Toekomstvisie Amsterdams OV

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Ruben »

Trams 020 slomer dan die in 010
Geplaatst op: vrijdag 16 december 2011 16:54
Laatst bijgewerkt: vrijdag 16 december 2011 16:56


Het huidige netwerk van de trams in Amsterdam is niet meer van deze tijd, dat staat in een discussienota. Het verouderde netwerk is sterk gericht op het historische verleden en voldoet niet meer aan de vraag van de moderne forens. Dit staat in de vrijdag gepubliceerde discussienota 'Een nieuwe kijk op het Amsterdamse ov', van de stadsregio Amsterdam.
Lees verder

Link naar de toekomstvisie van de Stadsregio
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

"grotere eenheden, dus langere trams of metrostellen waarmee over de grotere afstanden meer reizigers tegen lagere kosten kunnen worden vervoerd"
Joh echt??

GVB gaat nu met een frequentie van 4 minuten in de spits rijden op tram 26 om de groei van IJburg op te kunnen vangen. Onbegrijpelijk waarom ze op tram 26 met dezelfde 5-delige Combino's rondrijden als op de rest van het net. Zelfde geldt eigenlijk ook voor tram 5.

Trouwens, kan zo'n Combino niet gewoon in dubbelbedrijf rijden? Ik zeg ideaal van/naar IJburg tijdens spitsuren.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Ruben »

R-Flow schreef:Trouwens, kan zo'n Combino niet gewoon in dubbelbedrijf rijden? Ik zeg ideaal van/naar IJburg tijdens spitsuren.
Afbeelding

Ja. Dat plan voor lijn 26 is alleen wel van de baan. Kennelijk voert men liever eerst de frequentie op.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

Snap ik, ze hebben immers genoeg geld. En waarom een keer hier iets doen wat in het buitenland al lang de normaalste zaak van de wereld is? Daar moeten we helemaal niet aan beginnen...

PS Ik wist wel dat Combino's aan elkaar gekoppeld konden worden voor wegslepen e.d., maar niet of dit ook geschikt is voor echte passagiersdiensten.
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 16 dec 2011, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Ruben »

Gekoppelde Combino's zijn gewoon geschikt voor passagiersdiensten. 8-)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

Ruben schreef:Gekoppelde Combino's zijn gewoon geschikt voor passagiersdiensten. 8-)
Wat lopen ze hier dan nog te etteren?? Zijn de haltes niet lang genoeg? (Kan ik me haast niet voorstellen)

EDIT Het rapport komt tot dezelfde conclusie als ik:
"Gekoppelde voertuigen voor tramlijn 26: de huidige tramlijn 26 is in principe voorbereid op het rijden met gekoppelde voertuigen."
Waarom gebeurd dit niet gewoon dan? Moet zeker weer 12 jaar over geluld worden voordat het een keer echt gaat gebeuren...

En tja verder worden er weer een hoop open deuren ingetrapt. Ik lees bijna niks wat ik niet al jaren geleden al een keer gehoord heb. Tot deze conclusie kwamen experts van over de hele wereld ook al vóór de besluitvorming over de N/Z-lijn: optimaliseer het bestaande metro- en tramnetwerk! Wat ze hier in Amsterdam eens moeten doen is ophouden met dat oeverloze gelul de hele tijd en ook daadwerkelijk een keer iets uitvoeren wat door experts wordt aangeraden. En dan vooral voor de verandering dat plan volledig uitvoeren. Niet eerst tientallen jaren doorzagen over een rapportje, dan een zwaar verwaterde vorm uitvoeren, om die vervolgens tijdens de uitvoering nóg verder af te zwakken.

Wat is er de laatste tientallen jaren nou veranderd hier in Amsterdam? Ja nieuwe trams op hetzelfde oude net, maar that's it eigenlijk.
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 16 dec 2011, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Ruben »

De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Jef400 »

Ja hoor. Volgens mij zijn de trams nog steeds het drukste in de binnenstad hoor. Komen ze weer met het plan om hun eigen metro te beconcurreren. Handig -o-
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

Samenvatting van het interview: Op Amsterdamse wijze moet er weer héél véél en héél hard gekeken worden naar een hele hoop dingen, concrete uitvoering wordt weer geen woord over gerept.
JeffreyMeijer schreef:Ja hoor. Volgens mij zijn de trams nog steeds het drukste in de binnenstad hoor. Komen ze weer met het plan om hun eigen metro te beconcurreren. Handig -o-
Metro? Welke metro? Geen metro die mij van het Centraal Station naar Osdorp, Nieuw Sloten, gros van Oost, gros van Zuid, Zeeburg, Watergraafsmeer en grote delen van Geuzenveld/Slotermeer brengt... De metro bedient maar een zeer klein deel van de stad, dus echt beconcurreren zal je nooit doen, tenzij je tramlijnen volledig parallel gaat aanleggen.
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 16 dec 2011, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Jef400 »

R-Flow schreef:Samenvatting van het interview: Op Amsterdamse wijze moet er weer héél véél en héél hard gekeken worden naar een hele hoop dingen, concrete uitvoering wordt weer geen woord over gerept.
Samenvatting: Typische Amsterdamse mentaliteit. Zeuren en niks oplossen
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

Zoals gewoonlijk. Treurig eigenlijk hè? Er wordt inmiddels al 20 jaar geouwehoerd over verbetering van de tramnet.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Jef400 »

R-Flow schreef:Samenvatting van het interview: Op Amsterdamse wijze moet er weer héél véél en héél hard gekeken worden naar een hele hoop dingen, concrete uitvoering wordt weer geen woord over gerept.
JeffreyMeijer schreef:Ja hoor. Volgens mij zijn de trams nog steeds het drukste in de binnenstad hoor. Komen ze weer met het plan om hun eigen metro te beconcurreren. Handig -o-
Metro? Welke metro? Geen metro die mij van het Centraal Station naar Osdorp, Nieuw Sloten, gros van Oost, gros van Zuid, Zeeburg, Watergraafsmeer en grote delen van Geuzenveld/Slotermeer brengt... De metro bedient maar een zeer klein deel van de stad, dus echt beconcurreren zal je nooit doen, tenzij je tramlijnen volledig parallel gaat aanleggen.
Ik doelde eigenlijk op die lijnen naar Station Zuid
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door JWM »

R-Flow schreef:
Ruben schreef:Gekoppelde Combino's zijn gewoon geschikt voor passagiersdiensten. 8-)
Wat lopen ze hier dan nog te etteren?? Zijn de haltes niet lang genoeg? (Kan ik me haast niet voorstellen)
Het probleem is dat je dan een open instap regime moet gaan hanteren. Je kan natuurlijk ook met 4 man personeel op een gekoppelde wagen gaan rijden, maar dan bespaar je alsnog niks.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

JeffreyMeijer schreef:Ik doelde eigenlijk op die lijnen naar Station Zuid
Je kan je afvragen waarom zoveel tramlijnen Centraal Station gericht moeten zijn. Maar ben het er mee eens dat je met metro 50 gaat concurreren als je tram 17 (ik zeg maar wat) zou laten afbuigen naar Zuid en een soort vertramde lijn 15 krijgt.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

JWM schreef:Het probleem is dat je dan een open instap regime moet gaan hanteren. Je kan natuurlijk ook met 4 man personeel op een gekoppelde wagen gaan rijden, maar dan bespaar je alsnog niks.
Waarom is dat een probleem? Je kan toch in zo'n gekoppelde tram flexibele controleurs inzetten? Desnoods zet je standaard een team neer bij de Zuiderzeeweg/Rietlandpark. Het gaat immers maar om één lijn (voorlopig).
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door JWM »

Natuurlijk hoeft dat geen probleem te zijn maar het is niet zo dat je maandag al twee combino's aan elkaar kan koppelen en er vervolgens mee naar IJburg karren. Bij een openinstapregime kan je bijvoorbeeld de conducteurshokjes beter vervangen door een verkoopautomaat.
Laatst gewijzigd door JWM op vr 16 dec 2011, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

JWM schreef:Natuurlijk hoeft dat geen probleem te zijn maar het is niet zo dat je maandag al die dingen aan elkaar koppelen en gaan karren.
Kwam het deze week opeens als een verassing dat IJburg groeit? Volgens mij is dit fenomeen al langer bekend.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door hauptbahnhof »

De bedoeling was met 3 man te rijden. De voorste wagen met 2 man, en de achterste wagen met 1 conducteur. Dus instappen kan in de achterste wagen alleen bij de conducteur.

Toen ik in de rijopleiding zat hebben we het over dat gekoppeld rijden gehad en de voornaamste reden om het (nog) niet te doen is de infrastructuur/stoplichten.

Het is namelijk zo dat als een tram langs een halte staat, deze het stoplicht al beïnvloedt. Op een gegeven moment wordt het licht wit en blijft ie redelijk lang wit. Is ie nog rood en rijdt de tram voorbij het kopteken naar de stopstreep, dan zal hij snel wit licht krijgen, maar dit is van hele korte duur. De reden ook waarom de deuren op dat moment niet meer mogen worden geopend want dan is het licht weer rood en moet een hele cyclus worden gewacht.
Afijn... Op het moment dat de tram dus door kan rijden, vooral als het lichtje kort wit is, het veelste lang duurt voordat de hele tram voorbij is (vooral als het een bocht is).

Die witte fases langer maken zou dan weer te belastend voor de kruising worden (zelfde reden waarom je bij sommige plekken links, rechtdoor en rechts kunt met de tram maar geen stoplicht voor alle richtingen zijn), en aanpassen kost ook teveel.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door JWM »

Kwam het deze week opeens als een verassing dat IJburg groeit? Volgens mij is dit fenomeen al langer bekend.
Nee, daarom schroeft GVB dus de frequentie per 1 janauri nog verder op 8-)
hauptbahnhof schreef:Op het moment dat de tram dus door kan rijden, vooral als het lichtje kort wit is, het veelste lang duurt voordat de hele tram voorbij is (vooral als het een bocht is).

Die witte fases langer maken zou dan weer te belastend voor de kruising worden (zelfde reden waarom je bij sommige plekken links, rechtdoor en rechts kunt met de tram maar geen stoplicht voor alle richtingen zijn), en aanpassen kost ook teveel.
Dat slaat natuurlijk nergens op, want een gekoppelde wagen is altijd nog minder belastend voor een kruising dan 2x een enkele wagen. Aanpassen kost geld, maar wellicht verdien je dat binnen no-time ook weer terug. Ownee dat zijn weer verschillende potjes geld.
Laatst gewijzigd door JWM op vr 16 dec 2011, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

Ik vind dit juist een goed begin.

De samenvatting is dat het netwerk meer als een visgraat moet werken in plaats steeds op korte afstand een lijn parallel moet hebben, waarvan een lijn toevallig de metro is (want die loopt grotendeels weer parallel met de 9 en de 4 enzovoort. Naast de visgraat moeten de lijnen ook gestrekter zodat de reiziger zich sneller kan verplaatsen in de stad. Minder haltes, minder kronkels, meer snelheid.

Wiebes wil af van de taak van de Stadsregio die het net vastlegt in een dik boek en dat de vervoerder vervolgens geld krijgt om het uit te voeren. Hij wil de taak van een nieuw net verspreiden over de gemeenteraad die mogen beslissen wat ze wel en niet willen hebben voor het beschikbare budget van 122 miljoen en de vervoerder mag de rest doen. Dat is dus behoorlijk revolutionair voor Amsterdam waar de gemeente en haar dochter de Stadsregio proberen alles zelf te doen.

Het is bovendien duidelijk dat Wiebes behoorlijk creatief is geweest om de pijn echt zo veel mogelijk te verzachten. Er zijn budgetten verschoven, de tarieven gaan fors omhoog en zodoende is de bezuiniging beperkt tot 20 miljoen.

Maar helaas moeten Amsterdammers meteen weer gaan zeuren dat er niet in een keer een oplossing is. Dat had ik ook niet verwacht, maar er ligt wel een stevig raamwerk wat er nu mogelijk is en wat nu niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Die witte fases langer maken zou dan weer te belastend voor de kruising worden (zelfde reden waarom je bij sommige plekken links, rechtdoor en rechts kunt met de tram maar geen stoplicht voor alle richtingen zijn), en aanpassen kost ook teveel.
Ik durf bijna niet meer op je te reageren, maar dertig trams per uur over een kruispunt laten denderen is natuurlijk wel voordelig qua kosten en belasting van een kruispunt?

Voordat we weer een discussie over en weer krijgen: ik snap dat jij dit niet verzonnen hebt en puur aan ons laat weten waarom men niet gekoppeld wil rijden.
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 16 dec 2011, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

JWM schreef:Natuurlijk hoeft dat geen probleem te zijn maar het is niet zo dat je maandag al twee combino's aan elkaar kan koppelen en er vervolgens mee naar IJburg karren. Bij een openinstapregime kan je bijvoorbeeld de conducteurshokjes beter vervangen door een verkoopautomaat.
In de plannen staat ook dat de conducteur kan verdwijnen van rustige lijnen en lijnen waar er weinig risico is op problemen. In ruil daarvoor komen er wel meer vliegende teams dan nu het geval is. Een voorstel waar ik volledig achter sta.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

Problemen op de 26 zullen relatief gezien meevallen lijkt me. Denk dat je vooral trams op lijn 1,2,3,7,13,14 goed in de gaten moet houden. Met het risico nu lichtelijk racistisch over te komen. :?
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 16 dec 2011, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

Als je nu gewoon definitief besluit om op sommige lijnen geen conducteurs in te zetten kan het hokje eruit, een open instapbeleid ingevoerd worden en neemt de capaciteit en snelheid van de trams ook direct fors toe (de capaciteit en snelheid van de tram is vergeleken met andere steden erg laag) waardoor de frequentie ook wat meer genormaliseerd kan worden en de vrijgekomen capaciteit gebruikt kan worden om andere lijnen te versterken. Dat compenseert het snijden in kronkels weer.

Wat een fantastisch rapport is dit, eigenlijk nog beter dan verwacht als ik het zo bekijk *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

Klopt die claim over capaciteit wel? Ik heb ooit eens opgezocht wat de capaciteit is van een Rotterdamse Citadis vs Combino maar die waren nagenoeg gelijk. Nu gaat er in Amsterdam wat van af door die bak achterin. Maar de oudere trams in Rotterdam zijn sowieso korter dan welke tram in Amsterdam dan ook.
Bee schreef:Wat een fantastisch rapport is dit, eigenlijk nog beter dan verwacht als ik het zo bekijk *O*
In Amsterdam ligt het nooit echt aan de rapporten, eerder aan de niet-bestaande uitvoeringen ervan. We hebben een rapport hier liggen wat ons advies geeft, dus doen we exact het tegenovergestelde. Beetje dat idee.
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 16 dec 2011, 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 52 gasten