Pagina 1 van 2

Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: di 13 dec 2011, 22:56
door Suus
Eerste deel spoortunnel Delft gereed
Het eerste deel van de tunnel van de Spoorzone in Delft is klaar. Dit deel vormt de zuidelijke tunnelmond van de spoortunnel, ter hoogte van de Abtswoudseweg.

Een paar honderd meter verderop, ter hoogte van de Groene Haven, wordt met een op maat gemaakte tunnelkist gewerkt aan de verdere bouw van het zuidelijke deel van de tunnel. Deze tunnelkist zorgt ervoor dat de wanden en het dak van de tunnel veel sneller en efficiënter gebouwd worden dan bij een traditionele bouwmethode.
Bron: RTV West

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: di 13 dec 2011, 23:23
door hm00
Het is op zich wel een boeiend om al die bouwactiviteiten te zien. Maar men had toch beter de tunnel kunnen boren. Als dat in Amsterdam mogelijk is met de metrotunnel, dan had dat in Delft toch zeker ook gekund. Dan had niet de hele stad zo overhoop te hoeven worden gehaald.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: di 13 dec 2011, 23:28
door JWM
Bedenk wel dat je ontzettend diep moet voor een boortunnel en de tunnellengte relatief kort is. Bovendien moet je voor het bouwen van het station alsnog de heleboel opengooien.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: di 13 dec 2011, 23:29
door R-Flow
hm00 schreef:Het is op zich wel een boeiend om al die bouwactiviteiten te zien. Maar men had toch beter de tunnel kunnen boren. Als dat in Amsterdam mogelijk is met de metrotunnel, dan had dat in Delft toch zeker ook gekund. Dan had niet de hele stad zo overhoop te hoeven worden gehaald.
Kostenplaatje hè... Maar goed weet niet in hoeverre tunnel boren überhaupt zin heeft, de bak voor het station moet sowieso uitgegraven worden. Of blijft het station volledig bovengronds?

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 00:32
door hm00
Ik denk dat boren tegenwoordig goedkoper kan dan een aantal jaren terug. Er is inmiddels meer ervaring met boren:
- Metro Amsterdam
- Randstadrail in Rotterdam, met ondergrondse halte in R’dam Blijdorp
- Autotunnel onder een duin in ’s-Gravenhage

Dat er nu toch wordt gegraven zal wel te maken hebben met het feit dat de plannen destijds bij het begin van de bouw al te ver gevorderd waren. En het voorkomen van de grote rotzooi die er nu is, is toch ook wel wat waard.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 01:07
door Suus
In Delft is er niet echt ruimte voor een startschacht zonder nog meer overlast te veroorzaken volgens mij. Bovendien hoeft de tunnel in Delft niet echt diep te zijn, hij hoeft niet onder een diepe rivier door o.i.d.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 08:08
door Geert
Bovengrondse overlast hou je toch wel: er moet ook nog een nieuw stationsgebouw en gemeentehuis verrijzen op de plek waar ze nu bezig zijn.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 10:20
door RoelZ1
Door de diepte van een boortunnel en de lage maximale helling (er moeten ook goederentreinen kunnen rijden) zou een geboorde tunnel veel langere toeritten nodig hebben. Dat is natuurlijk erg prijzig en maakt het project onnodig groot. Er zijn voor dit project een aantal enorme onderzoeken gedaan om alle verschillende bouwopties met elkaar te vergelijken. Als je de precieze redenering wilt weten raad ik je aan naar het publiekscentrum "Delft Bouwt" te gaan. Daar kunnen ze het je haarfijn uitleggen.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 10:47
door Klaasje
Je kunt wel lange tunnels met steile hellingen maken i.c.m. goederentreinen maar dan moet je een enorme groene golf creëren door de tunnel heen. Dat kost zo verschrikkelijk veel capaciteit dat alleen voor de goederentreinen al twee sporen door de tunnel nodig hebt. Samen met wat Roel hierboven al noemde kan je constateren dat het geen goed idee is.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 11:01
door JWM
Er rijden toch helemaal geen goederentreinen door Delft?

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 11:05
door Klaasje
In de tijd-wegdiagrammen van Amsterdam-Rotterdam staat er bij Delft één goederenpad per uur. Link

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 11:15
door Suus
Het zou mij niet verbazen als dat een afvaltrein is.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 11:55
door RoelZ1
Sinds de Thalys niet meer door Delft rijdt zie ik steeds vaker goederentreinen doorkomen. Er zit vanalles tussen, ook vaak gesloten wagens en tankwagens. Het treintje met 3 tankwagens voor DSM is wel (tijdelijk) verdwenen voor de bouw van de tunnel.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 12:02
door deadlock
Klaasje schreef:Je kunt wel lange tunnels met steile hellingen maken i.c.m. goederentreinen maar dan moet je een enorme groene golf creëren door de tunnel heen. Dat kost zo verschrikkelijk veel capaciteit dat alleen voor de goederentreinen al twee sporen door de tunnel nodig hebt. Samen met wat Roel hierboven al noemde kan je constateren dat het geen goed idee is.
Ja dat is in Rotterdam inderdaad ook al problematisch af en toe.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 12:05
door Klaasje
Diezelfde goederentreinen door die tunnel in Rotterdam schijnen de reden te zijn dat er Engels wissels liggen die geschikt zijn voor 60 km/h. (Die passen niet in de prorail-logica)

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 12:32
door R-Flow
hm00 schreef:Dat er nu toch wordt gegraven zal wel te maken hebben met het feit dat de plannen destijds bij het begin van de bouw al te ver gevorderd waren. En het voorkomen van de grote rotzooi die er nu is, is toch ook wel wat waard.
De start/eindschaft + bak van het station etc. nemen op dat stuk waarschijnlijk al zoveel plek in dat het stukje boren wat overblijft niet opweegt tegen de kosten/baten.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 18:24
door TLP
hm00 schreef:Het is op zich wel een boeiend om al die bouwactiviteiten te zien. Maar men had toch beter de tunnel kunnen boren. Als dat in Amsterdam mogelijk is met de metrotunnel, dan had dat in Delft toch zeker ook gekund. Dan had niet de hele stad zo overhoop te hoeven worden gehaald.
Het voordeel van graven is dat men dan toch gedwongen is om opnieuw te bebouwen :D Is misschien wel niet leuk voor de bewoners, maar de Wibautstraat in Amsterdam is nu hartstikke modern met brede 2x2 stadsweg en dat was ook hard nodig geweest geloof ik. Dus na alle ellende die je mogelijk gaat krijgen zullen de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 20:25
door R-Flow
TLP schreef:Is misschien wel niet leuk voor de bewoners, maar de Wibautstraat in Amsterdam is nu hartstikke modern met brede 2x2 stadsweg en dat was ook hard nodig geweest geloof ik. Dus na alle ellende die je mogelijk gaat krijgen zullen de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen.
Met "hardstikke modern" bedoel je jarenlange leegstand en verloedering zowel boven als ondergronds? Iets anders is de Wibautstraat namelijk niet echt.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 20:39
door Suus
Niet mee eens, ik behoor tot het ecosysteem van de Wibautstraat omdat ik in de straat werk en vind het best een levendige straat. Die redesign maakt het nog beter :)

In Delft gaat het ook helemaal goed komen, nu alleen nog een goede toegang tussen station en centrum, dat smalle steegje kan echt niet!

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 21:20
door R-Flow
Bee schreef:Niet mee eens, ik behoor tot het ecosysteem van de Wibautstraat omdat ik in de straat werk en vind het best een levendige straat. Die redesign maakt het nog beter :)
Je hebt gelijk. Prachtige straat en al die leegstand van jaren '70 betonnen kantoorgebouwen, metroingangen en woningen maakt het geheel alleen nog maar mooier.

_O- Sorry kon gewoon geen strak gezicht houden terwijl ik dat schreef.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 21:28
door Anne
De Wibautstraat is niet het gevolg van de metro maar is het oude spoortrace tussen Amstel en Weesperplein/Weesperpoort.
In de Nieuwmarktbuurt is veel kaalslag geweest en nieuwbouw.
De metro is niet in een bouwsleuf gebouw maar bovengronds.
De de grond is daarna onder de segmenten weggespoeld.

In Delft is de route naar de binnenstad via de Barberasteeg (tegenover stationsbrug) erg smal. Maar dat is juist de charme van een oude stad.
Ik fiets daar regelmatig daar en is iedere keer weer goed oppassen met de voetgangers op fietspad en tegemoetkomende fietsers.

De goede toegang is via de Binnenwatersloot. Het nieuwe station komt iets meer naar die richting en de looproute via de Westvest wordt ook beter. Als je naar de Zuidpoort (nieuwe winkel deel) wil lopen kan dat goed via de Zuidwal.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 21:32
door Suus
Als je voor het eerst in Delft komt, het station uitloopt en het centrum in wil denk je bij het betreden van de Barberasteeg wel even "en dit is de mooie binnenstad van Delft?" Natuurlijk, het heeft wel wat, maar het is niet de binnenkomer die je verwacht zeg maar.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 21:34
door R-Flow
avl schreef:De Wibautstraat is niet het gevolg van de metro maar is het oude spoortrace tussen Amstel en Weesperplein/Weesperpoort.
Grappig dat je dit schrijft, zat net het PDF'je van de herinrichting te bekijken en daar staat inderdaad een foto van dat gigantisch brede spoortracé. Nooit geweten, dacht inderdaad dat het ook gevolg van de metro was. Grappig om tram 5 op latere foto's door het midden van de Wibautstraat te zien rijden.

Maar goed, ik maak me weer grof schuldig aan off-topic-praat. :ooms:
avl schreef:De goede toegang is via de Binnenwatersloot. Het nieuwe station komt iets meer naar die richting en de looproute via de Westvest wordt ook beter. Als je naar de Zuidpoort (nieuwe winkel deel) wil lopen kan dat goed via de Zuidwal.
Wanneer moet het allemaal klaar zijn in Delft? Het is wel een hele aanslag zeg, helemaal voor zo'n relatief kleine stad.

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 22:37
door hm00
Inderdaad, een groot project voor een stad met een kleine 100.000 inwoners. De planning is dat de eerste treinen in 2015 ondergronds rijden. En dan moet nog het oude spoorviaduct worden afgebroken en een tweede tunnelbuis worden aangelegd. Dat moet dan in 2017 afgerond zijn. Een zeer lang traject en daarom vind ik het jammer dat boren niet is onderzocht. Het gaat dan om twee tunnelbuizen met een lengte van ieder 2600 meter, langer dan de geboorde tunnels in een duin in ’s-Gravenhage.

Meer informatie over het project http://www.spoorzonedelft.nl/

Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 22:58
door R-Flow
Pittig hoor. Toch lijkt het me mooi als dit op termijn overal in de Randstad gaat gebeuren. Moet je indenken hoeveel ruimte je vrijmaakt op het moment dat alle treinsporen en snelwegen ondergronds verdwijnen, wat nu allemaal verhoogd op dijken ligt.