Pagina 9 van 11

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 18:15
door Vinny
Helemaal mee eens. Omroep van haltes gewoon beperken tot halte + belangrijke locatie. Eventueel "Dit is lijn X richting X" omdat dat interessant klinkt. :P
Een omroep hoort niet hip en interessant te zijn, maar functioneel en zakelijk. Hbf kan wel zeggen dat het "toch niet gaat gebeuren", maar dan kan je net zo goed het hele forum opheffen. Ik constateer dat bij "de buren" (Connexxion Amstelland) de reisinformatie prettiger, overzichtelijker, zakelijker en klantvriendelijker is. Kortom, goede reden om ook in oude Citaro's eens een diepteinvestering in beeldschermen te doen. :Y

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 19:48
door R-Flow
Het mag best bij de tijd oftewel "hip" zijn... Zie de SNCF jingle. :Y Maar ben het er mee eens dat het huidige omroepcircus bij GVB too much is en beter vervangen kan worden door een visuele variant.

Vind het ook sneu voor de bestuurders. Vandaag in de 3 ging een reiziger compleet uit d'r naad omdat ze volgens de omroep op de Van Baerlestraat moest uitstappen voor "streekvervoer" om vervolgens de 172 zo voorbij te zien rijden, want tja, die stopt daar niet hè... Je kan dan zeggen had ze d'r reis maar beter moeten plannen (de minder dan vriendelijke reactie van de bestuurder), anderzijds kan je ook verzinnen dat mensen in de war raken door de conflicten binnen de informatievoorzieningen (haar argument).

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 21:27
door Vinny
Een reden te meer om een beetje voorzichtig te zijn met wat je "overstappen" noemt. Ik zou me ook nogal bekocht voelen als de vervoerder een overstapmogelijkheid geeft, terwijl je in de praktijk niet alleen 10 minuten moet lopen, maar waarbij een andere mogelijkheid een stuk beter is...

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 22:20
door R-Flow
Bij alle tramlijnen wordt nu op de Van Baerlestraat omgeroepen dat er een overstap is "op streekvervoer". Slaat nergens op want die overstap heb je pas bij Museumplein of Hobbemastraat. Alle bussen die op Museumplein halteren stoppen ook op Hobbemastraat en vice versa. Alle tramlijnen stoppen op Hobbemastraat en/of Museumplein dus heb je sowieso een directe overstap en is er dus nul reden om mensen een halte vroeger eruit te sturen en ze te laten lopen. Bij de Hobbemastraat wordt die overstap echter niet omgeroepen.

Gewoon een fout dus.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 10 jan 2012, 00:10
door JWM
Streekvervoer is ook zo nietszeggend als de pest. Roep dan tenminste de richting om. Verder viel me vandaag in lijn 17 op vanaf CS dat bij elke halte tot de Rozengracht ook lijn 13 als overstapmogelijkheid wordt genoemd. Bijzonder nuttig. :roll:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 10 jan 2012, 00:21
door Vinny
Centraal Station. Overstappen op...

nou goed, ik hou op (A)

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 10 jan 2012, 00:26
door R-Flow
JWM schreef:Streekvervoer is ook zo nietszeggend als de pest. Roep dan tenminste de richting om. Verder viel me vandaag in lijn 17 op vanaf CS dat bij elke halte tot de Rozengracht ook lijn 13 als overstapmogelijkheid wordt genoemd. Bijzonder nuttig. :roll:
Snap wel dat je niet alle streekbuslijnen gaat omroepen. Vind het wel te bizar voor worden dat GVB haar eigen lijnen op bijvoorbeeld het Leidseplein en Lelylaan reduceert tot "stadsvervoer". Zie ook niet in wat voor meerwaarde dat heeft t.o.v. helemaal niks omroepen. Daarbij werd vroeger wel gewoon "Leidseplein. Overstappen op de lijnen 1,7 en 10" omgeroepen, dus waarom dat anno 2012 opeens niet meer kan??

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 10 jan 2012, 00:33
door JWM
Je kan toch gewoon omroepen: Overstappen op het streekvervoer in de richting Amstelveen, Uithoorn en Aalsmeer? Lijkt me toch echt al een stuk duidelijker.
Vinny schreef:Centraal Station. Overstappen op...

nou goed, ik hou op (A)
Zo moeilijk is het niet. Vanuit een willekeurige tramlijn vanaf de Dam: *Plong* Centraal Station, eindpunt van deze lijn. Overstappen op tram 26 richting IJburg, stadsbussen richting Noord, streekbussen richting Zaanstad, Landsmeer, Purmerend en Volendam en de trein. Vergeet niet uit te checken met uw OV-chipkaart.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 10 jan 2012, 01:20
door R-Flow
JWM schreef:Je kan toch gewoon omroepen: Overstappen op het streekvervoer in de richting Amstelveen, Uithoorn en Aalsmeer? Lijkt me toch echt al een stuk duidelijker.
GONG Museumplein. Concertgebouw. Overstappen op tram 3, 5, 12 en 24, en streekvervoer richting Schiphol, Amstelveen, Hoofddorp, Badhoevedorp, Uithoorn, Aalsmeer en Kudelstaart. Verlaat u het voertuig? Vergeet niet uit te checken met uw OV-chipkaart.

Dat is dus een goed voorbeeld van hoe omroepberichten al vrij snel heel erg lang worden.
JWM schreef:Zo moeilijk is het niet. Vanuit een willekeurige tramlijn vanaf de Dam: *Plong* Centraal Station, eindpunt van deze lijn. Overstappen op tram 26 richting IJburg, stadsbussen richting Noord, streekbussen richting Zaanstad, Landsmeer, Purmerend en Volendam en de trein. Vergeet niet uit te checken met uw OV-chipkaart.
Je vergeet de metrolijnen, buslijnen en overige tramlijnen waar je nog niet eerder een directe overstap had. En wat is er zo belangrijk aan de richtingen van de streekbussen t.o.v. de richtingen van de treinen? Staan wat mij betreft op gelijke voet.

Neem als voorbeeld voor de grap eens tram 26 en de situatie die dan ontstaat op het CS. Dan mag je bij Kattenburgerstraat wel alvast beginnen met omroepen. :P

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 10 jan 2012, 10:13
door Geert
R-Flow schreef:Snap wel dat je niet alle streekbuslijnen gaat omroepen. Vind het wel te bizar voor worden dat GVB haar eigen lijnen op bijvoorbeeld het Leidseplein en Lelylaan reduceert tot "stadsvervoer". Zie ook niet in wat voor meerwaarde dat heeft t.o.v. helemaal niks omroepen. Daarbij werd vroeger wel gewoon "Leidseplein. Overstappen op de lijnen 1,7 en 10" omgeroepen, dus waarom dat anno 2012 opeens niet meer kan??
Ik vind het soms nogal gekunsteld als de ene lijn wel wordt omgeroepen en een andere lijn onder 'streekvervoer' wordt geschaard. Is die streeklijn dan per definitie minder belangrijk?

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 10 jan 2012, 15:41
door Vinny
Op zich eens, maar als je daarin geen beperkingen hebt dan loopt het echt uit de hand met de omroep. Wat je wel zou kunnen doen is de drie belangrijkste overstappen noemen: Overstappen op lijn 1, 2 en 5 en andere lijnen.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 10 jan 2012, 15:47
door Alargule
Misschien eens tijd om te inventariseren wat belangrijke (lees: veel gemaakte) overstappen zijn, en alleen die om te roepen?

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: di 10 jan 2012, 17:20
door hauptbahnhof
Vandaag een dienstje op lijn 16 gehad... Ook hier enkele fouten:
*muntplein: dubbele gong
*museumplein richting vu: overstapmogelijkheden van Spui/Muntplein (lijnen 4, 9, 14, 24, 25)

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: wo 11 jan 2012, 09:08
door R-Flow
Tram 14 vandaag: "Rembrandtplein. Overstappen op negen.

Ik snap dit echt niet hoor... Qua tekst en qua overstapmogelijkheid niet.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: wo 11 jan 2012, 09:16
door R-Flow
Geert schreef:Ik vind het soms nogal gekunsteld als de ene lijn wel wordt omgeroepen en een andere lijn onder 'streekvervoer' wordt geschaard. Is die streeklijn dan per definitie minder belangrijk?
Heeft te maken met de hoeveelheid lijnen. Of bedoel je dat je op een halte bijv. hoort. Overstappen op bus 145 & streekvervoer?
Alargule schreef:Misschien eens tijd om te inventariseren wat belangrijke (lees: veel gemaakte) overstappen zijn, en alleen die om te roepen?
Het rare is dat de laatste keer dat er overstapmogelijkheden werden omgeroepen het wel perfect ging. Waarom het nu zo zootje is kan ik het niet bijkomen.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: wo 11 jan 2012, 09:20
door FLJ
Het is echt een verschrikking, en wat ik vooral niet begrijp is dat bij de metro de informatie wel gewoon klopt en het niet pijn doet aan de oren.

Misschien word het tijd om de hier vermelden fouten te inventariseren en te mailen naar het GVB om ze te laten inzien dat dit echt niet zo kan? Of zouden ze hier zelf ook achter gekomen zijn (hauptbahnhoff, weet jij hier meer van?).

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: wo 11 jan 2012, 10:23
door hauptbahnhof
Toendertijd werd het door degene die ze heeft ingesproken ook geregeld. Tegenwoordig wordt dat door iemand anders gedaan.
Vergeet trouwens niet dat de metro eindelijk goed is, maar in het begin ook vol met fouten zat.

De fouten die er zijn geven wij ook al door. Alleen weet iedereen uit ervaring dat het even kan duren voordat er weer een voertuig-update komt.
Maar een mailtje naar klantenservice zou geen kwaad kunnen. Misschien dat dat het proces versnelt...

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: wo 11 jan 2012, 11:17
door Geert
R-Flow schreef:
Geert schreef:Ik vind het soms nogal gekunsteld als de ene lijn wel wordt omgeroepen en een andere lijn onder 'streekvervoer' wordt geschaard. Is die streeklijn dan per definitie minder belangrijk?
Heeft te maken met de hoeveelheid lijnen. Of bedoel je dat je op een halte bijv. hoort. Overstappen op bus 145 & streekvervoer?
Ik vind het als reiziger vreemd dat sommige lijnen specifiek worden omgeroepen en andere onder het kopje 'streekvervoer' worden geschaard omdat ze toevallig door Connexxion worden gereden ipv GVB. Het lijkt me dat omroepen van streeklijnen net zo goed nuttig is voor veel reizigers. De hoeveelheid streeklijnen kan inderdaad een punt zijn, maar je zou (zoals anderen al zeiden) ook overstaprichtingen kunnen omroepen (dat is voor slecht voorbereide reizigers sowieso nuttiger omdat die het lijnnummer van hun aansluiting waarschijnlijk ook niet weten) en/of kunnen kijken naar welke overstappen het belangrijkste zijn.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: wo 11 jan 2012, 14:42
door TLP
Vanochtend voor het eerst de nieuwe halteafroepen in de CAF gehoord. Het volgende viel op:

- Op alle Westtak-haltes van lijn 50 waar je kunt overstappen worden de nummers van streeklijnen niet meer omgeroepen. In plaats van bijvoorbeeld 'overstappen op bus 62 en 145' was het nu 'overstappen op bus 62 en streekvervoer'
- Op station Lelylaan werd het volgende omgeroepen: 'overstappen op tram 1 en 17, bus 62, 63, 64, streekvervoer en trein'. Komen bus 61 en 69 opeens meer niet langs Lelylaan? :oops: :P
- Bij Station Sloterdijk bleek Klardie een intonatiefout gemaakt te hebben: 'overstappen op tram 12, bus 15, 36, 48, 61, 64 en 69. Streekvervoer en trein'

Gezien de berichten kan ik dus concluderen dat de halteafroep in de metro nog redelijk schijnt mee te vallen qua fouten.
Overigens zat ik vanmiddag voor de vierde keer deze week in een LHB die nog steeds niet voorzien is van de nieuwe halteafroepen. :N

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: wo 11 jan 2012, 14:53
door TLP
Geert schreef:Ik vind het als reiziger vreemd dat sommige lijnen specifiek worden omgeroepen en andere onder het kopje 'streekvervoer' worden geschaard omdat ze toevallig door Connexxion worden gereden ipv GVB.
Dat heeft inderdaad te maken met de hoeveelheid streeklijnen. Voorbeeld: op de halte Sacharovlaan kan enkel overgestapt worden op bus 172. Op Poortwachter is er alweer een 'knooppunt' tussen de 51 en de bussen 142, 146 en 170 en worden de bussen ook omgeroepen als streekvervoer. Dat betekent dus dat alleen als een streeklijn de enige is waarop overgestapt kan worden bij een halte, deze ook wordt omgeroepen. Het is beslist niet lijngebonden: de 172 waarover ik het had bij de halte Sacharovlaan kruist verder nog de Amstelveenseweg en daar valt het ook onder het kopje streekvervoer.

Ik vraag me trouwens af of deze situatie nog (in ieder geval in de metro) speelt, aangezien zoals ik net al zei dit op de Westtak niet meer het geval is: bij alle haltes van metro 50 daar vallen de streeklijnen nu onder 'streekvervoer'.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: wo 11 jan 2012, 15:15
door Suus
Er is een tijdje geweest dat alle streekbussen als streekvervoer werden omgeroepen, later is het aangepast, als er slechts één streekbus bij een metrohalte kwam werd het lijnnummer genoemd in plaats van streekvervoer. Blijkbaar heeft men nu dat beleid weer aangepast. Van sommige metrostations begrijp ik dat je niet alle streeklijnen kan of wil opnoemen, maar het komt wel over alsof streekbussen eng zijn.

Als je bij Bijlmer alle streekbussen zou moeten omroepen wordt de omroep dubbel zo lang bijvoorbeeld. Maar voor veel andere haltes zou het veel minder uitmaken.

Op het Leidseplein zou je naast vier tramlijnen ook zes buslijnen moeten omroepen, dan kan ik mij voorstellen dat je liever streekvervoer omroept in plaats van honderdtweeënveertig, honderdvijfenveertig, honderdzeventig, honderdtweeënzeventig, honderdvierenzeventig en honderdzevenennegentig aan je omroep toe te voegen.

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: wo 11 jan 2012, 15:39
door Vinny
In Berlijn wordt ook wel omgeroepen: übergang zu regionalverkehr. Ik vind streekvervoer niet klinken als iets engs, maar meer klinken: er rijdt een andere vervoerder en we hebben echt geen zin om uit te zoeken hoe het precies zit, maar je kunt in ieder geval nog verder reizen...

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: wo 11 jan 2012, 19:05
door R-Flow
Vinny schreef:In Berlijn wordt ook wel omgeroepen: übergang zu regionalverkehr. Ik vind streekvervoer niet klinken als iets engs, maar meer klinken: er rijdt een andere vervoerder en we hebben echt geen zin om uit te zoeken hoe het precies zit, maar je kunt in ieder geval nog verder reizen...
Beetje zoals Connexxion helemaal geen overstapmogelijkheden geeft op GVB-lijnen?

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: wo 11 jan 2012, 19:07
door Vinny
Lijn 69 is geen GVB lijn? :?:
Hij staat wel aangegeven op het schermpje bij Schiphol Plaza...

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Geplaatst: wo 11 jan 2012, 19:42
door Jef400
? Dacht toch echt dat ik de 69 zag staan op Sloterdijk