Pagina 1 van 3

Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: di 06 dec 2011, 20:47
door Daniel
Dordrecht vreest verlies intercity's
Geplaatst op: dinsdag 6 december 2011 20:46
Laatst bijgewerkt: dinsdag 6 december 2011 20:47


De PvdA-fractie in de Drechtraad wil dat het Drechtstedenbestuur alles in het werk stelt om te voorkomen dat station Dordrecht de intercitystatus verliest.
In een motie zal de partij maandagavond onder meer vragen om namens de zes Drechtsteden een brief aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat te sturen.
Lees verder

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: di 06 dec 2011, 20:49
door Daniel
Volgens mij heeft de PvdA de klok horen luiden maar weten ze niet waar de klepel hangt... zelfs als de ICs Den Haag - Venlo over de HSL gaan rijden behoudt Dordrecht immers exact evenveel ICs als er vandaag de dag stoppen. Alleen volgend jaar worden het er even meer...

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: di 06 dec 2011, 21:19
door JWM
Daniel schreef:Volgens mij heeft de PvdA de klok horen luiden maar weten ze niet waar de klepel hangt...
Net als een reageerder op het gelinkte artikel:
Men kan zich beter druk maken om de verbinding Dordrecht - Utrecht die over een week een kwartier trager wordt: twee strakke kwartiersdiensten, maar in Rotterdam een overstap van exact 15 minuten ertussen!
De verbinding gaat er slechts 5 minuutjes op achteruit in plaats van een kwartier.

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: di 06 dec 2011, 21:27
door Daniel
Die reageerder was ikzelf, maar daar zit inderdaad een foutje in... overstap gaat van 7 of 9 minuten nu naar 15 minuten. Echter 2x/uur komen daar overigens ook nog 3 minuten extra reistijd bij (om een of andere reden doet de s2200 langer over Rtd-Ddr dan de s2100, terwijl ze exact dezelfde stops hebben), dan kom je met 12 minuten extra reistijd wel akelig dicht bij dat kwartier hoor.
Dat wordt nu nog verzacht doordat juist die aansluiting versneld wordt doordat de s1900 er nog is, maar als die via de HSL gaat krijg je er natuurlijk wel mee te maken.

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: di 06 dec 2011, 21:34
door JWM
Utrecht - Dordrecht nu 4 verbindingen per uur, variërend tussen de 58 en 60 minuten. Straks ook 4 reismogelijkheden per uur, 2 van 58 minuten en 2 van 66 minuten.

De andere kant op krijg je straks 2 reismogelijkheden van 60 minuten en 2 mogelijkheden van 65 minuten per uur tegenover nu 59 en 61 minuten.

Het is mij echt een raadsel waar je die 12 minuten vandaan haalt, laat staan een kwartier.

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: di 06 dec 2011, 21:35
door Wubbo
Daniel schreef:[...]Dat wordt nu nog verzacht doordat juist die aansluiting versneld wordt doordat de s1900 er nog is, maar als die via de HSL gaat krijg je er natuurlijk wel mee te maken.
Als je er van uit gaat dat alle andere dienstregelingen ongewijzigd blijven wel ja, maar die kans lijkt me ongeveer nihil.

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: di 06 dec 2011, 21:41
door Justin
Tsjonge, wat een gelazer zeg :roll: Het is geen Best-discussie ofzo...

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: di 06 dec 2011, 21:57
door Daniel
JWM schreef:Het is mij echt een raadsel waar je die 12 minuten vandaan haalt, laat staan een kwartier.
Simpel: de reistijd tussen Utrecht en Rotterdam veranderd niet, die tussen Rotterdam en Dordrecht per s2100 ook niet. Verschil zit 'm dus puur in 7 min. extra overstaptijd. De 12 minuten is een theoretische in een situatie waarin je geen s1900 ri. Dordrecht meer zou hebben (dan krijg je immers extra overstaptijd + extra reistijd).

De reisplanner gaat uiteraard uit van de aansluiting op de stoptrein die wel goed te noemen is, waardoor je nog net iets eerder aankomt en zo op jouw reistijdverlengingen komt. Het zal echter wel heel wat voorlichting kosten om dat duidelijk te maken aan vaste reizigers gezien sinds jaar en dag de IC de stoptrein inhaalt tussen Dordrecht en Rotterdam.
Wubbo schreef:
Daniel schreef:[...]Dat wordt nu nog verzacht doordat juist die aansluiting versneld wordt doordat de s1900 er nog is, maar als die via de HSL gaat krijg je er natuurlijk wel mee te maken.
Als je er van uit gaat dat alle andere dienstregelingen ongewijzigd blijven wel ja, maar die kans lijkt me ongeveer nihil.
Owja? Lijkt me dat je ook met meer binnenlandse treinen via de HSL nog altijd vast blijft zitten aan bestaande knopen. Daarmee kunnen de tijden wel veranderen, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat de aansluitingen ook gaan veranderen...

Aannemelijk zal door het versnellen van de s1900 door tussen Rotterdam en Breda via de HSL te rijden de s3600 in Brabant moeten gaan schuiven. Daarnaast heb je een effect in Eindhoven wat weer doorwerkt in Utrecht net als de 3600 in Zwolle de knoop beïnvloed. Zodoende valt een verschuiving in de NoordOost te verwachten en die beïnvloedt ook weer de s2100 / s2200 gezien de knoop in Leiden. Heb je dus alsnog dezelfde aanfluitingen in Rotterdam...

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: di 06 dec 2011, 21:58
door Suus
Deze discussie hebben wel al een keer uitgebreid gevoerd en daarvan was de conclusie dat ze in Dordrecht niet mogen zeuren zolang de reizigersaantallen zo stevig achterblijven bij wat je van zo'n stad mag verwachten.

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: di 06 dec 2011, 21:58
door Meltrain
Daniel schreef:zelfs als de ICs Den Haag - Venlo over de HSL gaan rijden behoudt Dordrecht immers exact evenveel ICs als er vandaag de dag stoppen. Alleen volgend jaar worden het er even meer...
Oke, maar dat komt omdat de s2200 een IC wordt...
Per saldo gaan er dus twee snelle treinen per uur (3 als je de s9200 meerekent) minder tussen Rtd en Ddr, indien de s1900 over de HSL gaat.
Maar goed: met 4 snelle treinen per uur mag Dordrecht nog steeds niet klagen...
Daniel schreef:Echter 2x/uur komen daar overigens ook nog 3 minuten extra reistijd bij (om een of andere reden doet de s2200 langer over Rtd-Ddr dan de s2100, terwijl ze exact dezelfde stops hebben),
O, dan kan de s2100 net zo goed extra op Rlb stoppen. Dan liggen de s2100 en s2200 exact mooi in een kwartierligging tussen Ddr en Rtd. :D

Over die zinloze discussie wat betreft de relatie Dordrecht - Utrecht: eind 2012 wordt de Hanzelijn n gebruik genomen, wardoor de tijden in de Noord-Oost nog wel wat wijzigen.

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: di 06 dec 2011, 22:25
door Daniel
Bee schreef:daarvan was de conclusie dat ze in Dordrecht niet mogen zeuren zolang de reizigersaantallen zo stevig achterblijven bij wat je van zo'n stad mag verwachten.
Da's niet zo gek na al die pogingen van NS om de reizigers die er nog zijn zo snel mogelijk gillend weg te laten rennen...
  • Spitsstoptreinen die bij de minste verstoring direct volledig opgeheven worden en daarna nog uren niet rijden om logistieke redenen.
  • Beroerde verdeling van de treinen over het uur: van de 7 snelle treinen naar Rotterdam rijden er bv. het ene halfuur drie vlak achter elkaar aan, en het andere halfuur twee vlak achter elkaar aan.
  • Grote uitdunningen van de treindienst bij werkzaamheden op trajecten waar die werkzaamheden helemaal niet zijn
  • Gebrek aan enige voorzieningen op het station: stations van vergelijkbare grootte hebben meer en zeker langer geopende winkeltjes en tenminste een afgesloten wachtruimte (al dan niet verwarmd), Dordrecht slechts wat abri's waarin je alsnog staat weg te waaien.
  • Weinig consequent spoorgebruik. Enige waar je vanuit kunt gaan is dat een trein richting Rotterdam in ieder geval niet van spoor 15 vertrekt, voor de rest komen alle andere sporen als vertrekspoor voor. Liefst vertrekt dezelfde serie het ene halfuur vanaf spoor X en het andere vanaf spoor Y.
En daarnaast heb je nog veel concurentie van de bus op sommige relaties.

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: di 06 dec 2011, 22:27
door Oud forumgebruiker
die extra minuten af en toe tuswen Dordrecht en Rotterdam v.v heeft te maken met de brug bij Dordrecht die af en toe open gaat....

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: di 06 dec 2011, 22:31
door Daniel
Die brug kan nu ook al open tussen een kwartiersdienst door, dat zal het niet direct zijn. Heb wel ooit naar de vertrek- en aankomstsporen zitten kijken en meen dat daar uit kwam dat bij een strakke kwartiersdienst van s2100 en s2200 er een conflict ontstaat tussen beide series (binnenkomende 2200 kruist de vertrekkende 2100).
Meltrain schreef:zinloze discussie
Ach ieder z'n stokpaardje he, zou zo saai zijn als we het hier allemaal met elkaar eens waren...

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: di 06 dec 2011, 23:09
door Wubbo
In 2015 staat een aantal wijzigingen op de rol. Een ervan is integratie van de HSL in de binnenlandse treindienst, een andere is Elke Tien Minuten Een Trein (ETMET). Dat levert een dusdanige structuurwijziging op dat de kans groot is dat alle vertrek- en aankomsttijden veranderen, dus nu al gaan verwachten dat aansluitingen in 2015 slechter worden is gewoon nergens op gebaseerd.

Ik stel voor dat Dordrecht zich sterk maakt voor een goede verbinding met Breda, Tilburg en Eindhoven want die dreigen ze inderdaad te verliezen. Straks ontstaat er nog een discussie over de verbinding Dordrecht Stadspolders - Ulft Noord :roll:

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 00:44
door iljitsch
Met de stoptrein ben je in 25 minuten van Dordrecht in Breda, tegen 18 met de intercity. 7 minuten voor 3 stops lijkt me aardig ruim. Wellicht dat als er straks minder intercity's rijden dit sneller kan. En een hogere frequentie kan ook een iets langere reistijd goedmaken.

Ik zat te denken aan het omleggen van de "intercity" Roosendaal - Zwolle naar Dordrecht - Zwolle maar dan heb je geen verbinding Roosendaal - Breda meer. Een stoptrein Breda - Vlissingen zou niet onlogisch zijn maar met twee treinen Vlissingen - Amsterdam is dat natuurlijk teveel van het goede.

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 08:36
door RoelZ1
Daniel schreef:
Aannemelijk zal door het versnellen van de s1900 door tussen Rotterdam en Breda via de HSL te rijden de s3600 in Brabant moeten gaan schuiven. Daarnaast heb je een effect in Eindhoven wat weer doorwerkt in Utrecht net als de 3600 in Zwolle de knoop beïnvloed. Zodoende valt een verschuiving in de NoordOost te verwachten en die beïnvloedt ook weer de s2100 / s2200 gezien de knoop in Leiden. Heb je dus alsnog dezelfde aanfluitingen in Rotterdam...
Aannemelijker is dat ze de s1900 juist ten Noorden van Rotterdam verschuiven. Dan kan je de hele NoordOost, IC's naar Limburg etc. met rust laten. In dat geval hoeft alleen de s2200 en s2100 verschoven te worden. Met het hele gedoe rond HS en keringen in Amsterdam uit die andere Dordrecht-discussie en een versnelling van de s1900 van 7-10 min kom je dan al snel op een verschuiving van 7-8 minuten voor de andere series. In andere woorden, als de s1900 over de HSL wordt geleid, moeten de s2100 en s2200 verschoven worden en krijg je misschien wel jouw zo gewenste overstap in Rotterdam.

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 08:51
door Daniel
Mwoh, in ieder geval voor Rotterdam -> Den Haag lijkt het net te passen als je de s1900 daar tussen de 7 en 10 minuten eerder hebt rijden. Andere richting uit wordt het iets lastiger, maar zou je alsnog slechts relatief kleine verschuivingen nodig hebben.

Als je teveel met de s2100 / s2200 gaat schuiven kom je weer met de knoop in Leiden in de knoei waar je weer wel met de NoordOost te maken hebt (na ingebruikname van de Hanzelijn althans)

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 09:45
door RoelZ1
Als je de s1900 7-10 minuten versnelt kom je in de knoop met de s5100 en s2200. Bij 7 minuten zouden alledrie de treinen tegelijkertijd door HS moeten, waar niet genoeg sporen voor zijn. Als je hem nog meer wilt versnellen en dus voorlangs wilt sturen moet de s1900 ergens de s5100 inhalen waarna ze samen weer op hetzelfde spoor door HS moeten. Dan ontkom je er niet aan om de s5100 ergens stil te zetten. De knoop tussen de s5100 en s2200 kan je dan wel vergeten. In Leiden zijn de gevolgen veel minder drastisch. Het enige conflict is het kruisen ten noorden van Leiden. De aansluiting tussen de NoordOost en de s2100/s2200 wordt er waarschijnlijk alleen beter op, want het ziet er naar uit dat vanaf 2013 de aankomst in Leiden vanuit Schiphol .22 en .52 wordt. (De huidige NoordOost komt in Schiphol aan om .08/.38, de route via de Hanzelijn wordt volgens NS 5 minuten sneller (aankomst .03/.33). Vertrek vanuit Schiphol om .05/.35 levert aankomst in Leiden van .22/.52). Door de s2100 en s2200 7-8 minuten te verschuiven vertrekt de trein naar Rotterdam dan om .26/.41. Een mooie overstap van 4 minuten.

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 17:15
door Geert
RoelZ1 schreef:Aannemelijker is dat ze de s1900 juist ten Noorden van Rotterdam verschuiven. Dan kan je de hele NoordOost, IC's naar Limburg etc. met rust laten.
Hoe aannemelijk is dat de NO met rust wordt gelaten/dat de NO niet verschoven wordt als over een jaar de Hanzelijn in gebruik genomen wordt?

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 17:24
door Ruben
Niet. Dat ding wordt immers een kwartier verschoven. Voor wat betreft de Enschedetak althans.

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 17:29
door Daniel
Maar het was toch Zwolle - Almere - Schiphol wat door ging naar Den Haag? Waarbij de paden dezelfde zijn als waarin volgens jaar al dr IC Gvc - Lls gaat rijden, dus verschuift er niks door op de Oude Lijn...

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 18:06
door Klaasje
Als de reistijd tussen Lelystad en Zwolle 3 kwartier is en de knoop Zwolle niet verschuift dan klopt je stelling... (De stelling klopt dus niet.) Al kan je de s2600 en s3700 natuurlijk ook gewoon omklappen, en dan wijzigt er dus weer niets.
Ruben schreef:Niet. Dat ding wordt immers een kwartier verschoven. Voor wat betreft de Enschedetak althans.
Tussen allemaal kwartierdiensten veranderd er niet zoveel als een trein een kwartier verschoven wordt mits de trein van het andere kwartier ook verschoven wordt.

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 19:50
door reisthijs
Wubbo schreef:Ik stel voor dat Dordrecht zich sterk maakt voor een goede verbinding met Breda, Tilburg en Eindhoven want die dreigen ze inderdaad te verliezen.
Er ligt dan wel een plan om de s1900 over de HSL te sturen maar dat hoeft nog niet te betekenen dat Dordrecht de verbinding met Eindhoven gaat verliezen, bij de ETMET-plannen hoort ook een freguentieverhoging van Breda-Eindhoven. Dat biedt dus kansen voor een alternatieve IC-verbinding voor Dordrecht.

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 20:06
door Daniel
Zou op zich wel een mooie oplossing zijn, daarvan heeft immers iedereen voordeel: de reizigers vanuit Dordrecht door het behoud van hun IC en die uit Den Haag en Rotterdam door een versnelde IC.
Zogauw even uit het hoofd komt het met de verschuivingen die je door zo'n 10-minutendienst in Brabant krijgt (i.i.g. op Breda - Tilburg dan) ook best aardig uit qua keertijd om die toe te voegen IC tot Dordrecht te laten rijden.

Re: Dordrecht vreest verlies intercity's

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 20:21
door Geert
Een IC Brabant - Dordrecht en dan niet doortrekken naar Rotterdam?