Vinny schreef:- Lijn 26:
Het probleem van de huidige trams is, dat een conducteur noodzakelijk is voor de waarborg van de veiligheid in de Piet Heijntunnel, ook omdat er fietsen in de tram meegenomen mogen worden.
Dan vraag ik me af wat een tram zo uniek maakt dat dit bij een metro in tunnel niet nodig is? Per metro heb je ook maar één mannetje personeel terwijl er in principe véél meer mensen in zo'n trein passen. Daarnaast rijdt de metro langer ondergronds t.o.v. het stukje Rietlandpark - Zuiderzeeweg. Lijkt me een kwestie van dubbele standaarden en kwestie van regels aanpassen, want dit slaat nergens op.
EDIT: hauptbahnhof, robert55, 010jongen komen met exact dezelfde opmerking zie ik.
EDIT 2: En de tramtunnel in Den Haag dan?
robert55 schreef:Al met al is met langere trams de kruising op uurbasis iets minder lang 'bezet', maar wel in grotere blokken.
Dus kom je op uurbasis toch nog steeds op een grotendeels dezelfde hoeveelheid tijd neer dat een kruispunt vrij is. Wellicht bespaar je zelfs tijdwinst bij gekoppelde trams omdat je één keer oranje licht (voor auto's) mist en in het algemeen minder geremd + opgetrokken hoeft te worden. De issue van grotere blokken zie ik echt niet. Bij de enige twee drukke kruisingen bij de A10 en Zuiderzeeweg (hetzij in iets mindere mate) is de snelheid van de tram aanzienlijk. Daarnaast, in Amstelveen, Rotterdam, Den Haag en Utrecht kan het toch ook gewoon? Waarom is alles hier in Amsterdam zo problematisch?
Er moet geld bespaard worden, feit. Er is bij tram 26 een concrete oplossing voor die gebruik maakt van de middelen die al beschikbaar zijn, feit. Dan kan men wel weer 1001 redenen gaan verzinnen waarom er niet in dubbelbedrijf gereden mag worden, maar dan kom je nooit ergens. Helemaal als je bedenkt dat IJburg in de tussentijd gewoon vrolijk doorgroeit, uitgebreid wordt met Zeeburgereiland en de huidige configuratie van trams sowieso die hoeveelheid reizigers niet gaat aankunnen. Versterking met bussen helpt waarschijnlijk marginaal omdat de meeste mensen toch IJburg - CS aandoen (denk ik). Dan kan je tegen 2013/2014 wel iedere drie minuten gaan rijden in de spits en in 2015 iedere twee minuten, op zeer korte termijn al een compleet onhoudbare situatie.