Toekomstvisie Amsterdams OV

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Klaasje »

TLP schreef:
Klaasje schreef: Een pantograaf uitklappen is bijzonder simpel, de bovenleidingsspanningen is ook niet zo afwijkend t.o.v. de metrospanning dat daar een bijzondere electrische installatie voor nodig is.
Misschien ligt dat inderdaad aan het materieel, maar het kan ook aan het verschil tussen 3e rail en bovenleiding liggen en dat de spanning daar nu eenmaal een rol bij speelt. (oftewel: de elektrische installatie is misschien te eenvoudig om EN het verschil tussen 3e rail en bovenleiding EN het verschil tussen beide spanningen goed te laten verlopen) :!:
Ja, dat is dus onzin. Op de trambovenleiding staat 600 volt, en als dat een probleem is dan zet je er 750 volt op in Amstelveen. Het zou werkelijk geen probleem mogen wezen. Dan heb je het verschil tussen de bovenleiding (met pantograaf) en derde rail (met sleepschoen) nog. Daar is ook niets bijzonders aan behalve dat je eigenlijk wilt dat er geen spanning op de sleepschoen staat wanneer die het treinstel als tram rijdt. Dat is ook geen rocket science.
TLP schreef:
Verder is het uitklappen van treeplanken ook geen kunst. We hebben treinen rondrijden die dat bij ieder station doen waarbij er tegenwoordig niet bijzonder veel problemen meer mee zijn.
Nou, wat dacht je van SLT... :N
SLT functioneert vandaag de dag prima. Er waren kinderziektes in het begin maar ik kan niet anders zeggen dan dat het mij betrouwbaar, comfortabel en snel vervoert.
TLP schreef:
Klaasje schreef:Eigenlijk moet de sneltram 51 gewoon doorrijden de metrotunnel van de NZ-lijn in. Dan is er helemaal niets aan het handje, het kost bijna geen geld. (Hooguit de investering voor nieuw betrouwbaar sneltrammaterieel.)
Dan kopieer je alternatief 5: het initiatief van de Projectgroep M51 Westwijk die precies hetzelfde idee had. Dat idee is dan ook afgewezen door het projectbureau om de redenen die Vinny zo ongeveer gaf. :wink:
Ik stel dus nu dat er totaal niet sprake is van technische redenen om het af te wijzen omdat de technieken best goed kunnen functioneren. Het hele afwijzen van dat alternatief is compleet gebaseerd op de verwachting dat de negatieve ervaringen met de BN-sneltrams zich zouden herhalen als ze zoiets opnieuw doen. Die angst is werkelijk waar helemaal nergens op gebaseerd. Sterker nog: Zo'n systeem functioneert in Rotterdam uitstekend.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door TLP »

JeffreyMeijer schreef:Ik blijf er bij dat er een soort 51 constructie moet zijn voor de lijn. Dan laat je hem toch via de oostlijntunnel gaan. Of zie ik dit nou weer verkeerrd :?:
De 51 moet daar weg omdat de tunnelveiligheid al zo op het spel staat met 18-24 metro's per uur per richting. Niet voor niets dat de 51 nog weleens ingekort wordt tot Spaklerweg omdat deze wegens materieelgebrek met 1 rijtuig rijdt.
Klaasje schreef:Ja, dat is dus onzin. Op de trambovenleiding staat 600 volt, en als dat een probleem is dan zet je er 750 volt op in Amstelveen.
Dat kan alleen als de BN-stadstrams vertrekken...
Klaasje schreef:Ik stel dus nu dat er totaal niet sprake is van technische redenen om het af te wijzen omdat de technieken best goed kunnen functioneren. Het hele afwijzen van dat alternatief is compleet gebaseerd op de verwachting dat de negatieve ervaringen met de BN-sneltrams zich zouden herhalen als ze zoiets opnieuw doen. Die angst is werkelijk waar helemaal nergens op gebaseerd. Sterker nog: Zo'n systeem functioneert in Rotterdam uitstekend.
Je hebt gelijk, daar kan het inderdaad...
Als je de belangrijkste twee á drie kruisingen ongelijkvloers maakt ben je waarschijnlijk van 90% van het probleem af. Verder kun je onderweg natuurlijk best wat marge in de dienstregeling stoppen. Daarmee is het niet zozeer een technisch probleem (dat is immers oplosbaar) maar een beleidsmatig probleem.
...maar dan blijft inderdaad het beleidsmatige probleem spelen. Ja, bij het ongelijkvloers maken van de belangrijkste drie kruisingen zullen er inderdaad zo'n 60% minder ongelukken plaatsvinden en is de doorstroming beter. Maar nog een ander probleem: de halteafstanden. Deze zijn gemiddeld maar 400 meter. Een tram trekt gemiddeld toch iets sneller op dan een metro/sneltram, dus dat komt in zijn voordeel. En toch dat wachten voor die kruisingen, daar schijnt blijkbaar ook niet zoveel aan gedaan te kunnen worden. Maar prettig is het zeker niet. Daarnaast zijn er bij de gelijkvloerse kruisingen nog steeds grotere kansen op zware ongelukken en heb je nog steeds lange wachttijden, wat niet makkelijk ongedaan te maken blijkt. En voor de reizigers is het niet prettig en het geeft een negatief imago voor het product.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Stéphane »

De BN-trams kan je toch verbouwen?
Kom eens bij DeLijn kijken!

Eerste jaar in gebruik:
Afbeelding
Even later
Afbeelding
Vandaag
Afbeelding
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

En nog steeds even lelijk als dag één! :mrgreen:

De BN-trams moeten gewoon lekker helemaal weg van tram 5. Die stuiterende rammelbakken zijn totaal niet in staat de toestroom reigers goed te verwerken.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 28 dec 2011, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Jef400 »

Tja, Daar is inderdaad een mogelijkheid toe.

@R-Flow.
Lelijker dan de combino's kan het niet.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

JeffreyMeijer schreef:@R-Flow.
Lelijker dan de combino's kan het niet.
*kuch* HermeLijn *kuch*

:P

Vind de trams Nederland/Vlaanderen sowieso niet zo mooi als je kijkt naar de pareltjes die in bijv. Frankrijk en Barcelona/Madrid rondrijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

De tram op de middelste foto is de enige tram die met middenbak is geleverd door de fabrikant. Hij was niet met middenbak besteld maar bij BN dacht men "alle he, laten we een trammeke met ene middenbak bouwen he".

Verder ontzettend off-topic.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Jef400 »

Vergeet qua schoonheid ook het materieel van München niet hé. De enige mooie trams die we hadden in Nederland zijn al een aantal jaren weg. Die geeltjes.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Lange_Dre »

JeffreyMeijer schreef:Vergeet qua schoonheid ook het materieel van München niet hé. De enige mooie trams die we hadden in Nederland zijn al een aantal jaren weg. Die geeltjes.
Dat waren de PCC wagens die in Den Haag rijden :wink:
Overgens rijden er in Nederland nog steeds mooie trams, en wel de mooiste die er in Nederland rijden zijn de GTL's Waarvan de eerste 40 binnen nu en een paar jaar helaas het veld ruimen... De ruim 100 anderen blijven voorlopig nog wel in Nederland rijden.. Dus we hebben in nederland voorlopig nog echte goede / mooie trams rijden :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Ardan »

Vinny schreef: het Safe Heaven principe
De Veilige Hemel? Het moet toch niet nog gekker worden :mrgreen:

We willen in Amsterdam toewerken naar een robuust en betrouwbaar netwerk zónder allerlei halfbakken mixvormen zoals het RandstadRailgebeuren of de huidige M51. Mijns insziens wordt het dus:
- óf M51 vermetro-en, hetzij helemaal, hetzij deels en met een overstap op een gewone of regiotram verder richting Westwijk of Uithoorn oid,
- óf M51 vertrammen (vertramd houden), maar loskoppelen van de rest van het metronet.

Verder de 51 inkorten tot Spaklerweg, M53 opheffen en M50 naar GPP laten gaan, kan de frequentie van M54 flink omhoog omdat dat dan de enige Oostlijntunnellijn is. En alleen op het stukje Zuid-OAS bestaat dan nog vervlechting, want van vervlechting moeten we ook af als je betrouwbaar wilt rijden en je frequenties goed wil kunnen afstemmen op de vervoersvraag.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

Ardan, je bent gehersenspoeld door het voormalige projectbureau :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Jef400 »

Dat waren de PCC wagens die in Den Haag rijden :wink:
Overgens rijden er in Nederland nog steeds mooie trams, en wel de mooiste die er in Nederland rijden zijn de GTL's Waarvan de eerste 40 binnen nu en een paar jaar helaas het veld ruimen... De ruim 100 anderen blijven voorlopig nog wel in Nederland rijden.. Dus we hebben in nederland voorlopig nog echte goede / mooie trams rijden :mrgreen:
Ik kom bijna nooit in Den Haag. Laatste keer dat ik er was ben ik er alleenmaar doorheen gekomen met de 2200 op station DHS. Dus daar kan ik geen mening over geven.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Lange_Dre »

JeffreyMeijer schreef:
Dat waren de PCC wagens die in Den Haag rijden :wink:
Overgens rijden er in Nederland nog steeds mooie trams, en wel de mooiste die er in Nederland rijden zijn de GTL's Waarvan de eerste 40 binnen nu en een paar jaar helaas het veld ruimen... De ruim 100 anderen blijven voorlopig nog wel in Nederland rijden.. Dus we hebben in nederland voorlopig nog echte goede / mooie trams rijden :mrgreen:
Ik kom bijna nooit in Den Haag. Laatste keer dat ik er was ben ik er alleenmaar doorheen gekomen met de 2200 op station DHS. Dus daar kan ik geen mening over geven.

De trams in Den Haag zijn een aanrader.. vooral de 1ste generatie GTL's deze zijn vooral te vinden op lijn 2 en 6 en veder op alle andere tralijnen..
Echter zijn de meeste GTL's op lijn 2 en 6 al aangepast met ee botsneus/ meulkorf op de neus... En is er overal LED verlichting toegepast met de aangepaste kleurens stelling...

Maar blijft de mooiste (echte) stadstram van Nederland!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Ardan, je bent gehersenspoeld door het voormalige projectbureau :wink:
Een ban! Meteen, want dat kan niet hier hoor.. :mrgreen:
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Jef400 »

Jij woont daar. Ik zit elke donderdag in een lelijke Amsterdammer.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

Totale ontvlechting van het metronet is überhaupt niet nodig. Er zijn vele metronetwerken aan te wijzen waar het lijnennet een of meerdere lijnen heeft die met elkaar vervlochten zijn die toch heel succesvol en vrij probleemloos zijn: Oslo, Stockholm, Brussel of München zijn er zomaar een paar. Oslo heeft zelfs een soort sneltram op metrolijn 1, wel heeft men recentelijk de bovenleiding door derde rail vervangen.

Bovendien willen reizigers van lijn 50 niet naar Gaasperplas maar naar Bijlmer en Bullewijk. Dat weet iedereen, en toch gaan die plannen telkens uit van lijn 50 naar Gaasperplas.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Jef400 »

Het is Amsterdam BEE. We leggen een concurrerende metro aan. Heffen alle handige verbindingen op en vinden het nodig het zwaartepunt naar een kantorenpark te verplaatsen. Wat wil je nog meer ?!
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door JWM »

Bee schreef:Totale ontvlechting van het metronet is überhaupt niet nodig.
Helemaal mee eens. Volgensmij kan je ook in de toekomst prima een lijnvoering handhaven met Isolatorweg - Gein, CS - Gein en CS - Gaasperplas. Zonder de 51 moet het toch mogelijk zijn met een beperkt vervlochten net tot een betrouwbare dienstuitvoering te komen.
Bee schreef:In de stad moeten wat meer aanpassingen getroffen worden maar die zijn ook nog te overzien, slechts een beperkt traject moet op de schop, voor het traject naar het Amstelstation moet er een nieuw stuk worden aangelegd, maar het andere gedeelte van de Churchilllaan is al zo als geschikt.
Waarom gaat men nu weer uit van een route via de Churchillaan en niet via de Rooseveltlaan? Van Zuid naar de Rooseveltlaan kan je de rails paralel leggen aan die van de NZ-Lijn (helaas is daar tot op heden nog geen rekening mee gehouden).
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door TLP »

Klaasje schreef:
Bee schreef:Ardan, je bent gehersenspoeld door het voormalige projectbureau
Een ban! Meteen, want dat kan niet hier hoor..
@ Bee: het projectbureau bestaat nog steeds
@ Bee + Klaasje: Ik ben het wel volledig met Ardan eens
(en dan zeggen jullie: ...)
JeffreyMeijer schreef:
Bee schreef:Totale ontvlechting van het metronet is überhaupt niet nodig.
Het is Amsterdam BEE.
Ja, het GVB is niet altijd even slim met keuzes maken.
Maar in Rotterdam rijden lijn D en E in de spits ook 17x/uur in een tunnel, dus is ontvlechten überhaupt wel verstandig?
Tevens kun je ook lijn 54 opheffen. Als je niks aan de situatie wijzigt op Van der Madeweg blijft de cross-platformoverstap tussen lijn 50 en 53 gehandhaafd. Dan heb je tenminste geen boze reizigers op lijn 50.
JeffreyMeijer schreef:Lelijker dan de combino's kan het niet.
Volledig mee oneens. Ik heb weinig trams gezien met een beter design. De 11G / GTL-8 heeft ook wel wat, maar een stuk minder.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Jef400 »

JeffreyMeijer schreef:Lelijker dan de combino's kan het niet.
Volledig mee oneens. Ik heb weinig trams gezien met een beter design. De 11G / GTL-8 heeft ook wel wat, maar een stuk minder.
Nou Tim. Ik heb weinig ergere koekblikken dan de combino's gezien. Alleen de filmbak heeft een beetje vorm. Voor de rest lijkt het wel een rijdend container
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

TLP schreef:Volledig mee oneens. Ik heb weinig trams gezien met een beter design. De 11G / GTL-8 heeft ook wel wat, maar een stuk minder.
Qua vormgeving vind ik die Combino's ook zo slecht nog niet, ze ogen vrij vriendelijk t.o.v. veel andere trams.

Waar me wel aan erger is de herrie die ze produceren. De Citadis rijdt veel beheerster en is vooral binnen in de tram veel stiller. Op de een of andere manier zitten we in Amsterdam altijd met van die slecht geïsoleerde herriebakken. Vergelijk voor de grap de 11/12Gs met de GTL-8 uit Den Haag. Verschil van dag en nacht.
JeffreyMeijer schreef:Nou Tim. Ik heb weinig ergere koekblikken dan de combino's gezien. Alleen de filmbak heeft een beetje vorm. Voor de rest lijkt het wel een rijdend container
Heb nog nooit een container gezien met ronde zijkanten, maar goed. Wat dat betreft is de Rotterdamse Citadis veel blokkeriger.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Jef400 »

Echt niemand is het vandaag met mij eens hé
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

@TLP: Er is een rapport verschenen dat onder dwang van wethouder Wiebes door het projectbureau was aangevraagd waarin alle mogelijkheden voor de Amstelveenlijn werden onderzocht. Vooral het onder dwang was belangrijk, want het projectbureau had tot daarvoor geen enkele mogelijkheid laten onderzoeken behalve ombouwen tot een volledige metro. Uit het rapport kwam naar voren dat een volwaardige metro wel mogelijk is maar dat de kosten gigantisch zijn, er geen subsidie van de overheid verwacht hoeft te worden en dat boven alles ook nog eens de kosten/batenverhouding erg slecht is. Kortom: Onhaalbaar op welke termijn dan ook.

Het projectbureau schreef toen een ronkend persbericht dat er goed onderzoek was gedaan maar dat een volwaardige metro naar Amstelveen nog steeds heel erg goed mogelijk was. Op basis daarvan heeft Wethouder Wiebes besloten het hele bureau dan maar op te doeken, zie ook: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... even.dhtml
Laatst gewijzigd door Suus op wo 28 dec 2011, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Vinny »

Maar nog een ander probleem: de halteafstanden. Deze zijn gemiddeld maar 400 meter. Een tram trekt gemiddeld toch iets sneller op dan een metro/sneltram, dus dat komt in zijn voordeel.
Eigenlijk is dat het probleem niet, je kunt namelijk haltes opheffen... :idea:

Nadeel van de versie van het projectbureau is dat ze lijn 51 zodanig willen ombouwen tot metro dat het echt veel geld kost: namelijk een herprofilering van de Beneluxbaan zodat het metroprofiel op de spoorlijn past, het afschaffen van alle gelijkvloerse kruisingen en het vervangen van alle haltes/stations. Ja dan is het geen wonder dat de politiek daar geen trek in heeft...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Jef400 »

Ik zie door de bomen het bos niet meer met deze bureaucratische eenheden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten