Bocht TramPlus moet over na ‘foutje’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2583
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Bocht TramPlus moet over na ‘foutje’

Berichtdoor mb90 » Zo 01 Jun 2008, 22:54

Bocht TramPlus moet over na ‘foutje’
Door SANDER SONNEMANS

SCHIEDAM - Als gevolg van een fout in de berekening moet de bocht in de rails voor het TramPlus-traject op de Overschieseweg opnieuw worden aangelegd.

Afbeelding
Rechts op het tracé wordt het beton uitgehakt en de stalen bewapening weggeslepen voor de aanleg van een nieuwe bocht. FOTO FRED LIBOCHANT

De rails passen niet in de goten van de betonplaten.

De aannemer heeft extra ploegen ingezet om de opgelopen vertraging weg te werken. Want 18 augustus moet de tram rijden. ,,Ook in de bouwvak wordt doorgewerkt,’’ zegt TramPlus-woordvoerder Eunice Dreischoor. ,,Maar dat was al afgesproken.’’

Wie verantwoordelijk is voor de blunder, is nog niet duidelijk. Maar het staat vast dat ergens op de tekentafel of in de uitvoering iets goed fout moet zijn gegaan. Het spoor op het wegdek van de brug over de Schie bleek niet naadloos aan te sluiten op het spoor dat in een bocht de OverSchieseweg opgaat. Er bleek maar liefst zeven centimeter verschil tussen te zitten.

Om de boel toch goed op elkaar te laten aansluiten, werden de betonnen goten voor de rails op de kade van de Overschieseweg zeven centimeter opgeschoven. Daarbij werd over het hoofd gezien dat de bocht te kort werd voor de gebogen rails die al in de juiste vorm klaar lagen. Dus moet het werk nu opnieuw worden gedaan. Het beton wordt weggehakt en de stalen bewapening wordt met een slijptol verwijderd. Als dat is gedaan, komen er nieuwe goten voor de rails.

,,De goten zijn te krap aangelegd,’’ erkent Dreischoor. ,,Gelukkig is het tijdig opgemerkt zodat op tijd kon worden ingegrepen. We hebben het over een gecompliceerd project daar aan de Overschieseweg. Het spoor gaat onder twee bruggen door, over het water, door de bocht en ook nog eens een helling op.’’

Ook bij het Stadskantoor heeft hakwerk plaatsgehad in verband met TramPlus. Om de tram achter het Stadskantoor een bocht te kunnen laten maken, moest een muurtje van de parkeergarage worden weggebroken.
_________________________________________________________________________________________

Bron = AD.nl, deel Rotterdam - Waterweg
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Bocht TramPlus moet over na ‘foutje’

Berichtdoor Chauf21 » Ma 02 Jun 2008, 10:47

Goh, ik kan me herinneren dat twee jaar terug ook een berekeningsfout voor een bocht is gemaakt; de net nieuw aangelegde tramrails in de bocht Oostzeedijk/Honingerdijk, is binnen enkele weken alweer verwijderd omdat de railsen te dicht op elkaar zouden liggen en de trams elkaar daar niet meer konden passeren... Zie bijvoorbeeld het artikel 'Lijdensweg van een mooie tram' in het AD van 3 januari 2007.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Bocht TramPlus moet over na ‘foutje’

Berichtdoor Daantje » Ma 02 Jun 2008, 21:07

Ik herinner me dat er op de nieuwe binnenweg ook zo'n drama was met rails die te dicht op elkaar lag.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 7 gasten