Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Raymond
Berichten: 1055
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor Raymond » Ma 02 Jan 2012, 20:49

Tram naar Uithof stap dichterbij
maandag 2 januari 2012

Bestuur Regio Utrecht (BRU) en gemeente Utrecht hebben overeenstemming bereikt over ontwerpoplossingen voor de inpassing van de Uithoflijn, met name in het Stationsgebied. Er ligt nu een ontwerp voor de trambaan dat maakbaar is binnen de gestelde financiële kaders.

Er is nu een ontwerp voor de trambaan naar De uithof dat maakbaar is binnen de gestelde financiële kaders.
Dit was een noodzakelijke stap richting de voorbereiding van het Uitvoeringsbesluit Uithoflijn door het Algemeen Bestuur BRU in het voorjaar 2012.

Lees verder

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 02 Jan 2012, 20:53

Kijk. Het tramnet in Utrecht wordt dus waarschijnlijk uitgebreid met een vierde lijn (60,61 en 260)
Leven, en laten leven.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor RoelZ1 » Ma 02 Jan 2012, 22:31

Euh.. ik tel er maar 3?

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor microshit » Di 03 Jan 2012, 00:09

Jea, 60, 61 en 260 bestaan al :P Dus "uithoflijn" is numero 4.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor RoelZ1 » Di 03 Jan 2012, 11:05

Ah, zo ;). Zou lijn 260 tegen die tijd nog bestaan? Die twee jaar tussen de indienststelling van de Uithoflijn en de koppeling met SUNIJ misschien wel, maar daarna blijven er misschien maar 2 over: Nieuwegein - Uithof en IJsselstein - Uithof.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor reisthijs » Di 03 Jan 2012, 11:26

De vraag is alleen of je dan wel genoeg capaciteit hebt op de Uithoflijn? Ik verwacht eigenlijk wel dat daar nog een extra spitslijn CS-Uithof bijkomt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor Edwin » Wo 11 Jan 2012, 11:22

Dus dan is die snelwegbus van Almere naar Utrecht de Uithof straks weer minder snel dan de combi IC + tram?
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor reisthijs » Wo 11 Jan 2012, 12:56

Nee. De tram naar de Uithof wordt ongeveer net zo snel als de huidige buslijn 12. Dus de combi IC + tram wordt niet of nauwelijks sneller dan de combi IC + bus. Tenzij die IC ineens een stuk sneller wordt natuurlijk.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor 010jongen » Do 12 Jan 2012, 23:19

260 ligt er waarschijnlijk dit jaar nog uit... omdat de tram binnenkort wordt ingekort zijn er minder trams nodig. de weense trams hebben hoge onderhoudskosten. en heb ergens gelezen dat er elke 3/4 minuten een tram naar de uithof gaat waarvan de helft dan uit nieuwegein/ijsselstein komen. alhoewel er tegen die tijd wel een hogere frequentie nodig is dan elke 7/8 minuten.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor R-Flow » Do 12 Jan 2012, 23:25

010jongen schreef:260 ligt er waarschijnlijk dit jaar nog uit... omdat de tram binnenkort wordt ingekort zijn er minder trams nodig. de weense trams hebben hoge onderhoudskosten. en heb ergens gelezen dat er elke 3/4 minuten een tram naar de uithof gaat waarvan de helft dan uit nieuwegein/ijsselstein komen. alhoewel er tegen die tijd wel een hogere frequentie nodig is dan elke 7/8 minuten.

De tram naar De Uithof wordt de eerste paar jaren nog niet gekoppeld aan de bestaande sneltram Pas na 2020 of zo (uit m'n hoofd)...

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor microshit » Do 12 Jan 2012, 23:54

010jongen schreef:260 ligt er waarschijnlijk dit jaar nog uit... omdat de tram binnenkort wordt ingekort zijn er minder trams nodig. de weense trams hebben hoge onderhoudskosten. en heb ergens gelezen dat er elke 3/4 minuten een tram naar de uithof gaat waarvan de helft dan uit nieuwegein/ijsselstein komen. alhoewel er tegen die tijd wel een hogere frequentie nodig is dan elke 7/8 minuten.

260 rijdt tegenwoordig al minder dan voorheen (door hevige slijtage aan het spoor), maar waar zou die inkorting volgens jou gaan plaatsvinden en heb je daar een bron van? Overigens wel rekening houden dat momenteel de trams worden opgeknapt, waardoor er altijd een (of meerdere??) weg is.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor Daniel » Vr 13 Jan 2012, 06:27

De parkeergarage Jaarbeursplein wordt gesloopt en op de plek daarvan komt een tijdelijk eindpunt. Zie o.a. de laatste bouwkrant op cu2030.nl
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor 010jongen » Vr 13 Jan 2012, 09:45

dat klopt, maar toch gaan ze er uit. het aantal reizigers is trouwens ook gedaald de afgelopen tijd. en de inkorting is al iets wat al jaren geleden bekend was. door deze inkorting kan er één dienstwagen minder rijden (2 trams).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor Suus » Vr 13 Jan 2012, 10:33

Geen inkorting die zo discutabel is als deze, aangezien ze over een paar jaar de trambaan weer mogen "verlengen".
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor Daniel » Vr 13 Jan 2012, 10:51

Het zal dan ook meer zo zijn dat deze inkorting nodig is vanwege de werkzaamheden aan het stationsplein Oost en vooral de aanpassingen aan de Leidseveertunnel i.v.m. het verbreden van perron 1/2 en 3/4 waarvoor de sporen richting het centrum opschuiven.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: Ma 24 Mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor Stephan » Wo 18 Jan 2012, 18:42

Ergens dit jaar moet de Leidseveertunnel zelfs helemaal gesloten worden. Er is wel enige vertraging, dus kan zijn dat het inmiddels is uitgesteld naar 2013.
De tunnel gaat pas buiten dienst wanneer er een nieuw tijdelijk busstation ligt aan de Jaarbeurszijde waar meer bussen kunnen halteren dan op het huidige station.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij

Berichtdoor Daniel » Wo 18 Jan 2012, 19:44

Dat tijdelijke busstation zou medio 2012 in gebruik moeten worden genomen. Niet alleen vanwege de werkzaamheden aan de Leidseveertunnel trouwens, maar vooral ook omdat in die fase het voormalig taxiplatform ontmanteld wordt en daar ligt busstation Noord immers onder.
Kans dat dat vertraagd is lijkt me trouwens vrij groot, immers is als ik me niet vergis de tijdelijke spoorwegpolitiepost op het taxiplatform nog nieteens klaar en die zullen ze toch ergens moeten laten (zeker als op korte termijn het eerste stuk oude hal gesloopt gaat worden)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 3 gasten