Pagina 1 van 3

Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: do 15 dec 2011, 19:30
door Daniel
Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure
Geplaatst op: donderdag 15 december 2011 19:28
Laatst bijgewerkt: donderdag 15 december 2011 19:30


UTRECHT - Zoals verwacht hebben de gemeenten die het Bestuur Regio Utrecht (BRU) vormen, woensdagavond geëist dat het BRU opnieuw begint met de offerteprocedure voor het openbaar vervoer in de stadsregio vanaf 2013.
De gemeentes zijn de aanbestedingsprocedure die op dit moment loopt, en die tussen Qbuzz en Connexxion gaat, zat omdat die te lang duurt en er teveel fouten zijn gemaakt. De gemeentes willen nu de procedure helemaal opnieuw opstarten.
Lees verder

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: do 15 dec 2011, 20:06
door Oud forumgebruiker
alsof er dan bij de volgende gunning niet opnieuw geprocedeerd wordt...
de verschillende vervoersbedrijven zullen altijd blijven vinden, dat het proces niet naar hun zin verlopen is en zullen altijd blijven proberen om de concessie alsnog binnen te halen...

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: do 15 dec 2011, 20:53
door Michael 1988
Hopelijk kunnen die bussen nog een paar jaartjes langer mee. Ik weet niet hoe het zit in onderhoud, maar meestal is de onderhoud van de bussen wat minder tegen het eind van de meeste concessies (tenminste dat is het geval bij het meest oude materieel).

Maar idd. er zijn nu al 2 rechtzaken aangespannen door Connexxion, veel kans dat er na een nieuwe aanbesteding weer een rechtzaak komt van de verliezende partij. Hopelijk schrijft Arriva, EBS en/of Syntus (of een andere (buitenlandse) vervoerder) zich nu ook in en Connexxion en Qbuzz niet. Niet dat ik het ze niet gun, maar zij zijn wel mede de oorzaak van dit gedoe. Al hoop ik wel dat de (mogelijke) nieuwe partijen er ook geen puinhoop van zullen maken dan.

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: do 15 dec 2011, 21:08
door Ronald
lex1975 schreef:alsof er dan bij de volgende gunning niet opnieuw geprocedeerd wordt...
de verschillende vervoersbedrijven zullen altijd blijven vinden, dat het proces niet naar hun zin verlopen is en zullen altijd blijven proberen om de concessie alsnog binnen te halen...
Inderdaad. Dit zal steeds erger worden, mede omdat de prijzen ook steeds verder onder druk komen te staan. In ieder geval gaat men gewoon vrolijk door met bakken gemeenschapsgeld wegdonderen aan steeds nieuwe aanbestedingsprocedures. Maar gelukkig hebben we genoeg :X

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: do 15 dec 2011, 21:30
door Gekko123
Michael 1988 schreef:Maar idd. er zijn nu al 2 rechtzaken aangespannen door Connexxion, veel kans dat er na een nieuwe aanbesteding weer een rechtzaak komt van de verliezende partij. Hopelijk schrijft Arriva, EBS en/of Syntus (of een andere (buitenlandse) vervoerder) zich nu ook in en Connexxion en Qbuzz niet. Niet dat ik het ze niet gun, maar zij zijn wel mede de oorzaak van dit gedoe. Al hoop ik wel dat de (mogelijke) nieuwe partijen er ook geen puinhoop van zullen maken dan.

Volgens mij is Qbuzz zelf niet de oorzaak van dit gedoe, maar juist Connexxion en het BRU. Qbuzz is alleen maar het slachtoffer van het falen van het BRU en het niet tegen zijn verlies kunnen van Connexxion -o-

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: do 15 dec 2011, 21:36
door Klaasje
De rechter geeft CXX echt niet gelijk als het papierwerk in orde zou zijn bij het BRU. Conclusie: De aanbesteding heeft gefaald.

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: do 15 dec 2011, 22:33
door Suus
Inderdaad, uiteindelijk ligt het niet aan de vervoerders maar aan de BRU die echt een ontzettende puinhoop van de aanbesteding hebben gemaakt.
1. Onrealistische eisen
2. Eigen regels overtreden
3. Procedurefouten maken
4. Illegale hersteloperatie in een poging de boel te redden
Volgens mij is opnieuw beginnen de enige manier om hier nog wat van te kunnen maken.

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: do 15 dec 2011, 22:50
door Michael 1988
Gekko123 schreef:
Michael 1988 schreef:Maar idd. er zijn nu al 2 rechtzaken aangespannen door Connexxion, veel kans dat er na een nieuwe aanbesteding weer een rechtzaak komt van de verliezende partij. Hopelijk schrijft Arriva, EBS en/of Syntus (of een andere (buitenlandse) vervoerder) zich nu ook in en Connexxion en Qbuzz niet. Niet dat ik het ze niet gun, maar zij zijn wel mede de oorzaak van dit gedoe. Al hoop ik wel dat de (mogelijke) nieuwe partijen er ook geen puinhoop van zullen maken dan.

Volgens mij is Qbuzz zelf niet de oorzaak van dit gedoe, maar juist Connexxion en het BRU. Qbuzz is alleen maar het slachtoffer van het falen van het BRU en het niet tegen zijn verlies kunnen van Connexxion -o-
Ik meen mij te herrinneren dat zowel Connexxion als Qbuzz een inschrijving indiende die niet volledig voldeed. Deed Qbuzz het wel goed, dan had Connexxion geen rechtmatig gelijk gehad bij de rechter. Dit is dus de schuld van alle 3 de partijen.

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: vr 16 dec 2011, 12:49
door waldo79
Leg dat rechtmatig gelijk maar eens uit, want ik snap er niks van :lol:

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: vr 16 dec 2011, 21:52
door Stephan
Ik had vandaag zo'n gelede LPG-er. Joost mag weten hoe die dingen het toch nog twee jaar gaan uitzingen. Alles rammelde en kraakte zo'n beetje.

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: vr 16 dec 2011, 22:48
door Michael 1988
waldo79 schreef:Leg dat rechtmatig gelijk maar eens uit, want ik snap er niks van :lol:
Ik bedoelde als Qbuzz wel een goede inschrijving inleverde, had Connexxion daarop geen gelijk gekregen van de rechter (beide bedrijven leverde meen ik mij te herinneren een incorrecte inschrijving in die niet helemaal voldeed aan de eisen). Misschien wel op het rommelwerk van de BRU, maar niet op de inschrijving van Qbuzz en was dit gedoe allemaal er niet geweest en had Qbuzz afgelopen zondag (volgens mij) kunnen beginnen met zijn diensten in de BRU.

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: za 17 dec 2011, 01:38
door Suus
De vervoerders hebben zelf al aangegeven dat het praktisch onmogelijk was om een offerte voor de concessie BRU op te stellen. Het is toch op voorhand al verdacht dat bij zo'n grote en interessante concessie als BRU dat er slechts twee aanbieders zijn terwijl je er toch minstens 3 of 4 verwacht? De vervoerders kwamen toch naar Nederland voor de grote steden?

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 13:35
door R-Flow
Maakt de sneltram eigenlijk deel uit van de concessie? In dat geval kan ik me voorstellen dat er minder geïnteresseerden zijn omdat ze die ook moeten exploiteren. Ik denk effe hardop hoor.

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 13:45
door Suus
De sneltram maakt deel uit van de concessie maar dat is niet het probleem, de hybride bussen zijn het probleem.

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 13:56
door R-Flow
Bee schreef:De sneltram maakt deel uit van de concessie maar dat is niet het probleem, de hybride bussen zijn het probleem.
Hoezo zijn die het probleem? Worden die niet gewoon door de BU gekocht?

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 14:01
door Suus
Ik zou zeggen: lees eerst de oude topics terug en kom dan de discussie voortzetten.

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 14:23
door R-Flow
Bee schreef:Ik zou zeggen: lees eerst de oude topics terug en kom dan de discussie voortzetten.
Ik discussieer niet ik stel gewoon effe een vraag ter informatie omdat ik dacht dat je dat wel wist...

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 15:07
door Michael 1988
Er moeten ongeveer 200 hybride bussen besteld worden. Dat is het probleem. Daarvan is de helft (ongeveer) geleed en/of dubbelgeleed.

Edit:
Ik heb het even opgezocht voor jou.

Er komen:

* 5 8-persoonsbussen
* 4 midibussen
* 33 hybride standaardbussen
* 139 hybride gelede bussen
* 37 hybride dubbelgelede bussen

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 15:14
door R-Flow
Okay, dus ik begrijp dat de vervoerder opdraait voor de kosten van 200 nieuwe hybride bussen?

Bedankt dat jij het wel de moeite neemt om het normaal uit te leggen trouwens. :)

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 15:56
door Stephan
Maar, als het BRU besluit dat alles overnieuw moet kunnen er ook andere eisen worden gesteld. Minder hoge eisen dus, bijvoorbeeld. Wie weet rijden er dus ook in 2014 geen hybride bussen in de stad.

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 18:37
door R-Flow
Gezien gigantische hoeveelheid bussen door het centrum van Utrecht snap ik wel dat men over wil gaan op een zo zuinig mogelijke optie. Het OV in Utrecht is nou niet bepaald schoon te noemen. :?

Maar goed, het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of de vervoerder geacht wordt 200 nieuwe bussen aan te schaffen of dat de BRU dit doet. Wat ik uit persberichten begrijp koopt de BRU ze gewoon en moet de vervoerder ermee rijden. Waar zit het probleem dan precies?

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 19:30
door reisthijs
Het is toch echt de vervoerder die voor een leasecontract voor 218 nieuwe 'duurzame' bussen moet zorgen. Het BRU koopt dus geen bussen maar alleen trams.

Je kan het bestek van de concessie zelf teruglezen, dat is te vinden op de site van het BRU

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 19:35
door willy84
Ik heb al die papieren al gelezen (waarschijnlijk al jaren terug onderhand). De gele bussen die nu al rijden zijn in eigendom bij het BRU, net als de trams. De rest dient de vervoerder dus zelf aan te schaffen. Dat meen ik me ook te herinneren uit één van de rechterlijke uitspraken waarin het ging om een offerte van busfabrikanten.

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 19:35
door R-Flow
willy84 schreef:Ik heb al die papieren al gelezen (waarschijnlijk al jaren terug onderhand). De gele bussen die nu al rijden zijn in eigendom bij het BRU, net als de trams. De rest dient de vervoerder dus zelf aan te schaffen. Dat meen ik me ook te herinneren uit één van de rechterlijke uitspraken waarin het ging om een offerte van busfabrikanten.
Van de streekbussen en sneltrams wist ik inderdaad. Maar apart, las online dat BRU de investering zal doen. Niet dus?

Tja, ik snap wel dat de vervoerder geen trek heeft 200 gloednieuwe en zeer dure bussen aan te schaffen voor een concessie die ze ruim binnen de levensduur van die bussen weer kwijt kan zijn.

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 19:43
door reisthijs
willy84 schreef:De gele bussen die nu al rijden zijn in eigendom bij het BRU,
Dat zijn ze niet want die worden dus geleased. De nieuwe vervoerder wordt geacht dit leasecontract over te nemen.

Voor de nieuwe hybride bussen gaat hetzelfde op: de nieuwe vervoerder moet die gaan leasen en aan het einde van de concessie gaan die ook weer over naar een volgende vervoerder.