Is het 1 uurskaartje te goedkoop of is het Reizen Op Saldo te duur?
Dit zijn allemaal geen tramlijnen en relatief lage trajecten die bijna niemand uitzit.

Re: Rekenkamer R'dam: Tramconducteurs niet op alle lijnen no

Geplaatst: di 06 dec 2011, 15:40
door Geert
find_your_spot schreef:Afgezien van het hoge percentage RET tram conducteurs die last krijgen van hun lichaam omdat ze dit werk staand vaak 8,5 uur per dag moeten doen.
Vertel, om welk percentage gaat het? Ik ben wel benieuwd.