Toekomstvisie Amsterdams OV

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Lange_Dre
Berichten: 149
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Den Haag

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor Lange_Dre » Zo 18 Dec 2011, 21:09

JeffreyMeijer schreef:Verleg de tram dan van de Kennedylaan naar het Amstelstation. Heb je een 25 die IJburg - Amstelstation rijdt en een 26 als een soort versterker tussen het CS en IJburg.


Ja een uitbreiding op het amsterdamse net met lijn 25... Jaar daar bezuinig je veel mee, Amsterdam heeft onwijs veel tram routes waar meerdere lijnen rijden.. De komende jaren moet er vooral helaas bezuinigt worden op het ov in Heel Nederland met name in de Grote steden. Hoe pijnlijk dan ook ik zou de lijnen 14 en 25 dan het eerste bezuinigen.. En lijn 26 dan in de spits gekoppeld laten rijden tussen CS en IJburg. Het is erg pijnlijk dat snap ik maar Amsterdam heeft wel het meeste ov van de 3 grote steden.. Vergeet niet, de meerderheid van Nederland heeft op dit rechtse antie OV kabinet gestemt.. helaas maar waar...
Nu ff slikken maar zodra er een ander linkser/ midden kabinet zónder VVD er in komen er denk ik weer betee tijden voor het Nederlandse OV...

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor R-Flow » Zo 18 Dec 2011, 21:15

JeffreyMeijer schreef:Verleg de tram dan van de Kennedylaan naar het Amstelstation. Heb je een 25 die IJburg - Amstelstation rijdt en een 26 als een soort versterker tussen het CS en IJburg.

Wat bezuinig je daar precies mee? En wat is het voordeel van een verbinding IJburg - Amstelstation t.o.v. de bestaande verbinding tram 26 > metro of tram 26 > tram 4/25?

Lange_Dre
Berichten: 149
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Den Haag

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor Lange_Dre » Zo 18 Dec 2011, 21:16

hauptbahnhof schreef:Versterkingsritten (die dus korter zijn) is goedkoper dan de hele lijn vaker te rijden...


Gewoon gekopeld rijden in de spits, kost minder personeel zou zelfs met alleen een bestuurder gereden kunnen worden.
Automaat er in en op de plek van het hokje kunnen dan staan plaatsten of stoelen komen.
Hier hebben we op lijn 4 Zoetrmeer javalaan- Den Haag de Uithof ook in de spits gekoppelde trams. Met alleen een bestuurder, en een automaat er in. Gaat helemaal goed. Waarom kan dat niet bij het GVB? Men kan bij de bestuurder en mogelijk een automaat een kaartje kopen als men geen ov chipkaart heeft. Maar dan moet eerst dat beleid wat het GVB voert geschraptworden op lijn 26 bij de lijnen 16 en 24 gebeurd dit toch ook en gaat dat toch ook goed?

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor R-Flow » Zo 18 Dec 2011, 21:25

Nou op tram 5, 16 en 24 wordt massaal zwartgereden blijkt uit onderzoek. Stond onlangs nog in Het Parool. Maar goed dat komt omdat GVB relatief weinig vliegende controleteams inzet.

Maar ja, gekoppeld rijden kan in Amstelveen, Rotterdam, Den Haag en Utrecht maar hier stuit het weer op allerlei weerstand. Het is en blijft Amsterdam natuurlijk en zodoende verzint men wel weer een miljoen excuses waarom het niet wenselijk is/kan. Uiteindelijk gaan ze het wel doen (of nieuwe trams aanschaffen) maar dan ben je weer tig jaar verder. :wink:

Lange_Dre
Berichten: 149
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Den Haag

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor Lange_Dre » Zo 18 Dec 2011, 21:38

R-Flow schreef:Nou op tram 5, 16 en 24 wordt massaal zwartgereden blijkt uit onderzoek. Stond onlangs nog in Het Parool. Maar goed dat komt omdat GVB relatief weinig vliegende controleteams inzet.

Maar ja, gekoppeld rijden kan in Amstelveen, Rotterdam, Den Haag en Utrecht maar hier stuit het weer op allerlei weerstand. Het is en blijft Amsterdam natuurlijk en zodoende verzint men wel weer een miljoen excuses waarom het niet wenselijk is/kan. Uiteindelijk gaan ze het wel doen (of nieuwe trams aanschaffen) maar dan ben je weer tig jaar verder. :wink:


Hier in Den Haag houd de HTM vaak zelfs ook nog samen met de Politie grote acties.
Bijvoorbeeld bij HS, CS, Grote markt, Centrum, dan sluiten ze de gehele halte af, staat er zo'n 20 man klaar om alles tegen te houden wat er in en uit de tram gaat. Ook gaan ze ook soms masaal de tram in de deuren dicht en dan word iedereen na getrokken.

In Rotterdam rijd men trouwens niet met gekoppelde trams in reizigersdienst :wink:
En ach dat Amsterdam elke keer wel weer een excuus heeft is echt iets voor Amsterdam, men kan met nog zoveel raporten aan komen en met goede ideeen.. Men doet er nooit wat mee... Nee het verzint wel weer iets om het niet te doen en gooit liever geld over de balk heen... ach ach ach...

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3744
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor JeffreyMeijer » Zo 18 Dec 2011, 21:39

R-Flow schreef:
JeffreyMeijer schreef:Verleg de tram dan van de Kennedylaan naar het Amstelstation. Heb je een 25 die IJburg - Amstelstation rijdt en een 26 als een soort versterker tussen het CS en IJburg.

Wat bezuinig je daar precies mee? En wat is het voordeel van een verbinding IJburg - Amstelstation t.o.v. de bestaande verbinding tram 26 > metro of tram 26 > tram 4/25?

Ja niks eigenlijk. Eigenlijk kan je hem net zo goed opheffen
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor R-Flow » Zo 18 Dec 2011, 21:45

Lange_Dre schreef:In Rotterdam rijd men trouwens niet met gekoppelde trams in reizigersdienst :wink:

Had het ook niet over de stadstrams daar, maar wat dacht je van de sneltram/metro? :wink:

Lange_Dre schreef:En ach dat Amsterdam elke keer wel weer een excuus heeft is echt iets voor Amsterdam, men kan met nog zoveel raporten aan komen en met goede ideeen.. Men doet er nooit wat mee... Nee het verzint wel weer iets om het niet te doen en gooit liever geld over de balk heen... ach ach ach...

Tja.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor Klaasje » Zo 18 Dec 2011, 21:50

Wat ik soms niet snap is dat een bepaalde groep mensen Amsterdam geweldig vinden vanwege de stedelijke dynamiek en dat de stad belangrijk blijft doordat het met z'n tijd mee gaat maar dat binnen die groep diezelfde mensen behoorlijk wat mensen zijn randvoorwaardelijke veranderingen tegenhouden. Alsof Amsterdam stiekem een museum is ofzo.. -o- HALLO, het is gewoon een stad hoor. Dan misschien wel een veelzijdige en bijzondere stad, maar het blijft uiteindelijk gewoon een stad.

Lange_Dre
Berichten: 149
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Den Haag

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor Lange_Dre » Zo 18 Dec 2011, 21:57

R-Flow schreef:
Lange_Dre schreef:In Rotterdam rijd men trouwens niet met gekoppelde trams in reizigersdienst :wink:

Had het ook niet over de stadstrams daar, maar wat dacht je van de sneltram/metro? :wink:


Uhms de metro/ sneltrams van de GVB rijden toch ook gekoppeld of zit ik er nu naast? (A)

Lange_Dre
Berichten: 149
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Den Haag

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor Lange_Dre » Zo 18 Dec 2011, 21:58

Klaasje schreef:Wat ik soms niet snap is dat een bepaalde groep mensen Amsterdam geweldig vinden vanwege de stedelijke dynamiek en dat de stad belangrijk blijft doordat het met z'n tijd mee gaat maar dat binnen die groep diezelfde mensen behoorlijk wat mensen zijn randvoorwaardelijke veranderingen tegenhouden. Alsof Amsterdam stiekem een museum is ofzo.. -o- HALLO, het is gewoon een stad hoor. Dan misschien wel een veelzijdige en bijzondere stad, maar het blijft uiteindelijk gewoon een stad.



Helemaal eens! Alleen om nu te zeggen dat het een bijzondere stad is? ( :neg: ) :mrgreen:

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor R-Flow » Zo 18 Dec 2011, 22:15

Lange_Dre schreef:Uhms de metro/ sneltrams van de GVB rijden toch ook gekoppeld of zit ik er nu naast? (A)

R-Flow schreef:Maar ja, gekoppeld rijden kan in Amstelveen, Rotterdam, Den Haag en Utrecht maar hier stuit het weer op allerlei weerstand.

Noemde eerder in deze thread ook Buitenveldert.

Lange_Dre
Berichten: 149
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Den Haag

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor Lange_Dre » Zo 18 Dec 2011, 22:20

R-Flow schreef:
Lange_Dre schreef:Uhms de metro/ sneltrams van de GVB rijden toch ook gekoppeld of zit ik er nu naast? (A)

R-Flow schreef:Maar ja, gekoppeld rijden kan in Amstelveen, Rotterdam, Den Haag en Utrecht maar hier stuit het weer op allerlei weerstand.

Noemde eerder in deze thread ook Buitenveldert.


Nogmaals dan maar misschien nu wat duidelijker het GVB (dat in Amsterdam) rijd, met de metro (onder de stad) en de snel tram rijden toch ook gekoppeld?

Of word de metro ontkoppeld als ze de stad amsterdam zelf, in rijden?

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor R-Flow » Zo 18 Dec 2011, 22:32

Metro 51 rijdt naar Amstelveen via twee haltes Buitenveldert dus het antwoord heb je al: De M51 rijdt het volledige traject gekoppeld.

Daarom is het mij een raadsel waarom twee Combino's in dubbelbedrijf zo'n probleem is in het noordelijker gelegen Zeeburg.

Lange_Dre
Berichten: 149
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Den Haag

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor Lange_Dre » Zo 18 Dec 2011, 22:35

R-Flow schreef:Het antwoord heb je al: De M51 rijdt langs het volledige traject gekoppeld, die rijdt immers het leeuwen deel van het bovengrondse gedeelte door Amstelveen en twee haltes door Buitenveldert.

Dus daarom is het mij een raadsel waarom twee Combino's in dubbelbedrijf zo'n probleem is in het Noordelijker gelegen Zeeburg.


Amsterdamse koppigheid om hun eigen ding er door heen te drukken al weet de rest dat gekoppeld rijden op lijn 26 goed haalbaar en voordeliger is als met meer losse wagens de lijn bedienen? :mrgreen: De route is er geschikt voor alleen de mensen die er over gaan nog niet? :wink:

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor R-Flow » Zo 18 Dec 2011, 22:40

Lange_Dre schreef:De route is er geschikt voor alleen de mensen die er over gaan nog niet? :wink:

Je ziet het verkeerd. Het is niet mogelijk om tram 26 in dubbelbedrijf te laten rijden, want het aanpassen van de stoplichtjes kost te veel geld en er moet een conducteur achterin de tram aanwezig zijn anders mag ie de tunnel niet in. Oh ja, en een gekoppelde tram verstoort kruispunten erger dan 2x zoveel losse trams doen. Dus dat!

:wink: Moet er beetje om lachen. :P

Lange_Dre
Berichten: 149
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Den Haag

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor Lange_Dre » Zo 18 Dec 2011, 22:50

R-Flow schreef:
Lange_Dre schreef:De route is er geschikt voor alleen de mensen die er over gaan nog niet? :wink:

Je ziet het verkeerd. Het is niet mogelijk om tram 26 in dubbelbedrijf te laten rijden, want het aanpassen van de stoplichtjes kost te veel geld en er moet een conducteur achterin de tram aanwezig zijn anders mag ie de tunnel niet in. Oh ja, en een gekoppelde tram verstoort kruispunten erger dan 2x zoveel losse trams doen. Dus dat!

:wink:


Daar heb je een punt, echter men zou in Amsterdam afmoeten stapen van een conducteur op elke wagen. In de andere grote steden lukt het ook, in de amsterdamse metro en sneltrams lukt het. Amsterdam moet daar in iedergeval op de 26 van afstapen. Dan bezuinig je pas echt goed. En dam moet men ook gaan werken met vliegende controleurs, of van die acties die HTM ook uitvoerd. En dat de stoplichten aangepast moeten worden en dat dat geld kost, klopt echter als je het op langertermijn met elkar vergelijkt wat zou er dan duurder zijn:

Een dienstregeling met in de spits veel trams op 1 lijn, wat betekend meer personeel nodig voor de 26.
Of in de spits gekopeld rijden, met open instap beleid en vliegende controleur teams alla HTM?
(waarbij stoplichten aangepast zijn).

Als in Den Haag, Utrecht en andere steden op de wereld gekoppeld gereden kan worden met trams waarom dan niet in Amsterdam? Ja het kost dan per tram meer tijd, daar tegen over staat wel dat er dan minder vaak (gekoppelde) trams over een kruis punt hoeven gaan en dat je dan wel de bezuinigingen uitvoerd die dit kabinet door gaat voeren :neg:

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor R-Flow » Zo 18 Dec 2011, 23:01

Denk niet dat er een echt logisch antwoord op zal komen dat voldoening geeft.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor Suus » Zo 18 Dec 2011, 23:03

Jawel hoor: Aanbesteding. GVB verliest geheid, wat iedereen ook kan roepen. De nieuwe vervoerder heeft een veel lossere relatie met stadsregio en gemeente en dan is het gewoon wieberen voor 40 tot 70% van het controlerend personeel hoor.
Laatst gewijzigd door Suus op Zo 18 Dec 2011, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor R-Flow » Zo 18 Dec 2011, 23:05

Is GVB dan ook verantwoordelijk voor het aanpassen van de stoplichten en beleid omtrent de tunnel?

Lange_Dre
Berichten: 149
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Den Haag

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor Lange_Dre » Zo 18 Dec 2011, 23:07

Bee schreef:Jawel hoor: Aanbesteding. GVB verliest geheid, wat iedereen ook kan roepen. De nieuwe vervoerder heeft een veel lossere relatie met stadsregio en gemeente en dat is het gewoon wieberen voor 40 tot 70% van het controlerend personeel hoor.



Realisaties toekomstbeeld :pos:
Tenzij de stadsregio die vaste conducteur op de trams verplicht steld... :neg:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor Suus » Zo 18 Dec 2011, 23:07

Uiteindelijk is het wel de vervoerder die opdracht geeft om de lichten aan te passen. Als een vervoerder bepaalde eisen op tafel legt kunnen ze onderhandelen met DIVV, uiteindelijk zullen die eruit komen, maar als een vervoerder gekoppeld wil rijden zal DIVV dat in principe gewoon mogelijk moeten kunnen maken.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor R-Flow » Zo 18 Dec 2011, 23:19

Bee schreef:Uiteindelijk is het wel de vervoerder die opdracht geeft om de lichten aan te passen. Als een vervoerder bepaalde eisen op tafel legt kunnen ze onderhandelen met DIVV, uiteindelijk zullen die eruit komen, maar als een vervoerder gekoppeld wil rijden zal DIVV dat in principe gewoon mogelijk moeten kunnen maken.

Tja, dan moet het te realiseren zijn toch. ;)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor Suus » Ma 19 Dec 2011, 00:14

Lange_Dre schreef:Tenzij de stadsregio die vaste conducteur op de trams verplicht steld... :neg:

De stadsregio heeft een aantal duidelijke scenario's opgesteld: hoe meer conducteurs er blijven, hoe dramatischer de gevolgen voor de reiziger. Het besparen op de conducteurs maakt de kosten voor het OV lager en zodra er weer meer budget voor het OV beschikbaar komt over een aantal jaren wordt het dan ook mogelijk om grotere investeringen te doen.

Als men echt zou zeggen dat het stelsel met conducteurs zoals dat nu bestaat in stand moet blijven komt het er op neer dat het OV kapotgemaakt wordt. Als er dan in de toekomst een groter budget beschikbaar wordt verdwijnt het merendeel van dat budget weer direct in de personeelskosten van al die conducteurs, met als gevolg dat het OV zijn concurrentiepositie nooit meer zal kunnen terugwinnen.

De vakbonden zullen dit natuurlijk nooit zonder slag of stoot accepteren. Politieke reacties uit de gemeenteraad heb ik echter nog niet gehoord terwijl ze met dit rapport nu wel aan zet zijn. Het is hopen op schaakmat :wink:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor R-Flow » Ma 19 Dec 2011, 00:17

Toch vraag ik me af hoe je losse kaartverkoop moet opvangen zonder conducteurs. Wat dat betreft heeft Amsterdam wel een unieke positie t.o.v. overige steden en speelt de extra conducteur toch echt een rol. Als al die toeristen straks massaal voorin hun kaartje moeten kopen kom je nooit meer weg van de halte.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Berichtdoor JWM » Ma 19 Dec 2011, 00:34

Dat valt nu toch reuze mee in bijvoorbeeld tram 5? Die mensen kopen gewoon geen kaartje meer.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider], Bing [Bot] en 12 gasten