Regio Amsterdam matigt tariefstijging

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Regio Amsterdam matigt tariefstijging

Berichtdoor Daniel » Vr 09 Dec 2011, 23:22

Regio Amsterdam matigt tariefstijging
Geplaatst op: vrijdag 9 december 2011 23:21
Laatst bijgewerkt: vrijdag 9 december 2011 23:22


De tarieven in het streekvervoer van de stadsregio Amsterdam gaan minder omhoog dan verwacht. Het dagelijks bestuur van de Stadsregio heeft het kilometertarief voor 2012 in de concessies Waterland, Zaanstreek en Amstelland-Meerlanden vastgesteld op 12,6 cent.
In Amsterdam gaat de reiziger wel 14,2 cent per kilometer betalen. Omdat reizigers in de streek meer kilometers maken is besloten de tarieven daar minder te verhogen dan in de stad.

Vanaf 11 december 2011 neemt EBS het vervoer in de concessie Waterland voor haar rekening. Reizigers in deze concessie kunnen op voorstel van EBS van 1 januari tot en met 31 maart profiteren van een introductietarief. Dit houdt in dat zij in deze periode alleen de landelijke stijging extra hoeven te betalen (4 cent op de vaste voet en 0,4 cent per kilometer), waardoor het kilometertarief in de eerste drie maanden van 2012 in Waterland 11 cent zal bedragen.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Martin A
Berichten: 11
Lid geworden op: Ma 21 Nov 2011, 23:34

Re: Regio Amsterdam matigt tariefstijging

Berichtdoor Martin A » Vr 09 Dec 2011, 23:52

Het verschil is natuurlijk niet heel groot maar dan worden de streekbussen van CXX in de stad dus goedkoper dan de GVB tram/bus. Met name vanuit Amstelveen rijden er nogal wat bussen naar Leidseplein en CS.

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Regio Amsterdam matigt tariefstijging

Berichtdoor willy84 » Za 10 Dec 2011, 00:40

Ik reis in de concessie Amsterdam van de Stadsregio en in de concessie Gooi en Vechtstreek van de provincie. Hoe zit het daar met tariefsstijging?
immer kwaliteits posts

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Regio Amsterdam matigt tariefstijging

Berichtdoor iljitsch » Za 10 Dec 2011, 00:58

Hm, op Wikipedia staat dat stad Amsterdam van 10,5 naar 13,5 cent gaat, mooi een verhoging van 29%. Als het inderdaad 14,2 wordt zelfs 35%. In Den Haag is dit veel minder: 11,4 naar 12 (5%), Rotterdam 12,1 naar 12,7 (5%).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Regio Amsterdam matigt tariefstijging

Berichtdoor Suus » Za 10 Dec 2011, 01:19

Er is enige tijd een verwarring geweest, sommige raadsleden beweerden dat de tariefstijging maar naar 13,5 cent zou gaan, maar het is altijd de bedoeling geweest om het tarief naar 14,2 cent te laten stijgen. Daarmee kunnen we de eerste twee punten op het vijf-punten-bezuinigingstraject van Amsterdam afvinken:

  1. Kleine makkelijk haalbare schrappingen in vervoersaanbod
  2. Forse stijging kilometertarief
  3. Groot schrapwerk in vervoersaanbod
  4. Stijging instaptarief met minstens 40 cent
  5. Aanbesteding OV
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Regio Amsterdam matigt tariefstijging

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 16 Dec 2011, 16:28

Openbaar vervoer op de schop
16-12-11 11:45 uur
Afbeelding
© Floris Lok
Het complete Amsterdamse openbaar vervoer moet op de schop. Als de stad het netwerk slimmer inricht, levert dat meer reizigers en meer werkgelegenheid op, ondanks de enorme bezuinigingen.

Dat schrijft Eric Wiebes, portefeuillehouder Verkeer van de Stadsregio Amsterdam, in een discussienota die hij vandaag presenteerde. 'Alles waar we bang voor waren, gebeurt niet, of maar een klein beetje.'

Tot nu toe werd gevreesd dat de bezuiniging van 75 miljoen op het budget van 122 miljoen per jaar zou leiden tot kaalslag: minister Melanie Schultz becijferde dat 24 buslijnen en 6 trams zouden verdwijnen.

Door te schuiven met budgetten en een forse tariefsverhoging is het te bezuinigen bedrag teruggebracht tot 20 miljoen per jaar. Wiebes denkt die te kunnen terugverdienen door meer reizigers te trekken. Ook wil hij besparen door alleen op drukke en risicovolle trams een conducteur te zetten en vliegende brigades en cameratoezicht in te zetten. (Jasper Karman)

Parool


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten